101

Re: Waar gebruiken jullie je Raspberry Pi voor?

Als aanvulling bleek dat alle software ook nog eens van alles registreert wat het kind doet. Dat is nog een andere freaky gedachten. Wat dat betreft zou het onderwijs open formaten moeten aanbieden en als je verndor locked-in bent, dan is dat je eigen domme schuld.

Linux: Together We Stand Alone.

102 Laatst bewerkt door peugeot2 (19 Apr 2015 12:24:27)

Privacy wordt een steeds groter probleem in het onderwijs (en eigenlijk de hele wereld). Meestal wordt achteloos geaccepteerd dat men aan de haal gaat met vanallerhande gegevens. Als je met open vizier (hopelijk wordt er dan ook nog even goed nagedacht) akkoord gaat met voorwaarden, dan is het nog enigzins acceptabel. Maar vaak doet men maar wat. Helaas geldt dat in het groot, ook buiten het onderwijs, voor informatiebeveiliging. Zolang je risico's accepteert is het oke. En kun je zomaar ISO gecertificeerd worden (net als McDonalds met ISO20000). Gewoon accepteren.... klaar! wink

Trouwens... vendor lock-in is in het onderwijs praktisch eigenlijk niet te vermijden. Ook hier geldt bewust zo passend mogelijke oplossingen kiezen. Life is all about choices...

103

Van wat ik begrijp/weet van ISO 27001 is dat je die niet zomaar hebt. De ene iso standaard is schijnbaar niet de andere, maar dit geheel terzijde.

104 Laatst bewerkt door peugeot2 (19 Apr 2015 13:55:10)

Nee, bij iedere ISO certificering geldt dat je die echt niet zomaar hebt. Komt een heel circus bij kijken. Bij ISO27k maak je een risico-analyse. En als je (kijkend naar alle stakeholers ook uiteraard) daarbinnen bepaalde risico's bewust accepteert, bijvoorbeeld omdat oplossingen veel te duur zijn, dan wordt dat binnen ISO27k geaccepteerd en staat dat certificering niet in de weg.

Maar goed dat we bij een algemeen topic offtopic mogen kleppen wink

105 Laatst bewerkt door MeneerJansen (19 Apr 2015 13:54:43)

Zou het een goed idee zijn om de recente discussie af te splitsen van dit topic? smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

106

Weet ik niet... ik heb mijn zeggie gedaan, maar je weet niet waar het op uit draait.

107

Ik snap trouwens niet wat ISO te maken heeft met de privacy van het individu. Dat staat dan ook echt los er van. Kinderen conditioneer je en ze zijn soms meer bij het topic betrokken dan je zal vermoeden op het eerste gezicht. Een meisje van 9 kwam laatst naar mij toe en gaf aan dat zij geen foto's op internet wilde, want dat kon iedereen maar zien en dat wilde ze niet. Nu, met ipads en de snitch in hun pocket (hun telefoon) conditioneer je deze kids van het allereerst moment dat privacy iets is om je weinig druk over te maken of dat je er weinig grip op hebt. Vaak is die keuze hun al geheel ontnomen. Als ik op mijn FB wall kijk, dan vliegen mij de foto's van baby's tot hun adellicentie  mij om de oren.  Wij benaderen actief mensen op FB om de foto's weg te halen. Het gesputter er over is niet normaal.

108 Laatst bewerkt door Bezerk (19 Apr 2015 14:17:34)

Ik zit er aan te denken om er 1 te kopen en RedSleeve linux erop te zetten om te gebruiken voor OpenVPN. Zodat ik bij mijn labsysteem kan als ik op cursus ben, of Netflix kijken als ik in het buitenland ben.
Collega van mijn gebruikt de rasberry pi hier ook voor en het werkt bijzonder goed. En het is een heel stuk voordeliger dan een €200 router met openvpn erop, zoals bijv een asus.

109

peugeot2 schreef:

Privacy wordt een steeds groter probleem in het onderwijs (en eigenlijk de hele wereld).

Ik vind dat hier een rol weggelegd is voor de wetgever. Deze zou kunnen eisen dat er bepaalde privacy-standaarden zijn voor onderwijsapplicaties. En dan moeten leveranciers daar aan voldoen. Het is te lastig voor individuele scholen invloed uit te oefenen.

Trouwens... vendor lock-in is in het onderwijs praktisch eigenlijk niet te vermijden. Ook hier geldt bewust zo passend mogelijke oplossingen kiezen. Life is all about choices...

Theoretisch gezien zou natuurlijk de software als open source ontwikkeld kunnen worden (zowel methodes als bijv. groupware, leerlingenadministratie), maar ook daar moet je als overheid visie hebben, investeren, en open source invoeren.

Maar als zelfs de partijleiding van GroenLinks bij een debat zegt, 'ja, open source, daar doen wij ook aan, iedereen mag input geven op het partijprogramma', dan vervliegt de hoop snel.

macOS/iOS fanboy

110

Rinse schreef:
Joris schreef:

Je kan ook zo makkelijk open source kleineren.
Voorbeeld:
Open source-software dient voornamelijk de ontwikkelaar. Je ziet dat goed terugkomen in discussies over techniek en ruzies waardoor weer een afsplitsing ontstaat. Maar geen discussie over hoe de gebruiker de software kan gebruiken. Dit hoeft ook niet, want gebruikers heb je niet nodig omdat ze geen invoer opleveren.

Bewijs heb je zo want GCC, Apache en Kernel voor Linux worden zwaar door bedrijven geduwd.

Nee, dat beeld klopt niet. Gcc is ongetwijfeld voor de ontwikkelaar, maar Apache is de nummer 1 op webservergebied en de gebruikers ervan bij lange na niet allemaal ontwikkelaars.
Bij de kernel zie je ook dat deze in de loop der jaren zo is geevolueerd dat hij voor de gebruiker makkelijker te hanteren is.

Je zult ongetwijfeld opensource-projecten hebben waarbij de gebruiker niet centraal staat ,maar die zijn over het algemeen niet succesvol.
Succesvolle opensource-projecten zetten de gebruiker centraal en zijn ook van die gebruiker afhankelijk om het project levensvatbaar te houden.

Het is een voorbeeld om kort door de bocht te zijn.
Net zo min dat mijn verhaal niet helemaal klopt, klopt het andere ook niet.

IF not THEN toch

111

@devtroll en @devrandom .... allemaal mee eens!

112

devtroll schreef:

Vaak is die keuze hun al geheel ontnomen. Als ik op mijn FB wall kijk, dan vliegen mij de foto's van baby's tot hun adellicentie  mij om de oren.  Wij benaderen actief mensen op FB om de foto's weg te halen. Het gesputter er over is niet normaal.

We hebben bij het eerste bezoek na de geboorte van onze kleine (we wonen in Zuid-Duitsland, dus het is te overzien wink) een 'media-beleid' ingesteld: foto's alleen in privé-galerijen (geen publieke Flickr) en niet op sociale netwerken (Facebook, Google+). Dat werkt tot dusver goed, soms komt er een smeekbede of het echt niet een keertje mag, maar er zijn nog geen incidenten geweest wink. Onze mening is dat ze zelf mag kiezen wat wel en wat niet online gaat, op een leeftijd waarop ze dat kan beslissen (geen idee welke leeftijd dat is smile).

Ik ga niet te pas of te onpas mensen benaderen op Facebook. Maar soms breekt de discussie ergens los, en dan licht ik ons besluit toe.

Ik vind niet zozeer het probleem dat mensen het doen, het is ieders eigen keuze. IMO is het grotere probleem dat de meeste mensen er niet eens over na denken, laat staan dat ze weten wat de implicaties zijn met de voorwaarden van Facebook e.a.

macOS/iOS fanboy

113

Trouwens, nog wat nuttige informatie. Als je dezelfde SD kaart van een Pi in een Pi 2 wilt gebruiken en je Raspbian draait, moet je een nieuwe kernel + firmware halen. De instructies hier werkten prima:

https://kofler.info/raspberry-pi-2-alte … verwenden/

Ik heb Raspbian ook geupdated naar Jessie (kwestie van sources.list updaten en een apt-get update; apt-get dist-upgrade doen). Aardige van Jessie is dat het systemd heeft en je fancy dingen kunt doen als daemons automatisch laten herstarten als ze crachen. Ik gebruik de volgende unit file voor Bittorrent Sync (filenaam: /etc/systemd/system/btsync@.service):

[Unit]
Description=BitTorrent Sync for %i

[Service]
Type=simple
User=%i
ExecStart=/usr/lib/btsync/btsync-daemon --nodaemon --config /home/%i/.sync/sync.conf
WorkingDirectory=/home/%i
Restart=always

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Hiermee kun je Bittorrent Sync voor een gebruiker aanschakelen door een config file te maken in de gebruiker's home directory (~/.sync/sync.conf) en dan te starten met:

sudo systemctl start btsync@<user>.service

Waar <user> de daadwerkelijke username is. Of om permanent te starten:

sudo systemctl enable btsync@<user>.service

Zoals je kunt zien in de unit file is de restart policy always dit betekent dat als de btsync daemon plat gaat (behalve door een systemctl stop), hij automatisch opnieuw gestart wordt.

macOS/iOS fanboy

114 Laatst bewerkt door MeneerJansen (04 May 2015 14:25:11)

Even terug naar het onderwerp "Waar gebruiken jullie je Pi voor?". Ik kan 'm nu ook gebruiken voor Popcorn Time achtige zaken. Illegaal en een beetje niet zo netjes. Maar 't kan. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=xpRnC2DayCI. Komt neer op het installeren van twee Add-ons van zip file:

Eigenlijk TE makkelijk. Kunnen Netfix, HBO, Ziggo en Videoland wat van leren. Eén (1!) en dezelfde dongle voor alles: software te upgraden en daardoor geschikt voor alle services. Dat je voor elke service apart moet betalen is begrijpelijk, maar dat het één wel en het ander niet op je TV werkt niet. Je hebt een apart apparaat nodig voor Ziggo/KPN TV, Netflix/Videoland en Chromecast. Pfffff. Ga eens met elkaar om de tafel zitten en vraag hoe de hobbyisten van de Pi het doen. En, nee, dat is niet onmogelijk omdat een Pi vanwege z'n Linux "open" is. Netflix kan er immers op werken (zie dit Nedlinux topic, reply 7) en dat is zo gesloten als ik weet niet wat. Ik verwacht van een bedrijf dat ik 120 Euro per jaar betaal dat ze voorlopen qua technologie, niet achter.

P.S. Zie net dat Videoland NIET werkt op Samsung smart-TV's van 2015, maar wel op de oude van 2012 (link). Rijm dat met het feit dat Ziggo verslaafd is aan Samsung en de poppen zijn aan het dansen.

Voor wie kies je: Ziggo, Videoland of Popcorn Time? Als je voor het gemak gaat (ongeacht het geld) ga je voor Popcorn Time. Tjonge, jonge wat slaaaaaaan ze de plank toch mis qua multimedia. Komt nog bij kijken dat je volgens mij alle 'uitzending gemist' programma's (ook v/d commerciëlen) op Youtube kunt zien, dus een "interactieve" decoder waar ik 40 cent per uitz. gemist betaal heb je ook niet nodig. Youtube wordt betaald uit advertentieinkomsten en die verdienen zich het ape-zuur, waarom ik daar op mijn peperdure decoder 40 cent per view voor moet betalen is mij een raadsel.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

115

Voor die meuk heb ik een tablet met popcorn. Vlammen.

devtroll schreef:

Voor die meuk heb ik een tablet met popcorn. Vlammen.

Werkt dat ook met uitzending gemist? En kun jij je films dan kijken met 5.1 Dolby Digital surrround? Zal nu of in de toekomst vast wel kunnen, maar ik heb het gevoel dat je bezig blijft als je netjes gebruik maakt v/d "officiële" software/hardware.

117 Laatst bewerkt door devrandom (04 May 2015 15:02:49)

MeneerJansen schreef:

Even terug naar het onderwerp "Waar gebruiken jullie je Pi voor?". Ik kan 'm nu ook gebruiken voor Popcorn Time achtige zaken. Illegaal en een beetje niet zo netjes.

Daar kan het nog. Hier krijgt je voor het downloaden van één of twee liedjes een rekening van ~1000 Euro. Advocatenkantoren die in de Bittorrent swarm gaan om te kijken welke peers er zijn, vragen vervolgens de IP adressen op bij de ISP, en de rekening ligt in een mum van tijd in de bus. Overigens zag ik laatst een interview met iemand van zo'n kantoor --- ze zijn van plan hun bedrijvigheid uit te breiden naar Nederland. Aangezien daar nu ook een downloadverbod is, zal die ellende ook wel jullie kant op komen.

Je hebt een apart apparaat nodig voor Ziggo/KPN TV, Netflix/Videoland en Chromecast.

Chromecast is geen dienst, maar een streaming stick. Is overigens al compatibel met veel streaming diensten, waaronder Netflix, Videoland, Uitzending Gemis, NOS, HBO Go, etc.:

https://www.google.com/chrome/devices/c … w=featured

Verder ook veel muziekdiensten, fotosites, etc. Voor diensten waar nog geen support voor is, kun je rechtstreeks uit een Chrome tab of vanaf Android streamen. Wij kijken DWDD vanuit een gestreamde Chrome tab. DWDD zit ook in uitzending gemist, maar ik krijg de indruk dat de DWDD website een stream met een hogere resolutie of kwaliteit heeft. Casten vanuit een tab was vroeger nogal slecht, maar werkt tegenwoordig prima met een hoge kwaliteit en zonder gestotter.

Ze hebben een open API, dus in principe kan iedereen er tegenaan progammeren, en dat doen dus veel bedrijven al. Wij gebruiken eigenlijk 95% van de tijd alleen nog maar Chromecast.

macOS/iOS fanboy

118 Laatst bewerkt door devtroll (04 May 2015 15:22:09)

"Daar kan het nog. Hier krijgt je voor het downloaden van één of twee liedjes een rekening van ~1000 Euro. Advocatenkantoren die in de Bittorrent swarm gaan om te kijken welke peers er zijn, vragen vervolgens de IP adressen op bij de ISP, en de rekening ligt in een mum van tijd in de bus. Overigens zag ik laatst een interview met iemand van zo'n kantoor --- ze zijn van plan hun bedrijvigheid uit te breiden naar Nederland. Aangezien daar nu ook een downloadverbod is, zal die ellende ook wel jullie kant op komen."

Daarom een vpn verbinding naar een land. Liefst een land wat in een proxy oorlog ligt met America en co. Daar hebben ze dan andere prioriteiten dan te luisteren naar Tim Kuik enzo. Er is een reden waarom hier een markt voor is. Waar je wel goed voor moet opletten is dat je niet een snitch dienst neemt zoals Hidemyass. Deze leverde bijv. al je gegevens over aan de FBI. Een VPS huren, openvpn +transmission-web inschieten via Ansible. Zo'n deployment rol ik in 2 minuten tegenwoordig uit. Waarvan 10 sec. een regel inkloppen is.

Werkt dat ook met uitzending gemist? En kun jij je films dan kijken met 5.1 Dolby Digital surrround? Zal nu of in de toekomst vast wel kunnen, maar ik heb het gevoel dat je bezig blijft als je netjes gebruik maakt v/d "officiële" software/hardware.

Het werkt perfect met uitzending gemist. Wat betreft geluidskwaliteit weet ik dat niet. Ik haak hem vaak aan oordopjes. De tablet gebruik ik vaak als ik juist in transit ben of als ik niet weer wil vervallen in werk.

119

devtroll schreef:

Daarom een vpn verbinding naar een land. Liefst een land wat in een proxy oorlog ligt met America en co. Daar hebben ze dan andere prioriteiten dan te luisteren naar Tim Kuik enzo.

Helaas is dat te gecompliceerd voor de meeste mensen hmm.

Zelf heb ik dat alles niet nodig, want ik koop uit principe vrijwel alles legaal. Maar ik luister dan ook vooral muziek van artiesten die het geld kunnen gebruiken. Films en series kijken we via Netflix. GPS kaarten kopen we ook, hoewel OSM al snel op het niveau van commerciële kaarten komt (en vaak voor POIs zelfs beter is).

macOS/iOS fanboy

Hmmmm. Dan hoop ik dat de verscheidende diensten snel ondersteund worden door één en het zelfde apparaat waar makkelijk add-ons voor gemaakt kunnen worden. HTML5?

121 Laatst bewerkt door devrandom (04 May 2015 20:56:30)

MeneerJansen schreef:

Hmmmm. Dan hoop ik dat de verscheidende diensten snel ondersteund worden door één en het zelfde apparaat waar makkelijk add-ons voor gemaakt kunnen worden. HTML5?

De Google Cast API is gewoon vanuit HTML/Javascript aan te roepen (naast Android en iOS SDKs). Dus iemand die een video streaming site heeft kan het eenvoudig integreren (maar zoals gezegd kun je elke tab casten, zonder assistentie van een site).

https://developers.google.com/cast/docs/chrome_sender

macOS/iOS fanboy

devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

De Google Cast API is gewoon vanuit HTML/Javascript aan te roepen (naast Android en iOS SDKs). Dus iemand die een video streaming site heeft kan het eenvoudig integreren (maar zoals gezegd kun je elke tab casten, zonder assistentie van een site).

https://developers.google.com/cast/docs/chrome_sender

Zijn er ook geavanceerde mediaplayers zoals VLC die dit (zullen gaan) ondersteunen? Ik zou mijn familie- en vakantiefilmpjes ook wel naar een TV willen streamen vanaf mijn telefoon. En mijn (legale) naar schijf gekopieerde DVD's. Met 5.1 geluid. Zou dat kunnen?