1

Onderwerp: Zelf een (Perl) script bouwen die draait op de apache webser

Hoe bouw ik een perl/cgi script die een internetverbinding maakt. Via putty doe ik het nu maar dat is te ingewikkeld voor mijn broertje.

Dan moet hij eerst PC aanzetten inloggen met putty en dan de volgende commando's uitvoeren:

isdn start
isdn-up
router

en verbreken met:
isdn-down
isdn stop

Erg lastig voor hem dus. Ik wil het liefst een pagina op mijn apache webserver met een linkje erop Verbind en Verbreek en op diezelfde pagina de status van de verbinding.

Hoe doe ik dit??

Met vriendelijke groet,

Marc Mes
NedLinux.nl

2

Re: Zelf een (Perl) script bouwen die draait op de apache webser

Hmmz zo zou ik het doen

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">code:</font><HR><pre>
#include <stdio.h>

int main()
{
system("isdn start");
system("isdn up");
system("up");
}
</pre><HR></BLOCKQUOTE>
Maar das geen perl of cgi  [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

3

Wat ik zou doen! netzolang tegen hem zeggen dat ie het onthoud;p en als ie het dan nog niet weet 1 week zonder eten!

Niet gecertificeerd prutser.

4

ik zou gewoon voor ruig en ranzig gaan:
die "isdn start", "isdn-up" en "router" in een shell-script gooien en chmod u+s <shell-script> omdat je dat alleen als root mag doen en een webserver als non-root draait

vervolgens schrijf je een stukkie php ala:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">code:</font><HR><pre>
system ('<shell-script>');
</pre><HR></BLOCKQUOTE>

ik spreek wat gebrekkig perl, maar volgens mij kent perl ook wel een soortgelijk cmd.

vervolgens nog wat knoppen maken met html's <FORM bla bla bla> en klaar!

5

Ja ik zou ook voor de oplossing van Bart gaan. En dan wel f zorgen dat die pagina niet door elke halve zool kan worden uitgevoerd, dus eventjes het IP checken van de client alvorens te connecten/disconnecten

website: http://www.nedlinux.nl/~rene/
operating system: Debian GNU/Linux, Gentoo GNU/Linux
software: GNOME, Emacs, Bash, Mozilla, LaTeX

((lambda (x) (x x)) (lambda (x) (x x)))

6

nee, je moet gewoon zo'n .htaccess file maken
als je dan ruzie met je broertje hebt of zin om hem te plagen zet je gewoon de inet verbinding uit  [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.