1

Onderwerp: Installatie probleem met Crunchbang 10

Ik heb een Archos9 en daar heb ik Crunchbang 10 op geinstalleerd, omdat de Live cd hier perfect op draait.
De Archos9 heeft een light versie nodig, vandaar.
Na installatie moet ik rebooten en dan gaat het mis. Ik krijg het volgende bericht:
     Loading Grub2
     Welcome to Grub
Daarna gebeurt er niets. Erg jammer. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat op kan lossen?
Ik ben een leek in Linux, maar ik wil het wel graag proberen. Please advise.

2

Re: Installatie probleem met Crunchbang 10

Welkom Databolism.
Aller eest staat je onderwerp in de verkeerde rubriek Ik zou hem bij beginners neer zetten misschien kan een Mod dit verplaatsen.
Grub is de bootloader. Hier in kan je vaak kiezen tussen verschillende Operating Systemes bv Windows en Crunchbang. Deze word dus niet goed geladen. Dit kan komen door dat Grub niet goed geïnstalleerd is of op een verkeerde plek staat. Voorkeur is dat Grub in de MBR staat dit is niet nood zakelijk maar voorkomt mogelijk problemen later.
Ik ken de Archos 9 niet maar volgens de specs lijk hij erg op mijn netbookje. Ik heb hier naast W7 OpenSuSE en Kubuntu draaien. Je zit dus niet aan Crunchbang met openbox vast.
Kijk eens hoe je partities zijn. Dit kan je doen door de live cd er in te stoppen en een partitie programma te starten, ik gok dat Crunchbang Gparted heeft. mogelijk zit daar wat geks.

Wil je eigenlijk een Linux naast W7 of W7 er af en alleen Linux de SSD van de Archos 9 is maar 32 GB vandaar.

suc6

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Dank je voor je antwoord Duckman. Ik wil alleen Linux draaien op de Archos9. Ik had al een heleboel linux varianten uitgeprobeerd en Crunchbang 10 (CB10) draait perfect op de Archos9. Of ze draaien te traag of de installatie gaat niet goed. Er is bij een heleboel installaties wat iets wat er niet goed gaat helaas.
Je had de specs al bekeken en je weet dus dat ik een lichte uitvoering van Linux nodig ben.
CB10 heeft idd gparted:
/dev/sda1/ EXT4
/dev/sda2/ Extended
/dev/sda5/ Linux-Swap
Als ik CB10 installeer kan ik dus niet booten vanaf de harde schijf. Grub staat wel in de bootsector maar ik denk dat grub.cfg verkeerde verwijzingen bevat.
Is er een manier om dit aan te passen via het opstarten van de live versie? Ik heb dan niet de juiste rechten.
Volgens http://www.linuxquestions.org/questions … fg-860073/ is het uitvoeren van 2 commando's de oplossing. os-prober en update-grub.
os-prober kan ik wel uitvoeren door sudo os-prober in te tikken, maar update-grub lukt niet (command not found). Is er een work-around om dit op te lossen? Ik was echt enthousiast over CB10 en ik zou het zien lukken.
Mijn excuses voor het plaatsen in de verkeerde rubriek trouwens.

Heb daar ook mee te maken gehad. Zie mijn post op de Crunchbang forum:
http://crunchbanglinux.org/forums/topic … on-broken/

Ik heb de Engelse versie geinstalleerd en geen problemen gehad.

OK bedankt. Ik ga ermee aan de slag als ik weer thuis kom na m'n 2 weken offshore.
Ben zelf niet zo bedreven in Linux, maar ik zou er wel uit moeten kunnen komen, als ik dat zo zie op die link van je.
Heb een computerclub in de buurt gevonden, die mij misschien wel kunnen helpen als ik er zelf niet uit kom.