1

Onderwerp: RPi via VNC of RDP

Ik heb mijn Raspberry Pi weer eens gepakt. NU wil ik de RPi van af mijn laptop benaderen. Vraag is ff wat kost het minste resource van de RPi? Kan ik het beste VNC gebruiken of beter RDP of zie zie ik een ander optie over het hoofd.

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

2

Re: RPi via VNC of RDP

SSH?

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

Je hebt verschillende VNC clients en dergelijke. Toevallig van de week een virtual desktop linux omgeving gedeployed:

* Tigervnc
* x2goserver (FOSS fork van Nomachine toen het closed software werd
* Nomachine

Uiteindelijk ben ik voor de eerste gegaan.  Zie hier: http://www.linuxhostingprovider.com/how … fedora-27/ ter achtergrond.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Ligt er aan wat je wilt doen op die Pi op afstand. Editten van bestanden gaat inderdaad het best met SSH/SFTP. Ik benader mijn Pi m.v.b. de filebrowser in Linux. Dus bijv.:

sftp://192.168.0.xyz/
Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Ik zou voor RDP gaan. Dit is qua resources een stuk lichter dan VNC.
VNC is letterlijk een media stream, terwijl RDP een posities en acties doorgeeft.

RDP gaat perfect met XRDP.

Overigens zijn beide protocollen wel resources-vreters qua software en CPU.
Is SSH geen betere optie? En als je van Linux werkt met X-forwarding aan?

IF not THEN toch