276

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Opensource amd driver sneller dan closed source amd driver.

Wie had dat verwacht?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=a … &num=1

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

277 Laatst bewerkt door devtroll (20 Jun 2017 19:40:16)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Games spelen op Linux kan aardig met Steam, laatst op advies van een vriend een 2e hands PS3 overgenomen voor 80,- met 20 games. Als je zo weinig games als ik en dan 20 jaar in de tijd heb stil gestaan. Holy crap, wat een vooruitgang!

* advies was, omdat ik teveel werkte en s'avonds even moest 'decompressen'

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

278

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Consoles hebben zeker iets, cartridge / dvd er in en gamen.

Ooit weken bezig geweest met legend of zelda.

Die kwam ik laatst online tegen.

http://www.retrogames.cz/play_068-NES.php

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

279 Laatst bewerkt door MeneerJansen (22 Jun 2017 16:17:28)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Ik speel alleen Ms. Pac-Man:

https://youtu.be/8qmQhUMsijE

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

280 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (22 Jun 2017 18:30:04)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Consoles hebben zeker iets, cartridge / dvd er in en gamen.

Nou, op de Xbox One is het vaker 'BluRay erin en [...] Microsoft wil updates doen die 20 minuten duren' wink.

Overigens is Raspberry Pi + RetroPie ideal om te feesten alsof het 1993 is.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:

Overigens is Raspberry Pi + RetroPie ideal om te feesten alsof het 1993 is.

Veel te modern voor deze oude man. Mijn classic gaming avonturen gaan niet verder dan 1985: tot en met de Commodore 64 dus (kon ik destijds niet betalen). wink

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

282

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Consoles hebben zeker iets, cartridge / dvd er in en gamen.

Ooit weken bezig geweest met legend of zelda.

Die kwam ik laatst online tegen.

http://www.retrogames.cz/play_068-NES.php

Wij hebben na de N64 de Gamecube nog, de Zelda serie was hier ook favoriet, wel alweer wat jaartjes geleden.

https://www.youtube.com/watch?v=s8DuuYb1SeY

283 Laatst bewerkt door Gps (23 Jun 2017 12:33:14)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

MeneerJansen schreef:

Ik speel alleen Ms. Pac-Man:

https://youtu.be/8qmQhUMsijE

Ik heb natuurlijk MAME geïnstalleerd.

Af en toe moet ik gewoon weer even.

Pacman, space invaders, galaga, mr Do, centipede, galaxian en centipede.

En natuurlijk Robotron, ik hoop nog eens iets met twee joysticks te maken of te kopen voor dit spel.
Safe the last human family !

https://www.youtube.com/watch?v=ROg6BvsSics

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

284 Laatst bewerkt door Gps (23 Jun 2017 12:37:59)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:
Gps schreef:

Consoles hebben zeker iets, cartridge / dvd er in en gamen.

Nou, op de Xbox One is het vaker 'BluRay erin en [...] Microsoft wil updates doen die 20 minuten duren' wink.

Overigens is Raspberry Pi + RetroPie ideal om te feesten alsof het 1993 is.

sad

Daar koop ik dus geen console voor, dan start ik me pc wel op.

Recent omdat ik wat problemen had met leap, 20 minuten zitten wachten voordat win 7 een keer klaar was.

Update 1 van 20 sluit de pc niet af,  je weet gelijk weer waarom je bijna alleen maar Linux gebruikt.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

http://www.pcgamer.com/what-happened-to-steam-machines/

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Om hier niet alleen een link te dumpen: ik denk dat het probleem is dat Steam Machines tussen wal en schip vallen. Aan de ene kant zijn ze te duur voor de console markt, aangzien je een PS4 of XBox One tegen 'dumpprijzen' kunt krijgen. Voor de bovenkant van de gaming markt zijn ze niet interessant, omdat die gamers liever hardware willen kunnen upgraden.

Verder blijkt het dat games op Windows vaak sneller zijn, omdat de Windows drivers van bijv. nVidia allerlei spel-specifieke optimalisaties gebruiken.

Ik vraag me ook af of Valve niet net te vroeg met Steam Machines is begonnen. De X11 stack is/was een puinhoop. Inmiddels is Wayland stabiel en zal z'n intrede doen in distributies in de komende jaren (Fedora gebruikt out of the box al Wayland sinds Fedora 25). Maar waarschijnlijk te laat om Steam Machines nog te redden.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:

Om hier niet alleen een link te dumpen: ik denk dat het probleem is dat Steam Machines tussen wal en schip vallen. Aan de ene kant zijn ze te duur voor de console markt, aangzien je een PS4 of XBox One tegen 'dumpprijzen' kunt krijgen. Voor de bovenkant van de gaming markt zijn ze niet interessant, omdat die gamers liever hardware willen kunnen upgraden.

Verder blijkt het dat games op Windows vaak sneller zijn, omdat de Windows drivers van bijv. nVidia allerlei spel-specifieke optimalisaties gebruiken.

Ik vraag me ook af of Valve niet net te vroeg met Steam Machines is begonnen. De X11 stack is/was een puinhoop. Inmiddels is Wayland stabiel en zal z'n intrede doen in distributies in de komende jaren (Fedora gebruikt out of the box al Wayland sinds Fedora 25). Maar waarschijnlijk te laat om Steam Machines nog te redden.

Yep. Valve is er een in een lange rij producenten die zich verslikt in een game console. Je moet als bedrijf een lange adem hebben en tegen een stootje kunnen. Zoals Nintendo. Geen idee waarom ze die kiddie console van een Nintendo Switch op de markt hebben gebracht.

Het über-succesvolle Sega ging over de kop door het falen v/d Dreamcast (feitelijk geen slechte console). De CD-i van Philips is ook een mooi voorbeeld. Atari heeft al helemaal een drama doorgemaakt om een opvolger voor de 2600 te vinden. Achtereenvolgens faalden de: 5200, 7800, Jaguar en de Lynx. Toen pas was het geld op bij ze.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

En dat terwijl de Lynx geweldig was. Ze hadden als eerste (?) een kleuren handheld. En wat voor één!

289 Laatst bewerkt door Gps (09 Jul 2017 16:45:44)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:

Om hier niet alleen een link te dumpen: ik denk dat het probleem is dat Steam Machines tussen wal en schip vallen. Aan de ene kant zijn ze te duur voor de console markt, aangzien je een PS4 of XBox One tegen 'dumpprijzen' kunt krijgen. Voor de bovenkant van de gaming markt zijn ze niet interessant, omdat die gamers liever hardware willen kunnen upgraden.

Verder blijkt het dat games op Windows vaak sneller zijn, omdat de Windows drivers van bijv. nVidia allerlei spel-specifieke optimalisaties gebruiken.

Ik vraag me ook af of Valve niet net te vroeg met Steam Machines is begonnen. De X11 stack is/was een puinhoop. Inmiddels is Wayland stabiel en zal z'n intrede doen in distributies in de komende jaren (Fedora gebruikt out of the box al Wayland sinds Fedora 25). Maar waarschijnlijk te laat om Steam Machines nog te redden.


De problemen zoals ik ze zie.

De eerste steam machines waren belachelijk duur. Waarom is een pc ineens duurder als het een steam machine is ? ( veel gamers bouwen hun pc zelf )

De gamers, die misschien wel ge-interesseert waren, haakte af, vanwege te weinig spellen. ( Op windows veel meer spellen, maar tov andere consoles doet een steam machine het helemaal niet slecht )

X11 is echter denk ik de hoofdreden waarom het mis ging.

Spellen zouden op Linux sneller moet draaien dan op windows.
De Nvidia Linux driver spuugt in benchmarks in bepaalde spellen vaak net een paar meer fps  meer  uit als op windows. ( ondanks X 11 )

Hier een link uit 2012, waarin ook uitgelegd word waarom Linux sneller is.

http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/


En daar zit dus al een probleem, een link uit 2012 maar op grafisch gebied  (snelheid in spellen) is Linux nog niet af.
Is Valve te optimistisch geweest met denken dat ze dat wel even gingen fixen ?

Geen verkeerd woord van mij over Valve, ze hebben ook Linux developers in dienst, maar als ik nuchter van afstand kijk, dan zijn we al 5 jaar verder, en zijn er nog steeds wel wat probleempjes op te lossen.
Door te lezen op dit forum en vele andere webpagina's, is mij duidelijk geworden dat X 11 zeker voor spellen een probleem is.
Daar is het ook nooit voor gemaakt.
X11 sleept te veel geschiedenis met zich mee, als het er echt op aan komt zoals in spellen.

Zoals ik het begrijp word er ook hard gewerkt, om van X11 af te komen voor nieuwe programma's.

Vulkan zou alle problemen op moeten lossen. ( er zijn al games die Vulkan ondersteunen )

Ik ben zeker geen expert , maar zoals ik het begrijp zou Vulkan rechtstreeks met de video kaart gaan praten, en niet via het besturingssysteem.


https://www.khronos.org/vulkan/


Of dat nog op tijd is voor steam machines ? Ik ben ook bang dat het te laat is.

Waar Wayland precies in dit verhaal past is mij volkomen onduidelijk, maar ook Weyland is zoals ik het begrijp een antwoord op het X11 probleem.
https://wayland.freedesktop.org/

Wayland is intended as a simpler replacement for X, easier to develop and maintain. GNOME and KDE are expected to be ported to it.

Edit, ter aanvulling.

Croteam is still working on Serious Sam 4, all Serious Sam games will support Vulkan instead of DX9

http://www.dsogaming.com/news/croteam-i … ad-of-dx9/

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Zoals ik het begrijp word er ook hard gewerkt, om van X11 af te komen voor nieuwe programma's.

Wayland is al vele malen beter. Ik heb op m'n Linux machine GNOME 3.24 op Wayland en het is vele malen soepelder. Je hebt bijna het gevoel dat je naar macOS' display server zit te kijken. Overigens kan Gtk+ nu ook op Wayland renderen via Vulkan:

https://git.gnome.org/browse/gtk+//comm … rce=anzwix

Vulkan zou alle problemen op moeten lossen. ( er zijn al games die Vulkan ondersteunen )

Ik ben zeker geen expert , maar zoals ik het begrijp zou Vulkan rechtstreeks met de video kaart gaan praten, en niet via het besturingssysteem.

Vulkan kan natuurlijk ook op X11. Vulkan is meer low-level dan OpenGL, net als Metal en DirectX 12. In Wayland kan elke client zelf rechtstreeks renderen naar het geheugen van de videokaart. Dus zowel Wayland als Vulkan zijn kernelementen in een betere graphics stack.

Of dat nog op tijd is voor steam machines ? Ik ben ook bang dat het te laat is.

Ik moet nog zien hoe populair Vulkan wordt. Linux heeft mee dat Android ook Vulkan doet. Maar de twee andere platformen hebben hun eigen APIs (Metal, DirectX 12). Verder duurt het natuurlijk altijd even voordat alle hardware goed ondersteund wordt. Dat is nogal een verschil met bijv. Apple. Metal 2 is een maand geleden aangekondigd en vanaf oktober heeft elke moderne Mac, iPhone en iPad Metal 2. Dat is hetzelfde gegaan met Metal 1.

Met Vulkan duurt het nog wel een paar jaar voordat het op Linux stabiel en breed ondersteund is. En op Android zullen de komende jaren alleen flagships Vulkan ondersteunen, want vrijwel geen enkele Android fabrikant brengt updates uit. Veel Android games zullen dus nog gewoon OpenGL ES targeten, want dat is >90% van de markt.

291

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Helaas kan ik nog niet overstappen naar Wayland. Sway is nog te alfa en liep ik tegen best veel buggy meuk aan. Ik ben terug gevallen naar I3.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

292

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:

Ik moet nog zien hoe populair Vulkan wordt. Linux heeft mee dat Android ook Vulkan doet. Maar de twee andere platformen hebben hun eigen APIs (Metal, DirectX 12). Verder duurt het natuurlijk altijd even voordat alle hardware goed ondersteund wordt. Dat is nogal een verschil met bijv. Apple. Metal 2 is een maand geleden aangekondigd en vanaf oktober heeft elke moderne Mac, iPhone en iPad Metal 2. Dat is hetzelfde gegaan met Metal 1.

Met Vulkan duurt het nog wel een paar jaar voordat het op Linux stabiel en breed ondersteund is. En op Android zullen de komende jaren alleen flagships Vulkan ondersteunen, want vrijwel geen enkele Android fabrikant brengt updates uit. Veel Android games zullen dus nog gewoon OpenGL ES targeten, want dat is >90% van de markt.

Microsoft riep al dat ze geen vulkan gingen onder steunen.

Zoals ik het begrijp is dat echter geen probleem, want nividia heeft al drivers ook voor  windows met vulkan support.

https://developer.nvidia.com/Vulkan

Helaas was er ook al een spelletjes maker die wel Vulkan gebruikt, maar toch geen Linux versie wilde maken.  (nieuwste Doom )

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Zoals ik het begrijp is dat echter geen probleem, want nividia heeft al drivers ook voor  windows met vulkan support.

https://developer.nvidia.com/Vulkan

OpenGL was er ook heel erg lang op Windows, maar de ervaring leert dat het dan toch een tweederangs burger is naast Direct3D. Ik denk dat het succes van Vulkan heel erg van externe factoren afhangt. Bijv. blijft Google bij Vulkan of doet het een Appletje en gooit het een eigen API op de markt.

Ik denk dat de Apple Metal niet (alleen) geïntroduceerd hebben voor lock-in. Apple heeft immers een heel erg lange OpenGL traditie - OpenGL was voor een lange tijd de standaard 3D API op macOS. Zelfs macOS WindowServer & Quartz Compositor draaien op OpenGL tot macOS High Sierra. iOS heeft jaren OpenGL ES als primaire 3D API gebruikt. Alleen is OpenGL een tijdlang enorm gestagneerd ten opzichte van Direct3D. Dat heeft Apple e.a. in een heel erg nadelige positie gezet ten opzichte van Windows. Ik vermoed dus dat Apple Metal geïntroduceerd heeft omdat ze dat in eigen hand hebben en stagnatie van de 3D pijplijn kunnen voorkomen. Over niet al te lange tijd is OpenGL legacy op macOS, WindowServer in High Sierra gebruikt Metal 2. Ik vraag me af of Google niet bang is dat hun hetzelfde lot beschoren is.

Wat er ook gebeurt, de stagnatie van OpenGL heeft heel erg veel schade aangericht. Grote kans dat Apple en Sony nog op OpenGL (of opvolger) hadden gezeten als het anders was gelopen.

294 Laatst bewerkt door MeneerJansen (11 Jul 2017 12:05:08)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:

[...] Grote kans dat Apple en Sony nog op OpenGL (of opvolger) hadden gezeten als het anders was gelopen.

[sarcasme modus aan] Hadden ze er wat van hun miljarden in moeten stoppen. icon_mrgreen [sarcasme modus uit]

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

295

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devrandom schreef:

OpenGL was er ook heel erg lang op Windows, maar de ervaring leert dat het dan toch een tweederangs burger is naast Direct3D. Ik denk dat het succes van Vulkan heel erg van externe factoren afhangt. Bijv. blijft Google bij Vulkan of doet het een Appletje en gooit het een eigen API op de markt.

Ik kan me nog herinneren dat ik opengl aanzette in een spel op windows, en daarna weer snel terug was op directX.
Vreemde zwarte strepen in beeld. ( ik gok op een render fout )

Een voordeel van Vulkan zoals ik het begrijp zou zijn, dat het makkelijk is om en spel voor meerdere platforms uit te brengen.
Het zou ook voor een betere verdeling van de workload, over verschillende cores zorgen. ( tov. openGL)
Het zou zelf mogelijk zijn om kaarten van verschillende fabrikanten te combineren.
Een nadeel zou zijn, dat het veel ingewikkelder is als openGL.


Het belangrijkste is echter zoals je al aangaf, hoe pakt de industrie vulkan op.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

296

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Ach Luserbuntu is nu begonnen met de grote sell-out. Binnenkort kan je alle games spelen op je Gnu/Linux/Windows machine https://news.slashdot.org/story/17/07/1 … lashdot%29

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

297 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (11 Jul 2017 15:49:04)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

MeneerJansen schreef:
devrandom schreef:

[...] Grote kans dat Apple en Sony nog op OpenGL (of opvolger) hadden gezeten als het anders was gelopen.

[sarcasme modus aan] Hadden ze er wat van hun miljarden in moeten stoppen. icon_mrgreen [sarcasme modus uit]

OpenGL is design by committee. Dus als anderen er geen zin/belang bij hebben, dan gebeurt er ook niks wink. Overigens is het plan dat OpenCL deel wordt van Vulkan en OpenCL stamt van Apple.

Meh, misschien moeten ze gewoon Metal 2 open maken. Ze hebben blijkbaar ook implementaties voor Intel/nVidia/AMD/PowerVR GPUs.

298 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (11 Jul 2017 15:51:29)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devtroll schreef:

Ach Luserbuntu is nu begonnen met de grote sell-out. Binnenkort kan je alle games spelen op je Gnu/Linux/Windows machine https://news.slashdot.org/story/17/07/1 … lashdot%29

Alleen hebben ze ook Fedora en SUSE voor de komende twee weken aangekondigd voor de Windows Store.

Hoe moeten we dit nu noemen van Stallman? GNU/NT?

Hey, maar 2017 is nu letterlijk het jaar van Linux op de desktop tongue.

299 Laatst bewerkt door Gps (11 Jul 2017 22:46:08)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

devtroll schreef:

Ach Luserbuntu is nu begonnen met de grote sell-out. Binnenkort kan je alle games spelen op je Gnu/Linux/Windows machine https://news.slashdot.org/story/17/07/1 … lashdot%29

Ik viel toch bijna van me stoel. En het is niet eens 1 april.  yikes

If you cant beat them, join them ?

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Ik kan me nog herinneren dat ik opengl aanzette in een spel op windows, en daarna weer snel terug was op directX.
Vreemde zwarte strepen in beeld. ( ik gok op een render fout )

Een voordeel van Vulkan zoals ik het begrijp zou zijn, dat het makkelijk is om en spel voor meerdere platforms uit te brengen.
Het zou ook voor een betere verdeling van de workload, over verschillende cores zorgen. ( tov. openGL)
Het zou zelf mogelijk zijn om kaarten van verschillende fabrikanten te combineren.
Een nadeel zou zijn, dat het veel ingewikkelder is als openGL.


Het belangrijkste is echter zoals je al aangaf, hoe pakt de industrie vulkan op.

Wel... De industrie heeft niet veel behoefte aan het uitbrengen v/e spel voor meerdere platformen. Soms willen ze een spel exclusief voor de PS4 houden. En een PS4 spel zal nooit lekker draaien op een Andriod machine waar daar is die laatste te zwak voor. OpenGL vind ik echt iets uit de tijd dat de beste openGL en dan zit je in 1 keer goed.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....