1

Onderwerp: Linux opstartlader

Hallo!

Ik probeer nu al een tijdje Linux te installeren op mijn pc. Als enige OS. Ik krijg alleen telkens als de installatie bijna afgerond is een foutmelding met daarin dat de opstartlader niet goed geïnstalleerd kon worden.

Hoe voorkom ik dit probleem?

Cashher

Re: Linux opstartlader

Ligt aan de oorzaak.... wordt het MBR door de bios beschermd? Wat voor pc? Wat voor harde schijf? Welke linux-versie? Krijg je nog een melding?

Moeten we nu (in het wilde weg) gaan raden waarom het niet lukt?

3

welke distro ? suse , ubuntu dsl, puppy linux, debian arch ?

Op wat voor een computer ?

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

4

Iets met partitioning gaat mis lijkt het.
ook wel es vaker gehad geen idee hoe ik dat normaal oplos
Maar ehhh 'opstartlader' ?? 't moet niet veel gekker worden hoor, iedereen kent toch wel het begrip bootloader....

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Die bootloader kan toch op de MBR of op de partitie zelf staan? Als je kiest voor dat laatste moet er wel "iets" gebeuren met de MBR.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

6

Ik heb de volgende afbeelding van de foutcode:

http://i49.tinypic.com/esqbu8.jpg

Ik wil Linux dus als schone installatie op mijn Dell Dimenion 9200, geen dualboot dus.

Ik gok dat je een verkeerde plek voor je bootloader kiest (voor dit scherm). Maar ja.... zonder meer echte informatie blijven we maar raden.

8

Hai,

Ik zou graag meer informatie willen geven, maar ik weer me god niet hoe ik aan die antwoorden kom die jullie in 1 van de eerste antwoorden schreven.

Het gaat om Linux Mint 12 Maya

Ik heb mijn harde schijf momenteel geformateerd als ntfs wat al niet handig bleek te zijn in Linux. Een beter optie schijnt Ext 3 te zijn. Verder kom ik er ook niet uit wat ik als aanhechtpunt moet nemen, met gevolg dus die foutmelding.

9

je zegt dat je het ding enkel voor linux wilt gebruiken. in dat geval lijkt me een default install wel zo handig
aanhecht punt is    /      en daar wil je waarschijnlijk iets als /dev/sda1 onder hangen of je moet al met LVM (of hoe die elende ook moge heten) willen werken

10

Kijk hier eens: http://www.howtoforge.com/the-perfect-d … nt-12-lisa
Een goede tutorial (handleiding) voor een goede installatie van Linux Mint 12.

11

Flipje heeft een punt, if everything else fails..... RTFM

12

Er is ook speciale Mint forum.

http://forum.linuxmint-nl.org/

linux mint maya is nr 13.
dus als het geen typefout is, dan kan je misschien beter mint 13 downloaden die is al stukken beter dan 12 en bovendien LTS.

Debian / JoliOS / #! / Ubuntu / win7 / Haiku OS

14

Niet helemaal mee eens. Ik draai ook met Mint - nr 9, ook LTS - en wilde overschakelen naar 13 Maya.  Maar daar zitten nog wat bugs in, althans de Cinnamon versie. Zo blijft het hele systeem hangen bij intensief gebruik van onder meer Libre Office. Het enige wat dan nog beweegt is de muis, maar verder reageert er niks meer. Een harde herstart is dan de enige optie. Ik blijf dus nog even bij mijn oude 9 smile
De topic starter heeft gekozen - om wat voor redenen dan ook - voor Mint 12, dus heb ik hem op de bijbehorende tutorial gewezen.

Onder het bovenste "fout melding windowtje" zie ik onder aan het onderliggende windowtje staan dat Grub geïnstalleerd wordt op /dev/sda. Volgens mij moet dat gewoon lukken, toch? Of kan er ook gekozen worden voor het Master Boot Record (MBR)? Want dat is volgens mij het makkelijkst.

Verder valt het me op dat er wordt geïnstalleerd als superuser (root). Is dat normaal voor Mint?

En ik vind het eigenlijk best heel irritant dat er (door Grub?) alleen wordt gemeld dat er "een" fout is opgetreden. Waarom kon in vredesnaam die bootloader niet op /dev/sda geïnstalleerd worden? Zo krijg je een beginner natuurlijk nooit aan de Linux verslaafd. En een ervaren gebruiker ook niet. Wat een baggermelding zeg.

P.S. Cashher het is best gebruikelijk om rond te shoppen qua Linux distributie hoor. Als je niet kostte wat kost Mint wilt hebben zou je ook Ubuntu, Fedora of Suse kunnen proberen. Misschien lukt dat wel.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

16

Heb zelf geen ervaring met Mint, maar de meeste installers schrijven debug-info naar een terminal. Kijk eens rond op Ctl-Alt-F1 t/m F7 of er wat te vinden is.

17

@MeneerJansen.

Helemaal gelijk heb je. Ik ben totaal nieuw op dit gebied en als je dan zulke foutmeldingen krijgt snap ik inderdaad best wel dat mensen snel zullen afhaken. Nu ben ik persoonlijk niet iemand die er dan gelijkt mee stopt. Als ik iets gedaan wil hebben dan lukt het me ook wel naar een tijdje. Even puzzelen is het.

In ieder geval iedereen alvast bedankt voor het helpen.

Als er meer tips zijn, zijn ze van harte welkom.

18

Ik heb nu wel wat nieuws uitgevonden, dat is wanneer ik die foutmelding dus krijg, ik had de opstartlader locatie veranderd naar /dev/sda. Dan heb ik geen foutmelding meer. Wanneer ik mijn computer dus opnieuw moet opstarten omdat dat gemeld wordt wordt er simpel weg gewoon geen besturingssysteem geladen. Terwijl de installatie wel voltooid was. Heel apart.

Ik heb een 500 GB harde schijf gedeeld in twee partities, 1 ext4 waar Linux dus op hoort en een andere van 1 GB voor het swap gedeelte.

19

Als je geen andere besturingssystemen aanwezig hebt, dan zul je je bootloader in het mbr moeten zetten.
Op het moment dat je een andere locatie voor grub kiest, heb je een andere bootloader in het mbr nodig om hem aan te slingeren. Zoals MeneerJansen al eerder aangaf.
Ik zou gewoon eerst de standaard instellingen gebruiken.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

En je moet oppassen dat je je bootloader niet probeert te zetten op je swap partitie. Dat had je zeker per ongeluk de eerste keer gedaan? Ik denk dat je partities zijn: sda1 (data) en sda2 (swap). Anyway zoals Pamela al zei: gewoon nog een keer proberen maar dan met de bootloader op de MBR (master boot record). Ik neem aan dat dat wordt aangeboden tijdens de installatie? Moet ook makkelijker kunnen om die bootloader te installeren na afloop, maar ik weet even niet hoe...

Succes smile

P.S. Mooi dat je niet snel opgeeft! Volharding is altijd nodig als je een nieuw besturingssysteem wilt leren en installeren.

21

cashher schreef:

andere van 1 GB voor het swamp gedeelte.

Funny typo

“Legacy system, you say? Would that be the system that runs the applications that keep your factories humming, your trucks rolling, and your customer invoices flowing? You know, the applications that make you money and keep your business alive? You mean that legacy system?”
  - Robert Catterall

Tip: haal voor de installatie alle partities weg en laat linux alles regelen.

23

Hallo.

Ik laat het op dit moment, even rusten en kijk later wel weer verder.

Ik dank iedereen hartelijk voor zijn hulp!

Cashher