NAS in DC ?

Plaats reactie
pascal

NAS in DC ?

Bericht door pascal »

Voor mijn werk heb ik een VPS (op de zelfde hardware waar dit forum draait)
Momenteel gebruik ik dat ding enkel als git server.
Nu lijkt er wat behoefte te ontstaan aan een soortement van file server voor het uitwisselen van data.
Kijk ik doe zoiets gewoon via de git server geen moeilijk gedo, legio voordelen weinig nadelen.
Maar ja... niet iedereen is echt ICT-onderlegd, en we hebben een mix aan besturings systemen.
Vraag is dus is het uberhaupt wijs om een file server in het DC te hebben en hoe zou je dat dan kunnen aanpakken ?
Zelf zou ik dan voor sshfs gaan maar ik zie dat een gemiddelde Windows gebruiker nog niet werkend krijgen, om nog maar te zwijgen over Mac gebruikers.

Ideeen ?
Vivo ergo onus

iswrong

Re: NAS in DC ?

Bericht door iswrong »

Tenzij je achter security updates aan wilt hollen, zou ik zoiets gewoon uitbesteden voor een bedrijf. De meeste niet-expert gebruikers zijn al bekend met Dropbox, Google Drive en dergelijke. Afhankelijk van om hoeveel werknemers het gaat, is het waarschijnlijk nog steeds veel goedkoper dan wat een sysadmin kost.

Anders misschien iets als OwnCloud. Maar ook dan zou ik een VPS nemen met een vorm van attached storage. Veel makkelijker om data/servers te verplaatsen. Of evt. iets als S3 voor daadwerkelijke storage van data, omdat het in principe onbeperkt doorschaalt.

(Wij delen peer2peer met Resilio Sync, formerly known as Bittorrent Sync.)
Nix/NixOS ❄️ and C(rust)acean 🦀

pascal

Re: NAS in DC ?

Bericht door pascal »

Google drive hebben we. had ik gemount als netwerk drive daar mijn git repo op.
inchecken duurde echt minuten en ging vaak mis.
Nu gewoon gitolite op de server, gaat als een speer.
Ik kan ook sshfs doen maar dat zie ik mijn windows colegas nog niet doen (ervaring mee)
Vivo ergo onus

Plaats reactie