1

Onderwerp: Doom3

Ik heb Doom 3 werkend gekregen, maar het geluid kraakt.

via
http://www.doom3world.org/phpbb2/viewto … mp;t=26806

Kwam ik hier terrecht:

http://wiki.iodoom3.org/Downloading_and … nder_Linux

Ik loop echter vast.

Zo ver ik het begrijp heb ik alles geïnstalleerd wat ik nodig heb.

Ik heb ook git geïnstalleerd, wat dat ook mag zijn.
Waar het mis gaat:
$ git clone git://git.iodoom.org/iodoom3/iodoom3.git

guus@linux-n2go:~> $ git clone git://git.iodoom.org/iodoom3/iodoom3.git
If '$' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf $

Als ik het zonder die $ probeer, dan krijg ik:
guus@linux-n2go:~> git clone git://git.iodoom.org/iodoom3/iodoom3.git
Cloning into 'iodoom3'...
fatal: unable to connect to git.iodoom.org:
git.iodoom.org[0: 65.59.189.198]: errno=Verbinding is geweigerd

Doe ik nou iets fout, of is er iets anders aan de hand ?  icon_confused

Opensuse 12.3 64 bit.

Dreig ik eindelijk zelf eens iets te compileren, lukt het niet. tongue

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2

Re: Doom3

Ik hoopte uit dit topic toch minimaal te leren, wat die $ in die commando regel doet ?

Ik heb op openSUSE al eerder dit soort handleidingen gevolgd, en krijg het idee dat het een ubuntu ( debian ? ) iets is, dat bij suse niet werkt.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

3 Laatst bewerkt door Gps (08 Oct 2013 16:40:57)

Ik heb nog geen idee wat die $ doet, maar die moet je bij openSUSE dus gewoon weglaten.
Ik deed niets fout, maar die git werkt gewoon niet meer.

Ik heb een irc kanaal gevonden.

Daar kreeg ik twee tips.
Gebruik niet iodoom maar dhewm3
En:
Git clone whateverlink && cd dhewm3/neo && mkdir build && cd build && cmake .. && make && make install

Verder:
https://github.com/dhewm/dhewm3
https://github.com/dhewm/dhewm3/wiki/FAQ

guus@linux-n2go:~> git clone https://github.com/dhewm/dhewm3.git
Cloning into 'dhewm3'...
remote: Counting objects: 8905, done.
remote: Compressing objects: 100% (3653/3653), done.
remote: Total 8905 (delta 5592), reused 8444 (delta 5196)
Receiving objects: 100% (8905/8905), 11.07 MiB | 2.34 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (5592/5592), done.
guus@linux-n2go:~> 

tongue

Ik zal me dus waarschijnlijk nog wat in moeten lezen over make, maar ik ben voorlopig optimistisch dat het gaat lukken.
Ook moet ik een aantal bestanden van het spel kopiëren naar de build directory.
Ze hebben namelijk wel de source code gereleased, maar niet het volledige spel.

Het verschil tussen de source van dhewm en degene die ik gebruikt heb, ( van de game studio) is dat het aangepast is aan moderne Linux distro's
Dhewm is 64 bit, en het geluid zou dus gewoon moeten werken.
Verder zou eax ook moeten werken.

De niet gamers, zal eax niets zeggen, maar het is een geluid standaard die op windows in de meeste ? spellen gebruikt word.
Hierdoor hoor je bijvoorbeeld of tegenstanders achter je zijn.

eax = Environmental Audio Extensions

The environmental audio extensions (or EAX) are a number of digital signal processing presets for audio, present in Creative Technology's later Sound Blaster sound cards and the Creative NOMAD/Creative ZEN product lines. EAX displaced the alternative A3D (Aureal 3-Dimensional) in 2001. As of 2010, EAX is rarely used, with modern games utilizing the CPU to process 3D audio rather than relying on dedicated hardware.

Spannend, en dat allemaal voor een spelletje op Linux.
Of ik dit zou doen als ik een baan had?

4 Laatst bewerkt door Gps (08 Oct 2013 18:01:35)

En toen liep ik vast bij cmake

Ik moest cmake installeren en dan gewoon cmake .. typen. ( ik twijfelde over cmake Linux of cmake opensuse )

Toen kreeg ik een paar errors, ik heb dus nog niet alle bestanden geïnstalleerd die ik nodig heb.

cmake klaagt over jpeg, dat word zoeken, ik vermoed dat ik de jpeg devel nodig heb, maar daar gaat google vast bij helpen.
Word vervolgt.

Toch wel grappig dit. Ik leer weer erg veel.

Door cmake .. kom ik achter dat ik ook een aantal devel files nodig heb.

I had gezocht in yast op jpeg en oa ogg, maar je moet dus ook de devel installeren.

Edit: en de openAL devel lol
Edit 2 en de libcurl devel

Beetje dom, de pagina legt uit dat je ook de devel files nodig hebt.
Ik had al wel jpeg en ogg en openAl en libcurl maar niet de devel files.

5

Ik kan het nog nauwelijks geloven, maar het lijkt er op dat het gelukt is.

Git clone whateverlink && cd dhewm3/neo && mkdir build && cd build && cmake .. && make && make install

Dit is inderdaad alles, maar make install moet wel met sudo.

Nu nog even de game files in  de juiste map plaatsen, en kijken of het spel wil starten.

6

Ik weet inmiddels ook wat die $ is.

Die moet je altijd negeren, het is slechts een symbool om aan te geven, dat jet de tekst op de commando regel moet invoeren. icon_redface

Spel start nog niet, maar ik vermoed dat ze me op Doom3world daar wel mee kunnen helpen.

Waar ik tegen aan loop:
Unknown command 'vid_restart'
shutting down: Couldn't load default.cfg

En het config file kopiëren is niet de oplossing.
Ook even de toegangsrechten gecontroleerd, maar daar zit het probleem ook niet.

7

Gps schreef:

Ik weet inmiddels ook wat die $ is.

Die moet je altijd negeren, het is slechts een symbool om aan te geven, dat jet de tekst op de commando regel moet invoeren. icon_redface

Hehe, op veel distro's, zoals gentoo bijv. is dat je standaard gebruikers commando prompt wink
Die van root is een # .
Ik kan bijna niet geloven dat niemand je dat even heeft verteld, maar gelukkig ben je er al achter smile

pam@galadriel ~ $ su
Password: 
galadriel pam #
"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

8

Er was iemand op dat Doom forum, die het me vertelde.

Dit is hoe het er bij opensuse uitziet:

guus@linux-n2go:~>

En als je root word, dan word hij rood.

linux-n2go:/home/guus #

Daar ontstond bij mij dus de verwarring.

Ik kan de humor er wel van inzien.

Dit is wel een mooi voorbeeld waar suse het net even anders doet als veel andere distro's .
Toch weet ik inmiddels dat een ubuntu uitleg ,ook voor suse kan werken.

En hoewel ze op dat irc kanaal niet je handje vast gaan houden, hebben ze me goed geholpen.
Het was minimaal leerzaam, dat ik nu eens zelf eens iets compileerde.

Het is veel minder moeilijk als ik dacht, al kan het natuurlijk lastig worden als je niet weet welke lib's je nodig hebt.

Maar ik heb geleerd, dat je met cmake er achter kan komen wat je nodig hebt.
Als je de errors, dan stap voor stap oplost, word het vooral een kwestie van stug volhouden.

Ook leerzaam dat ik cmake moest installeren, en een aantal devel files. ( de gewone ? lib's had ik al wel )

Me linux kennis is weer een stukje gegroeid. smile

9

Bring in the dancing girls !

Er zijn in mijn home folder twee dhewm folders.

Het viel mij op toen ik nog eens rustig naar de output van de commandline keek, dat doom3 in een andere folder keek, als de folder waar ik de bestand naar toe gekopieerd had.

Ja dan is het niet gek, dat het niet werkt.

Het is mij niet helemaal duidelijk, wat die tweede folder is, maar dat zal wel met het compileren te maken hebben.

10

Gps schreef:

Het is veel minder moeilijk als ik dacht, al kan het natuurlijk lastig worden als je niet weet welke lib's je nodig hebt.

Maar ik heb geleerd, dat je met cmake er achter kan komen wat je nodig hebt.
Als je de errors, dan stap voor stap oplost, word het vooral een kwestie van stug volhouden.

Ook leerzaam dat ik cmake moest installeren, en een aantal devel files. ( de gewone ? lib's had ik al wel )

Me linux kennis is weer een stukje gegroeid. smile

Mja, als het op compileren aankomt, dan is gentoo een heel stuk eenvoudiger, puur omdat je hele systeem op je eigen pc wordt gecompileerd en je daardoor minder snel dingen daarvoor hoeft bij te installeren.
Aparte devel pakketten heeft gentoo dan ook niet.
Maar ik heb in mijn suse tijd (meer dan tien jaar geleden) ook veel met de hand gecompileerd (omdat er gewoon een hoop minder kant-en-klaar aanwezig was), dus ik weet hoe avontuurlijk dat kan zijn...

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

11

Pamela schreef:

Mja, als het op compileren aankomt, dan is gentoo een heel stuk eenvoudiger, puur omdat je hele systeem op je eigen pc wordt gecompileerd en je daardoor minder snel dingen daarvoor hoeft bij te installeren.
Aparte devel pakketten heeft gentoo dan ook niet.
Maar ik heb in mijn suse tijd (meer dan tien jaar geleden) ook veel met de hand gecompileerd (omdat er gewoon een hoop minder kant-en-klaar aanwezig was), dus ik weet hoe avontuurlijk dat kan zijn...

Is dat ook niet hoe Arch werkt ?

Je compileert alles op de eigen pc ?

Dat is natuurlijk minder gebruiksvriendelijk, maar oa door steam krijg ik het idee, dat het de betere manier is.