Grote HDD / SSD / etc

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Grote HDD / SSD / etc

Bericht door Eerde »

https://tweakers.net/nieuws/170196/sabr ... -euro.html

Wat vinden de geachte forumleden hiervan ?

Ik had vroeger 60GB, toen 120GB en heden 500GB, maar realiseer mij dat partities niet helpen om een back-up op te plaatsen.
Dat als een HDD /SSD of hoe ze nu ook heten... faalt, je toch 'fucked' bent :(
Ook die tweede SSD in mijn PC 256GB is enkel voor gemak, want bij brand heb ik er ook nix aan.
Dus ook maar een back-up bij Google one plaatsen !
Of andere cloud service naar keuze (voor de alu-hoedjes).
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Grote HDD / SSD / etc

Bericht door pascal »

Eerde kun jij aangeven hoe of waarmee jij een backup maakt ?
Ik doe dat zelf gewoon middels rsync naar een usb ssd of regulier schijfje.
Tegenwoordig maak ik geen incremental backups meer (dat kan prima met rsync en wat creatief scripten)
Reden, niet nodig en al mijn relevante dynamische data heb ik in een git repository zitten, die weer extern staat en ook nog eens op zowel mijn laptop als mijn home-pc "gebackupt" word (wat is een mooie Nederlandstalige vvt uitdruking die het zelfde betekend ?)
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Grote HDD / SSD / etc

Bericht door Eerde »

Ik gebruik tegenwoordig, nou ja sinds een week: Kbackup & dat bevalt mij prima.
Heb het voor 1x per maand in m'n agenda staan.
Na uitpakken & controle pleurt ik de ouwe weg... ;)

Nu nog een cloud oplossing, Google drive vind ik lasting in het gebruik
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Grote HDD / SSD / etc

Bericht door vi coactus »

Ik ben heel slecht met backups, Ik heb laatst fdupes laten draaien (duurde 4 dagen), omdat ik allemaal semi parallele backups heb, En dan heb ik dus gewoon dubbele bestanden van 14 gig, 8 gig 7 gig 6 gig etc.
Ik wilde eigenlijk Microsoft Onedrive proberen, maar zocht nog iemand om de kosten mee te delen. Verschil tussen abbo voor 1 persoon en voor 6 personen... Met twee personen is de prijs pp al zoveel lager.
Maar ik weet niet hoe het onder linux werkt.
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Grote HDD / SSD / etc

Bericht door Eerde »

Betalen doe ik uit principe niet (draag wel op andere manieren bij).
&
Zeker niet voor M$ producten, daar ben ik inmiddels 19 jaar van bevrijd ;)

Heden dus 2 backups in de PC op aparte schijven en 1 op USB/SSD.
Nu nog in de cloud en dan geloof ik het wel.

Werd er helaas de afgelopen 2x aan herinnerd doordat 2 microSSD kaartjes van 256 GB faalde... weg foto's :(
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Grote HDD / SSD / etc

Bericht door vi coactus »

Ik gebruik toch liever Microsoft producten dan Google producten.

Ik ben de tel kwijt van hoeveel foto's ik verloren ben door de jaren heen. Soms kom ik nog wat tegen op backups, maar andere schijven kan ik niet meer uitlezen doordat ik de hardware er niet meer voor heb.
Plaats reactie