1

Onderwerp: Ati drivers welke ?

Ik had hiervoor altijd een nvidia kaart.

De closed drivers was beter als de ? open driver.

Hoe zit dat met ati ?

Moet ik voor 3d ondersteunig, bij ati ook de gesloten driver hebben ?

Misschien is het handig als ik er bij vertel wat ik wil gaan doen.

Gamen en waarschijnlijk met Blender spelen.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Ati drivers welke ?

Gps schreef:

Hoe zit dat met ati ?

De open driver werkt bij mij perfect. Ook 3D. Bij sommige applicaties is de gesloten driver sneller. YMMV.

"Free and non-free software can co-exist the same way that free people and slaves can co-exist. But that's not a desirable state of affairs." -- RMS

3

Even klikken

http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=30970

Dat topic gaat over de Nvidia driver. Niet overdie van Ati/AMD.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Er staat ook een verwijzing naar een ATI driver bij en wel deze

http://lizards.opensuse.org/2010/07/15/ … nder-11-3/

6

de opensource-driver voor ati is beter dan de closed source.
amd en novell werken goed samen bij het maken van die opensource-versie.
de closed-source-versie kan onvoorspelbaar reageren, bijv. wisselen tussen tty's werkt niet altijd, soms wordt het beeldscherm ontoegankelijk en problemen bij ontwaken uit slaapstand.

Help mee om KDE 4.6 in het Nederlands of Fries te vertalen!!

7

kijk eens op phoronix. Daar staat altijd veel nieuws op over dit soort onderwerpen.
Hoever ze zijn ligt ook aan van welke generatie de kaart is.
Wat ik nog steeds erg jammer vind is dat AMD niets aan video-versnelling heeft voor HD heeft. Ook in de closed-source versie niet.

LPIC-1 en CLA gecertificeerd :-)

8

phoronix, goeide tip!

http://www.phoronix.com/scan.php?page=a … &num=1

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Ik heb nog een antieke Radeon 9600 liggen. Zou die ook ondersteund worden door de opensource driver? Tot voor kort werden hele oude Ati's niet ondersteund door de opensource Ati/AMD driver.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

10

MeneerJansen schreef:

Ik heb nog een antieke Radeon 9600 liggen. Zou die ook ondersteund worden door de opensource driver? Tot voor kort werden hele oude Ati's niet ondersteund door de opensource Ati/AMD driver.

Dat moet wel een poos geleden zijn. Ik heb nog een radeon 7000 en die doet het ook prima.

"Free and non-free software can co-exist the same way that free people and slaves can co-exist. But that's not a desirable state of affairs." -- RMS

MeneerJansen schreef:

Sinds versie 9.4 ondersteunt de proprietaire ATI driver alleen de R600 en nieuwere videokaarten. Voor oudere kaarten is er dus geen alternatief voor de opensource driver. De radeon 9600 wordt nog wel ondersteund met een legacy driver.

GnuPG:FCBA2EC8

12

en ik maar denken dat juist de opensource-driver het alternatief was smile

Help mee om KDE 4.6 in het Nederlands of Fries te vertalen!!

Folkert van der Beek schreef:
MeneerJansen schreef:

Sinds versie 9.4 ondersteunt de proprietaire ATI driver alleen de R600 en nieuwere videokaarten. Voor oudere kaarten is er dus geen alternatief voor de opensource driver. De radeon 9600 wordt nog wel ondersteund met een legacy driver.

Bedankt voor de info. smile

14

ATI Catalyst Linux Display Driver 10.7

(tweakers)

ondersteuning voor Suse 11.3 smile

AMD heeft nieuwe Linux-drivers voor zijn ATI Radeon-videokaarten uitgebracht. De download is 96MB groot en kan voor zowel 32bit- als 64bit-omgevingen worden gebruikt. Versie 10.7 is geschikt voor Radeon HD 2400 en hoger, de FireStream 9170, 9250 en 9270, en de embedded E2400 en E4690. Verder worden versies 6.8 tot en met 7.5 van X.org, Linux-kernel 2.6 en hoger, en glibc-versies 2.2 en 2.3 ondersteund. Nieuw in deze release zijn ondersteuning voor Ubuntu 10.04 en ATI's Eyefinity, en voorlopige ondersteuning voor openSUSE 11.3. Het changelog toont verder enkele bugfixes en een lijst met bekende problemen waarvoor nog geen oplossing is.

Resolved Issues

* Applying display rotation using Catalyst Control Center or XRandR no longer causes display to turn blank with mouse cursor
    * Disabling the primary display in clone/dual-head mode no longer causes Catalyst Control Center not to launch after X restart
    * CrossFire can now be enabled properly on the first Gemimi card under a 2 Gemini multi-adapter configuration
    * Xserver no longer fails when applying "Maintain Aspect Ratio" option from GPU scaling at maximum resolution
    * [SUSE] Desktop corruption no longer visible after applying rotation using Catalyst Control Center and restarting X
    * Enabling a second ASIC without a monitor connected no longer causes black screen and X window not launching when startx is executed
    * [Ubuntu 10.04] X segmentation fault no longer occur at startup on multi-ASIC systems
    * Catalyst Control Center: Gamma control changes no longer affect the wrong display in clone mode
    * Switching to clone mode by pressing Fn+F4 now functions properly after connecting an external VGA monitor
    * X-window no longer fails with some ATI card plugged in NV's C51 IGP board

Ook jij bedankt voor de info. Als ik op mijn Ubuntu 10.04 systeem "Xorg -version" ingeef dan schijn in Xorg versie 1.7.6 te hebben. In jouw post wordt gezegd dat "versies 6.8 tot en met 7.5 van X.org" worden ondersteun en dat er een issue m.b.t. Ubuntu 10.04 is verholpen. Klaarblijkelijk wordt Ubuntu 10.04 wel ondersteund, maar hoe rijm ik dat met die versienummers dan? Houden Ubuntu en Ati er een andere Xorg versie nummering op na? Moet ik die "1." in 1.7.6 weglaten?

$ Xorg -version

X.Org X Server 1.7.6
Release Date: 2010-03-17
X Protocol Version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24-27-server i686 Ubuntu
Current Operating System: Linux linux 2.6.32-24-generic #38-Ubuntu SMP Mon Jul 5 09:22:14 UTC 2010 i686
Kernel command line: BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-2.6.32-24-generic root=UUID=f85ccf0b-d65e-457d-bfc9-e2bd4822dc9a ro splash vga=758 quiet splash
Build Date: 16 June 2010  09:31:32AM
xorg-server 2:1.7.6-2ubuntu7.2 (For technical support please see http://www.ubuntu.com/support) 
Current version of pixman: 0.16.4
    Before reporting problems, check http://wiki.x.org
    to make sure that you have the latest version.

O wacht even. Synaptic zegt dat de geinstalleerde versie is: "1:7.5+". Dus het zal wel Xorg 7.5 zijn.Tjone jonge: lekker vaag hoor, Ubuntu.

Ik heb wat zitten lezen in Wiki's over Radeon kaarten en qua gesloten- en open drivers en qua support van oude kaarten (lees: mijn Radeon 9600) is het een onbegrijpelijk zooitje wat mij betreft, maar het schijnt allemaal goed te moeten werken. Misschien schroef ik voor de kift mijn PC nog eens open en stop ik die Radeon 9600 err voor de lol in om te kijken wat Xorg zonder /etc/X11/xorg.conf doet met die kaart en TV-out. Wish me luck, hi hi... wink

16

Dat klinkt wel geinig.

If it ain't broke tweak it !

Ik had altijd Nivdia, en dat had vooral te maken met wat ik over Ati kaarten en Linux las.

Met de nieuwe catalist driver, zou het veel beter geworden zijn. (voor de nieuwere kaarten)

MeneerJansen schreef:

Ik heb wat zitten lezen in Wiki's over Radeon kaarten en qua gesloten- en open drivers en qua support van oude kaarten (lees: mijn Radeon 9600) is het een onbegrijpelijk zooitje wat mij betreft, maar het schijnt allemaal goed te moeten werken. Misschien schroef ik voor de kift mijn PC nog eens open en stop ik die Radeon 9600 err voor de lol in om te kijken wat Xorg zonder /etc/X11/xorg.conf doet met die kaart en TV-out. Wish me luck, hi hi... wink

Wat de TV-out betreft heb ik met de open-source driver de TV-out van mijn Radeon 9100 IGP niet werkende gekregen (behalve met vesa). Sinds 2007 is er weliswaar TV-out ondersteuning toegevoegd vanuit het GATOS project, maar alleen voor NTSC en niet voor het in Nederland gebruikelijke PAL. Dit lijkt nog steeds niet veranderd.
Het vervelende hiervan was dat het de videokaart is van mij pundit-R die ik gebruik als HTPC en daarvoor is een TV-out natuurlijk essentieel. De proprietaire driver is geen optie omdat de huidige catalyst driver alleen nieuwere kaarten ondersteunt, en de oude fglrx driver niet compatibel is met de huidige xorg versies. Mijn oplossing is een zelf gefabriceerde VGA-SCART kabel, die ook nog eens veel beter beeld geeft dan de TV-out.

GnuPG:FCBA2EC8

18

Gps schreef:

Ik had hiervoor altijd een nvidia kaart.

De closed drivers was beter als de ? open driver.

Hoe zit dat met ati ?

Ik heb zowel nvidia als ati kaarten gehad.
De closed drivers van nvidia en ati werkten hier allebei prima, de open radeon driver ook (inclusief 3D).
Met de nouveau driver voor nvidia heb ik nog geen ervaring (die was vroeger nog niet echt bruikbaar, maar ondersteunt mijn huidige oude kaart niet), maar de nv driver is iets waar ik geen goed woord voor over heb (afgezien van het gebrek aan 3d), daar heb ik met meerdere kaarten problemen mee gehad.
Met oudere kaarten ben je naar mijn mening beter af met een ati, vanwege de betere open source drivers, maar volgens mij ook een langere ondersteuning met de closed drivers (al weet ik dat niet 100% zeker).

"With great power comes great responsibility."

Folkert van der Beek schreef:

De proprietaire driver is geen optie omdat de huidige catalyst driver alleen nieuwere kaarten ondersteunt, en de oude fglrx driver niet compatibel is met de huidige xorg versies. Mijn oplossing is een zelf gefabriceerde VGA-SCART kabel, die ook nog eens veel beter beeld geeft dan de TV-out.

Yep. De fglrx legacy Ati driver kunnen ze het jiskefet/rond archief in werpen. Wie heeft er nu nog een linux distro met de Xorg versie waar de legacy Ati driver mee werkt?

Anyway, ik heb ergens gelezen dat een MythTV gebruiker bij hoog en laag zweert dat hij zijn HTPC gebruikt met een Radeon 9600. Misschien duik ik daar in. Een VGA-naar-Scart converter maken kan ik niet, helaas. Maar een leuk Nvidia 2e hands kaartje per post middels eBay of Marktplaats op laten sturen is ook goed te doen. Maar het gaat mij om het principe. smile

Ik heb gisteren wat ge-grasduind door internet en ik weet nu het volgende over de verscheidende Ati drivers

• Fglrx driver = Closed source driver. Er zijn er twee van belang: de 9.3 legacy driver die niet meer met de huidige Xorg werkt en de aller nieuwste. Goede 3D ondersteuning natuurlijk.

• Ati/Radeon/r128/mach64 drivers = Open source (Xorg). Allemaal "hetzelfde" ('t zijn aliassen/metapackages). In xorg.conf verwijs je hier naar door het de "ati" driver te noemen. Xorg kiest dan zelf de juiste kernel module. Deze ati driver heeft tegenwoordig ook 3D.

• RadeonHD = Open source. Deze is voor de nieuwere Ati/AMD Radeon kaarten.

De opensource Xorg drivers schijnen in een bepaald opzicht beter te zijn dan de gesloten fglrx driver. Het Ati Catalyst Control Centr (ACCC) komt alleen met de gesloten fglrx Catalyst driver.

P.S. Ik gebruikte altijd nvtv om te overscannen zodat het computerbeeld op mijn TV beeldvullend is. Die utility werkt geloof ik al een paar jaar niet meer met nieuwe Nvidia kaarten. Weet iemand of de nieuwe Nvidia kaarten qua TV out te overscannen zijn? Dat moet dan via xorg.conf denk ik.

20

Koop geen nvidia 5000 serie.

Er zitten daar series tussen die slecht zijn.

Ik heb hier een club FX5600 xt, die zeer waarschijnlijk kapot gegaan is omdat de koeler iets te goedkoop is, maar.

De eerste die ik had, gaf in een spel een raar kleur probleem.

Mijn kaart werd geruild, maar na een 1/2 jaar was het weer feest.
Ik heb het er toen maar bij gelaten.

Inmiddels is die kaart helemaal naar de knoppen

Maar ik was vorige maand, bij die computer winkel, en had het ook daar over.
Hij zei twee dingen. Hun verkopen geen club kaarten meer, en noemde een 5000 serie die veel problemen had.

Ik weet alleen niet meer precies welke hij noemde. 5500 ?

Ik weet niet goed hoe ik het probleem moet uitleggen, maar op sommige muren, in een spel,  zag je een rechthoek met verschillende kleuren erin. Een soort regenboog achtig iets.
Ik weet dat er meer(maar niet veel) mensen dit probleem hadden.

Ik zou dus geen geforce 5XXX serie nemen.

21

MeneerJansen schreef:

Yep. De fglrx legacy Ati driver kunnen ze het jiskefet/rond archief in werpen. Wie heeft er nu nog een linux distro met de Xorg versie waar de legacy Ati driver mee werkt?

Mja, mijn nvidia geforce fx5200 werkte nog perfect met een oude nvidia driver tot ik onlangs naar xorg-server 1.8 ging upgraden, nu zit ik vast aan nv...
Ongeveer een jaar geleden was ik nog happy met een ati 9600XT, wat toch ook een redelijk fossiel is.

Gps, ik had binnen een half jaar op zijn minst 4 oudere videokaarten versleten, en het duurde best lang voordat ik eindelijk het moederbord de schuld ging geven.
Het kan dus aan de kaart liggen, maar hoeft niet.

22

Pamela schreef:
MeneerJansen schreef:

Mja, mijn nvidia geforce fx5200 werkte nog perfect met een oude nvidia driver tot ik onlangs naar xorg-server 1.8 ging upgraden, nu zit ik vast aan nv...
Ongeveer een jaar geleden was ik nog happy met een ati 9600XT, wat toch ook een redelijk fossiel is.

Gps, ik had binnen een half jaar op zijn minst 4 oudere videokaarten versleten, en het duurde best lang voordat ik eindelijk het moederbord de schuld ging geven.
Het kan dus aan de kaart liggen, maar hoeft niet.

In mijn geval is het moederbord wel uit te sluiten.
Met een Geforce 2MX nooit  (en nu ook weer niet) problemen.
Met de club 5600 128 MB al twee keer.
Twee keer ook dat vreemde kleur probleem.

Ik vermoed dat de kaart te warm kan worden. (daarom ook die kleur problemen na een paar maanden)

Het kan verder wel aan club liggen. De fan die er op zat stelt weinig voor.
En die kaart werd echt wel warm. ( in een kast met extra fans)

Pamela schreef:

Ik weet niet welke kaart sneller is (de Nvidia FX5200 of de Radeon 9600) maar die Radeon 9600 werkt bij mij prima met de opensource driver. Ook het 3D gedeelte. Verder gebruik ik nog steeds een Nvidia GeForce2 kaartje vanwege de uitstekende TV output m.b.v. de nvtv utility. Die Nvidia werkt bij mij met Ubuntu 10.04 en de gesloten driver prima: ook 3D. Lastig is altijd uit te zoeken welke driver je moet gebruiken in Ubuntu (ik moet de "nvidi-96" driver gebruiken, da's een van de 10.000 legacy drivers...).

Dus als je die FX5200 nog wilt gebruiken dan moet dat denk ik wel lukken. smile

24

MeneerJansen, het werkte ook prima met de nvidia driver, tot ik ging upgraden naar xorg-server 1.8. Ik weet niet welke versie ubuntu gebruikt wink
(Niet dat het momenteel wat uitmaakt, want ik heb gisteren mijn mobo om zeep geholpen...)

De fx5200 is overigens een stuk nieuwer dan de 9600xt, maar ik heb op zich geen snelle kaart nodig.