26

Re: Oproep tot doneren!

Mja, ikzelf heb zoiets dat je dan beter geld aan Amnesty kunt doneren.

Het gaat hier voor een groot deel over software-vrijheid. Daarmee zijn veel mensen geholpen. Wat ik verder aan donaties aan andere organisaties doe, is niet on topic hier, gaat ook niemand wat aan, maar ik denk dat het geen goede instelling is om het een te laten omdat het ander in ogen van meer mensen beter zou zijn.

En daarbij heeft Amnesty vast meer leden dan FSF ooit zal hebben. Mijn nummertje is 4221, da's geen hoog volgnummer... Maar goed, dit is Apples met echte computers vergelijken.

-Roel

Het is wel waar dat veel mensen geholpen worden door gratis software (denk aan het laptop per child project). Ik verdien nu vrij weinig (ben 17), maar als ik later eene chte baan heb zal ik misschien doneren aan een programma wat ik dan veel gebruik en het geld ook nodig heeft.

Roeland heeft helemaal gelijk. Vrije software draagt heel erg veel bij aan de wereld. Ik herinner me nog dat toen ik jong, en je computers wilde leren begrijpen, je compilers, toolkits en dure boeken moest kopen. Voor een jochie van twaalf veel geld, en dan nog in de rijke westerse wereld. Sinds de opkomst van vrije software kan iedereen compilers, libraries en documentatie krijgen. Het biedt ongelovelijke leermogelijkheden, onafhankelijk van je herkomst.

Daar komt bij dat vrije software ook voor niet-geeks veel betekent. Ten eerste is het eenvoudig aan te passen, wat betekent dat gelokaliseerd kan worden voor verschillende culturen en talen. Kijk naar KDE, het kan praktisch elke gangbare taal spreken, en vaak veel beter dan een collectie commercieele software. Ook is vrije software, dankzij aanpasbaarheid, goed te draaien op oudere en low-cost hardware. De MIT laptop is hier een goed voorbeeld van. Het maakt technologie betaalbaar voor landen waar mensen zonder veel geld wonen.

En dan hebben we het nog niet gehad over het momentum dat vrije software aan vrije informatie kan geven. Vrije informatie en media staan nog maar in de kinderschoenen.

28

Ik heb vorig jaar aan de FSF gedoneerd, omdat dit de enige is die ik tot nu toe gevonden heb, die betaling via een gewone overschrijving naar een bankrekening toestaat.

http://www.fsfeurope.org/help/donate.nl.html

Dit kan tegenwoordig ook bij OpenBSD: http://openbsd.org/bank-donation.html

Hey, zodra het geld van de belastingdienst binnenkomt, gaat er een gedeelte daarheen. Ik gebruik zelf geen openBSD, maar wel openssh. :-D

29

Alleen vertrouw ik Paypal niet met mijn geld (het is niet een officiele bank, dus als er iets mis gaat heb je geen poot om op te staan).

Zolang het om bedragen van twintig euro o.i.d. gaat denk ik dat dat risico best aanvaardbaar is.

Van het project waaraan ik een donatie heb gedaan kreeg ik van de hoofd-ontwikkelaar een persoonlijk bedankje terug. Dus het geld komt echt wel aan.

Waarschijnlijk off-topic maar hier een stukje over paypal & ebay zag ik afgelopen dinsdagavond op BBC London.
http://www.bbc.co.uk/consumer/tv_and_ra … 0328.shtml

Debian GNU/Linux testing

30

/suse, dat gaat over mensen met kwade bedoelingen die nep-betalingen doen met Paypal. In het geval van een donatie aan een OS-project ben jij zelf degene die betaalt. Dus zolang jij geen kwade bedoelingen hebt is er niets aan de hand wink

pekwm xterm zsh ncftp vim muine mplayer tvtime firefox evolution gimp inkscape svn

31

Ik heb vorig jaar aan de FSF gedoneerd, omdat dit de enige is die ik tot nu toe gevonden heb, die betaling via een gewone overschrijving naar een bankrekening toestaat.

Hey, zodra het geld van de belastingdienst binnenkomt, gaat er een gedeelte daarheen. Ik gebruik zelf geen openBSD, maar wel openssh. :-D

Misschien voor jou dan wel interessant nu, je kunt nu ook direct aan OpenSSH doneren.
http://openssh.com/donations.html

Ik heb net weer 50 naar OpenBSD overgemaakt.

Telnet, Php, MySQL & Linux: RIP

http://codequest.nl

32

Misschien voor jou dan wel interessant nu, je kunt nu ook direct aan OpenSSH doneren.
http://openssh.com/donations.html

Ik heb net weer 50 naar OpenBSD overgemaakt.

Ja, zag het al gisteren staan. maar toch bedankt. ;-)

33

Waarschijnlijk off-topic maar hier een stukje over paypal & ebay zag ik afgelopen dinsdagavond op BBC London.
http://www.bbc.co.uk/consumer/tv_and_ra … 0328.shtml

Dat heb ik gelezen,

Belachelijk dat IBM, HP. Sun, Cisco, etc. OpenSSH niet steunen, daarvoor hadden ze allemaal comericiele SSH licenties, die bedrijven hebben millioenen euro's bespaart door OpenSSH te gebruiken.

34

Als ik programma zou doneren of distrobutie
word het voor mij :

Amarok voor de muziek
en Suse als dissrobutie
en gnome als desktop.

Havelock ==> Sebastian

[S@M][TranceFormers][Havelock]©™ System Of A Modular®

35

Sinterklaas^H ehhh... De belastingdienst heeft me gisteren goed gesponsord... en belofte maakt schuld:

1) 200 euries naar de OpenSSH bankrekening overgemaakt
2) 200 euries voor Stichting Vrijschrift.org

Van de rest nog een nieuwe monitor gekocht (Yes, geen 800x600 op 15' meer!!) en de rest naar de spaarrekening.

Projecten zouden wat meer moeten gaan promoten voor geld.
Hoeveel servers draaien niet gratis Linux, terwijl men best wel 20 euro wil betalen voor een distro. Maar ja, er heerst meer een sfeer "het hoeft niet.".

Overigens gebruik ik geen van de producten, dus zal ik ook niks storten.
Open Office ga ik nog een keertje geld doneren. Goed product en ik gebruik het met plezier.

Ben ik het wel mee eens. Ik zal niet zeggen dat ik vaak wat "doneer", al koop ik wel eens een retail distro - wat natuurlijk niet echt een donatie is. Ik denk wel dat het psychologisch anders werkt dan je denkt: mensen denken niet "het is gratis, *dus* neem ik het," maar ze denken "da's niet duur: dat neem ik!"
Stel, je hebt 2 boekhandels of PC-winkels ofzo en je zet in de ene een stapel gratis (K)Ubuntu-CD's op de toonbank, en bij de andere ook een stapel (misschien iets gelikter gedesigned), maar dan voor €5 per stuk. Bij die gratis denken mensen: zal wel niks zijn als het gratis is, laamaar. Bij die andere denken ze: een heel OS inclusief Office, GIMP, enz., voor maar €5?? Dat ga ik 's proberen.

fedora debian

Als je niet een beetje gek bent word je knettergek.

Ik heb inmiddels een tijd geleden aan CentOS gedoneerd (richtlijn * aantal computers). Ik ben van plan mijn OS donatie:

- Jaarlijks voort te zetten.
- Als ik een goed betalende klus moet doen, waarbij ik hevig het systeem gebruik: een extra donatie.

Individuele programma's moet ik nog eens naar kijken. Ik denk dat de volgende programma's kandidaten zouden zijn (hoewel ik niet weet of je aan al deze projecten kunt doneren):

- Evolution (waarschijnlijk niet, of ik moet een SUSE doos kopen wink).
- Eclipse Foundation
- Apache Foundation (Tomcat, HTTP server)
- Rhythmbox
- Yum
- Classpath
- gcj

38

Ik liep al een tijdje rond met het idee om een topic te openen waarin mensen projecten konden voordragen die het verdienen om een donatie te krijgen.

Voor de mensen die het niet weten: het is echt heel eenvoudig om een Paypal-account te maken en daarop geld te storten. Daar heb je geen credit-kaart voor nodig, alleen een normale bankrekening. Als je een paypal-account hebt aangemaakt (gratis) kan je geld storten van je eigen bankrekening naar de Nederlandse bankrekening van Paypal (ook gratis). Als je internet-bankieren hebt is het geld normaal gesproken binnen anderhalve dag bijgeschreven op je Paypal account.

Vervolgens is het eenvoudig om geld te doneren omdat de meeste OS-projecten wel een Paypal-account hebben.

Ik krijg wel elke dag spam van paypal, waarschijnlijk omdat ik ook geen creditkaart geregistreerd heb.
En als je wilt dat men ophoudt met die spam, omdat je geen creditkaart wilt gebruiken, wordt daar totaal niks aan gedaan.
Meer dan een halfjaar lang, krijg ik al elke dag van die mailtjes, dat mijn account gehacked wordt, of ik een nieuw password wil instellen, enz.
In het begin ergerde ik me er nog aan, nu lees ik ze niet eens meer, ze gaan gelijk de vuilnisbak van Thunderbird in.

M9.

Nu is eeuwig

39

En dan hebben we het nog niet gehad over het momentum dat vrije software aan vrije informatie kan geven. Vrije informatie en media staan nog maar in de kinderschoenen.

Vrije informatie!
Vrije Media!

Dat zou het toppunt zijn!
Stel je voor dat er werkelijk te zien zou zijn wat er aan de hand is!
(ik denk dat dat nog wel ff op zich laat wachten, helaas...)

M9.

Nu is eeuwig

40

Ik krijg wel elke dag spam van paypal, waarschijnlijk omdat ik ook geen creditkaart geregistreerd heb.
En als je wilt dat men ophoudt met die spam, omdat je geen creditkaart wilt gebruiken, wordt daar totaal niks aan gedaan.

Ik krijg vrijwel nooit mail van Paypal. Toevallig een paar weken geleden kreeg ik één mail dat ik akkoord moest gaan met de nieuwe voorwaarden. Zijn die mailtjes die jij krijgt niet gewoon phishing-mailtjes van mensen die net doen alsogf ze Paypal zijn? Die krijg ik namelijk wel regelmatig via allerlei mailinglists.

pekwm xterm zsh ncftp vim muine mplayer tvtime firefox evolution gimp inkscape svn

41

Ik krijg vrijwel nooit mail van Paypal. Toevallig een paar weken geleden kreeg ik één mail dat ik akkoord moest gaan met de nieuwe voorwaarden. Zijn die mailtjes die jij krijgt niet gewoon phishing-mailtjes van mensen die net doen alsogf ze Paypal zijn? Die krijg ik namelijk wel regelmatig via allerlei mailinglists.

Paypal stuurt inderdaad geen spam. Zijn spam mailtjes ja, heeft ebay ook vaak. Enige recente paypal mail is idd die voorwaarden mail. Die ervoor was volgens mij excuses dat wij als nederlanders een mail kregen over een amerikaanse actie voor paypallers.

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

42

Die zitten er ook bij, maar ook veel originele, dat kan ik tevoren testen.

M9.

Nu is eeuwig

Ik gebruik al jaren Paypal, en heb nog nooit een e-mail gekregen, behalve:

- Als de voorwaarden veranderen.
- Je geld overmaakt, dan krijg je een "e-mail afschrift".

Krijg wel regelmatig phising e-mails die zich voordoen als officieel e-mails van alles van EBay tot Hotmail.

44

Ik gebruik ook PayPal, echter was mijn account expired omdat ik er een paar maanden niet op geweest ben, nu is gewoon mn saldo naar de haaien.
Niet dat dat zo hoog was, maar toch.

Pianomuziek van doelman op:
www.youtube.com/user/doelman

45

Ik gebruik ook PayPal, echter was mijn account expired omdat ik er een paar maanden niet op geweest ben, nu is gewoon mn saldo naar de haaien.
Niet dat dat zo hoog was, maar toch.

Is dat werkelijk zo, of is dat ook zo'n nep mailtje?
Toen ik laatst een donatie deed aan DSL, werkte het nog gewoon, ondanks al die rommel die dagelijks bij mij binnenvalt aan suspended zus, false logins, enz.

M9.

Nu is eeuwig

46

Was geen mailtje. Ik probeerde in te loggen, toen kreeg ik de melding dat mijn account expired is.

Pianomuziek van doelman op:
www.youtube.com/user/doelman

47

Was geen mailtje. Ik probeerde in te loggen, toen kreeg ik de melding dat mijn account expired is.

Dat is minder icon_cry
Kun je daar niks meer aan doen?

M9.

Nu is eeuwig

48

Heb je het over de duivel..
Lag er net weer een mailtje van Paypal in me bus..
Maar deze was ook echt van Paypal.
Daarin stond, dat mjn rekening zou worden gedelete, volgens een service agreement, als ik niet binnen 72 uur zou reageren.
Met doelman zijn griezelverhaal nog in mijn achterhoofd, ik er heen.
Moest een ander wachtwoord maken, en de nieuwe voorwaarden ondertekenen...nou ja, goedkeuren.
Terwijl ik daar was, zag ik ook allerlei waarschuwingen tegen valse PayPal mails, en hoe je ze kan herkennen, en hoe je altijd zeker kan zijn dat je op de goede website inlogt....
Het eerste wat ik tegenkwam, na 2 keer verkeerd wachtwoord, was wel de lege creditcard gegevens: Of ik ff mijn creditcard wilde opgeven....toch maar niet gedaan.
Mijn geld stond er nog gewoon..... ik maak dat altijd gewoon over, dat werkt gewoon prima.
Ik ben wel blij dat die mailtjes niet allemaal van PayPal zijn.
Maar het blijft vervelend, al die ongevraagde post....

Dit is toch hopelijk niet al te off-topic?

M9.

Nu is eeuwig

Lijkt me sterk. Had je het goede e-mail adres, wachtwoord e.d.?

Heb je het over de duivel..
Lag er net weer een mailtje van Paypal in me bus..
Maar deze was ook echt van Paypal.
Daarin stond, dat mjn rekening zou worden gedelete, volgens een service agreement, als ik niet binnen 72 uur zou reageren.

Klinkt als een typische phishing e-mail.

Dit is toch hopelijk niet al te off-topic?

Yup, laten we weer on-topic gaan.