1

Onderwerp: Harddisk kopiëren naar externe disk

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn laptop. Hij start niet meer op. Middels Linux cd kan ik nog wel bij de harde schijf. Nu wil ik de data van deze harde schijf compleet overzetten naar mijn externe disk. In Linux kan dit met het comando "dd if=/dev/olddisk of=/dev/newdisk". Nu vraag ik me af hoe de data dan wordt overgezet? Wordt de data op de externe schijf overschreden? Of wordt hij er aan toegevoegd? En hoe is de data op de externe schijf bereikbaar? Behoud de data dezelfde structuur??

Hopelijk kan iemand me wat wegwijs maken!

Thx,

homer

Re: Harddisk kopiëren naar externe disk

Op die manier wordt je targetdisk leeg gemaakt ja. Maar je kunt het ook naar 1 file schrijven, op een externe schijf erbij. Je kunt Ghost of Acronis gebruiken. Maar ook Clonezilla of zo. Als je hier niet handig in bent, zoek hulp! Het zou zonde zijn je data echt kwijt te raken door onkunde.

Ik raad je iig aan om je data gewoon even op usbstick te kopieren om iig je data dubbel in een backup te hebben.

Waarom zou je een 1-op-1 kopie willen hebben van een niet startende schijf? Ik zou alleen mijn eigen data (en config-files) backuppen dan.

dd if=/dev/olddisk of=/dev/newdisk kopieert je oude harde schijf bit voor bit naar de nieuwe disk. Alles op je nieuwe disk wordt overschreven. dd kijkt niet naar partities, wel of een data, of iets daarvan. dd kopieert de gehele disk, bit voor bit. Als je dus een 300 GB hdd hebt, dan is je resultaat bestand dus ook 300 GB. Of je nu 1 byte aan informatie erop had staan of de 300 GB tot de laatste byte vol gezet hebt.

Ik zou dus, zoals Leon al zegt, de bestanden die je nog wil redden gewoon kopieren, want daar kan je nog wel bij, zeg je. Dat lijkt me veel efficienter dan zomaar een img te maken van je niet bootende disk.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

4

Als je Clonezilla gebruikt wordt de image gelijk gecomprimeerd neem die gelijk minder ruimte.

Een backup via een image lijkt me niet verkeerd, kun je altijd terug, als je iets vergeten bent, moet je wel de ruimte hebben natuurlijk, hoe je 1 file terugzet geen idee met Clonezilla , ik heb nog een Clonezilla image van m'n gecrashte Windows computer, staat al meer als een jaar op m'n externe hardeschijf.

Voor de rest heb ik belangrijke data gewoon rechtstreeks van de NTFS partitie afgehaald via de externe harddisk en een cd met Clonezilla of Ubuntu live disk zou ook nog kunnen.

5

Zoals Tijn zegt,
dd if=... of=.. doet een bitcopy    je gehele disk word oneacht indeling of inhoud op de doelschijft gedumpt
De doelschijf wordt daarbij overschreven.
Het resultaat is een bootable kopie van je operationele schijft.

LET OP : Als je zo'n actie doet, moet je dat doen met je systeem in single user mode ! anders kunnen er bestanden beschadigd overgezet worden.

wil je gewoon je bestanden toevoegen dan kun je beter source en dest disk ergens mounten en dan een recursieve kopieer opdracht uitvoeren
Ik doe meestal iets als

cp -arv /mnt/source/* /mnt/dest

en uiteraard gebruik ik dan bij voorkeur rsync en niet cp

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

6

Dank voor jullie reacties!

Ik kreeg eerder al foutmeldingen bij het gewoon kopiëren van bestanden, de data kon niet gekopieerd worden door te lange characters. Vandaar dat ik deze optie wilde proberen, geen goed plan dus.

Ik ga kijken of ik deze "lange" files kan uitsluiten.
Of is er een andere oplossing om deze files te omzeilen?

Dan zul je ze wel naar een fat-systeem willen kopieren, gok ik. Daar kunnen best beperkingen op zitten kwa naamgeving.

8

Ik heb inmiddels mijn bestanden gekopieerd naar de externe disk.

Maar nu de vraag hoe krijg de laptop weer aan de gang zonder Vista opnieuw te moeten installeren.

Na het aanzetten krijg ik het Asus logo en vervolgens wordt het scherm zwart en start niet door, maar gaat uit en start opnieuw op.

9

f8 bij het opstarten, om in safe mode te komen ?

Maar dit geen Linux vraag, als je niet niet uitkomt, probeer het forum op http://www.helpmij.nl/

10

Ow.... het gaat erom om Vista te redden wink

Boot met  de vistra-cd en kies voor recovery/herstel.

11

Ik had me aangemeld bij helpmij.nl
En inmiddels met chkdsk /r de zaak kunnen redden.

Dank je voor de aandacht

homer

12

MrLeeJohn schreef:

Ow.... het gaat erom om Vista te redden wink

Boot met  de vistra-cd en kies voor recovery/herstel.

eeh ´t was toch "Boot met  de vistra-cd en kies voor prompt en type format c:\ "    lol

(sjorrie kon het nie laten)

Archlinux (less = more)  icon_holy    + wmfs-git