1

Onderwerp: Code commerciele MMORPG geopensourced en artwork onder CC licentie.

Gisteren vernomen dat het Grieks-Cyprische Winch Gate de code en artwork van hun MMORPG Ryzom geopensourced heeft (artwork valt onder een CC licentie):

http://dev.ryzom.com/

Spelen op de Winch Gate servers is echter niet gratis en een eigen server opzetten is niet mogelijk aangezien de definitiebestanden voor de wereld niet beschikbaar gesteld zijn (je kan wel een eigen server opzetten om je eigen spelwereld te maken).

2

Re: Code commerciele MMORPG geopensourced en artwork onder CC licentie.

Myckel kun je dit ook even voor niet insiders vertalen ?
Ik snap er echt geen biet van !

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Re: Code commerciele MMORPG geopensourced en artwork onder CC licentie.

MMORPG staat voor Massive Multiplayer Online Role Playing Game. Die afkorting bestaat eigenlijk uit 2 delen, namelijk MMO en RPG. Eerst maar het RPG gedeelte. Role Playing Game betekend dat je een figuurtje bent en je moet die verder ontwikkelen. Door bijvoorbeeld veel vijanden te verslaan krijg je meer ervaring en omdat je dat hebt kan je weer betere wapens kopen oid. Zo ontwikkel je je figuurtje langzaam maar zeker tot een veel hoger niveau en kan je dus moeilijkere opdrachten en vijanden aan.
Massive Multiplayer Online betekend dat iemand een server heeft ingericht en dat je daarop in kan loggen. En dat doen dan een heleboel mensen en die lopen dan allemaal rond in dezelfde wereld. Alle andere figuren die je tegen komt in de speelwereld zijn dus mensen die ergens anders op de wereld tegelijkertijd dat spel aan het spelen zijn. Er zijn dus veel minder figuurtjes zichtbaar waarvan de acties bedacht worden door de computer.
En met een MMORPG zit je dus met z'n allen in dezelfde wereld je eigen figuurtje naar een hoger niveau te brengen.

En wat Winch Gate nu heeft gedaan is het uitbrengen van hun server software. Maar puur en alleen de software om clients af te handelen en het verplaatsen van figuren door te geven aan andere spelers ed. Wat ze niet hebben vrijgegeven zijn de bestanden die exact beschrijven hoe de wereld op hun eigen servers eruit ziet. Het is dus niet openbaar gemaakt waar een boom oid staat. Maar je kan wel zelf een nieuw bestand maken die een wereld beschrijf en die dan in je eigen server laden.

Wel een leuke actie dus.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

4

Re: Code commerciele MMORPG geopensourced en artwork onder CC licentie.

Niet alleen de server software is vrijgegeven, ook de client zelf.

5

Re: Code commerciele MMORPG geopensourced en artwork onder CC licentie.

Ahhh... wel eens zoiets gezien. ja... niet mijn ding. maar vast leuk voor die er wel intresse in hebben.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd