1

Onderwerp: Oracle wil stoppen met OpenSolaris

Oracle wil stoppen met OpenSolaris, de opensource versie van het op Unix gebaseerde OS Solaris. Dat zou blijken uit een interne memo die op de mailing list van OpenSolaris is geplaatst. Oracle heeft nog niet officieel gereageerd.

De gebruikers van OpenSolaris  zouden moeten overstappen op een versie met de naam Solaris 11 Express, een light-versie van het nog te verschijnen Solaris 11, zo staat  in de interne memo. De Express-versie van Solaris 11 is weliswaar gratis, maar zal niet langer opensource zijn, valt uit de memo op te maken. Er komt na de nog altijd niet verschenen versie 2010.05 geen nieuwe OpenSolaris meer.

Bron tweakers.
http://tweakers.net/nieuws/69138/oracle … laris.html

Het lijkt mij geen goede ontwikkeling als het closed source word.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2

Re: Oracle wil stoppen met OpenSolaris

Even samengevoegd met topic van maarten:

maarten_wolf schreef:

Vandaag twee 'nieuwtjes' rondom sun

Einde OpenSolaris in zicht:
http://tweakers.net/nieuws/69138/oracle … laris.html

En Java in gevaar door in te sluiten:
http://tweakers.net/nieuws/69137/google … unity.html

Het is duidelijk te merken dat Oracle anders over open source denkt dan sun. Moeten we ons nu druk maken over het voortbestaan van de producten van sun? Vormt dit een gevaar voor het wijd gebruikte MySQL?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

3

Ik kwam dat java verhaal later tegen, en dit kan toch haast geen toeval zijn.

Zet Alu hoedje op.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Tsja, dit is verder niet zo spannend. Solaris is al jaren in een neergang, zowel wat betreft gebruikersaantal als vernieuwingen (ja, ZFS en DTrace zijn aardig, maar dat is ook wel het meest interessante).

Veel relevanter nieuws was dat Oracle Google aanklaagt voor het schenden van Java patenten. Sun heeft hier een kans gemist, aangezien ze J2ME niet aan Google hebben kunnen licenseren, en nu proberen ze Android alsnog te melken. De vraag is echter wat voor een invloed dit gaat hebben op de rest van het Java ecosysteem (aangezien Sun's patent grant alleen van toepassing is op geverifieerde Java implementaties).

5

Misschien snap ik het niet maar Java heeft toch gewoon een GNU GPL licentie? En een JCP (Java Community Process) zover ik snap zijn dit afspraken voor ontwikkelaars omdat wat te stroom lijnen.

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

6 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (20 Aug 2010 16:15:18)

Er zou weer een community-OS voor terug komen dat de 'engine' van OpenSolaris zou gaan gebruiken.