Schermen van verschillende resolutie.

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door vi coactus »

Ik heb drie schermen, links een HD scherm, daarnaast de ergens anders genoemde usb HD monitor, en schuin erboven een 4k tv.
Nu is het probleem met laatst genoemde dat deze geen beeld geeft indien ik hem instel op 4k resolutie. M'n X vindt wel dat hij er is, ik kan m'n cursor erheen verplaatsen en schermen komen er ook terecht.
Stel ik die monitor in op gewoon 1080p dan werkt het allemaal wel gewoon. De tv geeft geen melding dat de input niet ondersteund wordt, maar een no signal. Nu zegt dat natuurlijk niets, maar toch. Onder windows overigens geen problemen.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door iswrong »

Een issue zou kunnen zijn dat je videokaart of kabel simpelweg geen 4k naar de monitor kan duwen met de gegeven frequentie. Dus je zou eerst kunnen proberen of 4k@30Hz wel werkt. Als dat wel werkt, kun je kijken of de GPU of kabel het probleem is.

Mijn ervaring is dat er heel erg veel flaky DisplayPort kabels zijn. Ik had bijvoorbeeld een kabel die als DP 2.0 verkocht werd. Maar die werkte alleen met 4k@30Hz. Met 4k@60Hz vergelijkbare verschijnselen als die van jou (of de boel ging heel hard flikkeren). Andere kabel gekocht en het werkte prima.

Verder: Display Port >>> HDMI
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door vi coactus »

Op 23.98 Hz werkt het! Dus kan of dat de tv gewoon geen 50/60 Hz aankan, of dat de kabel het niet aan kan? Het is een DVI-HDMI kabel, tv heeft ook enkel hdmi. Grafische kaart zal het niet aan liggen, dat is een 1070Ti.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door iswrong »

IIRC Dual link DVI heeft niet genoeg bandbreede voor 4k@60Hz. Daarvoor heb je een recente HDMI of DisplayPort versie nodig.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door vi coactus »

Zal DP moeten worden, Zit maar 1 HDMI poort op m'n grafische kaart. Die kabels kosten zeker weer een hoop duiten? Zeker als je een wat langere zou willen?
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door iswrong »

Er zijn passieve DP -> HDMI adapters. Verder niet zoveel ervaring mee, ik weet dat de adapter nieuw genoeg moet zijn. Ik had bijv. een DP -> HDMI adapter die alleen 4k@30Hz deed, dus goed de specs lezen.

Ik gebruik nu alleen nog maar DisplayPort, geeft het minste gezeur en werkt het stabielst. Maar alleen met computerschermen, de meeste TVs hebben helaas geen DP.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door pascal »

Ik heb twee HDMI Schermern en soms een klein VGA scherm erbij.
eerste scherm 2500xweetikveel werkt wel maar ik zie toch af en toe wat issues. daarom maar op 2048xookheelveel gezet gaat prima
tweede scherm is gewoon 1920x1080 geen issues.
Computertje is een I5 met intel video

Waneer het eerste scherm via DP op mijn laptop aansluit werkt het zonder problemen in volle glorie \o/
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Schermen van verschillende resolutie.

Bericht door iswrong »

pascal schreef: ma mar 23, 2020 8:33 am Computertje is een I5 met intel video
i5 zegt niet zoveel, want bestaat al 10 generaties (sinds 2009). De nieuwste generaties van Intel GPUs kunnen wel aardig wat aandrijven. Bijv. m'n MacBook en Intel NUC (met Linux) hebben beide een Iris Plus 655. Doet probleemloos een 1560 x 1600 laptop scherm, plus een 3840 x 2160 HiDPI 4k monitor. Zou in principe volgens mij 2 of 3 schermen van 4k aan moeten kunnen drijven.

Wat verder nog belangrijk is, is ondermeer video acceleratie. Het is ook fijn als je 4k video af kunt spelen zonder dat je computer 'opstijgt'.
Plaats reactie