1 Laatst bewerkt door m0wtJ (14 Jan 2009 15:47:31)

Onderwerp: Samba via FreeBSD

Hallo allemaal smile

Ik heb samba geinstalleerd op FreeBSD (server) en wil met een Windows XP (client) mijn share benaderen.
De security mode in de smb.conf bestand heb ik gezet op:

security = share

Daarna heb ik nog een stuk tekst geschreven om een mapje beschikbaar te maken voor gebruikers.

[delen]
path = /delen
guest ok = yes
writable = yes
public = yes

Deze map staat in de root & heet "delen" waarop chmod 777 is toegepast.

Maar wanneer ik de share wil benaderen vanaf een Windows XP machine dan komt er een scherm waarbij ik moet inloggen.
Het lukt mij maar niet in te loggen (ook niet met root & wachtwoord).

Ben ik iets vergeten in te stellen of ... ?

Alvast mega bedankt voor jullie hulp.

2 Laatst bewerkt door m0wtJ (14 Jan 2009 16:28:05)

Re: Samba via FreeBSD

ah ik heb het al werkend.
mijn leraar zei dat ik de smb.conf bestand in de /usr/local/etc  directory niet kon wijzigen.
hij deed toen de smb.conf bestand kopieren naar /usr/local/etc/samba & daar de smb.conf bestand aanpassen.
zojuist ging ik de bestand wijzigen met :write! die volgens mij leraar niet te wijzigen was (foei!).
dus die smb.conf van /usr/local/etc.
en nu heb ik hem werkend smile

3 Laatst bewerkt door Sylhouette (01 Feb 2009 21:59:52)

Re: Samba via FreeBSD

/usr/local/etc/smb.conf is toch ook de default locatie?
Waarom verplaatst men deze dan eerst naar /usr/local/etc/samba

Als de leraar het bijgeleverde programma testparm had gebruikt dan had hij direct gezien dat samba de file uit /usr/local/etc/ gebruikt.

Maar goed /usr/local/etc/ is de juiste locatie voor samba.
Dit is wel het mooie van FreeBSD, alles wat men later installeert daarvan staan de config files in /usr/local/etc/.
Sommige in hun eigen dir.

Hierdoor blijft het basis systeem schoon, en heb je geen rommel in /etc/ zoals in de meeste Linux distro's waarvan je soms niet meer weet of de files nu bij het OS horen of van later geïnstalleerde pakketten zijn.

Johan

Workstation PC-BSD 7
Servers FreeBSD 7.x
Speeldoos FreeBSD 8 CURRENT
Firewall = pf-Sence