1

Onderwerp: Samba: user en guest access op dezelfde share?

Ik ben er al een tijd mee aan het stoeien en een hoop op internet zitten speuren, maar bijna altijd kom je configuraties en howto's tegen waarin een share óf user access heeft óf guest access.. En eigenlijk zou ik beide willen...

Ik wil namelijk een aantal shares maken voor foto's/muziek, waarbij ik zelf leesrechten heb op basis van mijn windows login, maar mijn mediacenter, die geen gebruikers account heeft (of althans... een autologin, want erachter zit feitelijk natuurlijk wel een gebruiker) moet dan de guest account gebruiken en heeft daarmee dan ook alleen maar leesrechten.

Is dit uberhaupt mogelijk?? Of kan ik dan beter mijn mediacenter zo configureren dat ik inlog als gebruiker mediacenter oid, en die ook op linux aanmaken en alleen leesrechten geven op die share?

Alvast bedankt

somehow a new monday morning is always dynamically generated after the weekend...

Re: Samba: user en guest access op dezelfde share?

Waarom wil je 2 users aanmaken met alleen maar leesrechten? Ik zou dan iedereen via het gastaccount binnen laten komen en het probleem is opgelost smile.

Laptop: Core 2 Duo T7600. 200 GB (RAID0) voor Windows 7 Professional (Toshiba Qosmio G30-126)
Netbook: Atom N270, 2 GB RAM, 20 GB voor Ubuntu 10.04 (Asus Eee 901)
Desktop: Core 2 Duo E6600 @ 3,3 Ghz, 8 GB RAM,  3 TB (RAID0+RAID6) voor Gentoo, 15 GB voor SUSE 11.1, 1 TB voor Windows 7 Pro 64 bit Dutch (zelfbouw)
Server: 2x Pentium 3 Tualatin 1,13 Ghz, 1 GB RAM, 232 GB (RAID1) voor Gentoo (zelfbouw)

3

Oh, ik bedoel natuurlijk dat ik zelf schrijfrechten wil hebben! En alle ongeautoriseerde gebruikers enkel leesrechten...

somehow a new monday morning is always dynamically generated after the weekend...

Ah, dat klinkt wel een stukje logischer eigk wink smile.

Op mijn Gentoo install heb ik een hele hoop voorbeeldjes in m'n smb.conf staan. Ik kwam daarin onder andere het volgende voorbeeld tegen. Ik denk dat je daar wel iets aan hebt:

# A publicly accessible directory, but read only, except for people in
# the "staff" group
;[public]
;   comment = Public Stuff
;   path = /home/samba
;   public = yes
;   writable = yes
;   printable = no
;   write list = @staff

Misschien kan je een lijst van users opgeven als je gewoon een @-tje weglaat voor een element in de "write list". Maar dat is puur een gok, ik ken Samba echt niet zo goed.
Wel kan ik je nog de tip geven om eens het commando "man smb.conf" te draaien. Dan kom je bij de documentatie van de config file van Samba. Dan zie je precies welke opties je tot je beschikking hebt en hoe je ze moet gebruiken. Ideaal toch? smile

Laptop: Core 2 Duo T7600. 200 GB (RAID0) voor Windows 7 Professional (Toshiba Qosmio G30-126)
Netbook: Atom N270, 2 GB RAM, 20 GB voor Ubuntu 10.04 (Asus Eee 901)
Desktop: Core 2 Duo E6600 @ 3,3 Ghz, 8 GB RAM,  3 TB (RAID0+RAID6) voor Gentoo, 15 GB voor SUSE 11.1, 1 TB voor Windows 7 Pro 64 bit Dutch (zelfbouw)
Server: 2x Pentium 3 Tualatin 1,13 Ghz, 1 GB RAM, 232 GB (RAID1) voor Gentoo (zelfbouw)

5

Het is me inmiddels gelukt, en voor de geinteresseerden, ik heb het gedaan met de volgende instellingen in de desbetreffende secties:

[global]
    map to guest = bad user
    guest account = nobody

[sharename]
    write list = user1
    guest ok = yes

map to guest zorgt ervoor dat alle onbekende gebruikers als guest worden behandeld, en aangezien de share guest ok aan heeft staan kom ik op die manier binnen dus...