1 Laatst bewerkt door peugeot (06 Jun 2014 07:36:51)

Onderwerp: Veranderingen Nedlinux-forum... brrrr

Mijn vorige gebruikersnaam was MrLeeJohn. Mijn username uit 'de goede oude tijd'. Het mag van mij de status krijgen als een soort archief, uit respect voor de goeie ouwe tijd.

2

Re: Veranderingen Nedlinux-forum... brrrr

tja, ik heb hem ook ooit gevraagd mijn gebruikersnaam te veranderen uit privacy-overwegingen.
Ik moet nog steeds antwoord op mn mail krijgen........

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

Wat? Leon? Waarom een andere naam? wink

4

Ach, je zegt wat in een topic en gelijk krijg je bepaalde stigmatiserende antwoorden. Was het een beetje zat. Overwoog om gewoon weg te blijven. Maar ik dacht het met een neutralere naam te proberen... eens kijken hoe dat zou bevallen. Ik weet het nog niet allemaal.

Jammer dat dat nodig was sad.

6

Ik wist dit reeds Leon wink had gewoon even een minder helder moment.
Ik ben een man van stand, voorlopig blijf ik effe bij Volvo wink

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

7

Ik vond MrLeeJohn wel een aardige gebruikersnaam. Deed me een beetje aan een oude bluesartiest denken.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

8

Ja, jammer van die mooie naam.
Leuk dat je weer terug bent, je moet wel even door posten voor je weer op die 13572 berichten bent.
Succes.

Groet.

Slackware 64  14.2

Mensen veranderen. MrLeeJohn had wat mij betreft altijd een goede naam (in de figuurlijke zin). Welkom Peugeut (ook mooie naam). smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

10

Kan wel eens gebeuren dat je afstand van een forum neemt vanwege teveel gezever maar fijn dat je terug bent met al je kennis.

11

Leon heeft hier zeker een punt, en dat vind ik ook diep triest.
Het is overigens niet alleen op dit forum het geval, in het aanverwante vakgebied geld het zelfde.
Lieden doen ergens een Linux of UNIX cursus en voelen zich dan met DirectAdmin een hele piet.... totdat ze een keer zelf moeten denken.
MicroSoft bashen maar er wel volkomen van afhankelijk zijn zegt natuurlijk meer over de persoon dan over MicroSoft
Daarintegen Apple bashen is altijd goed, er is immers iets dat nog veel erger is dan Apple en dat zijn AppleFanBoys icon_twisted
Over opscheppers maak ik me niet zo druk, die vallen tot nog toe altijd vrijwel direct door de mand.
Ach ik hang hier nog wel even rond, maar het echte Linux OSS gevoel vind ik alleen nog maar in de tegenwoordig nog maar kleine community terug.

12 Laatst bewerkt door metaverse (30 Dec 2013 18:28:32)

Dat is precies de reden waarom er een hoog instap niveau wordt vereist van de community van Arch. Ik ben zeer pro deze manier van handelen. De aantrekkingskracht van Linux heeft gezorgd  voor een flood van n00bs (en dat is wat anders dan een newbie). Je kan het vergelijken met de uitdrukking Eternal September(http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_September).

Hele kanalen zijn overgenomen door n00bs en om die n00bs te serveren van informatie en voor een 'gastvrije' houding zijn er hele wetboeken gebouwd, zie :http://www.ubuntu-nl.org/gemeenschap/regels. De gastvrijheid is de doodsteek geworden voor creativiteit en diepgang. De kanalen gingen meer fungeren als een soort veredelde helpdesk, maar imho hoor je nog steeds te betalen voor de helpdesk!

De enige tegen reactie die te verwachten viel was  een hoog instapseis .  Vroeger waren er nog op Nedlinux goede inhoudelijke vragen. Tegenwoordig lijkt het een rukhoekje geworden voor Apple fanboys en n00bs. De vraag is dus uiteindelijk: 1. Waar zijn die 'ervaren' jongens/meiden gebleven en 2. Hoe krijgen wij meer diepgang of 3. Is het al allemaal te laat?

"Waarom hebben we geen tab completion voor passwords?"

Dus laten wij kijken of er de mogelijkheid is om een plan van aanpak cq. aanbevelingen te schrijven/ uit te werken en oude rotten uit te nodigen om de nodige ervaring/kennis te injecteren. Er zijn genoeg sysadmins/dev'ers die ik ken in Nederland die behoefte hebben aan diepgang en met respect voor RTFM tijd en energie willen steken om dingen uit te leggen.

14

peugeot schreef:

Je kunt erop toezien dat de vragen in de goede forumonderdelen worden gesteld. Dan is m.i. dat probleem voldoende onder controle te krijgen en mag de drempel laag blijven. Maar ja... dan moet je wel enigszins actieve forumadmins hebben. Da's de voorwaarde. Anders is de drempel hoger maken logischer. Hier is ook altijd vrijheid-blijheid gepredikt. En dan ben je volledig overgeleverd aan wat je bezoekers er van maken.

Verder is de hype van Linux voorbij. Nu wil men meestal Linux als een truukje gebruiken. Men is niet gewend zelf dingen uit te zoeken en eist antwoorden. Ga je tegen de vrijheid-blijheid in dan krijg je de sneer dat je toch niet hoeft te reageren. M.a.w. gedogen van noobs en je mond houden. En als ouwe rot kun je dan maar beter niks meer zeggen. Vertrekken ligt dan als optie voor de hand.

Maar het begint bij de wens. De eigenaren van het forum (wie zijn dat eigenlijk?) moeten eerst de wens hebben iets te willen veranderen. Vervolgens hoort er een visie te komen wat te bereiken met het forum. Maar het is laat en ik geloof niet dat er ook maar in de verste verte een ambitie laat staan een wens tot verandering is. Het lot blijft in handen van de bezoeker, waarbij het ouwe rotten gehalte niet zo veel meer weg zal kunnen zakken.

Change is inevitable... change is good!

Je hebt deels gelijk, maar aan de andere kant ben je net zo goed een deel van het probleem (en Pascal ook).
Als je per se je off-topic opmerkingen in forumdelen kwijt wilt kunnen die daar eigenlijk niet voor zijn bestemd, dan moet je natuurlijk ook niet klagen over de kwaliteit van het forum...
Ik durf mensen allang niet meer met goed geweten naar de zoekfunctie te verwijzen, omdat genoeg topics kapotgeluld zijn.
Daar valt wat mij betreft nog wel wat winst te behalen, en dan kun je makkelijker op een nette manier rtfm'en.

Nu is het niet mijn bedoeling om je onderuit te halen, maar als je die discussie wilt voeren, moet je wel alle kanten meenemen.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

Volgens mij heerst hier ook al jaren een ego probleem smile

16

We zijn het niet eens zo gruwelijk oneens hoor, maar al je 'mosterd' kun je gewoon kwijt in algemene discussies.
Je hebt zoiets van: het moet strakker, maar niet voor mij...en dat werkt gewoon niet.
Jouw definitie van mosterd na de maaltijd verschilt weer van die van een ander, en ik ben van mening dat als je een off-topic opmerking maakt in een hulp topic, dat er op zijn minst iets nuttigs bij hoort te staan, en dat het off-topic gedoe niet moet gaan overheersen (wat dus nauwelijks beheersbaar is).
Op het moment dat ik het te ver vind gaan en er wat van zeg, komt het 'ego probleem' om de hoek kijken, en wordt het topic gebruikt om te klagen.
Forumregels horen voor iedereen hetzelfde te zijn, en niet dat de een kan doen waar hij zin in heeft, maar dat de ander moet worden teruggefloten.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

17

Nou ja, het 'meten met twee maten' beperkt mij nogal in de boel wat korter houden.

18

Hmm, dat was anders een behoorlijk typische MrLeeJohn post wink
Van mij hoeft niemand een mak lammetje te zijn, maar je mag wel accepteren dat als je kritiek uit, er ook kritiek terug kan komen.
Beetje jammer dat je in een slachtofferrol kruipt, is namelijk nergens voor nodig.

19

Helemaal mee eens.
Vooral niet verzuren.
Gewoon doorgaan, misschien even op de fiets?

Groet.

Slackware 64  14.2

@pamela, voordat ik uberhaupt verder wil gaan met iets. Een paar vragen aan jou:

1. Wie is het moderatie team
2. Door wie worden die gekozen
3. Kunnen bij conflicten de moderator zelf onderwerp worden van discussie
4. Hoe zorg je voor onafhankelijkheid
5. Is er de mogelijkheid om eens in de zoveel tijd te kiezen voor moderators of is dat een autonome groep die handelt naar eigen goeddunken?

21

Is het zinvol een discussie aan te gaan met iemand die het huiswerk nog niet gedaan heeft ?

Ik denk niet dat er per sé iets mis gegaan is met dit forum. Het is niet alsof topics vroeger altijd op een hoog niveau waren. Ga maar eens een jaar of tien terug. Min of meer willekeurig gekozen:

http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=2003

De vraagsteller wordt letterlijk het bost ingestuurd en de hele discussie ontspoord. Veel oude topics liepen ook zo. De 'oude rotten' die er nog zijn, zijn ervarener geworden, dus het lijkt alsof er alleen nog maar newbies zijn, etc.

Dit forum is wel duidelijk minder populair geworden. Deels zal dit zijn omdat Linux toen meer een hype was, nu niet meer. Deels is dit omdat de huidige generatie gebruikers naar nadere fora gaan. Distributies zijn zichzelf meer gaan profileren (zie Ubuntu). En je ziet dat distributie-specifieke fora best actief zijn. Bijv.:

http://forum.ubuntu-nl.org/
http://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/

De beste dagen van dit forum zijn gewoon bij. De 'eigenaars' zijn er niet meer mee bezig, er zijn weinig actieve moderatoren over. Er zijn nog wat oude rotten die hier wat theeleuten. Soms komt er iemand langs met een vraag en die wordt dan al dan niet goed beantwoord.

C'est la vie. Verandering is de aard van de werkelijkheid. Het is al heel respectabel dat dit medium het meer dan een decennium vol heeft gehouden. Daar kan menig mailinglist of forum een puntje aan zuigen.

Op de huidige koers gaat het langzaam ter ziele. Dat kun je accepteren, dan hebben we een mooi decennium gehad. Of je moet wat jonge honden vinden die er weer leven in blazen. Maar dan moeten de oude rotten wat afstand nemen, want de jonge honden zullen er onbezonnen, onervaren, e.d. uitzien door hun ogen wink.

24

Ik weet op zich niet wat er aan vooraf is gegaan waardoor we op dit punt zijn beland, ik kan echter van uit mij zelf zeggen dat ik hier nog wel dagelijks ben :-)

Wat betreft de admins, marc en gerrit zullen vast zo nu en dan es lezen, verwacht echter niet dat ze ooit nog actief worden hier. Van bart weet ik dat hij nog leest, maar zal ook niet meer posten.

De rest van de mods? pamela is hier, en zerby komt zo nu en dan nog eens langs. Maar het is nou ook niet zo dat er zo veel te modderen is, waar er 10 jaar geleden dagelijks nog 100en nieuwe onderwerpen waren, is het vandaag de dag gelimiteerd tot 4a5 actieve draadjes per dag, als ik hier eens een week of 2 weg ben en terug kom heb ik niks gemist.

De laatste 'rapportage' van een post is van juni.

Wat betreft de koers die het forum, en heel nedlinux gaat weet iedereen in dit topic, het gaat al 10 jaar zo, maar dit ligt niet aan admins of mods of eigenaren, dit ligt aan de hele nedlinux "community" die op dit moment nog maar bestaat uit een handje vol (semi-) actieve mensen. In de tijd van de nedlinux bijeenkomsten in Utrecht en Tiel was er nog een core groep van zo'n 10-15 man constant die dat soort zaken samen regelde, daar is weinig meer van over.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

25 Laatst bewerkt door metaverse (31 Dec 2013 11:42:41)

Ik zat te broeden op een idee dat die oude rotten eens per maand een columnpje of iets dergelijke schrijven en daar aanverwant een topic openen,zoals 'Mijn ervaring van 10 jaar een mailserver onderhouden' met daar bij de topic 'AMA over Mailservers'. Zo is er elke maand 1 topic waar wij de diepte in kunnen duiken en aan skill sharing kunnen doen.