1

Onderwerp: Torrent client installeren op Clarkconnect

Ik ben toch wat verder aan het experimenteren met Clarkconnect. Nu wil ik een torrent client installeren op een Clarkconnect systeem. Mijn voorkeur gaat uit naar Transmission (heb ik al onder Linux gebruikt) daarna Vuze (op windows platform gebruikt). Nu is Linux aardig nieuw voor mij, dus hoe installeer ik een bittorrent client op een Clarkconnect system? Clarkconnect is Centos dus volgens mij  gebaseerd op Redhat. Dus gebruikt Centos de yum package manager. Kan iemand mij hierbij help?

Re: Torrent client installeren op Clarkconnect

Als eerste zou ik proberen 'yum install transmission'. Stel dat dat niet lukt. Dan op zoek naar een rpm-file van transmission. Zie http://www.transmissionbt.com/download.php .... fedora lijkt erg op redhat en dus centos.... die zou ik dan nemen.

3

MrLeeJohn schreef:

Als eerste zou ik proberen 'yum install transmission'. Stel dat dat niet lukt. Dan op zoek naar een rpm-file van transmission. Zie http://www.transmissionbt.com/download.php .... fedora lijkt erg op redhat en dus centos.... die zou ik dan nemen.

Ik heb yum install transmission geprobeerd, package not available. Later van de Ferdora site de transmission-1.73-2.fc12.src.rpm file gedownload. Ik probeer dit nu te instaleren met het volgende commando: yum -ivh transmission-1.73-2.fc12.src.rpm. Ik krijg de volgende fout melding: error: cannot create %sourcedir /usr/src/redhat/SOURCES. enig idee hoe ik dit oplos?

draai je dat commando wel als root? Alleen root mag directories aanmaken in /usr/src namelijk

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

rsc.rpm is een source-rpm.... zoek de gewone rpm!

6

Cybertinus schreef:

draai je dat commando wel als root? Alleen root mag directories aanmaken in /usr/src namelijk

Ja, ik ben als root ingelogd.

MrLeeKjohn schreef:

rsc.rpm is een source-rpm.... zoek de gewone rpm!

Ik had al een vermoede dat er iets aan de hand was met rsc, is dus source. Op de fedora site kan ik niks ander vinden dan deze source rpm. Kan nog wel even verder googlen...

7

Ik krijg de nu volgende foutmelding

[root@enterprisedserv1 temp]# rpm -ivh transmission-1.73-1.i486.rpm
error: Failed dependencies:
        libc.so.6(GLIBC_2.7) is needed by transmission-1.73-1.i486
        libcrypto.so.0.9.8 is needed by transmission-1.73-1.i486
        libcurl.so.4 is needed by transmission-1.73-1.i486
        libevent-1.4.so.2 is needed by transmission-1.73-1.i486
        rpmlib(PayloadIsLzma) <= 4.4.6-1 is needed by transmission-1.73-1.i486

Als ik yum install libc doe krijg ik ook een foutmelding "No package libc available". Dit geld ook voor de andere pakketten. Enig idee?

8

probeer eens glibc-devel

(glibc zelf heb je al, zonder glibc werkt linux niet)

Zelfde geldt voor alle overige pakketten: je hebt de devel-pakketten nodig, welke de headerbestanden bevatten die nodig zijn voor het compileren

Help mee om KDE 4.13 in het Nederlands of Fries te vertalen!!

Ik denk dat die versie te nieuw is. Probeer ftp://194.199.20.114/linux/fedora/relea … 1.i586.rpm (ja, ja... gewoon ff goechelen) eens.

En krijg je weer dependenies.... tja... Centos is een behoudende distro. Als je on-edge wilt leven met Linux dan moet je Fedora, OpenSuse, Ubuntu of wat dan ook hebben. Daar zul je met yum of apt-get je pakketje vast wel vinden...

Ga je door de dependy-hell... ik denk dat je dan eerst 'yum install curl'  en 'yum install curl-devel' moet doen. En dan weer de rpm-ivh.

10

het is inderdaad een aardige hel aan het worden. Even installeren op een middag is er niet bij.

Even offtopic. Nu weet ik Linux is vrij nieuw voor mij. De ultieme home server voor thuis heb ik nog niet gevonden. Ik krijg de indruk dat je maar beter helemaal zelf een server kan opzetten, dan een kant en klare distro als Clarkconnect te gebruiken. Maar ja dan doe je als beginner ook niet even. Wat ik wil met mijn server is:

SFTP
Usenet
Torrent
Joomla site
Gallery site
Squeezecenter
Mail server (misschien)
mythtv (later)

het moet makelijk te beheren zijn, en ik wil best diep in Linux duiken. Ik vind dit een uitdaging, dat het vanmiddag niet lukt lekker belangrijk.

Ik heb wel wat rond gekeken naar wat boeken. Wel dit gevonden: Het Complete Boek een Linux Server Inrichten van Sander van Vught. Er zullen vast wel meer boeken zijn. Aanbevelingen?

Ik wil ook een domein naam registreren.  Nu kan dat natuurlijk bij Dydns (dynamic ip adres). Kan je ook een gratis subdomein naam registeren. Er zullen nog vele anderen zijn die deze service leveren neem ik aan.

Heb ook nagedacht, geëxperimenteerd over virtualisatie (proxmox), maar hoe zit het dan met domeinnamen.

Conlusie: ik wil denk te snel te veel... lol

Als jullie tips hebben hoor ik ze graag

svp windows home server is het ook niet!

11

Mijn belangrijkste tip: zorg dat je typische server- en desktop-zaken van elkaar scheidt. Niet alleen kan dat anders gevaarlijk zijn, maar ook zit je jezelf in de weg. Zoals nu.... een on-edge torrent-proggie willen draaien op een behoudende server-distributie vind ik niet slim.

Dyndns is om te beginnen prima. Gebruik ik ook vaak. Verder kost me mijn domein 50 cent per maand. Ik draaide lang een eigen servertje, maar voor 1 euro per maand heb ik dat na een aantal jaren toch maar ergens gehost.

Meer tips? Zie mrleejohn.nl wink

12

Om toch maar even offtopic verder te gaan:

Mijn belangrijkste tip: zorg dat je typische server- en desktop-zaken van elkaar scheidt. Niet alleen kan dat anders gevaarlijk zijn, maar ook zit je jezelf in de weg. Zoals nu.... een on-edge torrent-proggie willen draaien op een behoudende server-distributie vind ik niet slim.

welke services kan ik het beste van elkaar scheiden? Met desktop-zaken bedoel je downloaden van torrent/usenet. Services als DHCP, SFTP, vpn, webserver, enz op andere server?

Welke distro's gebruik jij voor je servers?

Het hele gebeuren moet wel een beetje energie zuinig zijn. Het is wel een doorgeslagen hobby, maar het moet wel leuk blijven. Van daar dat ik alles op een systeem wilde hebben. Misschien een atom systeem bouwen als ik eruit ben.

Interessante site ga ik zeker verder bekijken. Bedankt voor je hulp zover. Ik heb helaas niemand in mijn omgeving die Linux interessant vind (zijn tevreden met Windows).

MvL schreef:

Om toch maar even offtopic verder te gaan:

welke services kan ik het beste van elkaar scheiden? Met desktop-zaken bedoel je downloaden van torrent/usenet. Services als DHCP, SFTP, vpn, webserver, enz op andere server?

Alles wat alleen binnen het lokale netwerk z'n diensten aanbied moet op een andere machine (mag een andere virtuele machine zijn) draaien dan services die via het internet benaderbaar moeten zijn. Desktop + interne services mogen eventueel gecombineerd worden, maar kan je beter ook splitsen.

MvL schreef:

Welke distro's gebruik jij voor je servers?

Zie z'n sig wink. Is op zich wel een zinnig lijstje.

MvL schreef:

Het hele gebeuren moet wel een beetje energie zuinig zijn. Het is wel een doorgeslagen hobby, maar het moet wel leuk blijven. Van daar dat ik alles op een systeem wilde hebben. Misschien een atom systeem bouwen als ik eruit ben.

Atoms zijn leuke systemen. Goed geschikt voor een thuisserver. Als je wat geduld hebt (geduld as in: een aantal maanden, ik verwacht zeker een half jaar), dan heb ik m'n dual P3 over. Dat is ook zeker een leuk ding. Vraagt ook zeker niet veel stroom. Er zit nu een 250 watt voeding in wink.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

14

Internet-server: bijvoorbeeld webserver, mailserver
Lokale server: fileserver
Desktop: grafisch spul als tekstverwerker, gimp, torrent, enz.

Misschien is http://www.mrleejohn.nl/myserver.htm ook leuk om te lezen.

Leuke servertjes zijn ook de soekris systeempjes als het weinig energie moet kosten. Voor de internet-server kun je je spul natuurlijk ook ergens hosten. Domainnaam, mail en webserver draai ik voor 18 euro per jaar bij een ISP.
De desktop met weinig energie.... de netbooks en de notebooks he. Alleen voor het hele zware werk heb je tegenwoordig nog steeds een deftige desktop nodig.

Verder... zie wat Cybertinus (mr C voor mij wink ) zei...

15

Ik draai op mijn server bittorent in de zogenaamde headless mode.
Via een web-interface, php/apache (achter een wachtwoord) kan ik die vanaf elke plek op de wereld controleren. Zodoende kan ik op elk moment een torrent toevoegen, starten en stoppen.
Alleen het verwijderen van bestanden EDIT doe /EDIT ik nog lokaal, dus niet via internet.

Het voordeel hiervan is (voor mij) dat ik niet een extra pc hoef te laten draaien voor de torrents, terwijl die server meestal uit z'n neus staat te vreten... wink

Ubuntu Server op 3 servers op 2 locaties
Ubuntu/Xubuntu Desktop op 10/1 werkstations op 4/1 locaties
ASUS Transformer Pad TF300T (omdat het ook wel eens gewoon leuk mag zijn...)
En nu ook een Raspberry Pi, dus de hobby is weer helemaal terug!

16

Ok, dat doe je bewust zo. Je calculeert ook enige risico's in, neem ik aan. Standaard is een torrent-client een typisch desktop-geval.

Als je zover niet bent dat je die keuzes afgewogen kunt maken, lijkt het me verstandig server- en desktop-spul te sscheiden.