1

Onderwerp: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Is het niet zo dat je gewoon beter een spelcomputer kan kopen? Zodra de EVO Linux game console "versie uitstel zoveel" een succes wordt gaan we als Linux liefhebbers natuurlijk meteen over maar tot die tijd is het toch makkelijker om een X-box of PS3 te gebruiken? met de nadruk op gemakkelijker, ik heb natuurlijk ook Quake gespeeld op mijn Linux workstation...... Alleen is dat een nogal tijdrovend verhaal geweest. Laten we linux gewoon inzetten als File, Mail of webserver, cluster.

Misschien is er al wel een heel goede Linux game console uit en kan iemand me een goede tip geven.

Mvg,

Paul

2

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Nee... Linux is niet geschikt voor spellen.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

3

Een up to date game computer kost redelijk wat geld en die zul je na verloop van tijd moeten upgraden als je de nieuwste games wilt spelen.

Dan is een game console veel goedkoper.

4

er is wel een handheld beschikbaar http://www.openpandora.org/
weet niet of het echt iets voorstelt, maar we gaan de goeie kant op denk ik.

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

5

Het ligt er vooral aan wat je zelf wilt.

Ik moet er niet aan denken om een  FPS met een contoller te moeten spelen.

Een spel computer is natuurlijk wel makkelijker.

Als je dan weet dat Avp ( 3) de console ondersteuning gestopt heeft, maar nog wel de pc's versie ondersteund.

Het ligt er volgens mij dus vooral aan, welk spellen je wilt spelen

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

En er zijn zat spellen die wel op Linux draaien. Nu denk ik bijv. aan Enemy Territory of OpenTTD. Allemaal toffe spellen die het ook wel doen in Linux.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

7 Laatst bewerkt door MeneerJansen (26 Nov 2010 17:01:51)

Vanwege het bescheiden geheugen gebruik en OpenGl compatibiliteit  en de (huidige) goede opensource 3D drivers: in principe: ja Linux zou erg goed geschikt zijn voor games.

In de praktijk: neen. Er worden alleen games ontwikkeld voor consoles tegenwoordig en als die al door-gepoort worden naar de PC dan is het voor DirectX (lees: WindowsXP en hoger). Vroegah was je met een PC en Windows goedkoper en beter uit dan met zo'n brakke console. Want: de beste games werden ontwikkeld voor de PC en gepoort naar een console. En de spellen waren mooier op de PC. En als klap op de vuurpijl (Medal of Honor etc.) waren sommige console "versies" van PC spellen gewoon totaal anders (lees: andere, kleinere, levels omdat een console "het" niet aan kon). Maarrrrr... Vandaag de dag worden de beste spellen gepoort naar PC i.p.v. andersom en worden met ieder nieuw spel de systeemeisen hoger terwijl ze gewoon voor dezelfde Xbox360 of PS3 zijn ontwikkeld. Vreemd vind ik dat en je blijijijijft nieuwe videokaarten en intern geheugen kopen.

Blijft alleen het probleem: hoe speel je een FPS zonder muis en toetsenbord op een oude niet-HD TV?

P.S. Classic gamen en Linux? Koop een Dingoo! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

rja schreef:

Dan is een game console veel goedkoper.

Yup, vooral als je bedenkt dat de ca. tien jaar oude PS2 nog steeds verkocht wordt, en winkels nog een ruim aanbod hebben.

Zelf heb ik een PS3, je drukt er een schijfje in, en je kunt een spel gewoon spelen. Veel fijner dan het ooit op Windows, Linux, of de Mac zal zijn. Verder ook een prima Blu-Ray speler smile.

MeneerJansen schreef:

Blijft alleen het probleem: hoe speel je een FPS zonder muis en toetsenbord op een oude niet-HD TV?

Los van de TV eisen: PlayStation Move of Kinect? wink

Verder is de huidige generatie consoles niet echt bedoelt voor SD TVs. Een PS3 gebruiken in SD resolutie over SCART kan wel, maar het ziet er niet uit...

[off topic] Kan zo'n 3rd gen. game console ook op een VGA monitor (dus een die geen dvi heeft)? I.v.m. high res.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

11

Ik zou het uit moeten proberen, maar kan me niet voorstellen dat ik met een een move of kinect net zo goed kan richten als met een laser muis.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

12

De vraag zou niet moeten zijn: "Is Linux wel zo geschikt voor spellen? maar: "Zijn spellen wel geschikt (gemaakt) voor Linux ?" denk ik.

Lange tenen zijn uitstekend, dus bij uitstek, geschikt om op te gaan staan !

13

Die vraag is waarschijnlijk beter.

Linux is het probleem niet.

Wel dat de meeste pc spellen vooral voor Direct X geschreven worden.

Een leuke uitzondering is Serious Sam.

Is windows echt veel beter ?

Ook daar Ik heb ik dat Direct X gezeur.
Ik heb nu W7 voor D 11. 

En met W7 heb ik nu 2 spellen, die het op Xp wel doen, maar niet op 7.

Dan maar wine proberen ?

Een spel computer heeft een duidelijk voordeel, maar dat weegt bij FPS niet op tegen het richten met een muis.

Je kan meteen richten en schieten, zonder dat je eerst knopje a in moet drukken om het richt kruisje, de goede kant op te krijgen.;)

MeneerJansen schreef:

[off topic] Kan zo'n 3rd gen. game console ook op een VGA monitor (dus een die geen dvi heeft)? I.v.m. high res.

Je kunt over DVI (afhankelijk van de kabel en of de GPU dit ondersteunt) gewoon analoog signaal gooien. Spelcomputers gebruiken veelal HDMI, wat volledig digitaal is. Met een DVI monitor kom je waarschijnlijk een stuk verder, omdat DVI digitaal en HDMI deel compatible zijn.

Voor VGA kun je een component video -> VGA kabel gebruiken. Bijv:

http://www.amazon.com/Wii-PS3-VGA-HDTV- … B0015MISAG

Maar de kwaliteit is over het algemeen niet zo goed als HDMI (interferentie, niet pixel-perfect).

Gps schreef:

Dat is wel heel erg eenzijdig. Linux is een support-nachtmerrie voor spellenmakers, wegens sterk uiteenlopende kernel/libc/X.org libraries. Verder zijn er tal van package formaten, etc.

Je kunt het wel goed doen, door je bijvoorbeeld op LSB te richten, met het gevolg dat je nogal in de steentijd leeft, of door zelf alle nodig bibliotheken mee te leven.

Maar het extra werk zet zich niet af tegen de minuscule grootte van de markt.

Wel dat de meeste pc spellen vooral voor Direct X geschreven worden.

Heel erg veel spellen zijn ook voor consoles verkrijgbaar, en hebben daarom ook een OpenGL backend. Toch verschijnen die spellen niet voor Linux.

Samengevat zijn er drie problemen voor spellenmakers, maar ook ontwikkelaars van andere software:

1. De markt is heel erg klein.
2. Er zijn teveel incompatibele versies van Linux.
3. Een aanzienlijke subgroep van de kleine markt verwacht alles gratis te krijgen.

De problemen zijn niet onoplosbaar:

1. Maak Linux populairder (kip en ei), en overtuig kleine spelstudios die rond kunnen komen van een kleinere omzet.
2. Maak een einde aan de situatie waar er 10 populaire distributies zijn, met tal van toolkits, desktop environments, etc. Dat kan natuurlijk niet zomaar, maar een speler die de rest overtreft kan de markt snel overzichtelijker maken (Ubuntu is daar een beetje in geslaagd).
3. Vote with your wallet. Koop spellen voor Linux, ondersteun kleine studios, en overtuig anderen ook netjes voor spellen te betalen.

16

Ik denk al langer dat om linux echt een succes te maken, en dat ben ik dus ook met je eens, dat er te veel distros zijn.

Ik heb makkelijk lullen, maar vraag me al langer af waarom.

Het hoeft van mijn geen eenheidsworst te worden, maar het moet met afspraken toch mogelijk zijn, dat een programma maker, niet een Ubuntu suse en feadora versie hoeft te maken., maar gewoon een linux versie levert.

Ik zie dat alleen nooit gebeuren.

17

waarom niet?
Als ik bijv. googleearth wil installeren gebruik ik op elke linux-distributie hetzelfde installatiebestand.
Dat is vanwege gemaakte afspraken die garanderen dat een bepaalde set bibliotheken in dezelfde configuratie aanwezig is op alle distributies die die standaard ondersteunen. Die standaard is LSB.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

18

Het is echt niet zo lastig.

1. Maak de source code van je game engine een GPL project.
2. Verkoop de 'levels' apart.

De community zorgt ervoor dat je engine in de distributies verschijnt. Daar hoef je je geen zorgen meer over te maken.

Het probleem is dat deze werkwijze niet de oude vertrouwde methode is. Net zoals de platenmaatschappijen moeite hebben om met het internet om te gaan, zo ook hebben game producenten geen kaas gegeten van nieuwe ontwikkelingsmethoden. Een verschil is wel dat er vrij weinig druk komt van de GNU/Linux markt, ten opzichte van de online muziekmarkt. Dat is te wijten aan mensen die het normaal vinden dat ze in een hoekje worden gedrukt door Microsoft.

"Free and non-free software can co-exist the same way that free people and slaves can co-exist. But that's not a desirable state of affairs." -- RMS

Rinse schreef:

Die standaard is LSB.

Precies. LSB moet gewoon vaker ge-updated worden. De laatste versie is van 2008, en mist veel C++ TR1 support (veel spellen zijn in C++ geschreven). Aangezien schijfruimte toch bijna niets kost, kun je ook probleemloos meerdere LSB 'frameworks' tegelijkertijd hebben.

Verder zou de LSB meer game-gerelateerde componenten mogen bevatten.

20 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (28 Nov 2010 17:31:02)

bastiaan schreef:

1. Maak de source code van je game engine een GPL project.

Lekker, als je een paar jaar ontwikkeld hebt aan je 'nextgen' engine. Kan je concurrentie ook meteen meeprofiteren. Verder, waarom zou iemand dit in hemelsnaam doen voor een markt met maximaal tienduizenden kopers?

Op zich kan dit werken, maar alleen voor een engine die in eerste plaats al open source was. En als je het niet erg vind om vervolgens honderden mensen op je blog/website/whatever op je website te krijgen die hele monologen houden over hoe onethisch je bent en dat 'information wants to be free'.

Ik wil niet te cynisch worden, maar ik vrees dat de reputatie van de 'Linux op de desktop-gemeenschap' in dezen niet echt positief is.

Het probleem is dat deze werkwijze niet de oude vertrouwde methode is. Net zoals de platenmaatschappijen moeite hebben om met het internet om te gaan,

Right. Volgens mij werkt Steam anders aardig goed.

Het probleem is dat veel FLOSS fans niet begrepen hebben dat programmeurs, designers, etc. ook eten op de plank moeten hebben. Ik ben waar het kan ook voorstander van open source software, maar een beetje realisme is niet slecht.

danieldk schreef:
Gps schreef:

Dat is wel heel erg eenzijdig. Linux is een support-nachtmerrie voor spellenmakers, wegens sterk uiteenlopende kernel/libc/X.org libraries. Verder zijn er tal van package formaten, etc.

Zeker weten? Ik heb een tijd geleden de shareware versie van Doom 3 gespeeld (geen idee waar ik 'm vandaan had) en dat ging nog prima, jaren na de release en de installatie was volgens mij niet distro afhankelijk.
Overigens geïnstalleerd op een GeForce 2 die zwaaaaar onder de systeem eisen zit en het spel draaide onwijs goed! Maar dat hoeft niet met Linux te maken te hebben maar met OopenGl ofzo...

22

danieldk schreef:

Is niet helemaal waar.

Ik neem als voorbeeld het ondertussen 12 jaar oude Unreal tournament (de originele versie). Deze kwam met een linux installer. Het enige verschil tussen deze versie en de windows versie was dat de linux versie SDL ondersteunde. De benodige SDL include was dan ook meegeleverd in een enkel SDL.so bestandje van zo'n 200k.

Zo lastig hoeft het niet te zijn om je spel geschikt te maken voor zowel windows als alle linux versies. Het probleem is dat veel game makers lui zijn en dingen als directx gebruiken in plaats van de input code zelf te schrijven of via een library als SDL (welke uiteraard ook op windows werkt).

bedrijven als ID software en Epic games zijn van oudher uitzonderingen en elke engine die zij gemaakt hebben tot nu toe kan zonder aanpassingen op linux draaien.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

23

Dat van die package-formaten is ook geen argument: eindtoepassingen zoals spellen kun je ook gewoon via autopackage of een windows-achtige installer op linux zetten.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

24

Er heeft ook op internet gestaan, dat steam voor de mac relatief simpel was, omdat de game engine die ze gebruiken,
altijd al dirext X en opengl aan kon.

25

Rinse schreef:

Dat van die package-formaten is ook geen argument: eindtoepassingen zoals spellen kun je ook gewoon via autopackage of een windows-achtige installer op linux zetten.

Inderdaad, dat is wat loki games toen de tijd deed, hadden hun eigen installer gemaakt die gewoon overal werkte, met de juiste libs voor de spellen meegeleverd (SDL) in de installatie kon je het overal op installeren.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com