51

Re: Waar gebruiken jullie je Raspberry Pi voor?

Rinse schreef:
Joris schreef:

Bij ict en koken helpt atijd een ding: de telefoon.
ICT is er support en bij eten is er thuisbezorging. smile

Yup, maar staat beetje raar als de kok een afhaal maaltijd voor je bestelt, vind je niet?

Gezien als niet-professional kan beiden perfect. wink

IF not THEN toch

52

Maar we gingen uit van een professionele situatie.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

53 Laatst bewerkt door Joris (05 Nov 2014 22:02:47)

Rinse schreef:

Maar we gingen uit van een professionele situatie.

Dan kan het eigenlijk nog steeds.
Koks kopen deel eten in via bestelling.
ICT'ers kopen support in.

De echte experts hebben het niet nodig, maar dan betaal je er gelijk goed voor.
Telefoon is gewoon het beste stuk gereedschap dat er is. smile

IF not THEN toch

54

Je weet het mooi te draaien smile

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

55

Joris schreef:

Dan kan het eigenlijk nog steeds.
Koks kopen deel eten in via bestelling.
ICT'ers kopen support in.

De echte experts hebben het niet nodig, maar dan betaal je er gelijk goed voor.
Telefoon is gewoon het beste stuk gereedschap dat er is. smile

Luie koks kopen (half) voorbereide gerechten. Goede koks kopen pure ingrediënten. Slechte ICT kopen support , goed ICT kopen pakketten die ze zelf aanpassen.
En hobby koks kopen waarvan ze denken lol van te hebben en hobby ICTers kopen ook waar ze lol van denken te hebben.

Ik ben een hobby kok en koop mijn groenten gewoon bij de supermarkt heb wel een groot mes om die groente te snijden. En ik ben een hobby ICTer en koop dus lekker een Raspberry Pi en wat ik niet snap zoek ik lekker op. En of ik het 100% goed doe (lees, gebruik zoals het bedoelt is) boeit mij eigenlijk niet, ik vind het leuk en ben lekker bezig. Ik kan ook bushokjes in elkaar stappen in mijn vrije tijd.

En ik stoor mij aan beroeps koks die niet weten hoe ze moeten koken en beroeps ICTer die ik moet uitleggen hoe ze iets moeten doen (bv LaTeX onder Windows installeren, of andere leuke OSS)

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

56

Laten we hopen voor je lokale vervoerder dat je Pi niet crasht. wink

IF not THEN toch

57

Er is een nieuwe Raspberry Pi A+ Deze is kleiner gebruikt minder energie. Verder lijkt hij sterk op de RBPi A

http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi … s-on-sale/

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

58 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (11 Nov 2014 18:04:40)

Volgens mij hier niet genoemd, maar er is trouwens ook een B+.

Wel jammer dat de enige disk interface buiten flash nog steeds USB 2.0 is sad. Ik wil nog steeds een zuinige bittorrent sync server bouwen, maar ik vrees dat het 'm over USB 2 niet gaat worden.

59

Hier een RPi B+ met Raspbian en een drietal USB-schijven als ownCloud- en Samba-server (Raspbian op USB schijf is sneller dan op geheugenkaartje). Een 2e RPi model B is mysql server voor ownCloud. De 2e RPi is ook OpenVPN server (voor veiliger gebruik van WiFi buitenshuis).
De RPi B+ gebruik ik ook als persoonlijke MoinMoin wiki en draait op afroep ook sabnzbdplus of bittorent sync (staan standaard uit).

Daarnaast nog RPi’s model B in woon- en slaapkamer als mediaspeler met OpenElec XBMC.

devrandom schreef:

Wel jammer dat de enige disk interface buiten flash nog steeds USB 2.0 is sad. Ik wil nog steeds een zuinige bittorrent sync server bouwen, maar ik vrees dat het 'm over USB 2 niet gaat worden.

En via UTP kabel? Geen idee of UTP ethernet sneller is dan USB 3...

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

MeneerJansen schreef:
devrandom schreef:

En via UTP kabel? Geen idee of UTP ethernet sneller is dan USB 3...

USB 2.0 bedoel je wink.

USB 2.0 is theoretisch 480 MBit/s, maar half-duplex
Ethernet op RPi is (theoretisch) 100 MBit/s

Het e.e.a. hangt natuurlijk van de controllers af, maar je mag ervan uitgaan dat USB 2.0 sneller is, tenzij je veel apparaten gelijktijdig gebruikt.

62

devrandom schreef:

[

Ik vraag me af of er veel mensen zijn voor wie deze doorvoersnelheid echt relevant is.
Welliswaar niet op een Pi gebruik ik regelmatig die volle bandbreedte voor realtime signaal verwerking
maar dat is toch echt wel een niche bezigheid.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Ja, voor bijvoorbeeld SSDs.

64 Laatst bewerkt door pascal (13 Nov 2014 08:27:44)

Waarom is doorvoersnelheid dan belangrijk ?
Je wil dat het systeem snel is, maar dat is toch slechts een persoonlijke perceptie.
Waar ik echt naar op zoek ben zijn toepassingen waar de doorvoersnelheid relevant is voor het uberhaupt functioneren.

Simpel voorbeeldje.
Een trage computer is vervelend maar niet erg.
Echter wil je fimpjes kunnen afspelen, dan is het ineens relevant dat het ding snel genoeg is.
(flauw voorbeeld want dit is in essentie weer een realtime signaal verwerkings process)

65 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (13 Nov 2014 10:20:04)

pascal schreef:

Waarom is doorvoersnelheid dan belangrijk ?

Voorbeeld: videobewerking. Hele volksstammen doen dat tegenwoordig. In de praktijk is USB 2.0 niet snel genoeg om dat comfortabel te doen met 1080p of 4k video, vooral als de compressie nog niet erg lossy is.

Ander voorbeeld: 802.11AC Wifi haalt 1Gbit/s, dat kun je bij lange na niet over USB 2.0 duwen. Of het in dit geval belangrijk is, hangt ervan af. Als je bijvoorbeeld in de Bittorrent swarm van je favoriete distributie wilt meedoen, is het zonde als je een 150MBit internetverbinding hebt, maar dat bij lange niet haalt door langzame Wifi plus USB 2.0.

Stel dat je je Raspberry Pi als firewall/router gebruikt met een USB 2.0 Wifi dongle. Dan werkt het misschien nog wel met Netflix. Maar als je vier gezinsleden hebt die tegelijkertijd naar Netflix/Youtube/watdanook zitten te kijken, dan gaat de kwaliteit al snel degraderen.

Ook belangrijk is dat je in de praktijk die 480MBit/s van USB 2.0 nooit haalt:

http://www.macworld.com/article/2039427 … ally-.html

Dus in optimale omstandigheden haal je 2/3 van de snelheid, in de veronderstelling dat je niet in twee richtingen communiceert en niet meerdere apparaten op de bus bezig zijn.

Bovendien: USB 3.0 is er al een paar jaar, is full-duplex, en heeft veel hogere transfer rates. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

66 Laatst bewerkt door pascal (13 Nov 2014 16:19:38)

Ahh ja... idd.
Ik haal overigens wel die 480MBits/sec maar je moet dan wel de juiste spullen hebben idd

Waarom geen usb3.0
Wel om een drietal redenen.  Ik bezit geen apparatuur die USB3.0 aan kan
Cypres   CYUSB301X is niet pin en software compatibel is met de Cy7C68xxx (FX-2) series (FX-3 is ballgrid.. probeer dat maar eens op een bestaand bord te implementeren)
USB3.0 is nog veel minder dan usb2.0 OSS, niet echt iets waar ik blij van wordt.

De usrp (voor mij de belangrijkse reden voor het gebruik van de FX-2) maakt tegenwoordig gebruik van een Ethernet verbinding, maar ook dat heeft zo zijn nadelen he
Om ethernet realtime te kunnen gebruiken zul je een echt point to point verbinding moeten maken en er een eigen protocol (en dus geen tcp) overheen moeten laten lopen.

67

devrandom schreef:

Het e.e.a. hangt natuurlijk van de controllers af, maar je mag ervan uitgaan dat USB 2.0 sneller is, tenzij je veel apparaten gelijktijdig gebruikt.

De ethernetcontroller zit overigens ook op de USB-bus. Voor performance kun je beter een alternatieve microcomputer zoeken, want in de Pi zijn toch wel enkele concessies gedaan op dat vlak.

The soul can not be replaced by software, but software can certainly contain soul. // Jongste aanwinst : AMD64 Systeem
QED

68

Video bewerken op een Pi?

Ik denk dat doorvoersnelheid op een Pi niet echt hoog hoeft te zijn. Snel genoeg voor media-streaming.
Voor Full HD is 100 MB/s ruim voldoende.

IF not THEN toch

Joris schreef:

Video bewerken op een Pi?

Ik denk dat doorvoersnelheid op een Pi niet echt hoog hoeft te zijn. Snel genoeg voor media-streaming.
Voor Full HD is 100 MB/s ruim voldoende.

Het ging er meer om waar USB 3.0 goed voor is. Dat USB 2.0 ruim voldoende is, wegens de relatief zwakke SoC zei ik eerder al. Het is ongeveer een iPhone 1.

70 Laatst bewerkt door Joris (14 Nov 2014 22:52:57)

In perspectief van een Pi. want daar begon het mee met doovoersnelheid.

Enfin.

IF not THEN toch

Ik heb er nu ook een aardige case voor gekocht:

https://www.dropbox.com/s/hz6rdfivy7guc … 7.jpg?dl=0

Hij draait nu als Bittorrent Sync peer.

72

Moii kleurtje, sommige mensen hier hebben wel een voorkeur voor rose icon_twisted

Past wel bij een 'raspberry' wink

Yep, ze hadden 'm ook in andere kleuren, maar ik vond dit het meest passend wink.

devrandom schreef:

Ik heb er nu ook een aardige case voor gekocht:

https://www.dropbox.com/s/hz6rdfivy7guc … 7.jpg?dl=0

Ik vind hem wel mooi, wil ik ook. Waar heb je die vandaan?

Overigens, het is dus een mediadingetje geworden. Filmpjes kijken over het netwerk. Ik heb een usb schijf aan mijn modem hangen (kan tegenwoordig) en die deelt hem. Samba, dat wel maar alles blijft snel genoeg om een paar gedownloade avi's op de televisie te toveren.
Ik zal ook eens naar die OpenElec kijken. Nu is het bij mij nog Raspbian geloof ik.
Overigens, Pascal, ik heb dat ding alleen voor de hobby, of ik dan technisch voldoende onderlegd ben om dat ding binnenste buiten te keren doet er niet toe. Leuk dat ze hem hadden bedacht voor andere doeleinden maar daar kan ik niet mee zitten. (Had Bayern trouwens ook met heroïne).

Pit

Ubuntu server op de server.
1 Ubuntu op desktop 1 Mint op desktop
1 AntiX desktop
1 MAC op pc