1

Onderwerp: gdm(3) login - infinite loop

Hallo allemaal,

Ik draai nu een tijdje op al mijn systemen Debian Sid, en dat bevalt heel erg goed. Echter heb ik op twee van mijn desktops een probleem met het inloggen.

Zodra mijn PC is opgestart, krijg ik het login scherm van GDM ervoor. Dit gaat allemaal prima, totdat ik mijn wachtwoord invul en op enter druk. Dan flashed mijn scherm zwart, en start hij de login manager opnieuw.
Ik kan alsnog in te loggen door naar TTY te switchen, gdm3 te stoppen en vervolgens startx in te typen, maar dit is natuurlijk niet de meest gewenste manier om in te loggen.

Ik kan mij herinneren dat ik dit ook weleens onder ubuntu heb gehad, maar dat was alleen met de 10.04 alpha's. En ik heb geen flauw idee hoe ik dit zo kan oplossen.

Heeft een van jullie misschien ervaring met dit probleem, of een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt,

Jeffrey

"If everyone demanded peace instead of another television set, then there'd be peace." - John Lennon

Re: gdm(3) login - infinite loop

Ik was even een beetje in de war. GDM versie 3 bestaat niet (gdm site). Versie 2.30 is de nieuwste stabiele, versie 2.31 instabiel. Mar Debbie noemt GDM 2.3 "gdm3". Ik gebruik nu Ubuntu 10.04 (Lucid Lynx) en die gebruikt ook gdm 2.3.

Het enige dat ik kan bedenken is dat GDM de "verkeerde" sessie op probeert te starten. Bijvoorbeeld KDE in plaats van Gnome. Vandaar dat 'startX' wel werkt en GDM niet. Je krijgt dat "kies sessie" dialoog scherm weer terug door op je naam te klikken in GDM en dan beneden te bemerken dat er een "taakbalk" in je scherm is verschenen waar je van alles kiezen kunt. (schade en schande wijs worden enzo: mijn GDM scherm was groten dan mijn monitor en ik wist niet dat je eerst op je naam moest klikken...).

Succes smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Excuses voor de wat verkeerde benaming :-P. Erg bedankt voor de tip, raar dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had. Echter lost dit niets op ;-) Ik heb alle mogelijke (standaard) opties in debian geprobeerd. (Gnome, default... wat uiteraard gnome is, en nog één). Geen van alle opties werkt =/

"If everyone demanded peace instead of another television set, then there'd be peace." - John Lennon

Heb je een Splash screen geinstalleerd voor GDM? Erg raar allemaal... Ik snap er geen pepernoot van. Helaas.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

dit lijkt wel erg op een probleem wat ik gehad heb.
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=30905
bij mij was het na een update && upgrade verholpen

Ik ben er nooit achter gekomen wat nou eigenlijk de oorzaak was

Rinus
Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"als al het andere faalt kunnen we ons altijd nog onsterfelijk maken door een enorme blunder"

6

als je na het inloggen onmiddellijk wordt teruggeworpen naar GDM, dan duidt dat volgens mij op een probleem in de configuratie van je gebruikersaccount. De X-server, danwel Gnome geeft het namelijk onmiddellijk op, waardoor je terugkomt bij GDM.

Je zou dat kunnen uitvogelen door debian in tekstmodus te starten en dan via startx proberen in gnome te komen als user.

Help mee om KDE 4.6 in het Nederlands of Fries te vertalen!!

7

als je na het inloggen onmiddellijk wordt teruggeworpen naar GDM, dan duidt dat volgens mij op een probleem in de configuratie van je gebruikersaccount. De X-server, danwel Gnome geeft het namelijk onmiddellijk op, waardoor je terugkomt bij GDM.

Help mee om KDE 4.6 in het Nederlands of Fries te vertalen!!

Misschien bied ook /var/log/messages opheldering of andere log bestanden...

9

Sorry voor de wat late reactie. Ik heb nog niets kunnen vinden wat dit oplost. In /var/log/messages wordt niets weergegeven over problemen met GDM. Tevens heeft een update && dist-upgrade niet geholpen.

Misschien moet ik een ~/.Xsession aanmaken en daarin gdm instellen? Misschien dat ik dat binnenkort test. Ik log nu gewoon in via tty1, en type daar "startx" in,  wat overigens ook prima werkt.

Dit probleem heeft zich nog steeds niet voortgedaan op mijn Laptop & Netbook, maar wel op mijn desktop thuis & op werk.

10

Wauw, ik druk op "submit" en mijn moeder loopt mijn kamer binnen. "Jeffrey, ik moet steeds opnieuw inloggen?" ..

Goed, het probleem doet zich ook voor op mijn moeder haar laptop nu, ubuntu 10.04.
Raar hoor, hoop dat 't binnenkort verholpen is.

Heb je Ubuntu 10.04 geupgraded van Ubuntu 9 of een "schone" install gedaan? Ik heb namelijk nu ook het door veel kinderziekten geplaagde Ubuntu 10.04 Lucid (me harddisk crashte, tot voorheen had in Suse 10.3 en was prima tevreden). Maar ik heb geen last van GDM (nog niet althans!)

Misschien kun je het ook eens proberen te vragen in het NL of internationale Ubuntu forum...

12

Het lijkt een probleem dat zich vooral laat zien in GDM. Ik denk niet dat het debian- of ubuntu gerelateerd is.

Het is overigens een schone installatie op mijn moeder haar laptop ;-) Ikzelf draai alleen maar Debian.

Wellicht zit 't 'm dan in de instellingen die jij aan GDM mee hebt gegeven tijdens de installatie. Het is tè toevallig dat meerdere compu's bij jou 't hebben, en verder niet...

Je logt toch niet als root in bijvoorbeeld?

14

Iets vreemds in de logfiles ?

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

15

pascal schreef:

Iets vreemds in de logfiles ?

Niets over GDM in /var/log/messages nee..

Voor zover ik weet heb ik ook niet iets apart aangegeven bij gdm. En nee, ik log niet in als root..

Er zijn een aantal 'powertools' (vergeef me de windows term). Zie mijn post ubuntuforums.org. Het gaat om Uuntutweak, GDM2Setup en het applicatietje 'Login screen' dat je vind onder: 
System > Administration > Login screen

17

Ik heb al een vermoeden waar het aan ligt. Het is of mijn custom .bashrc bestand, of het .profile bestand dat er voor zorgt dat .bashrc altijd toegepast wordt. Binnenkort even controleren of dit inderdaad het geval is.

18

Mijn vermoeden was correct. Een custom .profile en .bashrc veroorzaakten het probleem.
Waarschijnlijk veroorzaakte dit het probleem in mijn .profile:

if [ -f ~/.bashrc ]; then . ~/.bashrc; fi

Dit gebruikte ik omdat ik anders niet altijd via ssh de juiste .bashrc toegepast kreeg.

Anyhow, probleem opgelost!

Wow! Knap stukje zoek werk!

Als dat stukje code voor het probleem zorgde, dan denk ik dat het echte probleem in ~/.bashrc staat en niet in ~/.profile. Alles wat deze code namelijk doet is kijken of het bestand ~/.bashrc bestaat en als dat het geval is, dat bestand uitvoeren.

Laptop: Core 2 Duo T7600. 200 GB (RAID0) voor Windows 7 Professional (Toshiba Qosmio G30-126)
Netbook: Atom N270, 2 GB RAM, 20 GB voor Ubuntu 10.04 (Asus Eee 901)
Desktop: Core 2 Duo E6600 @ 3,3 Ghz, 8 GB RAM,  3 TB (RAID0+RAID6) voor Gentoo, 15 GB voor SUSE 11.1, 1 TB voor Windows 7 Pro 64 bit Dutch (zelfbouw)
Server: 2x Pentium 3 Tualatin 1,13 Ghz, 1 GB RAM, 232 GB (RAID1) voor Gentoo (zelfbouw)

21

Correct. Maar het probleem was verholpen bij het verwijderen van .profile, niet bij het verwijderen van .bashrc.
.profile heb ik aangemaakt omdat ik, als ik via SSH inlogde, hij de .bashrc niet altijd toepaste.

Ik snap de oorzaak van het probleem zelf ook niet heel goed.