1

Onderwerp: Weer es FreeBSD

Met het nodige kunsten en vlieg werk (beiden nogal letterlijk zelfs) heb ik het weer es voor elkaar gekregen FreeBSD 4.0 op mijn rekenautomaat te instaleren.
Kwam natuurlijk weer de nodige elende tegen.
b.v. een vastlopend systeem omdat ik niet zeker wist op welke seriele poort de muis hangt.
En het vreemde verschijnsel dat de kernelsources niet aanwezig bleken, terwijl ik toch echt  (in alle elende) gekozen had om dan maar alles te instaleren.
Welnu ook dat liep uiteindelijk goed af.
Nog wel het e.e.a. te doen hoor
X moet nog geconfigureerd worden, maar ik denk dat ik gewoon het bestandje van de linux dir copieer.
speaking of wich ....
die krijg ik nu weer niet gemount.
geen idee waarom niet, moet ik nog uitvogelen
een van de problemen is dat ik niet bekend ben met de manier waarop partities zijn ingedeeld en hoe de bijhorende devices worden genoemd...
En dan moet ik ook nog apache aan de gang krijgen.
maar al met al is het wel een aardig systeem.
niet bepaald ideaal voor een desktop machiene, al draaid KDE er ook op.
Maar als server of router is het een mooi besturings systeem.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Re: Weer es FreeBSD

Tip: installeer z.s.m. webadmin. Kun je al die lastige zaken vanuit een browser ergens op je netwerk doen. Ook paketten (als apache) installeren.

3

ten eerste: waarom 4.0 en niet 4.3? (werkt lekker namelijk)
ten tweede: Je kan X toch wel installeren? werkt hetzelfde als in linux.
ten derde: Ja webmin is er ook voor freeBSD, lijkt me ook heel handig!
ten vierde: zoek je wel op de juiste plaats naar de kernelsources? is niet /usr/src/freebsd natuurlijk.

Telnet, Php, MySQL & Linux: RIP

http://codequest.nl

4

Ik heb 4.0 omdat ik geen 4.3 heb.
Ik heb 4.3 ooit es besteld nooit meer wat van gehoord.
nu ja..
Maarten maar es een briefje schrijven.
Ik wil ook nog steeds Slack 8.0 hebben,
duurt me ook te lang.
Ehhh ja de kernelzooi staat ergens onder /sys/enzovoort dat snapt me reet ook wel.
En X is inderdaag ook geen probleem
maar ik moet gewoon effe zoeken.

Ehhh Mr Lee John,
vind dat allemaal wel mooi zoiets als webadmin,
Maar Pascal doet daar dus niet aan mee.
Ik wil n.l. weten wat er gebeurd.
Verder vind ik het nog steeds een mooi systeem,
maar vind het wel raar dat het op mijn computers niet te instaleren valt.
(heb de HDD in een andere comp geduwd)

Bij het kiezen van de muis liep het ding helemaal vast (reproduceerbaar)

5

die mrleejohn zie je ook op ieder forum opduiken. volgens mij is hij forumbezoeker van beroep.
en pascal, ik weet waarom je je linuxschijfies niet gemount krijgt: je ext2 nog in je kernel compileren. standaard ondersteunt freebsd bijna niks. als je echt wat wil moet je je eigen kernel bakken.

6

Dat klopt inderaad
Kernel compileren op FreeBSD is trouwens echt een makkie.

En MrLeeJohn heeft in tegenstelling tot mij
wel verstand van zaken  [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Mag hier best vaker komen.

7

goh, iemand die ergens verstand van heeft en niet alleen maar slap kan ouwehoeren.
die kunnen we hier wel gebruiken  [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

8

Hehh Bart
Je wilt toch niet zeggen dat er hier mensen zijn wiens bijdragen we met een korreltje zout moeten nemen he ?
We benne hier toch allemaal saaie nerds.
offehhh... niet zo saai ?

9

saai? nerd? huh, wie is hier een saaie nerd dan? die zitten toch allemaal op 'dat andere' linux-forum

10

maar om ff eenbeetje on top0ic te blijven: ik heb een tijdje (nou ja: tijd) geleden eens een pakketje freebsd op de kop kunnen tikken voor weinig (sterker nog: helemaal voor niks  [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]) maar daar snapte ik toen niks van. het is, ff opzoeken, versie 2.2.5   [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] dat zooitje kon booten van cd en dan kreeg ik een of ander raar scherm met allemaal devices die ik kon en- of disablen. maar al die namen waren fout. nou ja fout, anders dan wat ik bij linux gewend ben. /me heeft daar toen een avondje op zitten ploeteren, maar na wat vruchtloze uurtjes begon ik toch weer terug te verlangen naar dat eenvoudige en gebruikersvriendelijke linux. wat denk je, is het de moeite waard om nog eens te proberen, of kan ikbeter maar een wat recentere versie nemen?

11

ik zou gewoon effe 4.3 proberen. het is nog steeds niet gebruiksvriendelijk, maar het is een systeem met heel veel mogelijkheden. je zal alleen weer opnieuw moeten gaan leren.
het compileren van de kernel is echt goed, GEEN MODULES! je compileert er alles gewoon keihard in.

12

FreeBSD is wel degelijk heel gebruikers vriendelijk
Niet zo als Linux, anders !
Bij Linux kun (of beter kon) je ook alles in kernel meebakken.
Das niet per definitie een voordeel,
al heb ik dat lang gedacht.
Ik vind het b.v. erg toch dat ik onder linux een driver kan ontwikkelen zonder steeds weer opnieuw het kernel hoeven te compileren
enzovoort.
Het is denk ik simpeler een driver onder Linux te schrijven en dan om te bouwen voor FreeBSD (die kennis probeer ik me dan ook eigen te maken)
De enge elende met FreeBSd is dat het niet zomaar op alle hardware wil draaien.
Tja....dah was effe vervelend.

13

ik heb intresse voor freebsd,
heb de iso image gedownload en gebrand en heb de opstart diskette gemaakt maar ik krijg de klojo niet op ge start hij zegt dat het geen systeem diskette is als ik van cd start idem. heb met fdimage startdiskette gemaakt van boot.flp en kern.flp
kan er mij iemand helpen?

14

FOUT lieverd  [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
je boot met KERN.FLP
en dan gooi je er MFSROOT.FLP achteraan.
Dan moetie ut wel doen.
Kom me niet met moeilijke vragen over FreeBSD aanzetten.
krijg tot nog toe alles wel gaande maar besteed er niet zo heel erg veel aandachtg aan.

15

het is jammer dat mijn pc nu gateway is omdat mijn ouwe bakkie alleen nog maar 4 piepjes geeft bij het aanzetten. anders had ik nu allang al een dualboot gemaakt met slack en freebse. software installeren gaat very simpel dankzij de ports collection, heb je de files niet lokaal staan dan trekt ie et wel ff van het inet af.
is dus niet moeilijk, zelfs ik kan het!

maar heeft er iemand hier ervaring met openBSD? ik ben erg benieuwd naar dat systeem.

16

FreeBSE  [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Nou lijkt me geen goed plan... Magoed die ports collectie is ook weer niet zo geweldig. Ik ben met Debian bezig en dat APT gebeuren is wel erg goed moet ik zeggen, dat doet geeneen distributie ze na...

website: http://www.nedlinux.nl/~rene/
operating system: Debian GNU/Linux, Gentoo GNU/Linux
software: GNOME, Emacs, Bash, Mozilla, LaTeX

((lambda (x) (x x)) (lambda (x) (x x)))

17

de ports collectie is wel goed hoor! en debian is nu bezig met een multimedia distro, lijkt me ideaal voor een thuiscomputertje. echte linux maar niet moeilijk doen voor echte multimedia mogelijkheden.