1

Onderwerp: printopdrachten verwijderen ?

Hoe krijg ik een printopdracht verwijderd.

Het betreft een pdf bestand van 27 pagina's dat ik via Suse 9.0 Pro
met KDE per ongeluk 2x heb laten printen op een HP6L printer.
Nu krijg ik de tweede opdracht niet weg ik zie hem niet meer staan bij de printertaken die is leeg. De printer is al afgekoppeld geweest  (LPT1 kabel los) en 30 minuten uit en daarna een testpagina laten printen.
Maar als ik de LPT1 printerkabel weer aankoppel begint hij weer vrolijk te printen zelfs als ik mijn Linux herstart.

Iemand enig idee hoe dit kan?
icon_confused:

openSUSE 12.3 KDE 4.10 /  Blender 2.71

Sharing good ideas is the intelligent way to make brilliant ideas.

2

Re: printopdrachten verwijderen ?

dat hangt er vanaf met wat je print.
als je met cups print (vermoedelijk wel gezien je suse gebruikt)
moet je met een browser op http://localhost:631/admin maar eens rondsnuffelen

anders kan je ook proberen met lpstat je jobs te bekijken, en dan het pid killen

3

Oke bedankt.

4

Je kunt ook vanuit kde zelf de printeropdrachten verwijderen via kjobviewer, en vanaf de commandoprompt lprm -a jobname

Rinse

Help mee om KDE 4.13 in het Nederlands of Fries te vertalen!!

5

Kjobviewer die was dus leeg en toch bleef hij maar printen.
Ook nadat het geheugen van de printer leeggemaakt was door deze te ontkoppelen en 20 minuten zonder spanning te zetten.
Daarna een testpagina laten draaien door de printerknop 10 seconden in te houden. Vervolgens weer de LPT1 kabel aangesloten en jahoor hij ging weer vrolijk verder met printen.
ha ha

6

Ik weet niks van printers, maar aan de printer zelf ligt het dus duidelijk niet. Het grote voordeel van Linux (UNIX) is, dat alles een bestand is, dus een printeropdracht ook. 't Is een beetje afhankelijk van welke software je gebruikt om te printen, maar goede kans dat die opdracht in /var/spool/print oid staat. ff inloggen als root en en alles uit die directory wegdonderen. De directory zelf moet je uiteraard laten staan. De printeropdrachten hebben meestal een beetje vage namen.