1

Onderwerp: [pascal] waar te beginnen.

Hallo allemaal, ik heb me samen met 2 klasgenoten ingeschreven voor de internationale informatica olympiade, de eerste opdracht hiervan moet geschreven worden in PASCAL, nu kan ik alleen een beetje PHP en de 2 andere jongens hebben nog nooit iets gescript/geprogrammeerd.

Ik zou dus graag willen weten waar ik moet beginnen, de brochure raadde een boek aan.
maar om nu een boek te gaan kopen voor 1 opdracht vindt ik ook een beetje overdreven.

Alvast bedankt.

Status: moved to other communities...

Re: [pascal] waar te beginnen.

Er zijn verschillende versies van pascal, Delphi gebruikt b.v. ObjectPascal, terwijl de gouden oude TurboPascal normaal(?) pascal gebruikt. Hoe dan ook, gebruik óf delphi om de opdracht in te maken (Borland heeft van delphi geloof ik een trial online met alles erop en eraan voor 30 dagen) of ik kan nog wel even door de diskettes heengraven en kijken of ik mijn oude TurboPascal 6.0 diskettes voor DOS nog heb icon_twisted

En Google weet natuurlijk raad.
~searcher

Je bent uniek ... Net zoals iedereen.

Ik heb van de origanisatie een bootable linux lol cd-rom gekregen met free-pascal erop, dus ik moet (alleen nog) de taal leren, ik zal nog eens wat zoeken op internet.

4

Leuk dat je meedoet aan de olympiade, mag ik vragen wat de opdracht is?

5

Er staat een link in zijn eerste post naar de opdracht.

Making Windows secure and stable, requires divine intervention

6

Er staat een link in zijn eerste post naar de opdracht.

roll

Voor een woordspelletje krijg je negen letterblokjes. desgewenst kun je letters voor willekeurige letters die je nodig hebt inruilen. het is de bedoeling met je letters een geldig woord van negen letters te maken; het aantal letters moet zo klein mogelijk zijn om te bepalen welke woorden van negen letters geldig zijn moet je gebruik maken van het bestand negen.dat  dat je op de CD met de opgaven aantreft. dit bestand bestaat uit 13367 engelse woorden van negen letters, geschreven in hoofdletters geordend zoals in een woordenboek, een woord per regel.

schrijf een programma nio1. invoer is een bestand negen.in dat bestaat uit 1 regel tekst met negen hoofdletters. uitvoer is een bestand negen.uit van 2 of 3 regels, dat je volgens de aanwijzingen gemaakt hebt, op de 2e regel staat een getal n dat aangeeft hoeveel letters je programma heeft moeten inruilen, als dat aantal 0 is hoeft er geen 3e regel te zijn; de derde regel bevat de n letters die door je programma moeten worden bijgevraagd om het woord van de 1e regel te kunnen maken, de letters op deze 3e regel staan op alfabetische volgorde, de tijdslimiet voor deze opgave is 5 seconden.

Ik heb ondertussen de Free-Pascal-Compiler en Lazarus ( een pascal IDE ) geinstalleerd maar weet nog niks van de taal. smile

Knopper: doe jij ook mee?
http://informaticaolympiade.nl (site nog niet up2date)

Als je de CD met de opdrachten en oefenmateriaal wilt hebben kan je die aanvragen via:
SLO tav mevr Nijhuis.
Postbus 2041 7500CA Enschede
(053) 4840336
m.nijhuis@slo.nl

uhm ik heb verkeerde informatie van mijn informatica-leraar gekregen, je mag ook andere programmeertalen gebruiken zoals perl.

Linken:
http://afdelingen.windesheim.nl/cvo/cvoprijs/r1-2004/
http://www.niode.nl/main.php/home.html
http://www.niode.nl/main.php/home.html

9

Nee, ik doe niet mee. Maar ben wel nieuwsgierig...:D

10

Als je slim bent gebruik je een zo hoog mogelijke taal. Dus geen C, C++, Java of Pascal. Voordat je die onder de knie hebt ben je al een jaar verder. Je kunt beter Python of iets dergelijks nemen, dat is veel  eenvoudiger te leren en bovendien veel krachtiger. Het enige waar je op moet letten is de tijdslimiet, want Python is behoorlijk trager dan bijvoorbeeld C of Pascal. Maar je kunt er altijd byte code van maken natuurlijk (wat de snelheid aanzienlijk zal verhogen).

website: http://www.nedlinux.nl/~rene/
operating system: Debian GNU/Linux, Gentoo GNU/Linux
software: GNOME, Emacs, Bash, Mozilla, LaTeX

((lambda (x) (x x)) (lambda (x) (x x)))

Je kan natuurlijk Common Lisp nemen, wat qua performace kan tippen aan C++ en nog meer high-level is dan elke andere taal die tot nu toe in deze thread is genoemd. Maar helaas zul je wel niet tot de 0.005% van de wereldbevolking horen die deze taal beheerst. roll Je kan het beste de taal pakken die je het beste beheerst (tenzij die echt veel te low-level is). Dan kun je na de olympiade altijd nog je leven beteren. icon_holy

Dirk Gerrits: Hacker in Training
Operating system: GNU Emacs 22.0.50 (CVS)
Supporting software: Gentoo Linux (2.6.11-gentoo-r3 kernel) + X.Org 6.8.2 + GNOME 2.8.3 + Mozilla Firefox 1.0.2

12

Rene,  Dirk,

Robert vraagt om de taal PASCAL !
laat nou es al die domme lulverhalen achterwege en probeer hem eens te helpen !

Linde er is voor Linux in iedergeval een P2C crosscompiler waar ik ooit es mee gerommeld heb.
een PASCAL compiler is er uiteraard ook, maar ja daar heb ik nooit een toepassing voor gehad.
Ik weet dat BlowGish wel es wat daarmee rommeld.
Hoe je in PASCAl moet proggen is op het internet zonder meer te vinden.
Delphie lijkt er inderdaad erg veel op, als vind ik (eigenlijk net als Rene en Dirk) dat de keuze van PASCAL  voor deze opdracht een zeer beperkende is.
Eigenlijk vind ik deze hele wedstrijd alleen al om die reden niet serieus te noemen.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

13

Rene,  Dirk,

Robert vraagt om de taal PASCAL !
laat nou es al die domme lulverhalen achterwege en probeer hem eens te helpen !

Lees zelf eerst eens voordat je begint te blaten. Hij mag iedere taal gebruiken die in die lijst staat (of iedere andere willekeurige high-level taal). Ik neem aan dat hij dan wil weten welke taal hij het beste kan gebruiken. En  dat is naar mijn mening zeker geen low-level taal als Pascal.

Maar nogmaals: kies een zo hoog mogelijke taal die niet te moeilijk is om te  leren. Kies in ieder geval nooit Pascal: dat is nooit fatsoenlijk gestandaardiseerd, waardoor de compiler-compatability bedroevend laag is. Python en Scheme zijn goede kanidaten denk ik voor deze wedstrijd: high level, redelijk eenvoudig te leren en erg krachtig.

14

Yepp dat is helaas waar,
anders was PASCAL waarschijnlijk als wetenschappenlijke progtaal veel invloedrijker geweest.
erg jammer..... nu zie ik dat er nog steeds erg veel gebruik word gemaakt van oeroude talen.

15

Ach, Lisp is nog ouder dan Pascal en dergelijke, maar nog steeds vele malen krachtiger dan welke moderne taal dan ook. Magoed, het meerendeel van de oude talen (die vanuit assembly voortgekomen zijn) is inderdaad slecht (Cobol, Fortran, C, enzovoor).

16

ik zit er aan te denken om voor de eerste opdracht python of perl te gebruiken, helaas is voor opdracht 2 & 3 Java/C/C++ vereis roll

wbt de uitvoertijd, die is 5 seconden.

17

Ik weet een goede taal. Veel beter dan al dat lisp en python en prolog: 6502 assembler! tongue wink

http://www.geocities.com/oneelkruns/65index.html

Ik ga mijn Atari 800XL zoeken en aansluiten.... smile

18

ik zit er aan te denken om voor de eerste opdracht python of perl te gebruiken, helaas is voor opdracht 2 & 3 Java/C/C++ vereis roll

Dat is vervelend. Die talen zijn namelijk behoorlijk ingewikkeld. Wat je kunt doen is Python naar Java bytecode compileren met Jython.

19

Rene !!!!!

Waar ben je in hemelsnaam mee bezig !!!
Afgezien dat ik zeer zeker niet gezegd heb dat bepaalde talen slecht zijn
is mij onduidelijk hoe jij tot deze subjectieve mening komt

Maar om een project in een taal te schrijven en dan te croscompilen om aan een (inderdaad volkomen onzinnig)  kriterium te voldoen is toch werkelijk te gortig.

Ik zou eigenlijk liever zien dat je eens een paar practische voorbeeldjes geeft
waarmee je ongelovigen zoals ik de voordelen van de programeertaal demonstreerd (wel andere thread graag want wij verzieken Robert zijn vraag  icon_evil  )

Dat is vervelend. Die talen zijn namelijk behoorlijk ingewikkeld. Wat je kunt doen is Python naar Java bytecode compileren met Jython.

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dat is toegestaan. Als je in Java moet coden zal je wel Java source code af moeten leveren.

En je krijgt vast geen stijlpunten als je een disassembler over de door Jython gegenereerde byte-code haalt. tongue

Supporting software: Gentoo Linux (2.6.11-gentoo-r3 kernel) + X.Org 6.8.2 + GNOME 2.8.3 + Mozilla Firefox 1.0.2

21

Als ik jouw was zou ik voor java gaan. Dan kan iedereen de door jouw geschreven programma gebruiken.

En opzich is java geen moeilijke taal en heeft vele functies.
Alleen je zult vele functies moeten onthouden.

Ik vind dit een interessant project.
Misschien ga ik mee doen moet eerst wat klasgenoten overhalen.

Wat is de leeftijd eis??

22

aan de eerste en tweede ronde mag iedereen meedoen die dit schooljaar op  vmbo, mavo, have of vwo zit, aan de extra scholing en de 3e ronde kunnen leerlingen meedoen die op 1 juli 2004 niet ouder zijn dan 20 jaar en in het leerjaar 2003/2004 op een vmbo, mavo, havo zitten.

Wbt de taal, wij moeten met zijn 3en een compleet nieuwe taal leren en uitvoeren binnen 59 dagen, het lijkt mij makkelijker om python te gebruiken aangezien dat ook platform onafhankelijk is.

23

Python is inderdaad een goede keus, maar als je andere opdrachten daar niet in mag maken wordt het wel lastig. Je moet dan nog een taal gaan leren, en Java en C++ zijn zeker niet de makkelijkste talen om te  leren en bovendien niet zo krachtig als bijvoorbeeld Python (vooral veel code, weinig nuttigs).

Python is inderdaad een goede keus, maar als je andere opdrachten daar niet in mag maken wordt het wel lastig. Je moet dan nog een taal gaan leren, en Java en C++ zijn zeker niet de makkelijkste talen om te  leren en bovendien niet zo krachtig als bijvoorbeeld Python (vooral veel code, weinig nuttigs).

Java heeft een zeer uitgebreide standaard library als pluspunt boven C++. C++ is IMHO de betere taal van de twee, maar je mag vast geen third-party C++ libraries gebruiken, zelfs als deze door het C++ standaard committee zijn geschreven (Boost).

En over C++ is erg veel slecht introductiemateriaal geschreven. Als je het niet uit Stroustrup's boek leert dan leer je waarschijnlijk alleen maar de verkeerde dingen aan. En zelfs mensen die met Stroustrup's boek begonnen zijn gaan nog wel eens de mist in door daarna aan 'foute' boeken te beginnen. Java is misschien wat makkelijker te leren, maar ik wil er persoonlijk in ieder geval niks, maar dan ook helemaal niks, mee te maken hebben. tongue

25

Waarom wil je niks met java te maken hebben.
Het is een hartstikke leuke taal.