RPN Calculator

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
Plaats reactie
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

RPN Calculator

Bericht door pascal »

De laatste tijd ben ik erg verslingerd geraakt aan de HP42S RPN calculator implementatie van Thomas Okken.
Deze kun je zo van zijn website voor diverse platformen downloaden of gewoon zelf maken mbv de source.
Gebruikte ik tot voor kort nog altijd bc (maar vreemd genoeg nooit dc) is nu deze rekenmachiene mijn favoriet
en staat hij zelfs om mijn slimme telefoon (ja zelfs Pascal heeft tegenwoordig een slimme telefoon)

Ik ben zelfs nog een stapje verder gegaan en heb mij laten verleiden tot de aanschaf van een SwissMicros DFM42 die van de zelfde broncode gebruik maakt.

Spreekt vanzelf dat ik ook een bescheiden bedragje heb overgemaakt naar de auteur van dit moois.
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: RPN Calculator

Bericht door iswrong »

Daarvoor heb je toch gewoon calc in emacs?

https://www.gnu.org/software/emacs/manu ... l#Tutorial
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: RPN Calculator

Bericht door pascal »

Ik weet het is wat gedateerd maar ik ben toch echt een console ridder dus vi ( ja nog steeds.
Nu ken ik calc (evenals een paar andere versies) wel, (eens geinstalleerd) maar is niet mijn ding.
Bovendien is het wel aardig dat de machines waar ik op doel programmeerbaar zijn. das toch wel leuk en handig.
Ik gebruik wel af en toe grafische editors hoor, bv gedit voor vhdl (ik gebruik zelden de editor in de IDE)
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: RPN Calculator

Bericht door iswrong »

pascal schreef: ma mei 25, 2020 9:11 pm Ik gebruik wel af en toe grafische editors hoor, bv gedit voor vhdl (ik gebruik zelden de editor in de IDE)
Ik was ook tot een jaar of 3-4 geleden een overtuigd vi(m) gebruiker. Immers, zoals we allemaal weten Emacs is an OS that lacks a decent text editor. Daarom gebruik ik evil [1], wat min of meer een vi implementatie in Emacs Lisp is. Niet dat ik veel om Emacs of Emacs Lisp geef, maar Magit is de beste git client, en Emacs heeft vaak net wat betere support voor verschillende programmeertalen.

Maar dat is natuurlijk allemaal off-topic. Ik gebruik heel af en toe calc en dit deed me eraan denken ;). Echt rekenen en plotten gaat natuurlijk het makkelijkst in een Jupyter notebook.

[1] https://github.com/emacs-evil/evil
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: RPN Calculator

Bericht door pascal »

Ja joh.. ik ben echt onder de indruk van die 40 jaar oude HP calculator. ding kan (echt easy) met complexe getallen werken, schakelt daarmee desgewenst moeiteloos over naar poolcooordinaten, (beiden handig voor mij als electronicus) kan matrices doorrekenen (nog niet gebruikt maar lijkt me handig om FIR taps te bepalen al kan het ook zonder, ook handig voor FFT lijkt me)
ahh joh dat ding kan echt zoveel....

Ja weet je, gewoon gebruiken wat prettig voor je is he...
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: RPN Calculator

Bericht door iswrong »

pascal schreef: di mei 26, 2020 5:29 pm Ja weet je, gewoon gebruiken wat prettig voor je is he...
Yep. Ook leuk dat mensen nieuwe implementaties maken!
Plaats reactie