26 Laatst bewerkt door chromisX (03 Feb 2011 16:55:52)

Re: E-Book wat denken jullie ?

De Kindle DX zou inderdaad interessant kunnen zijn. Deze heeft 16 grijstinten, en de resolutie lijkt me ook ok.

Ik moet voornamelijk (zelfgecompileerde) technische PDF's (A4) probleemloos kunnen lezen, los van PDF's van boeken. Daar zitten wel eens diagrammen in. (vandaar dat ik enige eisen stel aan de resolutie)

27

marcohinsen schreef:

misschien ook een leuk idee om op zoek te gaan naar een die openinkpot ondersteund, schijnt een hele verbetering te zijn

Ik was laatst op zoek naar een goedkope 5 inch e-reader, en raakte daardoor geinteresseerd in de hanvon n516, die wordt als één van de beste door openinkpot ondersteund, maar ik vond de ondersteuning toch nog niet goed genoeg.
Misschien dat het uitgroeit tot iets interessants, maar het zou toch op zijn minst alle functies/knoppen moeten ondersteunen die de standaard firmware ondersteunt.
Uiteindelijk heb ik een bookeen cybook opus gekocht, een basic reader voor 129,-. Ik de e-reader echt een geniale uitvinding, alleen jammer dat ze nog steeds erg duur zijn voor wat ze bieden.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

28 Laatst bewerkt door Joris (03 Feb 2011 21:20:38)

Mijn vriendin heeft de iPad.
En daar lees ik wel via DropBox wat boeken van mij op.

Een reader in zo'n formaat als de iPad (goed hanteerbaar) is voor mij echt ideaal voor dikke boeken. Als er nu een betaalbare komt met papieren inkt waarmee je niet in een lichtbron hoeft te kijken, dan zou ik die zeker aanschaffen.

Uiteraard zou ik nog boeken om boek willen hebben, maar voor technische (en daarmee sterk veranderlijke content) graag een e-reader. Kan ik ook IEEE-magazine normaal lezen via de gratis pdf-abo smile

Maar dan wil ik zo'n e-reader met een wifi-module. Kan ik op locatie toch vaak met hotspots inloggen. Dat is nu nog gratis, maar als ik moet betalen zijn de totaalkosten nog steeds lager dan een 3g abo p/m.

IF not THEN toch

29

tja, ik blijf ze voorlopig te duur vinden. vaak heb je voor hetzelfde bedrag een netbook of een tablet met veel meer functionaliteit. aan de andere kant is het voor technische/ict boeken wel erg handig. ik heb nu een aantal boeken van ms, linux en noem maar op in pdf formaat, maar toch 'bladert' het niet zo heel lekker op mn desktop.
misschien als de prijzen wat gunstiger zijn...

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

30

Mij gaat het voornamelijk om de E-ink technologie,

Ik neig om veel dingen uit te printen als ik ze echt goed wil doorlezen.

Een kleinere reader werkt ook wel voor bepaalde dingen, maar eigenlijk wil ik "alles" kunnen wat ik voor ogen heb; documenten kunnen reviewen hoort daar in het bijzonder bij.

Zo wacht ik ook al heel lang in spanning op Pixel Qi displays: http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_Qi

Maarja...

De Kindle DX is een goeie tip, los van de vraag hoe gesloten dat ding is.

31

marcohinsen schreef:

tja, ik blijf ze voorlopig te duur vinden. vaak heb je voor hetzelfde bedrag een netbook of een tablet met veel meer functionaliteit. aan de andere kant is het voor technische/ict boeken wel erg handig. ik heb nu een aantal boeken van ms, linux en noem maar op in pdf formaat, maar toch 'bladert' het niet zo heel lekker op mn desktop.
misschien als de prijzen wat gunstiger zijn...

Netbook gaat veel korter mee met de accu en blijft een beeldscherm c.q lichtbron.
Ook het bladeren valt niet te onderschatten bij een goede e-reader. Speel maar eens met zo'n reader in een boekhandel. Sowieso is doorbladeren alleen nuttig voor sneupen, als je iets zoekt pak je toch de inhoudsopgave?

IF not THEN toch

32

voor accu en beeld is natuurlijk ook wat te zeggen, maar wat ik bedoel is dat ik geen 300 eurie wil neerleggen voor een apparaat waar je een boek mee leest....
en dan nog steeds moeten de meeste boeken gewoon gekocht worden, dus is het een aardig dure hobby.
als ik dan mag kiezen waar ik dat bedrag aan uitgeef heb ik liever iets als een tablet, zodat ik er ook andere dingen mee kan doen.

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

33

Je leest er niet een boek mee, je neemt een halve bibliotheek mee. Dat is iets dat een e-reader ook interessant maakt. Hoeveel boeken je ook meeneemt, je boekentas wordt niet dikker. De accu lijkt mij juist zeer belangrijk. Op een netbook gaat je accu een paar uur mee, maar op e-reader dagen omdat hij alleen stroom verbruikt voor verversen van pagina en eventueel ophalen nieuw leesvoer.

Boeken worden goedkoper, althans dat is de voorspelling, op digitaal formaat. Zoals ik al aangaf komen er ook tijdschriften digitaal uit. Sommige zijn goedkoper of zelfs gratis geworden. IEEE Times is digitaal gratis en zou ideaal te lezen zijn op een e-reader.

Grote bezwaar bij e-books is drm. Niet iedereen doet er aan mee, maar het zit er wel weer in dat je leesrecht koopt ipv een exemplaar.

IF not THEN toch

Wat de prijs van e-readers betreft, ze worden veel tweedehands aangeboden dus er is inmiddels een goede prijs te onderhandelen (voor €100-150 heb je een nette reader van bijvoorbeeld Sony of Bebook).
DRM verwijderen uit gekochte boeken is een fluitje van een cent. De vraag is alleen nog steeds hoe legaal dat is (bestaat daar al jurisprudentie over?).

35

chromisX schreef:

Nahja, ik kwam er net achter dat Irex failliet is. Dat houdt dan ook weer op.

Ze gaan dacht ik wel verder meen ik me te herinneren. De iLiad is in ieder geval een erg goed leesbare reader, het enige nadeel vind ik de lange opstarttijd.
Verder wel een hoop geld.

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

36

Ik wacht overigens nog eerst wat al die Philips-spinoffs gaan produceren. Liquivista is failliet en overgenomen en daar zet ik mijn geld deels op.

IF not THEN toch

Gister voor het eerst een eBook reader in het echt gezien. een Kindle. Het ziet er inderdaad erg prettig uit als je veel leest. Veel rustiger voor de ogen, was mijn indruk.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

38

Hallo Forum,

Vorige week, bij de nieuwe Aldi in Assen, de ProMedia eBook Reader gekocht voor 99 euro.
http://www.ereaders.nl/review_promedia_ … cht_en_dun
http://www.ereaders.nl/promedia_ebook_reader

Het is wel even wennen, zo te lezen.(bij een boek doe ik de duim in het midden)
Bij pdf's is het wel even zoeken naar de juiste instelling,epub gaat goed
Wifi heb ik hier niet,voor foto's kijken en muziek luisteren kun je beter iets anders nemen,
woordenboek gaat bagger.

Het komt met een mooie stevig "hoes" waar de reader ingeklemt wordt
Micro kaartje gekocht en via een bij geleverde kabeltje kan ik alles via mijn Slackwarecomputer overzetten.
Mijn teksten geschreven in Kwrite herbenoemd met .txt zijn ook mooi te lezen.
Ik vindt het een leuk apperaat dat zijn geld wel waard is.

Ik zit allen nog even dat dat DRM, de boeken die bij de koop in zijn moet je downloaden via Adobe Digital.
Dat kan dus niet met een linuxmachine, via de windowsbak heb ik die boeken dan maar binnen
gehaald ,even als het Eboekenweek geschenk ook met DRM.

Maar nu heb ik helemaal geen zin om mijn mooie nieuwe apperaatje te besmetten met DRM
Hoeft ook niet, ik heb genoeg te lezen waar geen DRM opzit.
Maar ja, die boeken heeft mijn vrouw uitgezocht!

PS vrijdagavond lagen er nog een stuk of  40
Aldi Bremstraat 33, Assen  is een oud adres ze zijn verhuist naar  het winkelcentrum 200m verder op.
Naast Appie.

Slackware 64  14.2

Kun je een ebook ook buiten in de zon nog goed lezen?

Well met E-Ink. Je kunt bijv. prima van onze Sony Pocket reader lezen in de zon...

41

Deze is ook prima te lezen in de zon.
Net even geprobeert.
Alleen last van reflectie als de zon recht achter en boven mijn staat en ik de terug weerkaatsing,in mijn gezicht mikt.
Is een hele kleine hoek die je echt moet opzoeken.
Hij ziet wel wifi netwerken maar er zit een slotje op.
Mag ik nu dat slotje er af proberen te halen, om is te kijken hoe nu.nl er uitziet op deze reader?

Groeten

Slackware 64  14.2

Fietser schreef:

Deze is ook prima te lezen in de zon.
Mag ik nu dat slotje er af proberen te halen, om is te kijken hoe nu.nl er uitziet op deze reader?

Waaat? Da's gaaf, kicken, flex, cool, vet en wat dies meer zij. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Zit er een browser op die reader?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

43

Ja er zit een browser in, maar ik heb geen draadloos netwerk.
Lees de linken, als je nog wat te vragen heb hoor ik het wel.

Groeten

Slackware 64  14.2

Fietser schreef:

ik denk dat je reader alleen maar beveiligde draadloze netwerken ziet

45

MrLeeJohn schreef:

Kun je een ebook ook buiten in de zon nog goed lezen?

Ja, al schijnt een touchscreen wat meer te reflecteren dan een e-reader zonder.
Ik heb onlangs een andere hoes voor mijn reader gekocht, die je kunt openklappen (en omvouwen) als een paperback.
Het houdt echt veel lekkerder vast dan zo'n kale e-reader en je legt het ook veel sneller veilig weg.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

46

Fietser schreef:

Ik zit allen nog even dat dat DRM, de boeken die bij de koop in zijn moet je downloaden via Adobe Digital.
Dat kan dus niet met een linuxmachine, via de windowsbak heb ik die boeken dan maar binnen
gehaald ,even als het Eboekenweek geschenk ook met DRM.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar Adobe Digital Editions schijnt al jaren prima in wine te draaien:
http://appdb.winehq.org/objectManager.p … ngId=59951

47

Het is mooi dat dat kan.
Maar eigenlijk wil ik het DRM eraf hebben.

Groeten.

Slackware 64  14.2

48

Dat kan ook, er zijn python scripts voor beschikbaar.
Als je 'remove drm epub linux' in google gooit, zul je ongetwijfeld snel wat vinden wink

49

Jongens, een kick van een oud topic.
Vandaag heb ik een iRiver gekocht.
Een colega was er enthousiast over en gaf aan dat deze wel een fatsoenlijke resolutie (1024x768) heeft.
Ik heb er nu even mee gespeeld en denk dat ik ook enthousiast ben.
Ik prik ehm in me Linux doosje en het ding wordt direct herkend.
Directories en subdirs aanmaken en hopla je pdf's erin keilen.
zodra je de verbinding verbreekd doetie een database update en staan je bestandjes mooi in de lijst.
Standaard staan er al wat boeken op maar die boeien me niet, ik heb er vooral datasheets van chips en techboeken op gezet.
Wat een fijn ding is het ! je moet wel goede ogen hebben, zonder mijn leesbril (heb ik tegenwoordig) heb ik er niet veel aan.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

50

Die iriver is een veelbesproken reader op tweakers, maar daar zijn ze tot nu toe weinig enthousiast over de nogal buggy firmware.
Blijkbaar is het een product dat nog wat moet groeien.