226

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Dell heeft nu gaming pc's met Ubuntu.
Volgens phoronix, is dat slechts een kwestie van een klikje, mocht je geen ubuntu willen.

De goedkoopste Ubuntu Linux, is goedkoper als de goedkoopste winndows versie.
Met de zelfde gpu en cpu.

Op de Nederlandse site, waar ik eerst uit kwam, gaf Linux 0 resultaten.

Hier in dollars.

Ubuntu
http://alienware.com/ubuntu/

windows
http://www.dell.com/us/p/alienware-x51/pd.aspx

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Gps schreef:

Dell heeft nu gaming pc's met Ubuntu.
Volgens phoronix, is dat slechts een kwestie van een klikje, mocht je geen ubuntu willen.

De goedkoopste Ubuntu Linux, is goedkoper als de goedkoopste winndows versie.
Met de zelfde gpu en cpu.

Op de Nederlandse site, waar ik eerst uit kwam, gaf Linux 0 resultaten.

Hier in dollars.

Ubuntu
http://alienware.com/ubuntu/

windows
http://www.dell.com/us/p/alienware-x51/pd.aspx

Welke games kun je op die Ubuntu machine dan niet spelen die je wel op Windows spelen kunt? Lijkt mij een beetje raar om een speciaal voor gaming aangeschafte machine met Linux uit te rusten. Een kantoor- of multimedia machine oké, maar gamen?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

228

Steam voor LInux, zo simpel is het.

Er zijn al jaren gaming pc voor windows, nu zijn deze ook leverbaar met Linux.

Hoewel het aantal spellen groeit, is het aantal beschikbare spellen op windows nog steeds veel groter.

Het is op dit moment afwachten hoe succesvol steam op Linux word. En dus hoeveel gamestudio's Valve willen volgen.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

229

Ik gebruik Steam onder Windows en Linux.

Maar 1 ding mis ik t.o.v. de app store in Android de beoordeling van gebruikers.

Gps schreef:

Steam voor LInux, zo simpel is het.

Er zijn al jaren gaming pc voor windows, nu zijn deze ook leverbaar met Linux.

Hoewel het aantal spellen groeit, is het aantal beschikbare spellen op windows nog steeds veel groter.

Het is op dit moment afwachten hoe succesvol steam op Linux word. En dus hoeveel gamestudio's Valve willen volgen.

Al wordt Steam op Linux net zo groot als onder Windows: niet alle games worden door Steam (= Valve) uitgegeven toch?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

231

Dat klopt, niet alles gaat via steam, maar ook veel niet Valve games zijn via steam te krijgen, en te spelen.

232

Tijd voor een update:

AMD geeft tegenwoordig weer release notes uit, en daar komen zelfs bug fixes voor spellen in voor.

Helaas zijn er nog steeds problemen met serious sam 3, ook met de nieuwste catalyst driver.
( een probleem met textures met een alpha mask ( semi transparant )

Hoewel de benchmarks aan tonen dat de opensource drivers aan het inlopen is, zijn ze voor nieuwere hardware nog geen goed alternatief.

De spellen die ik nu ook op Linux heb.
Counterstike
Day of defeat
Deathmatch classic
Half life
Half life oposing force
Half life bue shift
Portal ( sinds vannacht )
Richocet
Serious Sam 3 ( niet van Valve maar van Croteam, deze titel heb ik gekocht via Linux )
Team fortress 2
Team fortress classic

En zeer waarschijnlijk komt vandaag Left for Dead 2 uit op Linux.
Over deze laatste titel zei een medewerker van Valve, gisteren het volgende:

It’s one of their more complex titles, and that have been making sure driver support has improved and rendering glitches got reduced, its been a long haul.

Hopeful to see it tomorrow!

In de Valve winkel hebben we inmiddels een Linux knop.
Er zijn 100 dingen te koop. Dit zijn echter niet allemaal spellen, en zit ook dlc voor de spellen tussen. ( downloadable content )

De grafische drivers vooral van amd zijn nog het zwakke punt.
Uit een benchmark op phoronix, bleek ook dat ik mijn hd5750 voorlopig nog niet in hoef te ruilen.
Er zijn wel snellere kaarten, maar op Linux komt dat er nog niet echt uit. ( tenzij ik naar nvidia ga )

Ik vind het erg jammer dat amd zo matig presteert. Het zou veel beter zijn, als ze concurreerde met nvidia.
Dan word namelijk ook nvidia meer gekieteld om betere drivers uit te brengen.

En sneller als direct X zijn ze allebei niet.

Het komt waarschijnlijk wel weer goed, maar erg jammer is dat openGL vroeger sneller was, dat nu ook zou moeten zijn, maar dat niet is met onze huidige drivers.

Linux is ook geschikt voor spellen, de Linux drivers bijna.

233

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was er iemand op dit forum die Half Life 2 op Linux wilde spelen.

Er is goed nieuws, in mijn steam library is zo juist de half life 2 beta verschenen.
Ook ep 1 ep 2 en lost cost.

The orange box is hiermee volledig geport. ( al zijn veel spellen nog wel beta )
http://store.steampowered.com/sub/469/?l=dutch

234

Is eigenlijk al zolang ik me kan herinneren dat nvidia betere drivers heeft.
*zwijmelt terug naar de tijd van loki games*

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

235 Laatst bewerkt door Gps (10 May 2013 12:01:40)

robert schreef:

Is eigenlijk al zolang ik me kan herinneren dat nvidia betere drivers heeft.
*zwijmelt terug naar de tijd van loki games*

Op windows is dat niet zo. verschilt van game tot game wie er sneller is.

En left for Dead 2 beta, loopt volgens een paar man op het steam voor Linux forum, op Linux iets sneller als op windows met directX. (nvidia )

236 Laatst bewerkt door Gps (11 Jul 2013 01:30:08)

Leadworks come to linux cool

We want to put 3D game development on Linux, so you can build games without leaving the Linux operating system. (OUYA stretch goal.)

Linux is a solid and secure operating system that’s perfect for gaming, but at this time Windows remains the lead platform for PC games.  We want to change that by putting the game development process right on Linux, with Leadwerks for Linux.   This will allow you to build and play games without ever leaving the Linux operating system.

Leadwerks is a visual tool for building any kind of 3D game, including dungeon crawlers, first-person shooters, and side-scrollers. Our campaign has three goals:

Linux Game Development. On Linux.

It’s not enough just to export games to Linux. We want to put the game development process on Linux, so you can build and play games, without ever leaving the Linux operating system. We have a complete visual editor that handles all aspects of the game development process, and we’re porting it to run natively on Linux. We’re using GTK for the user interface, so our editor will look and feel like a native Linux application.
We're targeting Ubuntu 12.04 to start with, and will support other distros as we make progress.  You'll also be able to compile your game's code on Windows and Mac...if you feel like sharing.

Expand the Linux Library of Games

Our second goal is to facilitate expansion of the Linux library of games, and encourage the production of Linux-exclusive titles. The Linux community is pretty intelligent, and they have a lot of good programmers. We think by putting the appropriate tools in their hands, it will enable them to make great Linux games.

Native AAA Graphics on Linux

Leadwerks is known for having great graphics. We want to push Linux graphics beyond anything that’s ever been done. Linux is the perfect platform for triple-A graphics, because it has OpenGL performance faster than Windows or Mac. We’re taking advantage of this performance with deferred lighting, hardware tessellation, and up to 32x multisample antialiasing.  And you don't have to use an emulator.

Voor volledig verhaal zie de link.

http://www.kickstarter.com/projects/193 … s-on-linux

http://www.crytek.com/career/offers/ove … programmer
The CryENGINE team is looking for a Programmer to work on the Linux version of the 3d engine.

Met deze engine is oa Crysis 3 gemaakt. cool
( beelden van Crysis op windows)
http://tweakers.net/video/7364/crysis-3.html

Langzaam aan word de wereld wakker. Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
Je hoort zelfs nvidia spreken over de voordelen van Linux (openGL), het moet niet gekker worden.

Zal dit het einde van DirectX inluiden ?
Nividia had er namelijk over dat je met de nieuwste directX ook een recente windows nodig hebt.
Dit probleem speelt bij openGL veel minder, dus ze kunnen eenvoudiger een breder publiek bereiken.
En omdat de code open is, kunnen ze veel beter achterhalen wat er gebeurd.

Met dank aan phoronix.

237

De nieuwe Carmageddon komt ook onder linux uit cool

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

Gps schreef:

Zou geen slechte zaak zijn, ook voor Windows gebruikers niet. OpenGL werkt volgens mij ook op je (Android) tablet.

239

MeneerJansen schreef:
Gps schreef:

Zou geen slechte zaak zijn, ook voor Windows gebruikers niet. OpenGL werkt volgens mij ook op je (Android) tablet.

Dat is ook waarom ik hoop heb.

Ook een aantal consoles, behalve de xbox waarschijnlijk, werken met openGL.

Het word voor spelletjes makers dus veel interessanter, om zich op openGL te richten.

240

Hmz, misschien toch nog niet zo geschikt voor spellen. Ik dacht laat ik steam ff opstarten zodat ik de sales onder linux kon zien.
Start hij niet meer en geen idee hoe ik hem destijds startte sad
Had al wat gehackt in steam.sh, nu mis ik wat libs zegt hij, dus wie weet fix ik het nog wink

241

Ik heb vandaag amd-catalyst-13.15.100.1-x86.x86_64 beta driver geinstalleerd en ik ben erg blij.

Alle problemen met Serious Sam 3 zijn weg, en  niet onbelangrijk, de performance heeft een zeer grote stap vooruit gemaakt.

Ik heb nu een benchmark nodig om te vertellen, of het net zo goed of misschien wel beter draait als op windows. cool

Ik heb de resolutie terug gezet naar mijn desktop resolutie, van 1280 *800 naar 1680 *1050.

En ik moest de muisgevoeligheid omlaag schroeven.

Intro video loopt nu ineens gewoon net zo vloeiend als op windows.
Geluid stottert niet meer.
Screen tearing in Firefox is ook bijna weg.

Ik kan me geluk niet op.

Voor de andere gamers op dit forum wink
( dan wel mensen die maya gebruiken op Linux )

AMD Catalyst™ OpenGL 4.3 Beta Driver
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pa … river.aspx

242

Ik merkte dat steam nu in m'n repo zit. Dus even via daar steam geinstalleerd en het werkt \o/

243

robert schreef:

Ik merkte dat steam nu in m'n repo zit. Dus even via daar steam geinstalleerd en het werkt \o/

Mooi he ? die repo's.

Alleen heeft openSUSE geen repo voor beta drivers.

Dus op de desktop, konsole openen. init 3 typen

Inloggen, root worden, naar de download map van firefox navigeren, en

sh ./amd .......run

244

Ik weet uit mijn hoofd helaas niet hoeveel fps ik met de vorige driver had.

Maar de video stress test uit Half life lost cost, gaf me 188 fps smile

Wat me bij deze test wel opvalt, hij loopt me de nieuwe openGL 4.3 beta driver duidelijk beter.

245

Klein benchmarkje gedaan

Half Life Lost coast, video stress test

OpenSUSE 12.3 64 bit latest openGL 4.3 beta driver Vs Windows  pro 32 bit
openGl - directx 11
188,5 - 236 fps

Ik heb verder niet naar instellingen gekeken, maar beide demo's zijn geïnstalleerd zoals het spel "denkt" dat het moet.

246

Bij mij is het eea niet zo sterk, portal loopt al niet super soepel. Heb enkel de on-cpu graka van de G860.

247

robert schreef:

Bij mij is het eea niet zo sterk, portal loopt al niet super soepel. Heb enkel de on-cpu graka van de G860.

Ik heb met portal vooral problemen als ik net het spel start.
Vooral bij de eerste portals waar ik doorheen ga, heb ik last van lag, maar dat gaat vrijwel weg.

Wat je kan proberen, dit werkt voor mij meestal erg goed, in meerdere spellen.

Als het spel gestart is, kijk ik snel 360 graden om me heen.
Alsof ik me pc effe wakker moet schudden ?

248

Haha, dat wakker schudden deed ik ook altijd big_smile
De lag wordt op een gegeven moment minder ja, maar ik ben nog bij dat introductie gedoe en dan is het wel irritant.

249

robert schreef:

De lag wordt op een gegeven moment minder ja, maar ik ben nog bij dat introductie gedoe en dan is het wel irritant.

Niets is irritanter als lag in games.

Je mist sprongen en of gaat "dood" omdat de pc niet snel genoeg reageert.

Zo heeft Valve nog wel wat te doen aan Left For Dead 2.
Die draaid voorlopig nog op windows echt beter

250

Gps schreef:
robert schreef:

Niets is irritanter als lag in games.

Je mist sprongen en of gaat "dood" omdat de pc niet snel genoeg reageert.

Zo heeft Valve nog wel wat te doen aan Left For Dead 2.
Die draaid voorlopig nog op windows echt beter

Boze tongen beweren dat het door de tussenlaag komt, die directX vertaald naar openGL. icon_evil

Dat zou kunnen verklaren waarom Serious Sam 3 veel beter draait als Left For Dead 2, met de nieuwste openGL driver van amd.

Als het waar is snap ik niet waarom, de gameengine van Valve gen openGL ondersteund.
Serious sam 1 en 2 hadden al die optie ook op windows.