1

Onderwerp: MTA Server kan libstdc++.so.6 niet vinden

Hallo,

Zojuist was ik bezig met het installeren van een MTA Server maar kreeg deze melding: error while loading shared libraries libstdc++.so.6.

Ik heb al gekeken in /usr/lib/ of daar libstdc++.so.6 in staat. Deze is daar inderdaad aanwezig, maar alsnog blijft hij zeggen dat hij libstdc++.so.6 niet kan vinden..

Wellicht dat jullie nog wat weten.

2

Re: MTA Server kan libstdc++.so.6 niet vinden

kan je over de volgende punten de precieze gegevens geven:
* wat deed je?
* welke distro?
* letterlijke error

ik ben bang dat het gewoon een foutje van het pakketje is. Je zou kunnen googlen op die error en kijken of dat wat opleverd. Het zou ook zo kunnen dat binnen een paar dagen een update uitkomt die het oplost.

RHCE, RHCSA, RHCT, LPIC-2, LPIC-1 en CLA gecertificeerd.

3 Laatst bewerkt door Bendo (23 Apr 2010 20:13:26)

Wij draaien Debian 5.0 Lenny (64 bit), ik probeerde de server aan te zetten: ./mta_server. Het zelfde geval nu met SA-MP: ./samp03_server: error while loading shared libraries: libstdc++.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory

Googlen had ik al gedaan, maar dan zegt men meestal dat ze libstdc moeten installeren (wat logisch is), echter helpt dat bij mij niet gezien deze al is geïnstalleerd en in /usr/lib staat.

4

hmmm, wat heb je allemaal daarvoor gedaan? want, waarom moet je "./mta_server" runnen? Normaal is een MTA een daemon die door het systeem gestart word. Welke MTA gebruik je en hoe heb je hem geinstalleerd?
Ik heb het vermoeden dat je een source pakketjes van internet geplukt hebt? (je bent bekend dat je vrijwel alles met "apt-get install <software naam>" kan installeren?

RHCE, RHCSA, RHCT, LPIC-2, LPIC-1 en CLA gecertificeerd.

5

@MisterE Allereerst verwar je de service MTA met een gameserver MTA (www.mtasa.com). Ja, libraries doe ik altijd via apt.

Omdat alles 64 bit draait bij ons ben ik er zojuist achter gekomen dat ik lib32stdc++6 daarvoor moest installeren. De foutmelding van libstdc++.so.6 is nu weg. Nu krijg ik een andere fout dat hij libpcre.so.3 niet kan vinden, deze bestaat eveneens wel en is ook geïnstalleerd. Helaas is hiervoor geen pakket als lib32pcre. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.