1

Onderwerp: media center

hallo allemaal

ik heb een pc waarvan ik een media center wil maken op basis van het besturingssysteem Debian Linux
helaas weet ik van deze kast nog niet de specificaties zo als welke tv kaarten er in zitten welk moederbord en zo voort.
toch begin ik deze discussie alvast om ervaringen te horen welke pakketten ik zo al nodig heb  enz enz enz.
ook heb ik wel paar wensen/eisen.
zo wil ik indien mogelijk graag dat ik op men Windows pc's ook de opnames kan bekijken, via het media center tv kan kijken (dus eigelijk dat de media center een server is en op Windows ene cliënt kan draaien waarmee ik dan dus de zender over het netwerk kan bekijken.)
opnames kan plannen en starten via een webinterface of een of andere cliënt die over internet de mogelijkheden bied om opnames in te plannen.

verder moet het media center natuurlijk ook als gewoon media center te gebruiken kunnen zijn dus ook dat ik er gewoon tv mee kan kijken opnames kan kijken radio kan luisteren enz enz enz (alles wat met een voorwaardege Windows media center dus ook kan)

ook wil ik stremming media er mee kunnen kijken en of opnemen zo als dus internet radio en internet tv.

alvast nu dus de vragen die ik heb.
1: is alles voor zover ik net heb op ge somt in theorie mogelijk.
2: welke pakketten moet ik installeren.
3: zijn er howtoos en of relevante en interessante documentatie.
3.1 graag ook links
4: wat zijn de ervaringen van jullie met soort gelijke idee en projecten?

verder leuk extratjes er in zouden zijn:
1 dat hij ook mijn digitale televisie ontvanger kan bedienen (ik heb een usb infrarood zender ontvanger liggen)
2 ik ook via internet tv kan kijken opnames kan kijken eventueel met een cliënt die via internet kan verbinden
3: ik heb met men sony ericson x1 pda kan bedienen en tv kan kijken (indien mogelijk ook over internet of wifi verbinding)

groeten: peter vd linden.
ps specificaties volgen vandaag of anders morgen

sorie voor de schrijffouten maar ik heb deceleksie.

ik gebruik debian linux met kernel 2.6.686

Re: media center

Hallo Peter,

Leuk project! Je kunt dit "bouwen" door verschillende pakketten te installeren onder Debian (met o.a. de pakketten vlc, tvtime, lirc, samba, etc.), maar het kan ook véél makkelijker met XBMC: http://xbmc.org/about/

XBMC kan zowel als pakket op Debian geïnstalleerd worden als rechtstreeks op de machine zonder eerst Debian te installeren. Het eerste lijkt me handiger als je buiten XBMC nog andere dingen met je machine wilt doen. Je kunt XBMC eerst testen m.b.v. een live-cd. De meeste dingen die je wilt kunnen volgens mij zonder problemen out-of-the-box. XBMC is zeer behoorlijk gedocumenteerd en heeft al langere tijd een trouwe schare fans.

Sillynder
hartelijk dank ik was net de kast aan het open schroeven om te kijken wat voor tv kaarten er in zitten weet wel zo al te zegen dat er 4 tv kaarten in zitten.
en leuk mij ook een leuk projectje voor de vakantie.
en dan komt er tenminste eens een keer schot in hi.
want heb de pc al meer dan 9 maanden staan om er een media center van te maken kwam er alleen als maar niet van.

ik hauw jullie op de hoogte.

groeten: peter

tv kaart 1: haupage wintv -pvr-150lp
tv kaart 2: asus n13219 tv card
tv kaart 3: x4tech super digital vidio dazzle series pali pal bg with fm
tv kaart 4: hauppauge 38104 rev b529

moederbord is een asus a7v8x-x
processor is een amd 2400+
1.66 ghz
geheugen is 1Gb

De bekendste media centers voor linux zijn xbmc, mythtv en freevo. Wat mij betreft is xbmc de beste keuze, omdat het er fantastisch uitziet, eenvoudig is te configureren en gemakkelijk is uit te breiden door middel van addons. Mythtv en freevo zijn alternatieven die er spartaanser uitzien, minder actief worden ontwikkeld en veel configuratie vereisen om het wekend te krijgen. Wat de geliktheid van het uiterlijk betreft geldt naar mijn mening: xbmc > mythtv > freevo. Daarbij vind ik dat de audioplayer van mythtv een onmogelijke interface heeft.

peter_jenp schreef:

[...] zo wil ik indien mogelijk graag dat ik op men Windows pc's ook de opnames kan bekijken, via het media center tv kan kijken (dus eigelijk dat de media center een server is en op Windows ene cliënt kan draaien waarmee ik dan dus de zender over het netwerk kan bekijken.)

XBMC kan media streamen met verschillende protocollen, waaronder UPnP en DAAP. Sowieso kun je bestanden delen met samba, zodat je ook zonder media center video en muziek over een netwerk kunt bekijken/beluisteren.

opnames kan plannen en starten via een webinterface of een of andere cliënt die over internet de mogelijkheden bied om opnames in te plannen. verder moet het media center natuurlijk ook als gewoon media center te gebruiken kunnen zijn dus ook dat ik er gewoon tv mee kan kijken opnames kan kijken radio kan luisteren enz enz enz (alles wat met een voorwaardege Windows media center dus ook kan)

XBMC kan geen live tv zien of opnemen. Mythtv en freevo kunnen dat wel. Met XBMC is het echter wel mogelijk met behulp van tvheadend (voor digitale tv-kaarten) of een geconfigureerde mythtv-backend met de XBMC mythbox addon (voor analoge tv-kaarten). Opnames plannen via een tv-gids kan dan via de webinterface van mythtv of via de mythbox addon.

ook wil ik stremming media er mee kunnen kijken en of opnemen zo als dus internet radio en internet tv.

Streaming media bekijken/beluisteren is geen probleem. Opnemen is misschien mogelijk, maar in ieder geval niet out-of-the-box. (Maar hiervoor zijn andere oplossingen zoals mplayer met de opties -dumpstream en -dumpfile)

alvast nu dus de vragen die ik heb.
1: is alles voor zover ik net heb op ge somt in theorie mogelijk.

Ja, en zelfs in de praktijk, want ik een naar zelfgebouwd en naar tevredenheid werkend media center van een Asus Pundit-R, el-cheapo analoog pci tv-kaartje en usb ir-ontvanger draaiend onder debian stable met xbmc en mythtv.

2: welke pakketten moet ik installeren.

apt-get install xbmc of apt-get install mythtv of apt-get install freevo

3: zijn er howtoos en of relevante en interessante documentatie.

Alle 3 projecten hebben een wiki-pagina, waarbij vooral die van xbmc en mythtv goed zijn. Daarnaast is veel informatie te vinden met de juiste google-termen.

3.1 graag ook links

Zou moeten lukken met een zoekmachine.

4: wat zijn de ervaringen van jullie met soort gelijke idee en projecten?

Ik ben zeer enthousiast over de vele mogelijkheden van zo'n systeem. Met name de configuratie van analoge tv via mythtv en freevo was een kwestie van doorbijten, maar dat hangt ook samen met mijn slecht gedocumenteerde en goedkope tv-kaartje. Het configureren van xbmc kan met afstandsbediening vanuit je luie stoel en is zeer gebruiksvriendelijk. De mogelijkheden zijn schier eindeloos. Zo heb ik 2 gamepads aangesloten voor een spelletje (met de zsnes emulator en linux native) die mooi worden geïntegreerd met de rom-browser-collection addon.
Om de radeon 9100 IGP videokaart aan mijn oude beeldbuistv te bevestigen was het nodig om een vga-scart kabel te fabriceren. Dat is geen aanrader als je geen geduld, soldeerbout of zin in stoeien met xorg modelines hebt.
Als ik naar de specificaties van je systeem kijk zullen films in hoge definitie niet lekker draaien, maar verder zullen alle 3 media centers er vloeiend op lopen.

verder leuk extratjes er in zouden zijn:
1 dat hij ook mijn digitale televisie ontvanger kan bedienen (ik heb een usb infrarood zender ontvanger liggen)

Dat schijnt te kunnen, maar heb ik geen ervaring mee.

2 ik ook via internet tv kan kijken opnames kan kijken eventueel met een cliënt die via internet kan verbinden

Het streamen van media is natuurlijk niet beperkt tot je lokale netwerk en kan over het internet als je de juiste poort openzet. Ik vraag me wel af of dat lekker vloeiend gaat lopen.

3: ik heb met men sony ericson x1 pda kan bedienen en tv kan kijken (indien mogelijk ook over internet of wifi verbinding)

Bediening kan in ieder geval met de webinterface. XBMC kan ook worden bediend met bluetooth, waarvoor ongetwijfeld apps zijn te krijgen. Voor XBMC en mythtv zijn wel android en iOS apps te krijgen, maar ik kan zo snel geen windows app vinden (de sony draait toch op windows?).

als eerste hartelijk dank Folkert van der Beek
en inderdaad de x1 is Windows, maar wie weet voor volgend projectje leuk om te kijken of ik men pda multieboot kan krijgen met Windows en android  wink
voor dit moment bedankt ga zo naar bed en dan is er morgen een nieuwe experimenteer dag

update van de hardware.

ik had nog een zelfde pc staan die ik niet gebruikte alleen met een iets snellere processor namelijk een amd 2500+
met als kloksnelheid 1.9 ghz.
deze 2 pc heb ik zo veel mogelijk samen gevoegd waardoor de pc nu als het goed is ook 1.5 gig ram heeft

Mijn ervaringen. Opnemen van TV programma's doe ik in principe niet meer. Tegenwoordig is er van de verschillende 'Uitzending Gemist' websites beeldmateriaal te "rippen" dat een hoge resolutie heeft en zeer serieus is te nemen. Een paar jaar geleden was dat niet zo. Toen was het 160x120 pixels en mono ofzo.

Analoog opnemen heb ik vaak gedaan maar daar valt de kwaliteit altijd zeer, zeer van tegen (lang verhaal, interlacing, alaloge ruis wordt versterkt etc.). Alleen de opnamen van SBS6 zijn niet te rippen van de website omdat die versleuteld zijn m.b.v. dat kolere Silverlight. Dat is niet te kraken.

Digitaal opnemen op je PC? Volgens mij kan dat met Ziggo en een digitale TV kaart niet meer sedert de "update" van IrDeTo afgelopen jaar waardoor veel smartcard modules niet meer werken met Ziggo. Alleen de CAM (conditional access module) van Ziggo zelf werkt nog. Ik weet niet of jij beschikt over een dig. TV kaart waar zo'n module in past. En dan nog... Tegenwoordig zijn de PVR machines van Ziggo/UPC zelf redelijk betaalbaar en als je goed zoekt dan kun je er een vinden waar je (evt. via UTP/netwerk) de opname van af kunt halen (video_ts folder).

Als je een digitale video-hard-disk-recorder hebt dan zet deze niets om maar slaat de digitale video stroom gedecodeerd (!) op op een harde schijf. Extraam giga-goede kwaliteit dus!! Het geklooi met oppnemen via de PC wil ik dus in principe niet meer.

Ik heb nu wel dig. TV, maar geen harddisk recorder. Heb ik ook voorlopig geen behoefte aan (downloaden van programma's doe ik via Uitz.Gemist of Usenet/spotnet). Wat mij wel leuk lijkt is het kunnen pauzeren van een uitzending. Maar om daar al die hoofdpijn en geld aan te besteden qua MythTV en en een dig TV kaart + Ziggo module.... No way. Ik koop ooit wel eens zo'n dig. harddisk recorder waarvan de mensen op het ziggo foum mij kunnen vertellen welk merk het ook al weer was. En dan marktplaats.nl etc. etc.

Maar waarom gebruik in XBMC (= Xbox Media Center) dan zo veel? Al mijn muziek en films staan op hard disk. En de interface van XBMC is wat prettiger dan die van Nautilus op mijn TV. En ik heb veel films in xvid/AC3 formaat. Dat moet je eigenlijk wel via de PC afspelen. Als ik muziek draai via XBMC dan kan ik de texten erbij zien (plugin is geloof ik weer eens kapot, maar goed). Dat van die texten kan ook met Audacious, maar goed. En XBMC onthoudt waar ik gebleven was in het kijken van de film (ik heb de neiging om hlaverwege een film te gaan slapen).

Ten slotte: Debian hoef je niet te upgraden om de twee maanden om up-to-date te zijn dus dat zou een goede keus zijn qua Media Center. Maar multimedia en Debian? Ik weet het niet. Ik gebruik Ubuntu LTS (= 10.04) en de standaard XMBC versie van Ubuntu. Lekker makkelijk.

Anyway, succes! smile Ik ben reuze benieuwd naar hoe het je vergaat. Ik ben altijd erg geïnteresseerd in multimedia en Linux al loop ik jaren en jaren achter qua kennis!

P.S. 1 Opnemen van TV doe ik heel soms wel eens. Maar dan met een shell script en van de S-VHS IN van mijn TV kaart (= s-video = vijf polig klein stekkertje). Ik moet dan mijn dig. TV decoder op het juiste kanaal zetten. Het shell script kan direct opnemen of starten/stoppen op een bepaald tijdstip.

P.S. 2 Voor TV zaken moet men zich ook verdiepen in de coderingstechnieken die in Nederland gebruikt worden. Nergens ter wereld "beschermt" men dTV met encryptie (versleuteling), alleen in NL. Men moet zich verdiepen in termen als: video stroom, IrDeTo, DVB-C (--C en -T), CAM, encryptie, decoderen, smartcard, abonementstypen etc. etc.

P.S. 3 Harddiskrecorder kopen? Neem er alleen een waar de dig. decoder al in zit! Want anders slaat deze niet direct de Mpeg stroom op op schijf. Maar dan word het waarschijnlijk gewoon het (analoge) video signaal weer omgezet in Mpeg.

Moeilijk allemaal he? wink

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

peter_jenp schreef:

update van de hardware.

ik had nog een zelfde pc staan die ik niet gebruikte alleen met een iets snellere processor namelijk een amd 2500+
deze 2 pc heb ik zo veel mogelijk samen gevoegd waardoor de pc nu als het goed is ook 1.5 gig ram heeft

Je RAM zal niet de bottleneck zijn. Coderen in meer dan 288 beeldlijnen (= VHS kwaliteit) vergt meer dan dat. Als je wilt coderen in DVD kwali (= 720x576 in 16:9 aspect ratio) dan heb je een onwijze processor nodig. Video encoderen werkt louter processor kracht, nauwelijks intern geheugen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

10

MeneerJansen schreef:

Maar waarom gebruik ik XBMC (= Xbox Media Center) dan zo veel?

Je hebt mijn interesse gewekt. Ik heb XBMC in mijn Ubuntu 11.10 geïnstalleerd via de ppa. Mooi ding, zeg! Hartelijk dank voor de tip!

Meestal draaien we films via een Windows PC (Tja, de huisgenoten hier thuis moeten niets van Linux weten), dus ik ga XBMC op dat ding zetten. Fijn, dat cross-platform!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

PS. Lekker wezen rondkijken in Delfshaven vandaag op de motorfiets. Fotootje op mijn Blog (uiteraard helemaal in Linux klaargemaakt):

http://justvecht.blogspot.com/2011/12/w … fgauw.html XBMC lijkt ook fijn voor foto's.

Ubuntu 11.10 - op Gnome Shell

hallo allemaal.
ik ga u beetje of topic kwa os.
ik heb de gebode info goed bekeken en wil gaan voor xbmc egter omdat men linux pc's erg ligt zijn en niet geschikt als media center wil ik gaan proberen onder windows hem te instaleren.
om presies te zijn onder windows 8 64 bit deze heeft namelik een dual core prosesor en wel ligtelik iets meer ram geheugen dus wil die in gaan rigten als windows media center en gelijk als werk pc houwden.
ook heb ik ge lezen dat hij goed samen werkt met teammediaportal die onder windows over het algemeen erg goed werkt als tv recording programa dus ik ga voor deze optie denk ik.
wel wil ik nog steets graag jullie ervaring en meningen horen natuurlik.

groeten: peter

Windows 8? Is dat niet een beetje vroeg? De developer preview is sinds 14 september te downloaden. De uiteindelijke versie zal naar verwachting pas eind volgend jaar uitkomen.

sillynder je hebt gelijk het is ook in dit geval een tik fout.
het had windows 7 moeten zijn men vinger zat iets te ver naar regts.

peter_jenp schreef:

ik heb de gebode info goed bekeken en wil gaan voor xbmc egter omdat men linux pc's erg ligt zijn en niet geschikt als media center wil ik gaan proberen onder windows hem te instaleren.

De genoemde specificaties zijn ruim voldoende voor een media center onder linux hoor! XBMC is oorspronkelijk bedoeld voor de magere specs van een Xbox, dus dat zou zeker moeten gaan met de computer die je hebt staan.

fokert en dan bedoel je dat het zeker moet gaan met men 64 bits pc of een van de 2 eerst genoemde pc's ?
want op de 64 bits klopt het dat het kan maar op de eerst 2 genoemde pc's kan het dus egt niet Altans dan word hij zo traag dat de muispijl pas naar ene half uur iets beweegt als je wat met de muis probeert te doen.

peter_jenp schreef:

fokert en dan bedoel je dat het zeker moet gaan met men 64 bits pc of een van de 2 eerst genoemde pc's ?
want op de 64 bits klopt het dat het kan maar op de eerst 2 genoemde pc's kan het dus egt niet Altans dan word hij zo traag dat de muispijl pas naar ene half uur iets beweegt als je wat met de muis probeert te doen.

Ik denk dat je probleem de video-kaart is m.b.t. XBMC. Linux heeft niet veel nodig maar die XBMC heeft een "bling bling" uiterlijk (interface). Die maakt gebruik van allerlei leuke scherm overgangseffecten etc. Daar voor ondersteunt XBMC helaas geen computer meer die geen 3D kaart heeft (openGL). Een 3D kaart is tegenwoordig vereist voor XBMC. En als je Compiz of andere leuke desktop effecten aan hebt staan dan werkt XBMC ook niet goed. In Linux (lees: Xorg) mag maar één proces (of appplicatie) gebruik maken van de hardware versnelling op je videokaart.

Als ik XBMC opstart moet ik de desktop effecten uit zetten:

metacity --replace

Maar latere versies van Gnome (gnome 3?) werken geloof ik niet meer met Metacity als 2D windowmanager. Kun je het allemaal nog volgen? Moeilijk gedoe he? wink

Succes! smile

P.S. Mijn 'mediacenter' met XBMC is een AMD 1800+ (32 bit) met 512 MB intern geheugen (recentelijk 1 GB, maar dat maakt geen verschil). NVidia videokaart (GeForce7600, 2e hands Marktplaats).

17

MeneerJansen schreef:
peter_jenp schreef:

update van de hardware.

Je RAM zal niet de bottleneck zijn. Coderen in meer dan 288 beeldlijnen (= VHS kwaliteit) vergt meer dan dat. Als je wilt coderen in DVD kwali (= 720x576 in 16:9 aspect ratio) dan heb je een onwijze processor nodig. Video encoderen werkt louter processor kracht, nauwelijks intern geheugen.

Yep. Ik transcode vaak 720p, h.264 video. Op een Core 2 Duo  of Core i3 CPU kon dit toch gauw een uur of 6 duren voor twee uur aan beeld. Laatst m'n dual core Core i3 Linux machine naar een quad core i5 geupgraded, sindsdien duurt het een uur of anderhalf a twee. Dus pas met een mid-level CPU kom je tegenwoordig in de buurt van live transcoden van HD h.264 content.

Natuurlijk is er ook dedicated hardware die efficient is. Ik heb eens zo'n Elgato Turbo HD.264 gehad, maar deze werd geplaagd door softwarebugs (asynchroon geluid/video, macroblocking).

Verder kan ik het helemaal met je eens zijn - zelf een PVR maken is de moeite helemaal niet waard. Je hebt tegenwoordig vrij betaalbare Samsung en Humax PVRs die goed hun werk doen.

Een mediacenter is wel handig voor het opslaan/afspelen van muziek en films. Zelf ben ik lui, en gebruik ik een Apple TV 2 plus Airplay streaming. Maar het lijkt me leuk in de toekomst eens een Raspberry Pi met Linux te testen als mediacenter. Met een eigen machine met xbmc of Boxee zijn goedkope mediacenters vrij eenvoudig te evenaren. Dat spul dat ze voor 99 Euro bij de Mediamarkt verkopen is ronduit prut (slechte tot geen management mogelijkheden van media, enz.).

"Nonsense is better than no sense at all" - Nomeansno | Bekroond Mac fanboy

18

MeneerJansen schreef:

In Linux (lees: Xorg) mag maar één proces (of appplicatie) gebruik maken van de hardware versnelling op je videokaart.

Je komt toch alleen in de problemen als twee processen direct rendering doen? Dat meerdere processen accelerated indirect rendering doen, zou geen probleem moeten zijn.

"Nonsense is better than no sense at all" - Nomeansno | Bekroond Mac fanboy

danieldk schreef:
MeneerJansen schreef:

In Linux (lees: Xorg) mag maar één proces (of appplicatie) gebruik maken van de hardware versnelling op je videokaart.

Je komt toch alleen in de problemen als twee processen direct rendering doen? Dat meerdere processen accelerated indirect rendering doen, zou geen probleem moeten zijn.

Ik moet helaas eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wat het verschil is tussen de twee. Maar één ding is zeker: geen XBMC als de desktop effecten aan staan. Als ik een filmpje kijk op mijn computer terwijl de Compiz 3D desktop effecten aan staan heb ik geen problemen, maar XBMC gebruikt behalve video acceleratie ook 3D acceleratie voor zijn menuutjes.

hallo als eerste maar even over de grafiese kaart dat is een asus 9200se met 128 mb ram en zo ver ik weet is dat een 3d geschikte kaart
het grafiese gebeuren dus de descktop is kde
warschijnlik doe ik zelf wel iets fout maar het fijt is wel dat hij onder windows 7 wel meteen stabiel lijkt te draaien

peter_jenp schreef:

hallo als eerste maar even over de grafiese kaart dat is een asus 9200se met 128 mb ram en zo ver ik weet is dat een 3d geschikte kaart
het grafiese gebeuren dus de descktop is kde
warschijnlik doe ik zelf wel iets fout maar het fijt is wel dat hij onder windows 7 wel meteen stabiel lijkt te draaien

1. Windows heeft waarschijnlijk de 3D driver al voor je geïnstalleerd en geconfigureerd.
2. Windows kan geloof ik wel 2 applicaties min of meer tegelijk van je 3D hardware gebruik laten maken.

Hoe je in KDE de 3D desktop effecten uit- of aan zet weet ik niet. Als je een Nvidia kaart hebt kun je proberen of het volgende programmaatje van Nvidia op je Linux compu staat:

nvidia-settings 

Als dat op je PC staat dan is de (non-open source) Nvidia driver geïnstalleerd. Linux heeft in principe de gesloten 'proprietary' driver van Nvidia nodig om het 3D gedeelte goed te laten werken. Dat kan en mag (juridisch verhaal!) in principe niet bij een Linux distributie geleverd worden. Moet je zelf installeren. Hoe ze het via een omweg bij Ubuntu voor elkaar krijgen om die driver na de Linux installatie te downloaden en te installeren zonder dat je de website van Nvidia ziet weet ik niet, meer het werkt.

Tja, niemand heeft gezegd dat Linux makkelijk is. Wel leuk, maar niet makkelijk qua sommige zaken..... wink

Succes smile

[EDIT] AAaaarrghhhh. Wacht even. Asus 9200? Dat is een AMD/Ati Radeon kaart. En een 9200 is geloof ik zo oud dat de open source 3D drivers voor Ati/AMD kaarten er niet mee werken (de open source drivers voor Ati kaarten zijn in Linux erg goed). Vergeet die Ati kaart. Hebben ook geen goede 2D versnelling in Linux (Windows?). Koop voor 15 Euro op Marktplaats gewoon een Nvidia kaart. Ik had tot voor kort nog een Nvidia GeForce2 (uit 1852) en ook die werkte perfect met XBMC!

22

beter nog koop een iets recentere videokaart van nvidia die fatsoenlijk VDPAU ondersteund. Dan kan je HD video offloaden naar je videokaart (dit is voornamelijk nuttig als je mkv's van het internet trekt....dit zie ik echter niet in je wenslijst)

Zie hier voor leuke kaartjes: http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo

voor 4 tientjes moet je het volgens mij wel redden.

RHCE, RHCSA, RHCT, LPIC-2, LPIC-1 en CLA gecertificeerd.

voor 4 tientjes ene nieuwe grafiese kaart is niet te duur.
egter ben ik van mening dat ik beter wat langer dor kan sparen en een nieuwe siesteem kast kan halen.
ook is het zo wie zo fienansjeel op dit momend niet mogelik om er geld aan uit te geven.
dus dat gaa them verlopig niet worden vrees ik

24

je wilt van alles maar je hebt geen geld....niet heel handig.

maargoed, je wilt schijnbaar echt een alles-in-een (tv/radio/streamer). Voordat je straks een nieuwe computer koopt probeer het eerst eens met je oude hardware (zonder HD afspelen dus)

heb je digitale kabel/schotel dan zit je al met een uitdaging.

Volgens mij was er wel een open source media center tegenhanger voor Windows Media Center. Kijk daar eens goed naar. (hardware support)
xbmc is meer gericht op files spelen zover ik weet

RHCE, RHCSA, RHCT, LPIC-2, LPIC-1 en CLA gecertificeerd.

Mijn systeem is een oude Pundit-R met een Intel Celeron 2.93GHz CPU, Radeon 9100 IGP videokaart en 1 GB RAM. Dit is ruim voldoende om xbmc met bling-bling te laten werken. Ik gebruik xbmc wel standalone, dus zonder windowmanager om de footprint zo klein mogelijk te houden. De videokaart werkt niet met de proprietaire ATI driver, maar uitstekend met de opensource driver. De TV-out werkt dan alleen niet met PAL uitvoer, dus daarvoor heb je de VGA of HDMI-uitgang nodig.