1

Onderwerp: EFI systeem partitie

Ik wilde vanavond ClarkConnect installeren op mijn 2x200GB (raid 1) harddisks, maar ik liep tegen een probleem tijdens het installeren. Er was niet genoeg ruimte op de harddisks. Ik had voor de optie partities verwijderen gekozen. Wat bleek nou toen ik mijn harddisks uit de server haalde en aan mijn Windows laptop hing. Dat er op beide schijven een EFI systeem partitie stond van 200MB. Ik kon deze partities alleen maar met paragon partition manager verwijderen. Iemand einig idee waar die partitie vandaan komen? Is dit van een oude raid configuratie? Is dit onder Linux te verwijderen?

Re: EFI systeem partitie

Wat is een EFI partitie?

PC's maken gebruik van een BIOS, in Apple machines zit een EFI.

Een beperking van een PC BIOS is dat ze geen partities aan kunnen die groter zijn dan 2 TB. EFI kan dat wel aan. Dus dan maak je z'on EFI partitie aan op je normale PC (dus met BIOS). Daar kan je dan echter weer niet van opstarten.

Windows zou gewoon om moeten kunnen gaan EFI, het kan er alleen niet van booten.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

4

Ja, dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb een poos geleden met mac OSX zitten experimenteren. Misschien dat het daar van is.

Ik dacht dat ik nu het probleem opgelost had, maar niet dus. Ik krijg de volgende foutmelding tijdens de installatie van ClarkConnect:

The following errors occurred with
your partitioning.

Your boot partition is on a disk
using the GPT partitioning scheme
but this machine cannot boot using
GPT

This can happen if there is not
enough space on your hard drive (s)
for installation.

press 'ok' to reboot your system.

De twee harddisks zijn leeg. Iemand enig idee?

Ow.... zo'n efi geval...

6

Ik heb het probleem opgelost. Na dat ik de schijven gewist hebt met paragon partition magic en opnieuw een partitie gemaakt hebt bleef er toch iets opstaan. Als ik met diskpart de schijven bekeek bleek er nog een vinkje achter GPT te staan. Command clean uitgevoerd op de schijven. Weer ingebouwd in de server, en de install disk van ClarkConnect gestart. Alles installeert nu na behoren. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit in Linux had moeten oplossen

Waarschijnlijk had je dit met het fdisk commando op kunnen lossen. Dus

# fdisk /dev/sda

(uiteraard device aanpassen naar de goede devicenaam) en dan de o optie gebruiken. De o is voor

o   create a new empty DOS partition table

. Das dus precies wat jij nodig had, want er stond een GPT partitie tabel op (die bij EFI hoort) en geen DOS partitie tabel (die bij BIOS hoort).

Overigens is het volgensmij wel mogelijk dat Grub van GPT kan booten. Ik kan me herrinneren dat de Grub die in Gentoo zit dat kan. De Grub in andere distro's heb ik dat niet zien doen (Debian bijv.). Een RedHat based systeem (wat ClarckConnect ook is, dacht ik) heb ik nog niet getest op deze functionaliteit.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)