1

Onderwerp: Recente oefenexamens LPI 101 en 102

Goedemorgen allen.

Ik wil graag opgaan voor de lpi 101 en 102 examens eerdaags, en zoek hiervoor goede oefen
examens.

Uiteraard heb ik zelf de nodige gevonden, maar ik heb het gevoel dat het totaal niet aansluit
op wat ik aan het leren ben. Ik leer vanuit het boek "Linux systeembeheerder deel 1, 3e druk" van
Sander van Vught.

Is er iemand die een link heeft naar goede LPI oefen examens?  En kan iemand mij vertellen of
de volgende examens nog wel up to date zijn.?

http://www.linux-praxis.de/lpisim/lpi101sim/index.html  Op deze examens kom ik maar niet hoger
dan 20 goede antwoorden, en dat begint me zenuwachtig te maken. Vandaar mijn vraag of dit wel
de goede examens zijn om te oefenen.

Grub en lsusb komen bijvoorbeeld niet voor in die (oefen) examens, en mede hierdoor heb ik het
gevoel dat deze examens totaal niet up to date zijn.

Deze http://gnosis.cx/publish/programming/exam101.html  heb ik ook gevonden, is dit een goede
om te oefenen?

En dezelfde vraag ook voor deze http://www.penguintutor.com/cgi-bin/quiz/index.pl .

En, http://kanslozebagger.org/oefenexamen-lpi-101 . Is deze goed om te oefenen?

Ook heb ik van testking een paar pdf bestanden gevonden, en die komen volgens mij wat meer
in de buurt.

117-101 exam en prep guide, eveneens exam en prep guide van 117-102 . Zijn dit correcte
materialen om mee te oefenen?

http://www.downloadroute.com/tag/lpi_exam/

Ik hoop echt dat er een linux mannetje of vrouwtje even met me mee wil kijken. Kan maar geen
goed oefenmateriaal vinden heb ik het gevoel, en wil echt graag de examens gaan halen.
Vandaar mijn vele vragen.

Alvast mijn zeer hartelijk dank voor het helpen....

2

Re: Recente oefenexamens LPI 101 en 102

Geen idee, het idee om kennis te toetsen aan de hand van een paar multiplechoice vragen lijkt me een verkeerde basis.
LPI ja ! je moet het toch ergens van leren.
LPI Certificatie nee, een rijtje vragen correct invullen zegt niets over je kennis van zaken.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

3

Kijk eens op de site van IBM, daar staat veel aan cursusmateriaal en oefeningen. Heb even niet zo snel de link, maar het is wel goed spul. In 't Engels natuurlijk, maar dat moet je toch goed beheersen vind ik in dit geval, alhoewel..... we in NL nog bewindslieden en zelfs een beoogde PM hadden die geen zinnig woord in deze taal konden bezigen...

Lange tenen zijn uitstekend, dus bij uitstek, geschikt om op te gaan staan !

4

Dank jullie voor jullie reactie.

IBM materiaal heb ik inderdaad al gevonden, en als handleiding ernaast liggen.

Waar ik naar op zoek was zijn de online testen waarmee je kan oefenen, en ik
heb nu een goede gevonden denk ik.
http://www.penguintutor.com/index.php

Ik was met de oefen examens van linux-praxis.de aan de gang, maar kreeg echt het
gevoel dat die zwaar gedateerd zijn.

@pascal

Ben er vergeten bij te vertellen dat ik niet geheel noob ben. Draai een jaar of 4,5
nu alles op Debian hier. Desktop laptop en server.

Ik snap je geheel dat gokken op multiple choice niet de weg is om de kennis op te
doen, en naar wat ik begrepen heb is dat ook veranderd per 1 April 2009 door het
LPI.

http://wiki.lpi.org/wiki/LPIC-1_Objectives  Dit zijn de objectives per 1 April vorig jaar.

Op de examens worden nu niet alleen multiple gok vragen gesteld, maar ook gewoon
command line commando's bijvoorbeeld, of zoek paden. Die dien je dan zelf in te
voeren, geen gok. Iets wat ik zeer goed vind, doe graag op goede wijze de kennis op.

Mocht iemand toch nog iets moois vinden waar mee te oefen valt hoor ik het natuurlijk
graag, vooral in de strekking zoals de "penguin tutor"

De voors en tegens van een certificaat halen zijn bekend. In sommige omgevingen vragen ze er veel om... en dan wil je ze graag hebben. Ook toont het een bepaalde basiskennis aan. De echte ervaring toon je er echter niet mee aan... en dat bedoelt Pascal.

6

lpidudo schreef:

Goedemorgen allen.

Ik wil graag opgaan voor de lpi 101 en 102 examens eerdaags, en zoek hiervoor goede oefen
examens.

Je zou hier eens naar kunnen kijken:

http://linux.softpedia.com/get/System/O … 1414.shtml
elpicx project is a Knoppix and Centos-based live Linux system with a single goal - to help students to prepare for the Linux Professional Institute (LPI) certification exam by providing several test emulators as well as a number of LPI reference cards, study notes, preparation guides and exercises. elpicx is available in English and German.

Het is wel van 2008 en heb het destijds gedownload omdat ik dacht dat het wel goed zou kunnen zijn, echter nog nooit naar gekeken. Toch weer eens opsnorren hier smile

7 Laatst bewerkt door MisterE (11 Apr 2011 23:06:29)

ikzelf heb ook LPI1 gedaan. Het boek van Sander bevat veel fouten en ook een aantal onderwerpen niet. Je kan trouwens gewoon op de LPI1 site de topics vinden die je moet kennen. Ik zou zeggen, afdrukken en wegstrepen wat je kent.
Naast het boek van Sander heb ik
Sybex.LPIC-1.Linux.Professional.Institute.Certification.Study.Guide.2nd.Edition.Feb.2009 gebruikt. Je zou hieraan genoeg moeten hebben om het te halen.

btw: zelf wil ik voor LPI2 opgaan. Daar zijn helemaal geen boeken over :-(

Het gevaar van oefentoetsen is dat ze verouderde stof bevatten. Vandaar ook het advies de topics van lpi zelf aan te houden.

RHCE, RHCSA, RHCT, LPIC-2, LPIC-1 en CLA gecertificeerd.

Ik ken goede prep-curussen voor lpi1 en 2.

9

Als je bedenkt dat scholen veelal een MSCE training geven, dan zou het welicht ook een idee zijn om LPI daaraan toe te voegen.
Maar ja dan staat Apple ongetwijfeld ook in no time op de stoep. laat het maar gebeuren.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

10 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (28 Nov 2010 19:18:28)

Bij sommige ROC's gaat LPI (naast o.a. mcts, ccna) ook een keuze-optie worden. Kunnen ze daarna het certificaat proberen te halen via de examen-centra.

Hier een aardig artikeltje: https://noiv.nl/weblogs/emiel-brok/2010 … atiekloof/

11

@wolfie

Alles voor 1 April 2009 is helaas allemaal verouderd. Maar bedankt voor de tip en het meedenken in ieder geval.

@misterE

Wanneer heb jij examen gedaan? Na 1 April 2009 toevallig? Kun je wat vertellen over de vraagstellingen?

En idd, het boek van Sander van Vught staat vol met fouten, niet echt leuk te noemen.

Ik ben nu aan de hand van de exameneisen alles nogmaals aan het nalopen en zorg dat de stof er goed in
zit. Examenvragen uit je hoofd leren is inderdaad niet de weg.

Ik heb (beetje illegaal) een training video gevonden van LPI-C 1 en LPI-c 2 gevonden. En dit zijn gemaakt
aan de hand van de laatste lpi examen eisen. Uiteraard moet je wat extra oefeningen doen bijv met de
text editors. Maar het is wel up to date.

LPI-C 1

VTC.Linux.Professional.Institute.Certification.Level.1.2009 (part 1 en 2 van nodig)

LPI-C 2

CBT Nuggets - Linux LPIC-2. (ook van deze heb je part 1 en 2 nodig)

Heb bijvoorbeeld gegoogled op http://www.google.nl/search?q=+Nuggets+ … =firefox-a
Neem aan dat diegene die hier belang bij heeft er zo wel uit komt. smile

De "exam collections" link ga ik nog even besnuffelen, bedankt voor het geven.

IK heb volgens mij nu wel recente oefenexamens gevonden op de site van Penguin Tutor, ook van
LPI-c 2.  http://www.penguintutor.com/index.php

Ik heb erg veel aan de LPI-C1 training video, wellicht kun je de video voor LPI-c 2 even opsnorren
en eens kijken of het wat voor je is. Weet ik dat ook gelijk voor de toekomst.

@mrleejohn

Heb je een link naar dat materiaal toevallig?

@pascal

Nou, lijkt mij een hele goede. Leerlingen kunnen beter leren te werken met stabiele
software, ipv de dagelijkse windows troep.

lpidudo schreef:

@mrleejohn
Heb je een link naar dat materiaal toevallig?

Nee, helaas.

13

examen was idd dit jaar nog (augustus of september)
Ik denk dat je je er te druk over maakt. Als jij de 2 boeken leest (en begrijpt) en hobbymatig ermee werkt dan moet het wel lukken.
Wat voor vragen kun je verwachten:
Als open vragen vaak een commando intypen (zonder vlaggen). Of een path invullen (bijv /boot/grub/grub.conf).

14 Laatst bewerkt door marco (11 Apr 2011 22:39:49)

hey.

ik weet dat het niet de bedoeling is om oude onderwerpen weer aan te snijden,
maar deze vond ik toch ff belangrijk.
ik ga binnenkort beginnen aan lpi en heb ook het boek van sander hiervoor besteld (echter wel de 4e druk...)
deze stond ook op de verplichte literatuurlijst, dus vandaar...

mijn vraag: wat voor fouten kan ik verwachten?
zijn het simpele spelfouten? of heeft ie het gewoon echt goed fout op bepaalde punten?
(zoals de locaties van bepaalde configbestanden, foute commando's, en dat soort ongein...)

alvast bedankt
groet marco.

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

15 Laatst bewerkt door MisterE (11 Apr 2011 23:11:47)

marcohinsen schreef:

hey.

ik weet dat het niet de bedoeling is om oude onderwerpen weer aan te snijden,
maar deze vond ik toch ff belangrijk.
ik ga binnenkort beginnen aan lpi en heb ook het boek van sander hiervoor besteld (echter wel de 4e druk...)
deze stond ook op de verplichte literatuurlijst, dus vandaar...

mijn vraag: wat voor fouten kan ik verwachten?
zijn het simpele spelfouten? of heeft ie het gewoon echt goed fout op bepaalde punten?
(zoals de locaties van bepaalde configbestanden, foute commando's, en dat soort ongein...)

alvast bedankt
groet marco.

marco,
inderdaad een aantal spel/grammatica fouten. Verder een enkele fout met output enzo. De multiple choice was ook wat raar. (meerdere juiste antwoorden, juiste antwoord als verkeerd aangegeven).
Wellicht dat Sander een correctie uitgebracht heeft ondertussen?
Let er wel op dat er een paar onderwerpen niet in behandeld worden die wel in de objectives staan!

Verder wel een redelijk boek, maar erg "basic". Tegenwoordig heb ik liever minder tekst en meer to the point-boeken. Maar voor een startersboek is uitgebreide tekst natuurlijk wel handig.

16

okey, bedankt voor het snelle antwoord, wat er niet in staat zoek ik wel op met goochel punt nl

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

17

Post verwijderd, klinkt illegaal...
Mocht ik het verkeerd hebben, dan mag je deze post gewoon opnieuw editten - Pamela