26

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Flash schreef:
danieldk schreef:

Dat is wel heel erg eenzijdig. Linux is een support-nachtmerrie voor spellenmakers, wegens sterk uiteenlopende kernel/libc/X.org libraries. Verder zijn er tal van package formaten, etc.

Is niet helemaal waar.

Ik neem als voorbeeld het ondertussen 12 jaar oude Unreal tournament (de originele versie). Deze kwam met een linux installer. Het enige verschil tussen deze versie en de windows versie was dat de linux versie SDL ondersteunde. De benodige SDL include was dan ook meegeleverd in een enkel SDL.so bestandje van zo'n 200k.

Zo lastig hoeft het niet te zijn om je spel geschikt te maken voor zowel windows als alle linux versies. Het probleem is dat veel game makers lui zijn en dingen als directx gebruiken in plaats van de input code zelf te schrijven of via een library als SDL (welke uiteraard ook op windows werkt).

bedrijven als ID software en Epic games zijn van oudher uitzonderingen en elke engine die zij gemaakt hebben tot nu toe kan zonder aanpassingen op linux draaien.

Volgens mij, ik had toen een dual boot systeem, draaide Unreal onder linux een stuk trager. Het enige spel dat je fatsoenlijk toendertijd op Linux kon spelen was Quake. De benchmarks gaven aan dat dat ongeveer even snel draaide. Dus in iedergeval toen kon je Linux tweaken wat je wilde, unreal draaide gewoon slechter op Linux dan Windows, niet om dat ik dat zo vind maar ook omdat de benchmarks dit aangaven.

27

toendertijd hadden we een supertrage en logge XFree86
das nu verleden tijd.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

28

Bij mij draaide UT sneller onder linux dan onder windows eigenlijk, maar dat kwam ook omdat ik in die tijd nog fluxbox draaide inplaats van het veel-te zware KDE.

Maar ja, dat daarbuiten gelaten. De enige reden dat linux zo slecht ondersteund wordt door spelmakers is omdat de markt zoveel kleiner is, en het is toch een extra versie die ze moeten onderhouden dus niet alleen de release, maar ook patchen en die moeten elke keer getest worden.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

29

Interessante 'discussie'
Ikzelf zie het gebruik van Linux voor games niet als top maar zeker de moeite waard,
Voor het meeste game plezier gebruik ik nog altijd mijn Wii (en soms m'n PS2) maar onder Ubuntu speel Ik voornamelijk, Urban Terror, Sauerbraten, Hedgewars (geweldige Worms clone!) en de simpelere bord spellen.
Hbe hier nauwelijks problemen mee ondervonden.

Er zijn nog spellen die ik enkel onder windhoos kan spelen maar dit vertik ik uit principe, sorry hiervoor maar ik gebruik écht geen microsoft producten meer..

Dus mijn mening is dat, als je een echte gamer bent Linux alleen hier niet geschikt voor is, of zoals terrecht eerder aangekaart is De spellen niet gemaakt zijn voor Linux wat ik ten zeerste betreur, ik check geregeld de site van LGP (Linux Game Publishing) maar helaas komen er weinig 'nieuwe' games uit.

Mijn conclusie, náást je game console kan Linux de game behoefte redelijk vervullen maar niet als enkel product.

Stop die Harde Schijven maar in je RAID! ! !

30 Laatst bewerkt door Gps (30 Dec 2010 15:35:24)

Het is voor mij al jaren een bron van ergernis.

Voor veel spellen (FPS) word (werd? ) voor Linux wel een server applicatie vrijgegeven.

Maar geen Linux versie. (het hele spel)

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

31

marcohinsen schreef:

er is wel een handheld beschikbaar http://www.openpandora.org/
weet niet of het echt iets voorstelt, maar we gaan de goeie kant op denk ik.

Voor iets vergelijk baar met de Nintendo DS is de prijs erg hoog.

32

Ik had een XBOX 360 gekocht die is net vannacht kapot gegaan volgens de Microsoft meldingen de AV kabel dus dat ga ik zo maar proberen erger me wel.

Gamen op Linux gaat prima met mijn behoeftens ik wil FPS toch alleen maar op consoles spelen.
Veder ben ik niet zo veel eisend.

Ik speel al jaren fanatiek wow over wine. Perfect. Sinds de windows versies te zwaar werden voor wow op windows (op mijn pc) gaat het een stuk makkelijker met Linux.

Nico

Ubuntu server op de server.
1 Ubuntu op desktop 1 Mint op desktop
1 AntiX desktop
1 MAC op pc

34

Linux is zeker geschikt, echter wel met de nodige wine componenten om ook Windows spellen te kunnen spelen.
Gebruik zelf erg veel cross-over en de native wine met PlayOnLinux.

Linux, Windows and Dos also known as The Good, The Bad and The Ugly.

iMac 20", MacBook, Mac OS X Lion
HP laptop met Ubuntu 12.04

35

Na vavle nu ook croteam

http://tweakers.net/nieuws/83235/seriou … linux.html

( serious sam 1  en 2 draaien dacht ik ook op linux )

Als reactie op de berichten van eerder deze week dat Valve niet alleen Steam, maar ook Left 4 Dead 2 onder Linux draaiende heeft, plaatst ontwikkelaar Croteam een screenshot van Serious Sam 3: Before First Encounter draaiend op Ubuntu.

Veel meer dan een screenshot geeft Croteam echter niet vrij. Op de Facebook-pagina van de Kroatische studio is een shot te zien van Serious Sam 3: Before First Encounter, met als enige toelichting: "Serious Sam 3: BFE - running on Linux!"

smile

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

36

Eindelijk weer een opmars in opengl applicaties?

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

robert schreef:

Eindelijk weer een opmars in opengl applicaties?

Zou misschien te maken kunnen hebben met de Android rage. Ik denk dat openGl games wel redelijk draaien op Android, directX natuurlijk totaal niet.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

38

http://blogs.valvesoftware.com/linux/

Valve On Linux To Be Presented In Two Weeks
Posted by Michael Larabel on July 26, 2012

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTE0Njc

Serious Sam 3 naar Linux
http://tweakers.net/nieuws/83235/seriou … linux.html

Als reactie op de berichten van eerder deze week dat Valve niet alleen Steam, maar ook Left 4 Dead 2 onder Linux draaiende heeft, plaatst ontwikkelaar Croteam een screenshot van Serious Sam 3: Before First Encounter draaiend op Ubuntu.

Direct wie ? icon_mrgreen

Zo te zien zijn het wel nieuwe top spellen. Vroegah kon je hooguit een oude game spelen. Leuk om te horen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

40

Ik hoop vooral ook dat dit de grafische drivers voor Linux gaat verbeteren.

AMD heeft met mij niet echt vrienden gemaakt.
De lol van linux ging er snel af.

Ik overweeg al langer een nieuwe poging. Verse installatie Suse, hoewel ik nu natuurlijk naar ubuntu neig.
De klachten over linux en de hd 5000 series lijken opgelost te zijn.
( de catalyst driver )

41

Nvidia heeft altijd wel goeie drivers gehad.
@MeneerJansen: Dat klopt niet helemaal, unrealtournament was er gewoon voor linux. Tribes, en nog wat andere. Zoek over loki games smile

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

42

Bij het bouwen van me huidige pc wilde ik amd een kans geven.

Daar heb ik op zich niet helemaal spijt van.

Onder het os met D11, werkt het goed.

Amd geeft code vrij, voor de opensource gemeenschap.

Met Nvidia heb ik op Linux betere ervaringen.

Maar zoals gezegd, het verdient een nieuwe poging.
catalist 12.1 uit me hoofd.

De vraag is of ik tijd wil steken en mijn huidige Suse, of vanwege steam ubuntu probeer.

[sarcasme]Ik maak me wel zorgen, amd beweert ubuntu te ondersteunen, dat zeiden ze ook van  suse[/sarcasme]

43 Laatst bewerkt door linuxnewb (31 Jul 2012 10:36:08)

ik heb onlangs mijn workstation vervangen door een lenovo d30 en ik ben op zich niet zo'n gamer. Ik wil nog wel eens FlightGear en Unreal Tournament 2004 spelen, maar dan niet ken koste van proprietaire drivers.

d30 kwam zonder grafische adaptor en er was een XFX radeon 6750? in de aanbieding bij Alternate (99 euro) dus heb ik die aangeschaft.

Ik ben dik tevreden. Werkt prima met Galium open source aansturing. Ik speel de spellen met redelijke kwaliteit zo uit de doos.

lspci | grep -i radeon
03:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Barts PRO [ATI Radeon HD 6800 Series]
03:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc Barts HDMI Audio [Radeon HD 6800 Series]
The best things in life are free.
TE RBAC MLS
ontwerp, attributen, beleid en context

Geweldig nieuws allemaal zeg! Hoe zit het met de 3D ondersteuning voor Linux van die Intel grafische chips die ik altijd tegenkom op laptops? We kunnen moeilijk een Nvidia grafische kaart in een laptop erbij gaan steken voor de 3D gaming ondersteuning. Ik geloof dat je met de huidige generatie laptops redelijk kunt gamen (kon vroegah niet).

45

En het nieuws word beter en beter

Left for dead 2 meer fps dan windows 7 icon_mrgreen

After this work, Left 4 Dead 2 is running at 315 FPS on Linux. That the Linux version runs faster than the Windows version (270.6) seems a little counter-intuitive, given the greater amount of time we have spent on the Windows version. However, it does speak to the underlying efficiency of the kernel and OpenGL. Interestingly, in the process of working with hardware vendors we also sped up the OpenGL implementation on Windows. Left 4 Dead 2 is now running at 303.4 FPS with that configuration.

46 Laatst bewerkt door Gps (02 Aug 2012 18:47:39)

MeneerJansen schreef:

Geweldig nieuws allemaal zeg! Hoe zit het met de 3D ondersteuning voor Linux van die Intel grafische chips die ik altijd tegenkom op laptops? We kunnen moeilijk een Nvidia grafische kaart in een laptop erbij gaan steken voor de 3D gaming ondersteuning. Ik geloof dat je met de huidige generatie laptops redelijk kunt gamen (kon vroegah niet).

Ik kwam dit tegen.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTE1MjI

Valve's L4D2 Is Faster On Linux Than Windows

The Linux driver optimizations come via collaborating with Intel, AMD, and NVIDIA on their respective drivers. Valve has long communicated with AMD and NVIDIA on their binary Linux graphics drivers and then in recent months engaged with the open-source Intel team.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTE0MzQ

Valve & Intel Work On Open-Source GPU Drivers

47 Laatst bewerkt door MeneerJansen (03 Aug 2012 13:08:36)

@Gps: Mooi! Dus met de laptop ondersteuning zit het ook wel snor! Biek gers en gaaf. Straks heb ik Linux als medacenter, game machine en op m'n Tablet. Alleen nog op m'n mobiel en ik ben de über irritante fanboy van de buurt, ha ha.

En dan maar dwepen met het feit dat Linux ook al jaren supreem heerst als webserver etc. wink

48 Laatst bewerkt door Gps (03 Aug 2012 19:58:29)

Op tweakers meende ik toch enkele zure reacties te lezen.

Open Gl sneller dan DirectX
En dan de reactie van Valve, op zich opmerkelijk want we hebben al zo veel tijd gestoken, in het optimaliseren van de windows versie. icon_mrgreen

Dat zegt volgens Valve,  dus ook iets over de linux kernel en OpenGl.

Hier door konden ze ook de de windows versie verbeteren.
Als ik het goed begrijp, omdat directX gesloten is, en opengl niet.
Ze schijnen bij opengl veel beter te kunnen analyseren wat er gebeurd.

Ergens schrijft Valve ook, omdat we nu weten dat de hardware meer frames aan kan, konden we de windows (directX) code verbeteren.

Dat vond niet iedere tweaker even grappig.

Ik hoop ook dat dit de opensource drivers vooruit gaat helpen.
Misschien dat dit de neuzen beter ( sneller ) de zelfde kant op krijgt.

Zoiets ervaarde ik al met het baanbrekende Doom 3. De Linux versie draaide op mijn NVidia GeForce 2 heel goed. Maar onder Windows had ik een nieuwe videokaart nodig. Scheen te maken te hebben met het feit dat OpenGL bepaalde video-effecten niet ondersteunt. Daardoor werd de Linux versie minder zwaar. Betekende dus niet dat Linux/GL "beter" was. Aan de andere kant zag ik het grote verschil tussen de Linux versie en de Windows versie niet.

50

@Gps:
Ze hebben 2 versies?!?! Lijkt me ook niet handig.
OpenGL heeft heel lang achtergelegen, waardoor het in gebruik van games doodgebloed is destijds. Een van de weinige die ik weet blijft Epic games van de Unreal engine die altijd op Opengl werkte.
Ben benieuwd wanneer Microsoft DirectX 'vrij' gaat geven zodat het fatsoenlijk onder o.a. linux werkt, want met zulke vooruitgangen zal OpenGL aan populariteit winnen t.o.v. DirectX.
De mooiste oplossing is uiteraard Microsoft bij de Khronos Group aansluiten en DirectX pleite.