Onderwerp: 220 euro retour voor Microsoft Windows Vista en Works van Dell

Ik heb een Dell Inspirion 1525 aangeschaft, waarop uiteraard Windows voorgeinstalleerd was. Aangemoedigd door de tip van danieldk heb ik net als zijn vriendin restitutie gevraagd voor Microsoft Windows Vista en Works. Het emailtje dat ik heb gestuurd is nagenoeg gelijk aan dat van zijn vriendin:

Geachte mevrouw/meneer,

Een aantal weken geleden heb ik een Dell notebook besteld. Deze is op 16 juni jongstleden naar volle tevredenheid afgeleverd. De computer werd met Microsoft Windows Vista Home en Microsoft Works 9.0 geleverd. Aangezien ik Ubuntu Linux geïnstalleerd heb en de Windows licentie geweigerd heb, wil ik graag gebruik maken van de resitutiemogelijkheid zoals beschreven in de Windows en Works licentieovereenkomsten.

Ik wou graag weten hoe de restitutieprocedure loopt, en indien mogelijk deze hierbij in werking zetten.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
<...>

Ik verwachtte er eerlijk gezegd weinig van. Maar hieronder de reactie van Dell een dag later (inclusief niet lopende zin)!

<...>

Geachte heer <...>,

Hartelijk dank voor uw e-mailbericht.

U heeft aangegeven onderstaand artikelen te willen retourneren:

- 619-11077 DUTCH - VISTA HOME PREMIUM(32BIT OS)
- 630-11003 DUTCH - MICROSOFT WORKS 9.0

Wij kunnen uw deze retour nemen en zullen deze crediteren het bedrag wat u terug zult ontvangen hiervoor is: € 220,00 incl. BTW.

Wij zullen het onderdeel niet bij u ophalen, maar zullen er wel voor zorgdragen dat het bedrag teruggestort wordt op uw rekening.  U hoeft het artikel niet te retourneren.

Voor het terug storten van het bedrag hebben wij de volgende gegevens van u nodig:

- Rekeningnummer
- Naam rekeninghouder
- Naam bank

Let op: het kan 5-6 werkdagen duren voordat het bedrag op uw rekening staat.

Mocht u andere vragen hebben, aarzelt u dan niet om nogmaals contact op te nemen met  Dell Klantenservice.

<...>

Langs deze weg wil ik u bedanken voor uw bestelling bij Dell B.V. en wens ik u veel plezier toe met uw aanschaf. 

Met vriendelijke groet,
Dell B.V.

<...>

Dat had ik ook weer niet verwacht. Inderdaad daniel: altijd proberen!

GnuPG:FCBA2EC8

2

Re: 220 euro retour voor Microsoft Windows Vista en Works van Dell

Dat is niet niks. Gefeliciteerd! smile

Debian GNU/Linux op 3 servers op 2 locaties
OpenSuse Linux op 9 werkstations op 4 locaties
Xubuntu Linux op 1 werkstation op 1 locatie

Wauw smile! Vind je het goed als ik jou verhaal ook opneem op:
http://danieldk.org/Writings/DellVistaRefund

? Zoveel mogelijk materiaal op een plek lijkt me handig voorbeeldmateriaal en een goed precedent voor toekomstige teruggaves.

In ieder geval veel lof voor Dell en voor jou, weer een klant die op z'n recht staat zelf een besturingssysteem te mogen kiezen!

Debian Sid - HP Pavilion p6340
Mac OS X Snow Leopard (Darwin 10.3.0) - MacBook 5,1 & Macmini 3,1
Mac OS X Tiger (Darwin 8.2.2) - Apple TV
"Nonsense is better than no sense at all" - Nomeansno

4

Niet verkeerd, dan had mijn Acer 5315 euri249 gekost i.p.v euri469
Volgende keer maar een dell kopen.

I'm on a five year mission to explore a strange new world

Wat mij opvalt: je krijgt je geld terug EN je mag de software houden. Dell gaat niet uitzoeken wat jouw Windows Licensie code is, dus die kun je ook nog eens gewoon gebruiken... Heeeeel interessant.

Keyboard not present, press F1 to continue...

Dat zou Dell nog meer geld kosten, terwijl het ze niets kost als jij toch je Windows licentie gebruikt.

"Free and non-free software can co-exist the same way that free people and slaves can co-exist. But that's not a desirable state of affairs." -- RMS

Ik vind meer dan 200 euro wel erg veel geld.... Go Dell! Erg sympathieke actie!

MSI wilde het bij mij niet terug geven. Ik heb die zooi nu wel een jaar, dus nu is het voor mij "te laat", maar goede tip voor een Dell de volgende keer.

(Mijn MSI was EUR 600 euro, dus daar had ik zomaar 400 van kunnen maken....) grm... wink

Mijn PGP Key: DCB18478

Willie schreef:

Niet verkeerd, dan had mijn Acer 5315 euri249 gekost i.p.v euri469
Volgende keer maar een dell kopen.

Je moet ook kijken naar de Windows versie, het ging hier om Vista Home Premium. Sommige machines worden ook met Home Basic geleverd, daar zul je minder geld voor krijgen. Bovendien hebben verschillende bedrijven verschillende contracten met Microsoft.

renevanh schreef:

Wat mij opvalt: je krijgt je geld terug EN je mag de software houden. Dell gaat niet uitzoeken wat jouw Windows Licensie code is, dus die kun je ook nog eens gewoon gebruiken... Heeeeel interessant.

Afgezien dat dat ongelovelijk onethisch zou zijn, en dat potentieel in de toekomst de teruggaveprocedure voor anderen kan blokkeren, neem ik aan dat je licentienummer bij Dell bekend is, en dat ze dat nummer blokkeren. Windows 'phoned home' om te kijken of de hardware niet veranders is e.d., dus het zou eenvoudig moeten zijn om licentienummers te blokkeren (en te zien of een nummer al gebruikt is/de EULA geaccepteerd is).

Jammer dat er mensen zijn die gelijk weer misbruik van dit soort regelingen willen maken. Hoe kun je dan nog met enige overtuigingskracht zeggen dat anderen zich netjes aan de GPL moeten houden?

10

danieldk schreef:

Jammer dat er mensen zijn die gelijk weer misbruik van dit soort regelingen willen maken.

Ik wil er niet zozeer misbruik van maken, het valt mij op. Het zou logischer zijn dat Dell van je vraagt de licensiesticker te vernietigen, maar ze vertellen enkel dat je niet hoeft te retourneren (wat dus de weg vrij maakt voor 'misbruik').

Keyboard not present, press F1 to continue...

11

Of ze maken het licentienummer ongeldig. Als ze dat niet zouden doen, zouden ze al het materiaal vermoedelijk wel terugvragen.

geijn_mh schreef:

Ik vind meer dan 200 euro wel erg veel geld.... Go Dell! Erg sympathieke actie!

MSI wilde het bij mij niet terug geven. Ik heb die zooi nu wel een jaar, dus nu is het voor mij "te laat", maar goede tip voor een Dell de volgende keer.

(Mijn MSI was EUR 600 euro, dus daar had ik zomaar 400 van kunnen maken....) grm... wink

MSI deed bij mij ook bijzonder moeilijk. Ik ben er direct na aankoop mee bezig geweest. Met 4x bellen en ong. 20x mailen had het nog steeds niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met microsoft nl, die is vervolgens achter MSI aan geweest. Toen werd ik eindelijk teruggebeld met de mededeling dat ze accoord gingen, alleen dat de termijn van 90 dagen inmiddels verstreken was. Ja lekker, heb ik wat aan wou je zeggen, stelletje ...

Zelf geen zin gehad om er echt moelijk mee te gaan doen (concumentenbond ed), al had ik wel het idee dat ik in m'n recht stond aangezien ik het ruim op tijd had aangevraagd en het voor hun een verplichting was.

D e b i a n . . .

13

Maarten: zie je een kans dit te documenteren op: http://eigen-pc.nl/Leveranciers/MSI ?

14

Hmm, zo te zien heeft Dell het nu ook in hun voorwaarden staan:
http://www1.euro.dell.com/content/topic … d#software

danieldk schreef:

Vind je het goed als ik jou verhaal ook opneem op:
http://danieldk.org/Writings/DellVistaRefund

Natuurlijk, daar heb immers zelf gebruik van gemaakt. Geheel volgens de geest van de GPL overigens.

16

Thanks! Hoewel ik zelf meestal de Creative Commons licentie gebruik voor content wink. Ik iig op twee plekken melding hiervan gemaakt:

http://eigen-pc.nl/Leveranciers/Dell
http://blog.danieldk.org/post/2008/06/2 … getting-it

danieldk schreef:

Maarten: zie je een kans dit te documenteren op: http://eigen-pc.nl/Leveranciers/MSI ?

Ik zou het graag doen, maar ik zit met het probleem dat alles telefonisch is verlopen. Ik heb geen emails of wat op dit gebied.

Ik vraag me af of het nut heeft dit toch te paatsen. Zo ja: ik doe het gerust even..

D e b i a n . . .

18

Op die pagina staat al iets op basis wat iemand me een keer ge-emaild heeft:
http://eigen-pc.nl/Leveranciers/MSI

Misschien zou je jouw ervaring kort samen kunnen vatten. Het nut is dat het denk ik handig is voor elke 'policy' bewijsmateriaal te verzamelen.

Bijv.: Leverancier A claimt refunds te doen, maar blijkt dit in de praktijk gemakkelijk te gaan?

Zeg maar om de woorden en de daden te scheiden wink.

Oke dan, ga ik regelen.

D e b i a n . . .

Ik heb meteen even informatie toegevoegd over XXODD (voorheen Promedion) op http://eigen-pc.nl/Leveranciers/XXODD/. Heb ik persoonlijk geen ervaringen mee, maar zij leveren zowel laptops als desktops zonder besturingssysteem.

21

Folkert: cool!

Gisteren 25 juni heb ik inderdaad 220 euro van Dell op mijn rekening ontvangen!

23

Netjes. Geen koppelverkoop meer big_smile

Niet klein meer.

Yup. Volgende PC/notebook word voor mij ook een dell.

D e b i a n . . .

Nou vraag ik me wel af: stel ik koop een goedkopere inspiron 531 (449 euro), krijg ik dan nog steeds 220 euro terug?

Zo ja, dan word dat een bijzonder interessante desktop voor ca. 230 euro (AMD X2 5000, 3gig, 500Gig, HD2400)

Is wel even een belletje waard...

D e b i a n . . .