26

Re: Veranderingen Nedlinux-forum... brrrr

Allemaal de schuld van de communisten !

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

PS. Misschien een idee dat het tijd is voor een roulatie van moderators. Schijnbaar zijn er veel oude vetes waardoor ego's botsen. Ik zou zeggen, draag wat jong grut aan!

"Waarom hebben we geen tab completion voor passwords?"

28

metaverse schreef:

Schijnbaar zijn er veel oude vetes waardoor ego's botsen.

Onzin.
Sommig mensen zijn wat meer aanwezig dan anderen, dat is meestal helemaal geen probleem.
Nu ook niet trouwens. En als het wel gebeurt, gebeurt het...er zijn wel ergere dingen.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

29 Laatst bewerkt door metaverse (31 Dec 2013 12:32:17)

@pamela
Wil je ook ingaan op de rest van de voorstellen en vragen?

En dan richt ik mij aan jou met iemand die de moderator pet op heeft.

Ps. Je maakt je schuldig aan een logical fallacy: http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of … _privation

30

metaverse schreef:

Ps. Je maakt je schuldig aan een logical fallacy: http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of … _privation

Lijkt me geen probleem, aangezien ik dan zelf degene ben die dat eventueel moet gaan oplossen...
Over het algemeen is het hier allemaal vrij gemoedelijk, en als er eens wat gebeurt blijven we daar niet in hangen.

Aangezien je een fan bent van zelfredzaamheid (wat ik toejuich), kun je de rest zelf wel uitzoeken dmv rtfm en gewoon wat langer blijven rondhangen wink

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

Je draait en ontwijkt, Pamela. Wederom, kan je ingaan op mijn voorstellen.

32

Ik kan een mening hebben over dingen, maar ik ben geen admin.
Als je meer wilt zul je dus hogerop moeten.

33 Laatst bewerkt door metaverse (31 Dec 2013 13:22:50)

Dus impliceert dit, dat moderators niets te zeggen hebben en alleen de admins?
Het is wellicht eerlijker om een openbare poll-test te doen of een verzoek tot feedback van de gebruikers van het Nedlinux forum.
Bij deze:  'To whom  it may concern' Admins/Moderators EN gebruikers. Laat u mening horen!

34

Ik ben het wel met Pascal en Daniel eens: de gemeenschap rond Linux is in de loop der jaren sterk veranderd. De meeste Linux-fora die ik ken uit de tijd dat NedLinux op kwam zijn allang ter ziele gegaan. De meeste nieuwe gebruikers spitsen zich op 1 distributie en als die een actief forum heeft, dan is de kans dat je probleem wordt opgelost op dat forum uiteraard groter dan hier.
Enkele jaren geleden zag je al dat nieuwe posters hun vraag verspreiden over meerdere fora zodat ze een groter bereik hadden.
De tijd van algemene Linux-fora lijkt naar mijn mening voorbij.

Verder is Linux zelf nogal veranderd.
Pascal had voorheen een onderschrift in de trand van 'als kinderen kunnen omgaan met linux is het systeem volwassen'. En daarin had hij een punt.
Voor wie mij niet kent: ik ben chefkok van beroep, heb geen enkele opleiding of wat dan ook op ict-gebied gehad. Toch kon ik in de beginjaren van Linux (ben begonnen met redhat 5.2) aardig met het systeem knutselen. Het systeem was in die tijd niet gebruiksvriendelijk, maar zat op zich wel helder en logisch in elkaar en was in de basis betrekkelijk eenvoudig. Ik heb in die tijd wel scripts geschreven waarbij je oa met DCOP programma's kon aansturen op de lokale pc en het netwerk.
Nu een tiental jaren verder is Linux een stuk gebruiksvriendelijker, maar ook een stuk ingewikkelder om er zelf mee te knutselen. Bijv. DCOP is nu D-BUS en die werkt met dusdanig complexe strings dat even een scriptje schrijven met D-BUS-commando's er voor mij niet in zit.
Gevolg is ook dat je van een knutselaar verandert in een gebruiker en dat je daardoor dus ook weinig vragen hebt met enige diepgang hebt die een forum interessant maken.

Zelf heb ik er verder geen moeite mee dat een topic over een probleem op een gegeven moment, als het probleem is opgelost, overgaat in wat napraten. Een forum heeft vind ik ook een sociale functie, en door het ook over andere zaken te hebben bouw je wel een band met elkaar op die mensen naar het forum blijven trekken, ook als ze zelf geen vragen hebben of nog niet de kennis hebben om problemen van anderen op te lossen of te duiden.

Dat zal uiteraard ten koste gaan van de zoekfunctie van het forum, maar zelf heb ik daar nooit baat bij gevonden. Elk probleem is anders, elk probleem is uniek. Als ik zelf tegen een probleem aan loop en via google op een forumtopic uit kom, dan is die zelden echt toepasbaar op mijn specifiek probleem. Altijd is er wel een omstandigheid die bij mij anders is dan bij de vraagsteller op dat forum, of de oplossing gaat een kant op die ik niet op wil. En dan heb je toch weer specifieke kennis nodig om de aangedragen oplossingen in dat topic te kunnen toepassen in je eigen situatie, en als je die kennis al hebt, dan heb je eigenlijk geen forum nodig maar volstaat een howto over dat probleem ook.

Wat betreft forumregels:
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=14283

Die kennen we hier ook.
Verder kent het forum een meldsysteem waar andere forumleden de moderators op de hoogte kunnen stellen van een eventuele overtreding door anderen.

Wat betreft forumverandering: in de opensource geldt altijd PYMWYMI. Als men graag interessantere onderwerpen wil: ga gerust je gang en start dergelijke topics op het forum. Ga echter niet naar anderen kijken met de verwachting dat die het gaat doen: zelf de handen uit je mouw steken.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

35

metaverse schreef:

Dus impliceert dit, dat moderators niets te zeggen hebben en alleen de admins?!

Nee, moderators hebben, net zoals elke nedlinu-gebruikers, zeker wel iets te zeggen.
Maar de admins zijn degenen die de mogelijkheid hebben om het forum zelf te wijzigen.

36

1. Wie is het moderatie team

Dat staat bij elk forumonderdeel.

2. Door wie worden die gekozen

Dat is al een aardige tijd geleden dat er nieuwe moderators zijn aangewezen.
Ik ben destijds gevraagd voor deze rol door het toenmalige moderatorteam en volgens mij is daar geen bezwaar vanuit het forum tegen geweest.

3. Kunnen bij conflicten de moderator zelf onderwerp worden van discussie

Jazeker en dat is in het verleden ook gebeurd.

4. Hoe zorg je voor onafhankelijkheid

Wellicht zien anderen dat anders (en dan mogen ze dat melden), maar ik zou zo geen moderator kunnen opnoemen die niet onafhankelijk is.

5. Is er de mogelijkheid om eens in de zoveel tijd te kiezen voor moderators of is dat een autonome groep die handelt naar eigen goeddunken?

Tja, wat verwacht je precies van een moderator?
Ik zie de functie 'moderator' puur als het  modereren van het forum, dus er voor zorgen dat discussies in goede banen worden geleid, dat nieuwe topics op de juiste wijze worden geopend, dat eventuele spam wordt verwijderd, etc.
Op zich hoeft daarin geen roulatie van moderators (in de zin dat om de zoveel tijd een geheel nieuw team wordt gekozen) te zijn.
Als een moderator niet (langer) geschikt is voor zijn taak, dan moet die gewoon uit zijn taak worden ontheven en dan zou je eventueel een verkiezing kunnen uitschrijven voor een nieuwe moderator, waarbij forumleden op die functie kunnen inschrijven en andere leden hun stem kunnen plaatsen.
Nadeel van dit forum is wel dat er geen polls mogelijk zijn, en anoniem stemmen dan dus via een externe site zou moeten verlopen.

37

Ik denk dat rinse een goed punt heeft, met de gebruiksvriendelijkheid.

Als ik kijk naar openSUSE, dan neemt het gebruik van de commandline, voor mij nog steeds af.

Hierdoor krijg je andere gebruikers, en dat is op zich een goed teken, tav Linux op de desktop.

Ik vind het wel eens jammer dat ik niet eerder met Linux begonnen ben, al heb ik laatst dan toch eindelijk eens zelf iets gecompileerd. (een spel)

Aan de andere kant is het voor mij als gebruiker geen nadeel, dat het gewoon werkt.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

38

metaverse schreef:

PS. Misschien een idee dat het tijd is voor een roulatie van moderators. Schijnbaar zijn er veel oude vetes waardoor ego's botsen. Ik zou zeggen, draag wat jong grut aan!

Ooit was er eens deze discussie en waren wat mensen van mening dat eenieder op dit toendertijd zeer sucsesvolle forum moderator moest kunnen zijn.
Ik heb mij toen bedankt voor die eer, en ineens waren er allerlij mensen die meende dat het ineens niet meer goed was.
Nee of je iemand kon helpen was niet meer belangrijk maar wel of je politiek correct was.
Gelukkig zijn er nog slechts een paar serieuze enthousiaste moderatoren overgeblezen maar het kwaad is nu eenmaal geschied.

Ik heb tegen geen enkele moderator bezwaar !
Als je wilt rouleren bedenk dan dat je maar moet afwachten wie en met welk enthousiastme je er voor terug krijgt !
Dus niet echt een heel goed idee om zo maar zonder enige goede overweging uit te voeren.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

39 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (31 Dec 2013 15:04:36)

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de overgebleven moderatoren prima hun werk doen. Ik denk niet dat je veel opschiet met het formaliseren van het kiezen van moderatoren of iets dergelijks. Mensen blijven niet weg wegens de moderatie (want die is hier amper nodig), mensen blijven weg wegens om de redenen die al aangekaart zijn (distro-specifieke fora, Linux is volwassen/werk geworden, de hype is over, etc.).

Ik denk dat Rinse helemaal gelijk heeft. Als ik een vraag over m'n favo distro zou hebben (Debian), dan zou ik die eerder op een Debian lijst, forum, of Google+ groep stellen. Veel meer kans dat ik daar een bruikbaar antwoord krijg. Ja, er is een punt waarop mensen nog niet weten wat ze willen gebruiken, maar de kans is groot dat de keuze tussen Ubuntu, OpenSUSE, en misschien CentOS gaat. Mensen proberen wat en het eerste wat fatsoenlijk werkt, is hun keuze (logisch).

Het helpt ook niet dat een groot deel van de mensheid tegenwoordig een smartphone of tablet als computer gebruikt. Ik heb familie die hun computer nog maar eens in de paar maand aan zet en de rest gewoon op de smartphone dan wel tablet doet.

Daar zie ik overigens nog wel een groeimarkt: een Android modding (bijv. CyanogenMod) forum. Uiteraard zal die hype ook maar van beperkte duur zijn, maar dat zal de komende paar jaar wel populair blijken. Soms om goede redenen: meer aanpasbaarheid, soms om slechte redenen (mensen die niet willen betalen voor apps).

Fatalisme is de doodsteek van elke organisatie.

Mijn twee centen dan ook maar even.

Wat betreft de gebruiks-/gebruikersvriendelijkheid:

- opgeloste problemen zouden kunnen voorzien van een "opgelost" markering (scheelt nogal wat leeswerk om te zien of iemand nog hulp nodig heeft)
- off-topic gebabbel zou herkenbaar moeten zijn aan de weergave. Niets zo storend als jezelf in iemands probleem om vervolgens onbetwijfeld gezellig bedoeld gereutel te lezen
- off-topic indien mogelijk apart van probleemoplossingen (onder NedLinux)
- de doorgewinterde Stallmans en Torvalds alhier hebben, terecht, niet altijd zin om slecht geformuleerde eerstelijnsvragen te gaan beantwoorden. Hiervoor helpen howto's (kijk dáár maar even).
- wat betreft die howto's: op de documentatiepagina (hoort deze bij het forum?) wordt gelinkt naar een stuk of 3-4 niet-bestaande documenten/pagina's. De rest is ogenschijnlijk van 2002-2005.
- benader de bezoeker professioneel als "klant" en/of vriendelijk als "mede-Linux-gebruiker". Kun je het geen van beide opbrengen, blijf dan gewoon weg. Voor jezelf, voor ons, voor een betere wereld.

Verder lees ik nu, maar vorig jaar en ik dacht het jaar daarvoor ook een discussie over de rol van de admins/moderatoren etcetera. Is dit een jaarlijks terugkerend fenomeen op een forum waar maar 4-5 berichten per dag worden geplaatst? Wat gaat er eigenlijk verbeteren met andere admins/moderatoren?

42

metaverse schreef:

@pamela, voordat ik uberhaupt verder wil gaan met iets. Een paar vragen aan jou:

1. Wie is het moderatie team
2. Door wie worden die gekozen
3. Kunnen bij conflicten de moderator zelf onderwerp worden van discussie
4. Hoe zorg je voor onafhankelijkheid
5. Is er de mogelijkheid om eens in de zoveel tijd te kiezen voor moderators of is dat een autonome groep die handelt naar eigen goeddunken?

ik zal ook wel even antwoorden meta

1. zoals rinse zei staat bij elk topic welk team voor dat topic moddert, echter het is nu de zelfde lijst voor alles.

2. door het beheer team. Het beheer team was bij de laatste telling Marc (Servers), Gerrit (Servers), Bart (Forum), en ik (Website, IRC) en het moderator team. Dit waren in ieder geval de mensen die de laatste beslissing namen, de voorstellen zijn altijd uit de communitie/moderators gekomen.

3. Ja, is in het verleden ook wel gebeurt. We gaan er wel van uit dat moderators zelf verstandig genoeg zijn om een discussie op een normale manier te voeren. Zo niet zitten zitten daar wel consequenties aan.

4. Onafhankelijkheid ?  als je bedoelt dat een moderator een neutrale stelling aan moet nemen bij onderwerpen, dat vind ik niet. echter moet de mod er rekening mee houden dat het gebruik van z'n "macht", dus het aanpassen/verwijderen van berichten wel onpartijdig handelen, het ergens niet mee eens zijn is geen reden om berichten te modereren.

5. Tot nu toe werd er gehandeld in de gedachte van, is het nodig? dan zoeken we er iemand bij. Vind je dat er iemand bij moet ?

Buiten dat alles heb ik al wel een keer het voorstel gedaan marijn te verwijderen van de mod sectie. (vind een paar jaar afwezig wel een goeie reden smile ) Voor de rest van de mensen moet er toch wel een reden zijn om iemand af te gooien, wat mij betreft persoonlijk hoeft er niemand bij, het gaat prima zo naar mijn mening. maar als je het daar niet mee eens ben hoor ik graag voorstellen.

Sillynder schreef:

Mijn twee centen dan ook maar even.
Wat betreft de gebruiks-/gebruikersvriendelijkheid:

- opgeloste problemen zouden kunnen voorzien van een "opgelost" markering (scheelt nogal wat leeswerk om te zien of iemand nog hulp nodig heeft)
- off-topic gebabbel zou herkenbaar moeten zijn aan de weergave. Niets zo storend als jezelf in iemands probleem om vervolgens onbetwijfeld gezellig bedoeld gereutel te lezen
- off-topic indien mogelijk apart van probleemoplossingen (onder NedLinux)

De dingen hier boven hebben te maken met de functionaliteit van het forum/website punBB heeft het er voor zo ver ik weet niet in zitten.
Off topic kan onder algemeen of onder nedlinux, whatever. eventueel maken we andere (sub)fora

Sillynder schreef:

- de doorgewinterde Stallmans en Torvalds alhier hebben, terecht, niet altijd zin om slecht geformuleerde eerstelijnsvragen te gaan beantwoorden. Hiervoor helpen howto's (kijk dáár maar even).
- wat betreft die howto's: op de documentatiepagina (hoort deze bij het forum?) wordt gelinkt naar een stuk of 3-4 niet-bestaande documenten/pagina's. De rest is ogenschijnlijk van 2002-2005.
- benader de bezoeker professioneel als "klant" en/of vriendelijk als "mede-Linux-gebruiker". Kun je het geen van beide opbrengen, blijf dan gewoon weg. Voor jezelf, voor ons, voor een betere wereld.

Verder lees ik nu, maar vorig jaar en ik dacht het jaar daarvoor ook een discussie over de rol van de admins/moderatoren etcetera. Is dit een jaarlijks terugkerend fenomeen op een forum waar maar 4-5 berichten per dag worden geplaatst? Wat gaat er eigenlijk verbeteren met andere admins/moderatoren?

De website en forum zijn losse onderdelen.

Wat betreft functionalteit wijzigingen zowel hier als op de website, zoals ik al zei, bart beheert het forum en ik de website. maar beide hebben we al een aantal jaren niet de tijd om de hele boel om te gooien, dit is ook al eerder gepost op het forum op zoek naar nieuwe mensen om dit stokje over te nemen, echter deze zijn/waren er gewoon niet.

Daarmee ook het bruggetje naar de laatste opmerking van Sillynder, Elk jaar komt dit topic terug, soms met nieuwe mensen, veelal met oude namen van het forum die hun mening geven.

Op zich allemaal prima, maar tot dat er iemand met concrete plannen voor aanpassingen komt die ook nog nuttig zijn, gaat er simpelweg niets veranderen om dat het niet nodig om aan te passen gewoonweg omdat het kan.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

43

peugeot schreef:

kan ik net zo goed MrLeeJohn blijven wink

mijn zegen heb je smile

1+1=3

Het niet willen veranderen is altijd de doodsteek van elke organisatie. Bij deze:
http://4.bp.blogspot.com/-eKENv7gAD84/U … 91.jpg.jpg

Het is gebeurd. Let us pray.

45 Laatst bewerkt door peugeot (04 Jan 2014 12:22:30)

Even voor de duidelijkheid.... ik heb de status "solved" er zelf bij gezet. Mij lijkt de discussie hiero namelijk een eind te hebben gekregen. Men is tevreden zo, er is slechts een incidentele tegenwerking nog. Al ben ik er bedroefd om!!!

Mijn status zal waarschijnlijk blijven: http://forum.nedlinux.nl/search.php?act … user_id=15

46

metaverse schreef:

Het niet willen veranderen is altijd de doodsteek van elke organisatie.

Ik denk dat je m'n uitleg niet helemaal goed mee heb gekregen, het gaat er niet om dat we niet willen veranderen, het gaat er om dat er een aantal hier vinden dat er veranderingen moeten komen, alleen tot concrete en bruikbare ideeen komt het niet, of eigenlijk niemand wil die wijziging op zich nemen.

Wil daar nog even aan toevoegen, dat de grote kracht van Nedlinux altijd de community was. Niet de mods of admins maar de Community pakte zaken op. Toen ik het idee had om de website op een hoger niveau te krijgen (10 jaar geleden) heb ik met rene gepraat die in de tijd de website beheerder was, en ben ik gaan werken aan de website, het is open source software http://sf.net/projects/nedengine wijnand heb er in de tijd ook nog patches voor geschreven in de tijd dat hij er mee bezig was voor nedbsd.nl

Van een heleboel andere mensen heb ik alleen te horen gekregen hoe slecht de website wel niet is, maar niemand komt met oplossingen. Dit is dan ook maar 1 van de voorbeelden van wat ik eerder al schreef, een hoop mensen hebben meningen, maar zo werkt dat hier niet. Oplossingen moeten er komen als er dingen zijn die niet goed zijn en dan pas kunnen we ergens over praten.

1+1=3

47 Laatst bewerkt door metaverse (02 Jan 2014 17:41:18)

Er zijn voorstellen geweest. Overigens wil ik Rinse en Flash bedanken voor hun uitvoerige uitleg.

48

Tja, ik dacht dat ik duidelijk was: verandering is prima, sta ik helemaal achter.
Maar dan wel volgens het principe PYMWYMI

Oftewel, degenen die verandering willen hebben alle vrijheid om dat te doen, maar zullen zelf het voortouw moeten nemen.

49

@peugeot; ik heb dit topic nu 3 keer gelezen en wat ik er van begrijp is dit; je bent sterk tegen iets, en sterk voor iets anders. En je vindt dat dit forum moet veranderen, maar je weet niet hoe. Verder lijkt  het of je leven ervan afhangt. Meer snap ik er echt niet van.

Een forum lijkt me in eerste instantie een plaats waar je vragen kan stellen, niet heel veel meer. Als het daarnaast ook nog een beetje gezellig is, is dat mooi meegenomen.
En als op dit forum een vraag wel erg dom of lui is, dan volgt meestal een vriendelijke en terechte rtmf. Wat wil je nog meer?
Dat dit forum een beetje leegloopt lijkt me logisch; de Ubuntu gebruikers hebben hunnen eigen (beginners) forums en voor de vragen die ik heb, kom ik meestal uit op de gespecialeerdere Slackware- en Arch forums, omdat het aantal slack-en arch gebruikers hier hevig daalt (Pascal: foei! wink ) Kortom dit forum gaat een beetje tussen wal en schip vallen.

50

Leon, ik heb wat tegenstrijdige berichten van je gehad. Laat maar weten wat je nu wil, dan pas ik dat asap aan. Zal ik gelijk marco aanpassen. Sorry dat ik je bericht gemist heb.

Zoals flash al meldt post ik nog zelden hier, maar lees nog geregeld mee.