76 Laatst bewerkt door devrandom (06 Apr 2015 13:03:07)

Re: Waar gebruiken jullie je Raspberry Pi voor?

devrandom schreef:

Hij draait nu als Bittorrent Sync peer.

Gaat nog steeds prima. We hebben 'm maar wat uitgebreid: grote schijf eraan.

De nieuwe versie van Bittorrent Sync (2.0) is flink aangepast en heeft een belangrijke nieuwe feature: als je nieuwe folders maakt, dan kun je een peer die automatisch laten syncen. Voordeel is dat je dus een RPi als Sync peer kunt draaien, waar je verder nooit wat aan hoeft te doen - als je op je desktop een nieuwe shared folder maakt, dan doet je Pi automatisch als peer mee, en blijft de folder dus beschikbaar als je je desktop/laptop uit hebt.

We zijn nog wat verder aan het proefdraaien thuis, maar het lijkt erop dat Bittorrent Sync nu Dropbox bijna volledig kan vervangen, met als voordeel dat je zoveel ruimte hebt als je schijfruimte hebt, en je data niet ergens in een cloud staat.

macOS/iOS fanboy

77

Beetje jammer dat het closed source is, he. Daarom gebruik ik owncloud

Linux: Together We Stand Alone.

Natuurlijk is BTSync iets anders dan OwnCloud, het is peer to peer en niet afhankelijk van één machine. Bovendien, ik heb eens een plugin voor OwnCloud geschreven voor een project en daarbij veel source code gelezen. Laat ik zeggen dat ik het niet snel op één van m'n servers zou zetten.

macOS/iOS fanboy

79

Ik vraag me bij Bittorent Sync af of deze ook werkt op netwerken waarbij het bittorrent-protocol is geblokkeerd.

IF not THEN toch

80 Laatst bewerkt door devrandom (07 Apr 2015 05:59:51)

Je kunt poorten wijzigen, dus ik vermoed dat je het alleen met deep packet inspection kunt blokkeren. Voordeel is dat BTSync niet van port forwarding of uPNP afhankelijk is, dus het komt door veel firewalls heen.

macOS/iOS fanboy

81

Zag ook dat je poorten kan wijzingen. Er is een reden waarom ik een setje ipadressen heb en daar poort 443 vrij laat smile. Maar ehh. Je zal best gelijk hebben over Owncloud, maar hoe weet je dat zo goed over BTSync daar het closed source is? Out of side, out of mind?

82 Laatst bewerkt door devrandom (07 Apr 2015 08:14:02)

devtroll schreef:

Out of side, out of mind?

Nope. Ik heb enige mate van vertrouwen in ontwikkelaars, totdat het tegendeel bewezen is wink. Als je de apriori kans dat een programmeur acceptabele code aflevert lager inschat, dan is je behoefte aan bewijs groter.

Btw.: spelling nazi:

Out of sight, out of mind

macOS/iOS fanboy

83

Dat is nogal een oneerlijke wedstrijd. Opensource wordt zo altijd in het ongelijk gesteld. Closed source valt namelijk niet te controleren, tenzij ergens een exploit geopenbaard wordt.

84 Laatst bewerkt door devrandom (08 Apr 2015 10:41:43)

Onzin. Uit de mond van een OpenBSD ontwikkelaar: https://news.ycombinator.com/item?id=8628171

Uiteraard is het makkelijker als je de source code hebt. Helaas draai ik ook honderden miljoenen regels open source code die ik nooit gecontroleerd heb, en aan heartbleed te zien anderen ook niet wink.

Overigens is de source van BTSync gecontroleerd door iSec partners.

macOS/iOS fanboy

devrandom schreef:
devrandom schreef:

Hij draait nu als Bittorrent Sync peer.

Gaat nog steeds prima. We hebben 'm maar wat uitgebreid: grote schijf eraan.

En inmiddels Raspberry Pi 2, quad core, 1GB RAM. Merkbaar een stuk sneller in Debian.

macOS/iOS fanboy

86

ik zat zelf te denken aan zoiets als dit: http://www.engadget.com/2015/01/07/intel-compute-stick/ met Kali erop.

Ziet er interessant uit! Natuurlijk wel een andere prijsklasse wink.

macOS/iOS fanboy

devtroll schreef:

ik zat zelf te denken aan zoiets als dit: http://www.engadget.com/2015/01/07/intel-compute-stick/ met Kali erop.

Woeha! De Windows versie is $150 en de Linux versie $90! Dat fabeltje dat Windows $30 kost omdat dat het bedrag is dat je terug krijgt als je aangeeft dat je voor-geïnstalleerde Windows niet gebruikt op je laptop is dus een fabeltje. Vrag me verder af wat bovengenoemde Intel TV stick kost als er ook geen Linux op staat. Wellicht issie dan te vergelijken met een R Pi maar dan krachtiger.

[edit] Oeps. De Linux versie heeft ook maar de helft aan RAM en opslagruimte... icon_redface

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

89 Laatst bewerkt door devrandom (15 Apr 2015 13:55:37)

Yep, en die $30 is ook geen fabeltje. De reden waarom Windows maar $30 komt en soms zelfs niets is omdat de meeste Windows machines met bergen trialware en malware komen. De bedrijven betalen flink om hun software geïnstalleerd te krijgen. En dat compenseert voor een belangrijk deel de kosten van een Windows licentie.

Koop maar eens een OEM licentie van Windows Professional (zijn hier en daar te vinden), dat loopt aardig in de papieren.

Overigens doen sommige Linux distributies dit tegenwoordig ook - standaard gooit Ubuntu bijv. wat je in Unity zoekt ook door Amazon's zoekmachine om je producten aan te bieden. Ook zo'n stukje malware...

macOS/iOS fanboy

90

Dit is exact de reden, waarom ik niemand meer Ubuntu aansmeer. Het is niet alleen malware, het is spyware.

91 Laatst bewerkt door devrandom (16 Apr 2015 11:28:00)

Sowieso kan alleen een non-profit uiteindelijk je (of het algemeen) belang dienen. Dus als het een optie is, heeft dat m'n voorkeur. Daarom draai ik op servers en m'n Linux workstation (krachtige bak, vooral voor machine learning) Debian.

Bedrijven en vooral beursgenoteerde bedrijven werken voor winst. Het kan alleen zijn dat wat ze willen of bieden tijdelijk gealigneerd is met wat je zelf nodig hebt. Maar je moet je altijd bewust zijn dat als het om winst gaat of de rechten van de klant, winst voorgaat.

macOS/iOS fanboy

92 Laatst bewerkt door Joris (18 Apr 2015 17:35:06)

devrandom schreef:

Sowieso kan alleen een non-profit uiteindelijk je (of het algemeen) belang dienen. Dus als het een optie is, heeft dat m'n voorkeur. Daarom draai ik op servers en m'n Linux workstation (krachtige bak, vooral voor machine learning) Debian.

Bedrijven en vooral beursgenoteerde bedrijven werken voor winst. Het kan alleen zijn dat wat ze willen of bieden tijdelijk gealigneerd is met wat je zelf nodig hebt. Maar je moet je altijd bewust zijn dat als het om winst gaat of de rechten van de klant, winst voorgaat.

Dit is wel heel erg krap door de bocht.

Zonder klanten geen winst.
Zonder winst geen uitkeringen aan aandeelhouders.
Zonder aandeelhouders geen geld in huis.

Je kan ook zo makkelijk open source kleineren.
Voorbeeld:
Open source-software dient voornamelijk de ontwikkelaar. Je ziet dat goed terugkomen in discussies over techniek en ruzies waardoor weer een afsplitsing ontstaat. Maar geen discussie over hoe de gebruiker de software kan gebruiken. Dit hoeft ook niet, want gebruikers heb je niet nodig omdat ze geen invoer opleveren.

Bewijs heb je zo want GCC, Apache en Kernel voor Linux worden zwaar door bedrijven geduwd.

IF not THEN toch

93 Laatst bewerkt door devrandom (18 Apr 2015 18:51:53)

Joris schreef:

Zonder klanten geen winst.
Zonder winst geen uitkeringen aan aandeelhouders.
Zonder aandeelhouders geen geld in huis.

Tenzij je een monopolie (en in veel gevallen ook een oligopolie) of lock-in hebt, dan kunnen klanten niet om je heen. Vaak is dat de uiterste consequentie als er niet genoeg regulatie is.

Helaas zie je dit te veel in IT, waar er vaak nog maar een paar grote spelers zijn die weinig meer hoeven te concurreren. Eerder was dit het geval met Microsoft, nu met o.a. Google.

macOS/iOS fanboy

94

Joris schreef:

Je kan ook zo makkelijk open source kleineren.
Voorbeeld:
Open source-software dient voornamelijk de ontwikkelaar. Je ziet dat goed terugkomen in discussies over techniek en ruzies waardoor weer een afsplitsing ontstaat. Maar geen discussie over hoe de gebruiker de software kan gebruiken. Dit hoeft ook niet, want gebruikers heb je niet nodig omdat ze geen invoer opleveren.

Bewijs heb je zo want GCC, Apache en Kernel voor Linux worden zwaar door bedrijven geduwd.

Nee, dat beeld klopt niet. Gcc is ongetwijfeld voor de ontwikkelaar, maar Apache is de nummer 1 op webservergebied en de gebruikers ervan bij lange na niet allemaal ontwikkelaars.
Bij de kernel zie je ook dat deze in de loop der jaren zo is geevolueerd dat hij voor de gebruiker makkelijker te hanteren is.

Je zult ongetwijfeld opensource-projecten hebben waarbij de gebruiker niet centraal staat ,maar die zijn over het algemeen niet succesvol.
Succesvolle opensource-projecten zetten de gebruiker centraal en zijn ook van die gebruiker afhankelijk om het project levensvatbaar te houden.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Inderdaad. Het voordeel is dat Linus voor een stichting werkt, het doel van de Linux Foundation is Linux zo geschikt mogelijk te maken voor alle gebruikers.

gcc vind ik een ander geval. Als GNU project dient het voornamelijk de GNU ideologie en niet in eerste plaats de gebruikers. Die zie je in de keuze om voor een lange tijd compiler plugins tegen te houden (door geen stabiele interface voor compiler internals te maken), omdat dat non-free plugins mogelijk zou maken. Voor veel gebruikers was dit niet ideaal, het betekent dat je gcc niet eenvoudig met andere functionaliteit uit kunt breiden. Het gcc project heeft dit ook gevoeld, want LLVM/clang is heel erg snel populairder gevonden, en de meeste actie vind nu plaats in het LLVM kamp (omdat deze veel gebruikers en ontwikkelaars achter zich heeft kunnen scharen).

Drie voorbeelden: (1) Rust, de nieuwe taal van Mozilla is een LLVM frontend. (2) de C output van de GHC Haskell was traditioneel populair (icm met gcc), daar doet bijna niemand meer aan, en GHC met LLVM backend wint snel populariteit. (3) Graphics pipelines hebben er groot voordeel van specifiek voor een platform geoptimaliseerd te worden. LLVM is hier heer en meester, omdat het eenvoudig is LLVM bytecode te leveren en die dan on-the-fly met LLVM te compileren voor de architectuur waar een programma op draait.

macOS/iOS fanboy

96

Ik mis de vendor locking van Apple,, Devrandom en dan zeker in het onderwijs. Zeker nu mijn nichtje er 1 heeft en mijn kleine ook op een pad speelt vind ik van groot belang dat kinderen niet gebrainwashed.worden door dit soort kornuiten.

97 Laatst bewerkt door devrandom (19 Apr 2015 09:51:49)

devtroll schreef:

Ik mis de vendor locking van Apple,, Devrandom en dan zeker in het onderwijs. Zeker nu mijn nichtje er 1 heeft en mijn kleine ook op een pad speelt vind ik van groot belang dat kinderen niet gebrainwashed.worden door dit soort kornuiten.

Apple integreert over het algemeen goed met anderen (bijv. IMAP, CalDAV), etc., in tegenstelling tot Google apparaten. Aan de andere kant, Apple technologieën zijn vette vendor lock-ins (denk aan Airplay, iMessage, etc.).

Ik vind dat er een duidelijk verschil is tussen Macs en iApparaten. Macs zijn general-purpose computers, waar je een ander OS, andere software, etc. op kunt installeren. Weinig mis mee. iPhones/iPads zijn problematischer, omdat het apparaten zijn waar Apple bepaalt wat je kunt installeren en je er niet mee kunt tinkeren.

Helaas zijn de meeste Android apparaten niet anders. Nexus telefoons en tablets kun je unlocken, waarmee je root kunt worden en/of bijv. Cyanogenmod kunt installeren. Motorola telefoons (die niet aan een provider verbonden zijn) kun je ook unlocken, maar dan ben je je garantie kwijt. De rest van de telefoons die je in het westen kunt krijgen zijn vrijwel allemaal even gesloten als Apple apparaten (ofterwijl, het wordt alleen je eigen apparaat als toevallig iemand een exploit vind, en dan kun je vaak niet meer upgraden e.d.).

En nog erger: Android flagships worden vaak na een jaar niet meer geupdated, en niet-flagships helemaal nooit, dus je moet niet denken aan hoeveel mensen (kinderen) er Twitter-berichten of webpagina's zitten te lezen in een Webview met bekende kwetsbaarheden.

iPad, iPhone, Android, het is wat dit betreft allemaal één pot nat (op Nexus na).

In andere woorden: geef je kind een laptop, geen tablet. (Voor onze kleine voorlopig geen van de beide wink.)

macOS/iOS fanboy

98

Dat is dan allemaal leuk en wel, maar die scholen rammen dat door de kids hun strot.  Dat ik een hersenloze Android tablet naast mijn werkcomputers heb gekocht, was puur om het feit dat ik dan ook hersenloos iets kan doen, zonder automatisch weer in werk te vervallen.

99 Laatst bewerkt door peugeot2 (19 Apr 2015 11:41:36)

Alle apparaten hebben hun nadelen, waarbij mensen dan vervolgens schade en schande spreken. Ik zeg dat je moet gebruiken wat het beste bij de gewenste functionaliteit past. In het onderwijs passen iPads als tablet het beste vanweg de grote aantallen onderwijsspecifieke apps, en Windows op de pc/laptop vanwege de aanwezige installed base. Er komt steeds meer webbased, maar zeker in het onderwijs is veel oude kneut die moet draaien. Smartphones worden hoofdzakelijk als BYOD gezien. Op deze concepten wordt gelukkig dan wel naar hartelust op gevarieerd. Volledig managed kunnen binnen onze onderwijsstichting (9500 gebruikers, volledig private cloud (datacenter outsourced) en public cloud (Google Apps)) windows en osx draaien. De rest op basis van best effort en BYOD (radius met interne en externe SSID's).

P.s. Chromebooks hebben hun momentum niet gepakt en zijn om diverse redenen op school niet zo handig als men denkt.

100 Laatst bewerkt door devrandom (19 Apr 2015 11:43:34)

devtroll schreef:

Dat is dan allemaal leuk en wel, maar die scholen rammen dat door de kids hun strot.

Klopt. Maar daar zijn natuurlijk een aantal redenen voor:

- Goede tablets zijn over het algemeen goedkoper dan goede laptops.
- Tablets zijn makkelijker in het onderhoud (geen virussen e.d.).
- Als je één soort tablet kiest, dan is het uniform (makkelijker voor lesgeven), niet drie Windows versies, OS X, etc.
- Waarschijnlijk zijn er veel onderwijsmethoden die tegenwoordig één soort apparaat gebruiken.

Dus vanuit hun perspectief is het te begrijpen dat ze het een vooruitgang vinden. Ik vermoed dat Chromebooks een goed alternatief zijn vanuit een onderwijsperspectief, maar die zijn (1) later opgekomen, en (2) problematisch vanuit een privacy-perspectief.

Ik geef les aan een uni (naast onderzoek), en daar zie je het probleem van non-uniformiteit. We doen het liefst alles in een Unix, computerlabs zijn outdated (BYOD werkt beter), maar een substantieel deel van de studenten heeft een Windows laptops. Hetzelfde met Java IDEs e.d.

macOS/iOS fanboy