201

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

robert schreef:

Maar ehh hoe zit het met de lyfgfm? tongue

Gezondheid, ly wie ?

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

202

lyfgfm - Let You Fucking Google For Me
icon_mrgreen

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

203

Ik lees iets over vsync. Maar nog geeeen idee hoe ik buerhaupt settings aan kan passen bij mijn graka. Is zo'n ding wat in m'n cpu zit Pentium G860 iirc.

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

204 Laatst bewerkt door robert (26 Feb 2013 11:34:42)

Nog wat dingen geprobeerd, ben benieuwd, maar dit irriteert me zo:

PulseAudio connect failed (used only for Mic Volume Control) with error: Access denied

Ik selecteer alsa, níet pulseaudio. Probéér dat dan ook niet hmm

Zal de post zo aanvullen of iets anders geholpen heeft.

//edit:
Bij HL en TF2 heb ik geluid, welliswaar uit de verkeerde uitgang (ik zeg dat het uit mn sigma koptelefoon moet komen, maar komt uit mn analoge uitgang vna mn on board.
TF2 nog steeds geen normaal beeld. Komt denk ik hierdoor:
force_s3tc_enable
Die moet ik op true zetten wil hij uberhaupt starten. Misschien iets met de driver ofzo.

205

Vooruitgang, je het het dus wel bijna werkend.

s3tc zie ik op de steam forum vaker langskomen.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

206

Heb je hier wat aan ?

http://steamcommunity.com/app/221410/di … 296297925/

207

Ik heb flash weer werkend in steam.

Een eerste poging om het flash bestand handmatig te kopiëren, faalde.

https://github.com/NotoriousPyro/steam-linux_flash
Dit script werkte echter wel.

208

Ik heb net even TF2 gespeeld, zonder de kernel setting aan te passen.

De vooruitgang zit duidelijk in de amd driver.

Ben ik erg blij met Valve? ja
Beetje boos ook, dat amd zonder steam en Valve geen goede Linux driver wil maken.

Sinds de directeur van Valve verklaarde met amd gesproken te hebben, zie je de drivers ineens vooruitgaan.
Daar waar ik eerst na elke catalyst update mij afvroeg, of er wel iets veranderd was.

Met de volgende steam update is mijn geluidsprobleem zeer waarschijnlijk over.

Ik kijk uit naar openSUSE 12.3, vanwege nieuwere kernel en mesa 9. ( nog 14 dagen )

209

En de beta 7 is uit. Er is alleen nog niets bekend over de verschillen.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTMxMzk

Two weeks after the release of Catalyst 13.2 Beta 6 for Linux users, AMD has released the seventh beta of the forthcoming Catalyst 13.2 Linux graphics driver.

The Catalyst 13.2 Beta 7 release for Linux x86/x86_64 can be downloaded at AMD.com.

Unfortunately, AMD has yet to publish a change-log with what's new about this driver over beta six.

The official release of AMD Catalyst 13.2 for Linux is expected soon.

210

Enige wat ik zo kon vinden was updaten naar mesa 9, maar die zit niet in unstable, en nieuwer is er niet bij mijn weten bij debian.

211

robert schreef:

Enige wat ik zo kon vinden was updaten naar mesa 9, maar die zit niet in unstable, en nieuwer is er niet bij mijn weten bij debian.

Ik heb in serious sam3, op linux dat de in game video's stotteren.

Bij een camera wissel en de start van een video, gaat het mis.

Een oplossing zou ook voor mij Mesa 9 kunnen zijn, maar die is er niet via de gewone repo's.
Een eerste poging om dat te installeren ging bijna goed.
Het is wel geinstalleerd maar 8 word nog gebruikt.

Ik wacht dus maar even op openSUSE 12.3. ( nog 12 dagen )

Ik las trouwens een gerucht, dat Valve een bleeding edge Ubuntu versie gebruikt heeft.

Het valt me wel op dat veel mensen met ubuntu problemen hebben.
Misschien was Valve iets te snel met het uit de beta halen.

Op zich een compliment voor ubuntu, maar relatief veel Ubuntu gebruikers weten de commandline niet te vinden.
Een iso branden, wat is dat  ?
Veel gaat er ook mis met wubi ? ( je installeert vanuit windows een virtual drive voor ubuntu ), maar de standaard ruimte die wubi gebruikt is veel te klein om TF2 (12 gig) te kunnen installeren.

Verder is Valve aan het kijken naar een hack, om op windows Tux te krijgen.
Er zijn al 5000 gebruikers die dit gedaan hebben.
Waarom hun een account riskeren is mij niet duidelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=9sNb54uOc4c

Voer uit als admin...
Geef steam inlog gegevens.....

En 5000 man doet dat dus zomaar.

212

Ik heb de hulp van Croteam (makers SS3) ingeschakeld.

Respect voor Croteam die dus gewoon wel ondersteuning geeft ook op linux.

Maar die meneer zegt vreemde dingen tegen mij.
Doe effe greb lspci ati huh wattu ?

Ik via google zoeken naar het greb commando.

Ik wist niet dat gamen zo goed was voor je Linux kennis.
Toch lukte het nog niet.

ik probeerde oa grep lspci ati

Met meer help van de developer werd het commando:
lspci -nn | grep ATI

Het lijkt totaal niet uit te maken in welke map ik dit doe.
Ik zocht via de desktop naar lspci en in elke map waar iets gevonden werd, heb ik op de commandline een poging ondernomen.
Maar er komt totaal geen uitvoer. Word vervolgt....

( arc | is de clan waar ik lid van ben, Assault and Recon Corps  icon_mrgreen
Mijn topic op het steam forum.
http://steamcommunity.com/app/41070/dis … 335944908/

213

Doe eens in plaats van grep ATI grep -i ATI?

214 Laatst bewerkt door Gps (06 Mar 2013 01:10:51)

robert schreef:

Doe eens in plaats van grep ATI grep -i ATI?

Zelfde resultaat, niets.

-i negeert hoofd en kleine letters ?

guus@linux-0iwr:~> lspci -nn | grep -i ATI
guus@linux-0iwr:~>

Ik weet niet wat -nn doet, maar ik heb het ook al zonder geprobeerd.
En met amd ipv ati

215

Doe gewoon lspci en doorzoek zelf de tekstuitvoer op informatie over de grafische kaart.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

216

Rinse is mijn held, maar

guus@linux-0iwr:~> lspci
Absolute path to 'lspci' is '/sbin/lspci', so running it may require superuser privileges (eg. root).

Daar zit dus het probleem, het moet als superuser?

Dus ik probeer:
guus@linux-0iwr:~> sudo lspci -nn | grep ATI
root's password:
sudo: lspci: command not found

que ?

sudo lspci
geeft
sudo: lspci: command not found

217

Sinds de laatste update van steam, heb ik geen commando meer nodig om geluid te hebben in Team fortress 2, half life en counterstrike.
Met TF2 heb ik geen enkel issue meer op Linux.

Er was eerst nog een klein probleempje, waarbij de muisaanwijzer op het scherm, van kleur veranderde, van wit naar zwart, en spiegelbeeld werd.
Ook dat is opgelost.

218

lspci zit in package "pci-utils"

RHCE, RHCSA, RHCT, LPIC-2, LPIC-1 en CLA gecertificeerd.

219

Gps schreef:

Rinse is mijn held, maar

guus@linux-0iwr:~> lspci
Absolute path to 'lspci' is '/sbin/lspci', so running it may require superuser privileges (eg. root).

Daar zit dus het probleem, het moet als superuser?

Niet alleen dat, je moet bovendien het absolute pad opgeven.

dus:

sudo /sbin/lspci
Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

220

Dat werkt wel smile

En als ik het goed begrijp gaat het hier mis:

01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Juniper [Radeon HD 5700 Series]
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series]

Audio device nee.

Dat zou een ja moeten zijn ?

zoals ik het lees en dat klopt, is mijn onboard grafische chip niet in gebruik, maar word voor vga de hd5750 gebruikt.
Bij het geluid echter gebruik ik de hd 5750 niet, ik gebruik de onboard geluids chip.

volledige output:
guus@linux-0iwr:~> sudo /sbin/lspci                                                                                                                                   
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS880 Host Bridge                                                                                                   
00:02.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (ext gfx port 0)                                                                             
00:0a.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780/RS880 PCI to PCI bridge (PCIE port 5)                                                                         
00:11.0 SATA controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 SATA Controller [IDE mode] (rev 40)                                                   
00:12.0 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller                                                                   
00:12.2 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller                                                                   
00:13.0 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller                                                                   
00:13.2 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller                                                                   
00:14.0 SMBus: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SBx00 SMBus Controller (rev 41)                                                                                   
00:14.1 IDE interface: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 IDE Controller (rev 40)
00:14.2 Audio device: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SBx00 Azalia (Intel HDA) (rev 40)
00:14.3 ISA bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 LPC host controller (rev 40)
00:14.4 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SBx00 PCI to PCI Bridge (rev 40)
00:14.5 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI2 Controller
00:15.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB700/SB800/SB900 PCI to PCI bridge (PCIE port 0)
00:16.0 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:16.2 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor HyperTransport Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Miscellaneous Control
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Link Control
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Juniper [Radeon HD 5700 Series]
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series]
02:00.0 SATA controller: JMicron Technology Corp. JMB361 AHCI/IDE (rev 02)
02:00.1 IDE interface: JMicron Technology Corp. JMB361 AHCI/IDE (rev 02)
03:07.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306/7/8 [Fire II(M)] IEEE 1394 OHCI Controller (rev c0)
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 06)

221

nee is dit geval gewoon engels, met dank aan de dev van Croteam.

Ok, first off a fun fact (props to @keks for the tip), the word "nee" is an English word for "born under the name of...". (see http://en.wiktionary.org/wiki/nee ) This is probably to signify that what is now officially known as AMD GPUs, was formerly known as ATI GPUs. So it has nothing to do with dutch word for "no".

En verder zegt hij:
That said, the output above is output of just "lspci", not "lspci -nn". We need to see that to see numeric identifiers of hardware (vendor and device ids). Can you please post that?

Then, there is something wrong with the files in /sys/ folder For example, the game runs this command:

grep '' /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_*

(that after grep is two single quotes)

This is supposed to print contents of those files, which are supposed to be text files with current config settings for performance options of the CPU. However, for some reason grep seems to think those files are binary on your system. This is either a problem with grep, or something seriously strange on the system.

And finally, the fact that lspci requires sudo for you sounds like something is wrong there. It is problematic for programs trying to auto-configure themselves (like games) depending on hardware.

222

Via het openSUSE forum iets verder gekomen.

sudo is niet nodig, wel het volledige pad.

Maar naar het copy en pasten van dit commando, kan ik het pad ook weglaten.

echo 'PATH="${PATH}:/sbin"' >> ${HOME}/.profile

Het spel Serious Sam 3 heet nu geen problemen meer om mijn hardware te herkennen.

De in game videos zijn vrijwel stotter vrij, bijna net zo goed als op windows, 98%
Het geluid stottert niet meer. Ik mis geen stukken gesproken tekst meer.

Er is helaas ook slecht nieuws.
Ik heb nu grafische problemen in het spel.
Het gras en de bomen flikkeren.
Bij de logo's die je ziet als het spel start, is er nu ineens ook een grafisch probleem.

De developer vermoed een driver probleem (catalyst) en wilde een nieuw log file zien.

Het verschil dat ik zie, is dat een paar regels die eerst unknown hadden, nu wel tekst bevatten over mijn cpu.
Even wachten op zijn antwoord.

Ik vermoed dat het nu klagen bij amd word.
Gelukkig is er dankzij Valve een plek om dit te doen, en ik heb de indruk dat amd zijn drivers aan het verbeteren is.

223

Update:

Het flikkeren van het gras en dergelijke, is een amd driver probleem.
Amd weet wat er mis is, maar ze hebben het nog niet opgelost.

Zoals de medewerker van amd het zei, de driver word niet goed geïnitialiseerd.

Via het steam forum wel een oplossing gevonden.
Start het spel, als het geladen is, voordat je iets kiest, op alt en enter drukken, en dat twee keer.
Dit reset iets in het grafisch gedeelte.

Echt vrolijk word ik niet van me amd kaart, maar er word aan gewerkt.
Ik kan het niet laten om de vraag te stellen, of amd dat ook gedaan had als er geen steam voor Linux was.
Hoelang is de hd5750 nu al op de markt?

Ik heb het zelf niet getest, maar de opengl prestaties, schijnen gelijk te zijn met de windows opengl prestaties.
Conclusie, ook op windows is de opengl prestatie niet 100%

Één van de developers van Croteam mengde zich in een discussie.
Er is geen enkele reden in het spel, waarom het spel op Linux langzamer zou zijn.
Als de drivers echt goed werken, dan zou het zelfs een beetje sneller moeten zijn op Linux.

Het stotteren wat ik op windows met Dx niet heb, is overigens wel vrijwel weg.
Dit vooral door de installatie van cfu. ( cpu frequentie utility's)
Hiermee verander ik de kernel setting, van on demand naar performance.

Verder is duidelijk dat dit spel geen licht spel is. Het zet je pc, en vooral de grafische kaart echt aan het werk.
Als ik een baan had, dan was ik misschien wel een  snellere kaart gaan halen.

Ik zie bijvoorbeeld als ik dingen stuk schiet en er rook of stofwolken verschijnen, de fps omlaag gaan.
Het is echter niet zo slecht, dat het onspeelbaar word.
Hoe dat straks gaat in levels met nog meer tegenstanders, is afwachten.

Serious Sam 3 is echt een spel voor mij. Schieten op alles wat beweegt, en dekking zoeken achter dingen die niet bewegen.
Verder is de humor in het spel ook mijn humor.

Een van je wapens is een moker, en Sam roept op een gegeven moment ook hammer time (mc hammer)
Er is een level waar iemand roept, they coming out of the goddamn walls (verwijzing naar Aliens)   

Op 12.03 en verder, Sam hoort een telefoon overgaan, en dan een cutscene, met een leuk voorbeeld, van de melige humor.
you mean the phone you just called ?  icon_mrgreen

http://www.youtube.com/watch?v=F61l6jOEw4w

224

Serious Sam 3
Na een episch gevecht, met een ruimte schip boven mij, en tegenstanders die je van alle kanten aanvallen, kwam ik na een dag of twee, eindelijk verder.

Ik vocht mijn weg langs vele tegenstanders, en kwam op een gegeven moment uit een piramide.

Helaas werd het spel onspeelbaar. 1 frame per seconde?

De eerste test is dan kijken hoe het op windows draait. ( is mijn hardware wel snel genoeg ? )
Maar voor een goed vergelijk, moet ik natuurlijk wel, precies het zelfde level spelen.
Omdat het spel niet automatisch de save games tussen Linux en Windows synchroniseert, had ik een klein probleem.
Weer effe helemaal opnieuw beginnen zag ik niet zitten.

Op Linux dus de file browser gestart, en een poging gedaan om de juiste map te kopiëren naar windows.
Toegang geweigerd.... gvd.
Toen de file browser in beheer modus gestart, en poging twee gedaan.
Dat lukte!

Rebooten naar windows, en het spel starten.
Tot mijn vreugde, bleek dit te werken, ik was nu op windows ineens net zo ver in het spel als op Linux.

Ik startte de laatste save game, en was eigenlijk diep geschokt. Het spel loopt onder DirectX 100 % vloeiend.
Duidelijk geen hardware probleem dus.

Pc opnieuw opgestart en terug naar Linux. Toen het amd control center geopend.
Ik heb twee instellingen veranderd.
Eentje is een slider, die van kwaliteit naar performance gaat.
De slider helemaal naar performance geschoven.

Daarna, en dat was waarschijnlijk nog belangrijker, catalyst A.I. uitgeschakeld.

Ik stel voor dat we dit van af nu, catalyst A.R. noemen. Artificial retarded icon_mrgreen

Van onspeelbaar, is het spel nu op Linux ineens bijna net zo vloeiend als op Windows.

amd maakt met mij geen vrienden.

Om Serious Sam 3 te spelen op Linux.
1) Wijzig kernel instelling van on demand naar performance.
2) Als het spel geladen is , twee keer alt + enter ( of in een console, fgrlx restart typen)
3) disable vertical sync ( dat hoeft gelukkig maar één keer )

Wel een compliment naar Croteam, de makers van Serious Sam 3.
Het spel ziet er op Linux net zo goed uit als op directX.
OpenGL is dus in tegenstelling wat sommige, vooral windows fan, beweren helemaal niet minder dan directX.

Helaas kan ik dat niet zeggen van de amd drivers op Linux.

Als amd niet snel zijn drivers verbeterd, dan word mijn volgende pc intel en nvidia.
De ondersteuning van amd, voor de opensoure drivers op Linux weegt niet op dit tegen dit gezeur.

Amd heeft nu al twee weken niet eens het fatsoen om te reageren op een topic dat ik opende, over een bug in de drivers. (daarom is dat fglrx restart nodig)
Een simpel we weten het, en we werken er hard aan, had voldoende geweest.

Is amd doof en blind, voor de schade die hun imago oploopt ?
De steam forums staan vol van problemen, met amd kaarten, en dit staat niet in verhouding tot het aantal problemen met nvidia.

Ik als Linux en opensource fan, zal niemand een amd kaart aanraden.
En dat stemt mij niet vrolijk.

225

Even een andere update.
Ik heb op dit moment 10 spellen op Linux (openSUSE 12.3 )

Counter-strike
Day of defeat
Deathmatch classic (beta)
Half-life
Half-life blue shit
Half-life opposing force
Richocet (beta)
Teamfortress 2
Teamfortress Classic (beta)

En niet van Valve:
Serious Sam 3