1 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (23 Dec 2008 21:55:35)

Onderwerp: Programmeervragen - Lees dit eerst!

Een aantal tips voordat je hier een vraag stelt.

Let op hoe je een vraag stelt

Dit subforum is bedoelt voor het vragen van adviezen bij programmeerproblemen. Er wordt verwacht dat je een probleem waar je tegenaanloopt goed onderzocht hebt, en je een specifieke vraag stelt.

Een voorbeeld van een goede vraag:

Ik gebruik de Perl bindings voor gtkhtml 2.x.x. Als ik naar een anchor spring binnen een HTML bestand, dan wordt de browser soms wel goed ververst, en soms niet. Dit is de code die ik gebruik:

(Wat code)

Dit komt overeen met de beschrijving die in de API documentatie te vinden is. Na wat Googlen lijkt het dat meer mensen hetzelfde probleem hebben, maar een oplossing heb ik niet gevonden. Heeft iemand een idee wat er fout zou kunnen gaan?

Een voorbeeld van een slechte vraag:

Ik wil een programma in Perl schrijven dat m'n squid log files leest, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Heeft iemand een idee?

Lees en leer eerst

Programmeren is een kunst en vak net als hersenchirurgie of de advocatuur. Er wordt dus verwacht dat je je ingelezen hebt in de materie. Stel dus geen vragen over een taal en techniek die in elk boek over het desbetreffende onderwerp behandeld wordt. Het correct formuleren van een 'if' of 'for' statement in een taal is iets wat je uit een boek hoort te leren, en niet als een vraag hier zou moeten stellen.

Net als je niet iemand kunt opereren als je geen kennis van chirurgie hebt, kun je niet gaan programmeren zonder basale kennis van een taal of programmeertechnieken te hebben.

Pfew, einde preek smile.

Aanbevolen literatuur

Boeken

UNIX/Shell
* Advanced Programming in the UNIX Environment, W. Richard Stevens
* Advanced UNIX Programming (2nd Edition), Marc J. Rochkind
* Unix Network Programming, Vol. 1: The Sockets Networking API, Third Edition, W. Richard Stevens, Bill Fenner, Andrew M. Rudoff, Richard W. Stevens
* Classic Shell Scripting, Arnold Robbins, Nelson H.F. Beebe
* Learning the bash Shell, 2nd Edition, Cameron Newham, Bill Rosenblatt

Widgets

* Cross-Platform GUI Programming with wxWidgets, Julian Smart, Kevin Hock (voorbeelden in C++, maar de klassen/technieken zijn ook met andere wxWidgets bindings te gebruiken)
* C++ GUI Programming with Qt 4, Jasmin Blanchette, Mark Summerfield

C

* The C Programming Language, Brian W. Kernighan and Dennis M. Ritchie

C++

* Accelerated C++, Practical Programming by Example, Andrew Koenig and Barbara E. Moo (Uitstekend boek om C++ te leren!)
* The C++ Standard Library - A Tutorial and Reference, Nicolai M. Josuttis
* C++ Templates - The Complete Guide, David Vandevoorde and Nicolai M. Josuttis
* Effective C++: 55 Specific Ways to Improve Your Programs and Designs (3rd Edition), Scott Meyers
* C++ Template Metaprogramming: Concepts, Tools, and Techniques from Boost and Beyond, David Abrahams and Aleksey Gurtovoy

Java

* Object-oriented Programming and Java, Second edition, Danny Poo, Derek Beng Kee Kiong, and Swarnalatha Ashok
* Effective Java, Joshua Bloch

Perl

* Learning Perl, Randal L. Schwartz and Tom Phoenix

Python

* Learning Python, Mark Lutz

Ruby

* Programming Ruby: The Pragmatic Programmer's Guide, Second Edition, Dave Thomas, with Chad Fowler and Andy Hunt

N.b.: Boeken op papier zijn vaak van een betere kwaliteit dan on-line boeken, artikelen, en referenties. Ik heb geprobeerd een aantal kwalitatieve online werken te verzamelen.

UNIX/Shell

* Advanced Bash-Scripting Guide
* Bash Guide for Beginners
* A guide to modern UNIX systems

C/C++

* C++ Annotations (Debian package) (aanrader, vooral als referentie erg compleet)
* How To Think Like a Computer Scientist: C++ Version
* C++ reference

Java

* How To Think Like a Computer Scientist: Java Version
* Java 2 Platform Standard Edition 6.0 API Specification

Perl

* Learning Perl the Hard Way

Python

* Dive into Python
* How To Think Like a Computer Scientist: Learning with Python

Toevoegingen?

PM ze naar danieldk. Reageer s.v.p. niet direct op dit topic.