1

Onderwerp: Steam waarschijnlijk ook naar Linux

Een berichtje wat mij in ieder geval blij maakte.

Er zijn sterke aanwijzingen dat het Steam-distributieplatform en de Source-engine, beide van Valve, op het Linux-platform zullen verschijnen. Hierdoor wordt het opensource-OS mogelijk interessanter voor spelontwikkelaars.

Tweakers

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Steam waarschijnlijk ook naar Linux

Op zich vind ik het ook wel goed nieuws. Niet omdat ik er wat aan heb hoor, want ik game bijna nooit.
Maar heel vaak hoor ik gamers zeggen dat ze het niet belangrijk vinden welk OS ze draaien, als hun game (bijvoorbeeld Modern Warfare 2) maar draait. Als games nu ook veelvuldig uit gaan komen op Linux wordt Linux ook een serieus game-platform, en dus een eventueel alternatief voor die mensen.

Ik vond Half Life 2 het mooiste spel dat ik ooit speelde (= van Valve, Source engine). Weten jullie welke spellen er nog meer gebaseerd zijn op die engine?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Team Fortress 2 iirc. Is Dead Or Alive (1 en 2) ook niet gebaseerd op Steam?

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

5

cschutijser schreef:

Maar heel vaak hoor ik gamers zeggen dat ze het niet belangrijk vinden welk OS ze draaien

toch wel ,het is heerlijk dat je kunt gamen zonder een viruskiller :sommigen ook zonder firewall: als ze een firewall/router hebben
zeker als het een ''fps'' is every frame counts..

Archlinux (less = more)  icon_holy    + wmfs-git

happy schreef:
cschutijser schreef:

Maar heel vaak hoor ik gamers zeggen dat ze het niet belangrijk vinden welk OS ze draaien

toch wel ,het is heerlijk dat je kunt gamen zonder een viruskiller :sommigen ook zonder firewall: als ze een firewall/router hebben
zeker als het een ''fps'' is every frame counts..

Tja, daar zit ook wel weer wat in... Maar als ik die computers zo zie hoeven die zich om het aantal FPS geen zorgen te maken tongue
Maar zonder virusscanner e.d. heb je natuurlijk wel meer rekenkracht over voor het gamen.
Trouwens, meestal als ik een router met firewall heb, draai ik op mijn eigen PC toch nog een firewall. Voor de zekerheid.

Dat is wel verstandig cschutijser. Security is echt iets wat uit meerdere lagen bestaat. Als laag 1 weg is moet niet meteen alles open liggen. dan moet je gewoon laag 2, 3 en 4 nog tegen komen smile. Als een machine binnen jouw netwerk geinfecteerd raakt met het een of ander dan wil je gewoon niet dat hij direct op alle andere machines terecht kan komen. Dan is een interne firewall helemaal geen slecht idee hoor.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

Halflife 2 had ik wel gekocht & gespeeld als het werkte onder Linux, en daar bedoel ik niet die Wine troep mee.

Dus ik ben benieuwd.

MeneerJansen schreef:

Ik vond Half Life 2 het mooiste spel dat ik ooit speelde (= van Valve, Source engine). Weten jullie welke spellen er nog meer gebaseerd zijn op die engine?

Ik heb het nog even gevraagd aan m'n broertje (de gamer van de familie, doet veel met Steam) en die kwam met de volgende link: http://store.steampowered.com/search/?category2=16. Dat zijn Steam spellen.

Cybertinus schreef:

Team Fortress 2 iirc. Is Dead Or Alive (1 en 2) ook niet gebaseerd op Steam?

TF2 had ik iig goed big_smile. Met "Dead Or Alive" bedoelde ik eigenlijk "Left 4 Dead" tongue. En op die link is te zien dat het alleen 1 is die op de Steam engine draait. Left 4 Dead 2 draait er niet op.

10

cschutijser schreef:

Trouwens, meestal als ik een router met firewall heb, draai ik op mijn eigen PC toch nog een firewall. Voor de zekerheid.

zeker ,ik ook een router beschermt je van buiten ,en niet van al die shit die gedownload word en naar buiten wil

Cybertinus schreef:
MeneerJansen schreef:

Ik heb het nog even gevraagd aan m'n broertje (de gamer van de familie, doet veel met Steam) en die kwam met de volgende link: http://store.steampowered.com/search/?category2=16. Dat zijn Steam spellen.

Bedank je broertje van mij! smile Tjeemig de peemig. Wat valt dat tegen met die Source Engine. Die was ontwikkeld om heel veel mooie spellen mee te maken, maar na jaren is het meeste dat ze er mee hebben gemaakt Half Life 2 vervolgen en en Counter Strike (volgens mij destijds gemaakt door fans met de oude Half Life 1 engine).

Misschien is die engine niet meer van deze (Xbox360 Playstation III) tijd... Jammer, want het was zo ontiegelijk strak geprogrammeerd dat het draaide op mijn (zeer oude) PC. En het zag er beter uit (destijds) dan alle andere spellen die te  zwaar waren voor mijn PC. Laten we hopen dat de Linux community er games voor gaat maken nu. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

12

happy schreef:

zeker ,ik ook een router beschermt je van buiten ,en niet van al die shit die gedownload word en naar buiten wil

de firewall van linux toch ook niet?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Dat ligt er maar helemaal aan hoe je die inricht. De firewall die ik op mijn servers heb draaien filtert het verkeer naar buiten echt wel. Op mijn servers kom je (in de meest ideale situatie) vanaf de server maar op 2 plaatsen terecht: 1. de update-servers van de betreffende distro. 2. De DNS server om de hostname van de update-server te kunnen resolven. Verder wordt het allemaal geblokkeerd.
Ik weet niet wat de gemiddelde distro bouwer in het verkeer naar buiten filtert. Maar het kan dus zeker wel, je moet het alleen ff inrichten dat het zo werkt wink.

14

uitgaande van een desktop linux-systeem: op welke wijze voorkomt de firewall dan dat een nieuw-geinstalleerd programma verbinding wil maken met internet?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

15

Rinse schreef:
happy schreef:

de firewall van linux toch ook niet?

ik spreek vanuit windows ,onderlinux game ik niet