Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Plaats reactie
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door pascal »

't Is al ruim twintig jaar geleden dat al die bovengenoemde besturingssystemen een commodity waren in de industriele wereld.
Echt vaak kom ik dat alles niet meer tegen. Niet zo vreemd. veel van die machienes zijn gedateerd en vervangen door Intelachtige oplossingen veelal met Linux erop.

Wie werkt er nog met echte UNIX bakken ?
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
cybertinus
Site Admin
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:18 pm
Contacteer:

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door cybertinus »

Heel zelden nog maar idd. Ik kom het soms bij klanten nog tegen, maar meestal alleen in combinatie met een project dat alles naar Linux aan het migreren is. En van je genoemde lijstje kom ik eigenlijk alleen maar Solaris tegen, de rest heb ik nog nooit wat mee gedaan of zelfs maar gezien.
Gebruikersavatar
Pitmaster
Berichten: 22
Lid geworden op: di jan 28, 2020 4:50 pm
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door Pitmaster »

Zoals je weet Pascal ben ik wel heel erg geïnteresseerd in dit soort operating systems. Helaas zijn ze ook slecht te downloaden maar als je tips in die richting hebt houd ik me aanbevolen.

Toevallig vandaag dit plaatje behandeld op school met de boys.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... simple.svg

Pit
Ubuntu server 18.04 LTS
Workstation Ubuntu 20.04 LTS
Laptop Ubuntu 18.05 LTS
Docent ICT MBO
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door pascal »

Genoemde zijn veelal commerciele systemen die
1) Ondanks dat ze behoorlijk gedateerd zijn nog commercieel ingezet worden en dus nog als een melkkoe worden gezien
2) Niet per se op Intel hardware draaien, maar veelal op heel specifieke systemen met eigen CPU's of hele chassis die een CPU vormen.
Je moet dus net het geluk hebben dat je zo'n ding op de kop kan tikken als het ergens uitgefaseerd wordt.

Dingen die wel op een standaard PC kunnen werken zijn o.a.
Solaris-X86, OpenBSD, FreeBSD, NetBSD, Minix en QNX (hoewel deze laatse niet echt UNIX is maar een beetje een Unix "look and feel" heeft.

- AIX draait op IBM RS6000 systemen (een systeem gebaseerd op Power-PC procesoren)
- Solaris draait normaliter op een Sparc-Station (pizzadoos), later op een UltraSparc (een kastje dat uitziet als een gewone PC) met procesoren waarnaar het systeem genoemd is.
- SunOS is een oude benaming van Solaris
- HP-UX draait op HP systemen die ofwel gebasseerd zijn op MC68000 of op een andere processor maar ik ben vergeten welke dat ook weer is.
- UNOS ook meer een Unix alike en niet zo zeer een echt UNIX systeem draait op CharlesRivers Datasystemen (MC68000 als ik het wel heb)
- Dan heb je nog een scala aan unix varianten die op VME-chassis met een 68000 draaien, die zou je nog wel eens tegen kunnen komen in oude industriele systemen.
- IRIX draait op SGI systemen (MIPS procesoren waar ik nogal fan van ben al heb ik zelf geen IRIX systeem meer)
- Tru64 was voor Digital DEC systemen daar zat een Alpha processor (whatever dat is) in.
- Dan had je natuurlijk ook nog de Digital VAX systemen waarop VMS draaide maar dat heeft erg weinig met UNIX te maken
- AS/400 is ook zoiets dat op een speciaal systeem (IBM i series) draait en weinig raakvlak met unix heeft

Als je al ooit aan zoiets wilt beginnen bedenk je dan dat ik ooit met systemen werkte die in een airconditioned ruimte stonden en zo'n 3500W aan vermogen stookten... dat was dan nog zonder de diskunits en zonder de rest van de hardware als lineprinters en terminals.
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
cybertinus
Site Admin
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:18 pm
Contacteer:

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door cybertinus »

OpenBSD ken ik wel een beetje. Hier thuis heb ik het op 5 systemen staan die ik in m'n testnetwerk gebruik. En dat werkt best prima, dus ik verwacht wel dat ik dat binnenkort in een productieomgeving van mijzelf in ga zetten. Dan uiteraard wel gewoon op een x86_64 processor en niet iets exotisch.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door pascal »

Ik zou OpenBSD op een ARM, meer precies op een RPI wel interessant vinden.
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
cybertinus
Site Admin
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:18 pm
Contacteer:

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door cybertinus »

Daar zijn ze in ieder geval wel mee bezig, om dat aan de gang te krijgen: https://undeadly.org/cgi?action=article ... 0409123528
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door pascal »

Ziet er veelbelovend uit. Waneer ik eens tijd heb (I have a dream) wil ik daar graag eens naar kijken.
Vivo ergo onus
jovo
Berichten: 22
Lid geworden op: za feb 01, 2020 3:12 pm

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door jovo »

pascal schreef: vr jan 31, 2020 7:22 pm - Tru64 was voor Digital DEC systemen daar zat een Alpha processor (whatever dat is) in.
De Alpha was de 64-bits opvolger van de VAX-processor.
pascal schreef: vr jan 31, 2020 7:22 pm - Dan had je natuurlijk ook nog de Digital VAX systemen waarop VMS draaide maar dat heeft erg weinig met UNIX te maken
VMS had zelfs helemaal NIETS met UNIX te maken. Unix is wel geport naar de VAX-processor
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door iswrong »

Niet ouderwets UNIX, maar Minix is op moderne PCs het meestgebruikte besturingssysteem. Populairder dan Windows en populairder dan Linux.

Wat?

Ja, echt waar: https://www.networkworld.com/article/32 ... intel.html

Dus als je een moderne PC hebt met Intel ME, dan ben je een Mini gebruiker. Winnen microkernels achteraf toch nog ;).
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Solaris, AIX, HP-UX, Irix, True-64 leeft het nog ?

Bericht door pascal »

@iswrong, Voor mijn werk heb ik een klein OSje geschreven en ben uiteraard tegen de zelfde problemen aangelopen die anderen hebben gehad.
Inmiddels ben ik aan een laag prio projectje begonnen om dat nog eens over te doen met een concept dat wel heel veel weg heeft van een MicroKernel.
Het gaat hier om een puur embedded project dus past niet echt in dit topic maar wel weer aardige bezigheid,.. alsof ik niets te doen heb .
Vivo ergo onus
Plaats reactie