51

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Twee versies ?

Ik heb geen idee wat je bedoelt.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

52

MeneerJansen schreef:

Zoiets ervaarde ik al met het baanbrekende Doom 3. De Linux versie draaide op mijn NVidia GeForce 2 heel goed. Maar onder Windows had ik een nieuwe videokaart nodig. Scheen te maken te hebben met het feit dat OpenGL bepaalde video-effecten niet ondersteunt. Daardoor werd de Linux versie minder zwaar. Betekende dus niet dat Linux/GL "beter" was. Aan de andere kant zag ik het grote verschil tussen de Linux versie en de Windows versie niet.

Left for Dead 2 schijnt grafisch niet een zwaar spel te zijn.

Wat ik lees, doet opengl niet meer onder voor DirectX.

Maar of het net zo makkelijk te programmeren is ?

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

53 Laatst bewerkt door Gps (31 Aug 2012 19:06:15)

Ik lees dat Valve met amd nvidia en intel praat.

En nu draait LFD2 zelfs al op mesa icon_cool
Nog niet helemaal probleemloos, maar dit is mijn ogen toch wel een grote stap voorwaarts.

Valve Finds Value In Open-Source Drivers; L4D2 Running On Mesa

http://www.phoronix.com/scan.php?page=a … &num=1

Valve Software has found value in having open-source graphics drivers, continues to collaborate with Intel over Linux OpenGL support, and they now have Left 4 Dead 2 running on Mesa.

Intel developers are able to push changes into a Perforce tree that Valve uses. With the source code access, Intel developers fixed context creation, a texture sampling bug, and other issues for Valve's closed-source game. Having complete source access, Eric describes this Valve Linux experience as being the best video game debugging interation ever.

Ze hebben dus toegang tot de closed source.

To some surprise, Eric Anolt then fired up Left 4 Dead 2 running from his Linux laptop using the Intel Mesa DRI driver. It worked! There was the one rendering bug, but the performance was reasonable. The experience isn't completely fluid, but it's playable on the open-source Intel Linux graphics driver.

Edit:
Mijn blijdschap gaat niet alleen over de spelletjes. Het lijkt er op dat Linux op grafisch gebied een stap vooruit gaat zetten.
Nu hopen dat dit niet tijdelijk is.

Als dat zo doorgaat is er echt geen reden meer om Windows te nemen. Ha ha!

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

55

MeneerJansen schreef:

Als dat zo doorgaat is er echt geen reden meer om Windows te nemen. Ha ha!

Er lijkt een droom van mij uit te komen.

Door valve is tijdelijk? de discussie of we willen gamen op Linux voorbij.
Vooral omdat er nu gewoon goede grafische driver nodig zijn, omdat ze anders centen mis gaan lopen (amd nvidia).

nvidia roept al jaren: waarom moet ik veel tijd en energie in linux steken?
De gamers installeren onder wine de windows drivers, en voor de niet gamers zijn onze drivers goed genoeg.
( dat is best balen als ze met goede argumenten komen, maar dat veranderd nu dus zeer waarschijnlijk)

56 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (01 Sep 2012 17:05:19)

Totdat Steam er is en een fatsoenlijk aanbod is het allemaal wat theoretisch. Ik denk niet dat nVidia en ATI meteen warm zullen lopen, want het betekent niet dat de Linux-populatie ineens verdubbeld. Vermoedelijk is de achterliggende strategie van Valve zich in te dekken voor het geval dat OS X en Windows app store-only worden.

Vergeet ook niet dat Loki destijds heel erg veel populaire games heeft geport, die ze met de straatstenen niet kwijt konden (en tot m'n geluk voor 10 Euro in de aanbiedingsbakken lagen).

Maar het is een goed begin.

57

Volgens mij , hebben Linux gebruikers wel geld over voor goede games, zie de succes van de Humblebundle, Linux gebruikers betalen meer als de rest.

58 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (01 Sep 2012 17:34:28)

Ja, gemiddeld zo'n tien dollar voor vijf games. Daar krijg je nog geen top-titels mee binnen. Verder zitten Windows en Mac gebruikers in een luxe-positie, waardoor ze relatief minder willen besteden aan de vaak wat knullige indie games (met uitzonderingen natuurlijk).

59 Laatst bewerkt door MeneerJansen (02 Sep 2012 13:30:46)

Tja, in mijn ervaring komen alle games uiteindelijk in de graaibakken voor 10 Euro. En dat nog wel precies op het moment dat mijn systeem eindelijk snel genoeg is om ze aan te kunnen. Vroeger wilde men nog wel eens de gok nemen om voor een bepaald platform de hele game opnieuw te maken (de 2D versie voor de Nintendo GB Advance van 'Prince of Persia The Sands of Time' bijvoorbeeld). Als men niet zoveel winst maakt op een bepaalde "versie" neemt men dat wel eens voor lief en ziet men als een belasting op het marketingbudget. Ik denk dat het er om gaat hoeveel positieve reacties daar op van de gamer 'in het algemeen' krijgen.  Qua aantal zijn de Linux gebruikers niet interessant. Maar marketingtechnisch gezien ziet men het misschien wel als een leuke manier om de klant en Microsoft te pesten als je kunt zeggen dat je game op een gratis besturingssysteem minder support nodig heeft van de helpdesk omdat het daar stabieler draait dan onder DirectX en het peperdure Windows.

Bovendien zou een Linux versie van een game wel eens een leuke voorstudie kunnen zijn voor Android, of niet? Want Android heeft toch ook OpenGl? Of niet? En volgens mij is de mobiele gamer een groeimarkt (zie in dit verband het store-only argument van Daniel).

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Android (en iOS, ook OpenGL ES) games worden allang gemaakt wink.

61

Bring in the dancing girls

http://tweakers.net/nieuws/84511/left-4 … linux.html

Valve heeft stilletjes bekendgemaakt dat de Linux-versie van Left 4 Dead 2 halverwege oktober zal verschijnen. De developer werkt al enige tijd aan zowel de Linux-versie van het schietspel als die van distributieplatform Steam.

In een post op het weblog van Left 4 Dead 2 maakt de ontwikkelaar bekend dat het schietspel ondersteuning krijgt voor Steam Workshop. "Dit alles zal niet alleen voor de pc en Mac beschikbaar zijn, maar ook voor Linux-gebruikers vanaf halverwege volgende maand", aldus de spelontwikkelaar. Meer details volgen, belooft Valve.

Valve werkt al enige tijd aan het porten van Steam en Left 4 Dead 2 naar Linux, maar had hierbij nog geen verschijningsdatum bekendgemaakt. Valve richt zich in eerste instantie op Ubuntu 12.04. Een testversie van het schietspel levert onder Linux met OpenGL al een hogere framerate dan de Windows-versie met DirectX. Later moeten andere spellen uit de catalogus van Valve volgen voor het opensourcebesturingssysteem.

Het word tijd dat ik de ubuntu dvd eens ga gebruiken.

Ik ben benieuwd, hoe snel het porten gaat.

Van de spellen die ik via valve steam heb, zijn en nu dus al twee die op Linux draaien.
Doom 3 ? en LFD2.

De reden voor de bouw van een nieuwe pc AvP D11, is ook de reden dat ik steam heb....
Een spel waar ik en andere al jaren op wachten, komt ook op steam.

Aliens colonial marines. icon_kwijl

http://www.youtube.com/watch?v=4w3vlks9lYY

62

Ik zie echt mogelijkheden voor Linux.

Veel gamers zijn vaak door de problemen met games op windiows, wel wat handiger met computers als de gemiddelde pc gebruiker.

Die raken niet in paniek als je zegt, brand effe een cd.
En voor een paar frames meer ( lfd2 draait op linux sneller dan op windows ) willen ze best een poging wagen.

63

http://arstechnica.com/gaming/2012/08/v … s-version/

Waar ik blij van word:

The OpenGL-based Linux port of L4D2 runs at 315 FPS, the Direct3D-based Windows version runs at 270.6 FPS, and the OpenGL-based Windows version runs at 303 FPS.

Valve’s software engineers worked several different angles in order to achieve this performance boost. They optimized the game to work better with the Linux kernel, improving the memory allocator and other parts of the stack. They also optimized their OpenGL code to reduce overhead. Finally, they collaborated with hardware vendors to improve graphics drivers.

The latter is especially significant. Hardware vendors have historically not had much of a reason to invest effort into delivering gaming-quality 3D drivers for Linux. The availability of modern gaming titles will raise the bar and motivate the hardware vendors to better support the platform. Such improvements could benefit a large portion of the Linux audience (not just gamers) because modern Linux desktop shells increasingly rely on 3D graphics capabilities and hardware-accelerated rendering.

64 Laatst bewerkt door Gps (27 Sep 2012 16:44:59)

Zal ik me maar inschrijven voor die beta ?

http://blogs.valvesoftware.com/Linux/

External Beta News September 26, 2012
Things have been going well. We will be having an internal beta starting next week, and a private external beta for 1,000 users sometime in October.

The private external beta will include:

Steam
    One Valve game
    Support for Ubuntu 12.04 and above

It will not yet include:

Big Picture mode
    Additional Valve games

For existing Linux users, the external private beta is a good release for seeing where we are in running our games on Linux. We will be using a sign up page for the external beta. Information about the sign up will be announced in a future post.

For those new to Linux, we recommend waiting for a subsequent release where more features are implemented along with improvements to the user install experience.

Gps schreef:

Zal ik me maar inschrijven voor die beta ?

JA! smile

66

Ik ga het zeker proberen, maar of ik door de loting heen kom ?

67

Ik ben net lid geworden van deze groep. cool

Geen idee of ik dan ook de beta krijg, maar het is een begin.

http://steamcommunity.com/games/221410

Het is de

Officiële groep
Linux Beta Access

1,015 Leden  |  90 In spel  |  447 Online  |  75 in groepschat

Aankondigingen _
Er zijn geen aankondigingen geplaatst.

Verwachte evenementen _
0 evenementen in de komende twee weken

Voor wie het gemist heeft, de interne beta op linux word op dit moment getest.
Daarna komt een open beta test (open voor 1000 man)

68

De steam Linux beta gaat van start

De open voor 1000 man beta, gaat dus van start.

Voor wie het niet gevolgd heeft, in deze beta zit de volledige steam cliënt, en waarschijnlijk Left for dead 2
( Portal 2 schijnt inmiddels ook geport te zijn)

The Steam Linux Beta Begins...
Finally... After talking much about Steam on Linux at Phoronix over the years and many people that have doubted the earlier Phoronix exclusives, Valve is rolling out the Steam Linux Beta today!

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTIyMzA

Spannend.

69

Oh je moest een enquete invullen :')

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

70

Ja hij is niet helemaal open, er zijn 1000 man uitgezocht.je kan steam wel downloaden, maar je kan niet inloggen.

http://forums.opensuse.org/english/get- … -beta.html

71

jawel.....

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/redd … untu%21%29

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

72 Laatst bewerkt door Gps (08 Nov 2012 18:13:14)

Nu is natuurlijk de vraag, hoe per ongeluk dit is.

En voor arch is er al een package.

https://aur.archlinux.org/packages/steam

Op opensuse 12.1 64 bit, hadden een paar het ook al werkend.
Een paar hadden problemen, waarschijnlijk miste ze bepaalde 32 bit libraries.

De deb uitpakken en dan ./steam.....

http://forums.opensuse.org/english/get- … 01905.html

open the .deb with ark
open the data.tar.gz with ark
extract the /lib/steam/bootstraplinux_ubuntu12_32.tar.xz file to any directory where you want, lets say Steam for now
execute ./steam.sh from that directory and let it update
enter your login

Een medewerker van Valve schijnt gezegd te hebben dat we niet bang hoeven te zijn dat ze onze keys
bannen vanwege het downloaden van de beta.

Ik persoonlijk denk niet dat Valve dit erg vind.
Ze zijn ook niet van plan om er wat tegen te doen.

73 Laatst bewerkt door Gps (08 Nov 2012 18:38:24)

Nu heb ik wel weer een ander probleem cool

Luxe probleem ?

Toch maar bij suse blijven?

ubuntu 64 bit had ik al gedownload, maar ik twijfel.
Ik kan beter Kubuntu downloaden.
Dat unity ? mogen ze van mij stoppen op een plek, waar de zon niet schijnt.
Verder tonen benchmarks op phonorix aan dat unity gewoon zwaar zuigt.
kde is sneller icon_shocked

Of toch maar de opensuse 12.1 branden dan wel 12.2 downloaden, keuzes keuzes icon_mrgreen

Edit: 12.2 dvd komt met 2.8 MB/s binnen eta 30 m ( torrent )

74

Iedereen kan nu dus dat ene spel in principe spelen? yikes En dan die 1000 zeker die spelen ala l4d2 enzo.

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

75

Ik heb alleen nog screen shots gezien, van steam.

En wat je in moet tikken om een spel te installeren.

Bij die steam deb zit geen spel. Die ga je vervolgens via steam downloaden.
Nu hebben ze een oplossing gevonden voor deze boodschap.

http://img521.imageshack.us/img521/6082 … 211071.png

De 1000 beta testers hebben een email gehad met een inlog code.

Ik vermoed dat als je ingelogt bent, je een spel kan downloaden.