Re: [pascal] waar te beginnen.

Waarom wil je niks met java te maken hebben.
Het is een hartstikke leuke taal.

Ken je naast Java ook nog andere programmeertalen of is dit een 'roze brillen mening'?

Dirk Gerrits: Hacker in Training
Operating system: GNU Emacs 22.0.50 (CVS)
Supporting software: Gentoo Linux (2.6.11-gentoo-r3 kernel) + X.Org 6.8.2 + GNOME 2.8.3 + Mozilla Firefox 1.0.2

27

je hebt voor java toch altijd die runtime-lib onder je os nodig? is het dan niet gewoon een scrip-achtig iets? Krijg je volgens mij alle mogelijk heden uit je eigen os plus die van de runtime-lib. Heb je zover ik weet niet met compilertalen zo als c, c++ en pascal. Als je dus snel en simpel iets in elkaar wilt zetten pak je dus een visueel toolachtig iets op de eerste talen klaar hoef je een groot deel van de talen niet eens te kennen.

P.S. doen volgen mij een hele hoop it opleidingen ook

I'm a serious twelve o'clock flasher, and on the internet.
Now where did that flighing pig go?.

Voor Pascal: http://www.modulaware.com/mdlt35.htm

29

je hebt voor java toch altijd die runtime-lib onder je os nodig? is het dan niet gewoon een scrip-achtig iets? Krijg je volgens mij alle mogelijk heden uit je eigen os plus die van de runtime-lib. Heb je zover ik weet niet met compilertalen zo als c, c++ en pascal. Als je dus snel en simpel iets in elkaar wilt zetten pak je dus een visueel toolachtig iets op de eerste talen klaar hoef je een groot deel van de talen niet eens te kennen.

Voor gecompileerde programma's heb je ook vaak tientallen afhankelijkheden, dus ik zie het verschil niet echt. Op Windows is dit wel niet  echt het geval, maar daar wordt alles in een programma geduwd en dat is ook niet echt netjes. Overigens kan je Java ook compileren, net als een volledig gecompileerde taal.

Java vind ik niet echt geschikt om mee te beginnen als je kennis van programmeren nog vrij beperkt is. Het is een beetje een wannabee  high-level taal en is behoorlijk uitgebreid. Python is eenvoudiger om mee te beginnen, ook al wil  je later Java gaan doen; de drempel  zal dan een stuk  lager zijn.

website: http://www.nedlinux.nl/~rene/
operating system: Debian GNU/Linux, Gentoo GNU/Linux
software: GNOME, Emacs, Bash, Mozilla, LaTeX

((lambda (x) (x x)) (lambda (x) (x x)))

je hebt voor java toch altijd die runtime-lib onder je os nodig? is het dan niet gewoon een scrip-achtig iets? Krijg je volgens mij alle mogelijk heden uit je eigen os plus die van de runtime-lib.

Java wordt (over het algemeen) gecompileerd naar platform onafhankelijke bytecode, je hebt dus inderdaad wel iets nodig die dat naar iets vertaalt wat jouw platform snapt: de Java runtime.

Heb je zover ik weet niet met compilertalen zo als c, c++ en pascal.

In "compileertalen" (wat een erg vaag begrip is, zo zijn er bijvoorbeeld ook C interpreters) heb je meestal ook wel een runtime library. Niet om echt om het programma te draaien, maar wel voor essentiele dingen zoals I/O enzo, dus ik zie niet zo heel veel verschil, behalve dan qua performance.

Als je dus snel en simpel iets in elkaar wilt zetten pak je dus een visueel toolachtig iets op de eerste talen klaar hoef je een groot deel van de talen niet eens te kennen.

Ten eerste snap ik de zin niet helemaal. Ten tweede wordt je een veel betere programmeur als je meer (soorten) programmeertalen kent. Om Kent Pitman te quoten uit een 2-delig Slashdot interview (zie links):

As Oliver Wendell Holmes is often quoted as saying, "A mind stretched to a new idea never returns to its original dimensions." In order to stretch a student's mind, I recommend they make a list of "kinds of languages" and then learn as many different kinds as they can. Here are some that come to mind, though I'm sure others with different experience than me might reasonably contribute still others.

* A block-structured language, such as Algol or Pascal or Scheme.
    * A line-oriented language, such as Fortran or BASIC.
    * A rule-based logic language, such as Prolog or EMYCIN.
    * An Englishy language such as HyperTalk or Cobol.
    * A "stack" language such as PostScript.
    * A "line noise" language (heavy emphasis on one-letter operators) like APL or Teco.
    * A dynamic object-oriented language, such as Common Lisp or Smalltalk .
    * A strongly-typed, statically analyzed language such as ML or Haskell.
    * A dynamically-typed functional programming language, such as Scheme.
    * A string or macro processing language, such as Perl or m4 or TeX or Teco.
    * A database access language, such as SQL.
    * An abstract high-level, assembly language, such as Java.
    * A concrete high-level, assembly language, such as C.
    * A low-level, traditional assembly language.
    * A scripting language, such as Javascript.
    * An interface-definition language such as Visual Basic, HyperTalk, or Javascript.
    * A document-structuring language such as XSL or TeX.
    * A language with a modern error system, such as Common Lisp or Dylan.
    * A reflective/introspective language such as Common Lisp or Java.
    * A symbolic programming language, such as Common Lisp or Scheme.
    * A security-oriented language, such as Java or MOO.
    * A language where both programs and data are fully persistent, such as MOO or HyperTalk.

P.S. doen volgen mij een hele hoop it opleidingen ook

Ja, maar dat maakt het nog niet iets goeds.

Dirk Gerrits: Hacker in Training
Operating system: GNU Emacs 22.0.50 (CVS)
Supporting software: Gentoo Linux (2.6.11-gentoo-r3 kernel) + X.Org 6.8.2 + GNOME 2.8.3 + Mozilla Firefox 1.0.2

31

Na enige tijd toch nog een update, ik ben nu begonnen met het programma en heb een groot deel van de basis al af, het moeilijkste bewaar ik natuurlijk voor het laatst tongue.

hier kan je een overzichtje vinden wat al af is.

als iemand naar de code wil kijken of andere tips opmerkingen heeft zijn die altijd meegenomen

Status: moved to other communities...

Als je een tatorial zoekt kun je kijken bij lazplanet.blogspot.nl. Van eigen word tot webpagina daar wordt alles uitgelegd en je kan er zelf nog aanpassingen mee doen.

33

De topic is uit 2003, neem aan dat de starter inmiddels met iets anders bezig is wink

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!