1

Onderwerp: Dualboot vraagje: windows na linux

Ik heb hierop nu windows home edition staan en fedora core 5, maar nu kan ik via school Vista Bussiness downloaden. Maar meestal conflicteert dit als ik windows verwijder en linux laat staan of niet? Mijn vraag is dus kan ik mijn windows partitie formatteren en vista installeren zonder aan mijn linux te raken ofniet? (En dus een dualboot systeem behouden)

2

Re: Dualboot vraagje: windows na linux

enige probleem dat je tegen zult komen is dat de bootloader van linux vervangen wordt door die van windows (uitgaande dat vista niet dwarser is dan XP)

Vogel dus even uit hoe je met je distributie op eenvoudige wijze de bootloader kunt terugzetten (vaak lukt dat met de installatie-cd van je distro), en voer daarna de installatei van windows uit.

Maak bovendien een backup van je gegevens onder linux.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

3

dus voor ik de nieuwe windows  moet ik de bootloader terugzetten of erna? tongue

In geval van WinXP: nadat je windows geinstalleerd hebt moet je je Linux bootloader aanpassen.  Ik heb geen ervaring met Lilo, wel met grub. Echter, tijdens de installatie van Linux moet ik altijd ervoor kiezen of ik de gegevens van die bootloader op de Master Boot Record (MBR) of op mijn linux partitie wil zetten. Ik zet altijd zoveel mogelijk op mijn Linux partitie. Vervolgens kan ik dan met een opstart diskette of CD een (GEVAARLIJK) commando geven om een stadaard MBR terug te krijgen waar Windows mee om kan gaan. Daarna pas ik Grub weer aan (uitgaande van Grub op linux partitie en IDE harde schijven, geen RAID geen SATA):

To have Grub start at boot up:
0. Knoppix?
1. su
2. grub
3. root (hd0,1)
Meaning: first hdd, second partition (i.e. /dev/hda2)
4. setup (hd0)
5. PC will boot into grub (from hda2?) and will show the OS'es from /boot/grub/menu.lst

P.S.1 Allways choose to have Grub installed at the partition of your Linux distro!
P.S.2     /dev/hda  =   (hd0)
    /dev/hda1 =   (hd0,0)
    /dev/hda2 =   (hd0,1)
    /dev/hda3 =   (hd0,2)

Succes. Modderen met partities enzo kan tot data verlies leiden!!!!!!!!!!! Verdiep je in wat je wilt gaan doen en oefen met een oude PC die toch maar op zolder ligt weg te stoffen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

ok ik denk dat als het er toch van komt dat er een volledige format op het programma staat, met schijft opnieuw in partities onderverdelen en dergelijke (loopt men systeempje ineens terug wat vlotter smile)

6

Als je dat doet, maak het jezelf dan makkelijker door eerst windows te installeren.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

7

Gps schreef:

Als je dat doet, maak het jezelf dan makkelijker door eerst windows te installeren.

jah dat is inderdaad dan de bedoeling he wink

Toch moet dit eerst eens uitgeprobeerd worden met Vista denk ik, want die bootloader is net even anders.
Installeer je namelijk XP en daarna Win2000, dan loopt het meestal wel los. Na Vista kun je echter geen oudere versie van Windows installeren, omdat de bootloader dan ouder is en Vista niet aankan. Met wat gerommel met Vista bestanden (van DVD) is het wel op te lossen (vanuit de oudere versie van Windows, mits NTFS), maar of je dat met Grub/Lilo gaat lukken...

Iemand tijd en materiaal voor een testopstelling? Ik heb zelf de hardware niet...

René

Keyboard not present, press F1 to continue...

Begrijp nooit zo goed waarom mensen zo snel willen formateren.. behalve om de performance van Windows op te krikken dan..
Je MBR wordt gewoon gevuld met een Bootloader die je toch gewoon kan configureren? Of het nu Grub, Lili of de Window-loader is.. Als je effe de windowsloader configureerd dan kun je gewoon linux opstarten vanaf je bootdisk en eventueel Grub of Lilo er weer op zetten.. Bj voorkeur Grub.
Bootloaders doen allemaal hetzelfde, het boeit ze ook niet wat voor OS je wilt opstarten.. dus.. de volgorde van installeren is niet van belang.