1

Onderwerp: Moelijk vraagstuk (Aix / Redhat EL / Oracle)

Van m'n baas de opdracht gegeven om wat zaken uit te zoeken ivm upgrade van onze AIX dozen. Hierin redelijk de vrije hand. maar ik zit met wat lastige vraagstukken die we hopelijk samen kunnen oplossen.

1. Ik heb de keuze uit de volgende hardware/software platformen (er zijn er meer uiteraard, maar deze heb ik al uitgekozen/uitgeconfigureerd)
- IBM JS21 2x PPC 970MB 2.5ghz / 9 GB Ram / 2x 73,4 GB 15K SAS met AIX 5.3
- IBM LS20 2x AMD Opteron DC 2,4 Ghz / 9 GB Ram / 2x 73,4 met RH EL 4

van 1 van beide bovenstaande configuraties komen 3 blades binnen. 2 daarvan gaan een oracle DB draaien en de 3rde is de applicatie server. dit in verband met fallback. Hier komt dan ook de eerste vraag: Hoe (goed) werkt de clustering binnen RedHat t.o.v. AIX 5.3 Ook is het bij onze huidige Pseries 630 mogelijk dat er gewoon een processor uitvalt en het systeem doordraait. als dat ook mogelijk is bij de nieuwe JS21 zijn dat alweer bonuspunten wink aangezien de LS20 dit zeker niet kan.

2. Voor de databeest experts. Synchronisatie tussen de Oracle databeesten is belangrijk als het volledige systeem niet in een cluster gaat werken. ben ik op zich niet bang voor dat dit niet (goed) werkt, maar moet toch even de zekerheid hebben wink

als laatste rest mij nog de vraag over de performance, Hoe zit dat tegenwoordig. Ik weet dat het aantal hertzen niet meer zo belangrijk zijn tegenwoordig. maar een vergelijking maken tussen deze PowerPC config en Opteron config wordt toch wel erg lastig. Wat zou nou het snellere platform zijn. Linux is wel in het voordeel van wat nieuwere software, maar als het AIX platform veel sneller is dan is dit toch de trigger om eerder daarvoor te kiezen. de performance van de applicatie(s) die hierop gaan draaien zijn cruciaal voor ons systeem.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

Re: Moelijk vraagstuk (Aix / Redhat EL / Oracle)

Is Oracle RAC geen optie? Zit de hele mikmak met clustering in.

Bij RedHat kun je het gebruikelijke HA/lvs gebruiken. Maar er is ook de RedHat cluster-suite... of gaver... GFS van RedHat.

Ik zou een Oracle-man raadplegen....

3

Oracle man heb ik al mee gesproken. maar ik vertrouw consultants niet. oracle RAC is geen optie aangezien ik de bladecenter moet vullen met blades. we hebben dat ding nou eenmaal.

1+1=3

Ow... kan RAC dan niet?

Dan moet RH clusteren. De vraag is waarmee... heartbeat, lvs, cluster-services, gfs?

5

Ik kan ook clusteren op database niveau in oracle. of iig de databases syncen, het is dus niet zozeer nodig om het hele OS te syncen.

1+1=3

En wat wil je dan precies clusteren? Wil je een fail-over maken of balancen? Failover van 1 ipadres is eenvoudig.... heartbeat: http://www.mrleejohn.nl/ultramonkey.htm . Balancen kan daarna met ldirectord. Of je gebruikt het spul van RedHat.
Verder weet ik niet wat Oracle allemaal kan.... wellicht met een hardware-balancer ervoor. Met RAC kan het, dat weet ik. Zonder RAC weet ik het niet.