Video frame interpolatie

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Video frame interpolatie

Bericht door vi coactus »

Voor de mensen die het vervelend vinden dat je beeld vaak 'stottert' met snel bewegende beelden bij het kijken van video zijn er meerdere oplossingen.
Tegenwoordig heeft bv mpv zelf ook een interpolatie, die een tussenframe maakt, zodat je 2x zoveel beelden hebt en het dus minder lijkt te stotteren.
Het is uiteraard geen perfecte oplossing, je kunt niet zomaar een frame tussen twee frames plakken zonder artefacts en dergelijke.
Nu kwam ik het volgende tegen:
https://www.svp-team.com 'SmoothVideo Project - Real Time Video Frame Rate Conversion'
Het geinige is dat het voor linux users gratis is. En je wel de belangrijkste features hebt. Zoals natuurlijk GPU acceleration.

Het werkend krijgen is wel een beetje een gedoe, Onder ubuntu wel makkelijker, met tig libs die nodig zijn en niet altijd in de repo zitten.
Zelf heb ik heel mpv gecompileerd met 'vapoursynth' ge-enabled, omdat dat niet standaard bij debian zit.
Hoe de software precies werkt allemaal vergeleken met simpele interpolatie weet ik niet. Maar hij probeert de frequentie van je scherm en van de video zo gelijk mogelijk te krijgen. En daarbij natuurlijk wel te zorgen dat het geluid sync blijft.

Wat leuk is aan de software is dat je ook de eventuele zwarte balken in je beeld kunt aanpassen naar verschillende dingen, je kunt een 'ambilight' toevoegen en bv transcoding van je files naar hogere framerate.
Die ambilight is heel simpel, een usb stick met een ATTiny85 en een ledstrip met controller en voeding van de ikea.
Hier een beschrijving: https://www.blinkstick.com/products/blinkstick-pro
Ik ga dat nog wel maken, maar voorlopig is de ikea dicht en ophalen kost een tientje en laten bezorgen is pas over 10 dagen.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Video frame interpolatie

Bericht door pascal »

Ja, mijn hackermaatje was gistern aan het mopperen dat het beeld van mijn dure nieuwe computer niet vloeiend beweegd.
Pfff merk er niets van... guess the framerate van mijn oogjes is niet meer zo hoog.
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Video frame interpolatie

Bericht door iswrong »

pascal schreef: ma mar 23, 2020 8:29 am Ja, mijn hackermaatje was gistern aan het mopperen dat het beeld van mijn dure nieuwe computer niet vloeiend beweegd.
Pfff merk er niets van... guess the framerate van mijn oogjes is niet meer zo hoog.
Oh, ik ben totaal allergisch voor dit soort dingen. Ik heb het 'genoegen' gehad een dag met 4k@30Hz te werken door een slechte DP -> HDMI connector. Wat een drama was dat. Nooit meer!

Maar er zijn ook mensen (bijv. mijn significant other) die bijv. probleemloos tussen LoDPI en HiDPI kunnen switchen. Ik kan gewoon niet meer naar een LoDPI scherm kijken, met de kartelige fonts op een LoDPI scherm is het net alsof je door een laag koffieprut aan het kijken bent.

Ik weet nog dat ik thuis voor het eerst een HiDPI scherm had, toen de volgende week op werk kwam, was ik overtuigd dat er iets mis met het scherm was. Gelukkig is $WERK heel erg snel overgegaan naar HiDPI.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Video frame interpolatie

Bericht door vi coactus »

Maar zo'n DP naar HDMI converter is best duur of kijk ik scheel?
Het is sowieso een beetje apart vind ik, zoveel dat draait om hdmi en dan een grafische kaart maar 1 hdmi poort hebben.
Ik zou wel een hogere resolutiescherm willen hebben, maar zijn toch nog vrij duur en ook groot.
Ook een leuke trouwens, 4k /= UHD. Zit weer een verschil tussen :').
Bedoel jij dan zo'n omzetter?
https://www.informatique.nl/197694/disp ... i-m-f.html
Ik kan ook slecht tegen dat verspringen en dat is met grotere tv enkel erger geworden.

Heb jij al geexperimenteerd met een HFR film en de lage framerate versie te vergelijken?
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Video frame interpolatie

Bericht door iswrong »

robert schreef: ma mar 23, 2020 3:44 pm Maar zo'n DP naar HDMI converter is best duur of kijk ik scheel?
Eigenlijk was het een USB-C naar HDMI + USB-A. Maar volgens mij gebruiken die adapters DisplayPort Alt mode. Die adapters kunnen meestal geen 4k@60Hz pushen omdat er niet genoeg bandbreedte is voor DP-Alt met 4k@60Hz + USB. Veel adapters downgraden zelfs naar USB 2.0 als video veel bandbreedte nodig is.

Veel goedkoper en beter is een USB-C naar DisplayPort kabel. Dan gaat er alleen DP over de lijn en kun je hoge resoluties halen, het is ook minder flakey dan HDMI.
Het is sowieso een beetje apart vind ik, zoveel dat draait om hdmi en dan een grafische kaart maar 1 hdmi poort hebben.
HDMI wordt eigenlijk alleen voor televisie en low-end monitoren gebruikt. High-end monitoren voor computers gebruiken eigenlijk altijd DisplayPort. Dus op zich logisch.

Voor mij USB-C > DisplayPort > HDMI. USB-C is het allerhandigst. Over USB-C (mits goed geïmplementeerd) kun je DisplayPort, USB 3.x, Thunderbolt, en power delivery doen. Vier van zulk soort poorten in een computer en je bent klaar.
Ik zou wel een hogere resolutiescherm willen hebben, maar zijn toch nog vrij duur en ook groot.
Die thuis heb ik kado gekregen. Een bedrijf wilde een GPL project van mij commercieel gebruiken. Dus heb ik gezegd dat ze dat kunnen doen als ze me een Dell 4k monitor sturen ;).
Deze scam:

https://www.apple.com/shop/product/MUF8 ... rt-adapter
Heb jij al geexperimenteerd met een HFR film en de lage framerate versie te vergelijken?
Niet expliciet vergeleken. Maar m'n telefoon kan wel 4k 60fps video opnemen. Dat ziet er wel mooi uit :). Maar ik zou het eens moeten transcoden naar 30fps ter vergelijking.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Video frame interpolatie

Bericht door vi coactus »

Oh vergeten te reageren blijkbaar.
Mijn graka heeft geen usb-c.
Ik moet gewoon een adapter displayport naar hdmi hebben en dan een hdmi kabel toch? Ik kan geen adapter aan andere kant doen, omdat een displayportkabel maar max 3 meter mag zijn.
Overigens heeft de nieuwste hdmi ook veel bandbreedtd en functies, minder bandbreedte dan DP ja, maar daar staat wel tegenover een 3m versus 30m kabellengte.

Het verhaal achter DP en HDMI is van wat ik las grotendeels vrij simpel, en ook dat DP op pc's en monitoren. HDMI was 'duur' wie heeft DP ontworpen? VESA. Dus ja dat laatste laat al meteen zien waarom het op pc's zit.
In feite kan het ook gewoon op tv en diens randapparatuur, weinig mensen die lange kabels nodig hebben.
Qua ondersteuning vanalles in het protocol geen idee, dingen zoals CEC en lip sync en dergelijke.

Je kunt the hobbit kijken, die heeft een HFR versie.

Maar dan wel even zorgen dat ik goede adapter heb.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Video frame interpolatie

Bericht door iswrong »

robert schreef: zo mar 29, 2020 10:10 am Mijn graka heeft geen usb-c.
Ik denk dat geïntegreerde graphics hier voorlopen, omdat het makkelijker is voor een geïntegreerde chipset om meteen Thunderbolt en USB 3.1 over de poort te drukken. M'n NUC heeft een USB-C poort met TB3/USB3.1Gen2/DP, m'n MacBook Pro heeft er zelfs vier. Ik gok dat USB toevoegen voor grafische kaarten niet zo lastig is (gewoon een USB controller toevoegen), maar Thunderbolt exporteert de PCIe bus over een seriële link, zal wel wat ingewikkelder zijn. De meeste Thunderbolt expansiekaarten hebben behalve een PCIe aansluiting ook een aansluiting op een header op het moederbord nodig (meestal vendor-specifiek). Natuurlijk zouden videokaarten alleen DisplayPort over USB-C kunnen doen, maar ik denk dat de makers het voordeel niet zien boven een DP of MiniDP aansluiting.
Ik moet gewoon een adapter displayport naar hdmi hebben en dan een hdmi kabel toch?
Waarschijnlijk! Wel zorgen dat je de correcte adapter + kabel hebt (DP + HDMI revisies).
Het verhaal achter DP en HDMI is van wat ik las grotendeels vrij simpel, en ook dat DP op pc's en monitoren. HDMI was 'duur' wie heeft DP ontworpen? VESA. Dus ja dat laatste laat al meteen zien waarom het op pc's zit. In feite kan het ook gewoon op tv en diens randapparatuur, weinig mensen die lange kabels nodig hebben.
Inderdaad. De standaarden zijn vooral geoptimaliseerd voor hun toepassingen. Het plaatje van de licentiekosten heeft niet echt uitgepakt als verwacht. Grappig genoeg hadden juist veel goedkope PC displays HDMI en duurdere DisplayPort. Geen idee waarom dat zo is, misschien wordt er technologie gedeeld tussen goedkopere PC schermen en kleinere televisies? Het zou me niks verbazen, veel goedkopere schermen kun je niet naar kijken als je beter gewend bent, terwijl ze op TV-afstand prima zijn.
Maar dan wel even zorgen dat ik goede adapter heb.
Volgens mij kun je bij CoolBlue terugsturen als het niet bevalt.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Video frame interpolatie

Bericht door vi coactus »

Al die verschillende "standaarden" zijn gewoon vervelend en zouden verbden moeten worden. Wat dat betreft ben ik blij dt alle, behalv die kut **** dingen, overgegaan zijn op micro-usb en dan straks usb-c.
Ik moet even prijzen vergelijken, als het verschil niet bizar is dan koop ik het bij informatique. Dan kan ik het gewoon vragen en heb ik de verwachting dat ze er wel wat van weten en ik ben tegen al dat teruggestuur tegenwoordig. Maar ik ben uiteraard ook geen dief van m'n eigen portomonee, die zit niet zo vol namelijk.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Video frame interpolatie

Bericht door iswrong »

robert schreef: di mar 31, 2020 10:29 amAl die verschillende "standaarden" zijn gewoon vervelend en zouden verbden moeten worden. Wat dat betreft ben ik blij dt alle, behalv die kut **** dingen, overgegaan zijn op micro-usb en dan straks usb-c.
Eens. Maar USB-C is een slecht voorbeeld, iig wat betreft kabels. Je hebt USB-C kabels die alleen maar USB 2.0 transporteren, kabels die USB 3.1 gen1 doen, kabels die USB 3.1 gen2 doen, en volgens mij vereist TB 3 ook weer een speciale kabel (die dan wel weer USB 3.1 kan). Alle kabels moeten 3A power kunnen leveren, maar sommige kabels kunnen 5A leveren. Dan heb je voor power dan weer Power Delivery kabels vs. Quickcharge kabel, waarbij Quickcharge 4.0 dan weer Power Delivery ondersteunt.

Het is werkelijk een chaos.

Maar voor zover ik begrijp zijn er kabels waar je bijna alles mee kan. Zoiets:

https://www.apple.com/nl/shop/product/M ... %E2%80%91c

Doet Thunderbolt 3, USB 3.1, DP alt mode, en 5 amps power delivery.

Wat mij betreft hadden ze alle kabels die niet alles kunnen verboden en dan moet de markt de prijzen maar naar beneden drijven ;).
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Video frame interpolatie

Bericht door vi coactus »

Ja het ging mij niet om de kabels, dat is inderdaad een teringzooi, dat is bij microusb al. Kabels die niet laden, kabels die niet snelladen, data niet goed, etc etc.
Kijk eens op wikipedia hoe al die usb varianten heten, drie hebben dezelfde naam waarbij no2. de dubbele bandbreedte van no.1 heeft en no.3 weer het dubbele van no.2. En heten allemaal iets van superspeed of superspeed+ oid.
Plaats reactie