1

Onderwerp: foutmelding in gparted

ik heb op een oude desktop linux mint 13 geplaatst en de oude Windows XP laten verdwijnen.
Ik wilde de partitie verkleinen, die is nu 57 GB om er nog een ander Linux programma erbij te zetten.
Ik heb een life CD van gparted maar daar krijg ik na opstarten wat verder goed gaat bij ,bij de hoofdpartitie een foutmelding bij die luid als volgt
filesystem has unsupported feature(s) while trying to open /dev/ hda1 Couldnot find valid filesystem superblock

Geen idee hoe ik dat moet oplossen, linux mint werkt gewoon maar ik kan niets wijzigen.

2

Re: foutmelding in gparted

Bedoel je met 'kan niets wijzigen'  dat het systeem readonly is?
Je kunt met fsck proberen het bestandssysteem te repareren zodat linux niet vanwege een probleem de schijf als readonly aankoppelt.
http://www.cyberciti.biz/tips/repairing … ystem.html

mogelijk dat je fsck kunt draaien vanaf de live-cd van gparted.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Bedankt voor de reactie. Ik kan gewoon in linux werken maar als ik iets aan de partitie wil wijzigen bijv met de livecd van parted dan krijg ik die melding.

4

Ah, dus gparted kan gewoon niet overweg met de partitie.

Kan het zijn dat je niet de laatste versie van gparted hebt?

Verder kan het geen kwaad om toch even met fsck de partitie op mogelijke fouten na te lopen.

5

Kan het zijn dat die partitie ext4 is? Volgens mij kan gparted nog steeds niet met ext4-partities overweg.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

6 Laatst bewerkt door heuvel65 (26 May 2014 09:50:25)

De partitie op /dev/sda1 heeft als bestandssysteem  inderdaad ext4

Ik weet niet welke fsck commando  ik in de terminal moet toepassen , dit op het ant woord van Rinse
Verder kan het geen kwaad om toch even met fsck de partitie op mogelijke fouten na te lopen.
Dit moet waarschijnlijk geschieden weer vanaf de life gparted cd .
Maar verder weet ik niet welk fsck commando ik moet gebruiken.

7

ext4-ondersteuning zit nog maar pas in gparted en het onderliggende e2fsprogs.
Dus kan inderdaad zo zijn dat de versie op de live-cd te oud is.
Kijk even na of e2fsprogs  versie 1.41 of hoger is.

fsck is niet lastig te gebruiken.
je moet alleen er voor zorgen dat de filesystem die je controleert niet is gemount of als readonly is gemount.
vandaar dat een live-cd handig is om te gebruiken. Anders moet je even kijken hoe je linux mint in 'single user mode' kunt starten voor een fsck.
Daarna moet je uitvogelen om welke partitie het gaat.
Bijv. als het /dev/sda1 is, dan is dit een algemeen commando:

fsck.ext4  /dev/sda1