RPN Calculators

Voor wat niet in in een specifieke overige categorie past.
Plaats reactie
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

RPN Calculators

Bericht door pascal »

Het is een beetje een weird ding, Ik ben nogal fan van RPN rekenmachienes.
Weet niet meer precies hoe ik op die niche ben gekomen, maar ineens had ik een paar van die dingen, en zelfs op mijn computer en telefoon geinstaleerd.
In het begin is het even vreemd om met zo'n ding te werken, maar toen ik na een week gebruik eens een reguliere infix (ook wel eens algoritmic genoemd) calculator moest gebruiken bedacht ik mij hoe onhandig die dingen eigenlijk zijn.

TI en Casio hebben zich nooit met RPN bezig gehouden maar HP is er lang heel bekend voor geweest en had daarom vooral bij wetenschappers een grote voorkeur.
Veel zijn RPN rekenmachienes niet meer te vinden, ik geloof dat de HP-35s momenteel de enige van een bekende fabrikant is.
Dit apparaat heeft nog het 'voordeel' dat deze kan worden omgeschakeld naar infix mode
TI en Casio hebben zich nooit met RPN bezig gehouden maar HP is er lang heel bekend voor geweest.
SwissMicro's maakt hele mooie HP achtige kloons, deze zijn echter niet goedkoop !
Dan zijn er nog een paar new old stock Rusische apparaten voor heel weinig geld te bemachtigen. Leuk als gadget maar de kwaliteit is bagger.
Mijn eigen collectie bestaat uit een HP-35s, een SwissMiCross DM42 (HP-42 kloon) en DM15L (HP-15 kloon) en ЭЛЕКТРОНИКА MK52 en MK61

Als je zelf eens met een goede RPN rekenmachiene aan de gang wilt ga dan eens op zoek naar Free42. Dat is een OpenSource Software versie van de HP-42 beschikbaar voor zo'n beetje elk OS inclusief Android en de sources kun je gewoon op de website van de maker vinden.

Laat eens weten wat je er van vind.
Zijn er eigenlijk meer lieden die RPN rekenmachienes gebruiken ?
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: RPN Calculators

Bericht door iswrong »

Niet-sarcastisch bedoelde vraag: waarom een rekenmachine als je een computer hebt?
yoda2
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 8:05 am

Re: RPN Calculators

Bericht door yoda2 »

Yup, hiero, de HP-35s.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: RPN Calculators

Bericht door pascal »

@iswrong, voor je beeldvorming, op mijn computer staat ook Free42, zelfs onder een multimedia toets.
puur rationeel is je vraag natuurlijk heel terecht, maar vaak vind ik het gewoon fijner om even aan de keukentafel met een stukje papier en een rekenmachientje te filosoferen.
Ik heb eigenlijk nooit mijn computer gebruikt om simpele eenmalige dingen te berekenen.
Rationeel kan ik je vraag dus niet beantwoorden anders dan dat mijn hele werkwijze afwijkt van wat de rest van de wereld doet.
Ik zei ooit tegen een colega "Mijn sucses is het resultaat van de manier waarop ik werk. Dat wil dus zeggen dat ik alleen op mijn manier werk, en dat is niet jouw manier"
Staat tegenover dat ik het zelfde verwachte van alle colega's. Het doel is helder, hoe, waar en op welke werktijd je dat bereikt zal mij een zorg zijn als het einddoel maar bereikt word.

@Yoda2, Prima en fijn ding voor het meeste werk. Voor programeer mogelijkheden is de DM42 wat mij betreft unbeatable (Ja zelfs beter dan de HP42)
Vivo ergo onus
Plaats reactie