51 Laatst bewerkt door Gps (15 Sep 2017 13:55:51)

Re: Muziek maken op Linux

IK ga eens kijken of die TS 808 het ook in lmms wil doen. smile

Edit: De ts 808 doet het in lmms, via Vestige  (en dus wine)

Eerste test ziet er goed uit, alle knoppen lijken te werken.

Ik mag overigens zeker niet klagen over het aantal vst dat ik op Linux in lmms kan laden. De meeste doen wel iets.

Helaas maken sommige vst, van LMMS een crash happy programma, en zijn er Linux fans die vinden dat ik geen wine zou moeten gebruiken.

Probleem is zoals vaker, dat er geen Linux versie is van oa de minimooq vst, en tegen mij zeggen dat ik de minimoog dan maar niet moet gebruiken, gaat niet werken.

Of deze de arp 2600 vst.
https://www.youtube.com/watch?v=CEbdW8EuwmY

Nu ik dit typ realiseer ik me dat ik weer een een vst moet proberen, die het tot nu toe via wine op linux niet wil doen.
Oa Jean Michel Jarre gebruikte deze drumcomputer ? in oxygene 4.

https://www.youtube.com/watch?v=i11OZGCMoCo

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

52

Edit: ik ben bijna helemaal blij, hij doet ut.

https://www.youtube.com/watch?v=Mlt9ZQ_0UqU

Nu houd niet me meer tegen om Oxygene 4 te coveren. Het lijkt er echter op dat de clock knop het niet wil doen in lmms. ( de internal of midi schakelaar  )

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

53

Guus,
Ik denk dat je twee tracks moet maken
een down track en een up track.
Die zul je dan om en om moeten invullen.
Steeds van timbre wisselen is ook een optie maar ik weet niet of dat rap genoeg gaat.
Ik weet niet of je synth iets kent wat lijkt op Korgs Combi of Kurzweils Setup dan zou je daar welicht iets mee kunnen knutselen (al ben ik zelf geen ster in het proggen van synths ik speel slechts op die dingen)

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

54

Het is grappig dat je het over twee tracks hebt.

Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik zat daar al eerder aan te denken, maar niet op deze manier,

Ik dacht aan twee tracks waar één track de gitaar akkoorden speelt, en het andere track het strummen.

Een up en down track zou wel eens kunnen werken.

Beide synths die ik het meeste gebruik hebben wel zoveel knoppen, dat het up en down effect na te maken moet zijn.

Bij synth 1 begin ik het een beetje door te krijgen. Bij ZynaddsubFX, ben ik nog steeds overdonderd, door het aantal knoppen en mogelijkheden. Ik ben al blij dat ik daar weet waar ik de attack decay en delay kan vinden.

En om die kleine nootjes terug te komen, dat mag op zich geen probleem zijn.

Ik ben ook bezig met Still Dre - Dre
https://www.youtube.com/watch?v=ylbdybOM3yU

Dat is in lmms geen enkel probleem. Het was alleen even uit proberen hoe veel tijd verschil er zat tussen de noten.
Ik heb 3 tracks, Tweede track is  3/192 verschoven en het derde track 6 /192

Ik speel daar wel vaker mee. 1/192 horen we niet.
Bij 2/192 word het leuk. Als ik twee track maak, waarbij ik van het tweede track alle noten 2/192 verschuif, dan horen wij nog steeds maar 1 noot, maar het geluid word wel voller. smile

Toch denk ik dat daar ook de oplossing voor dat strummen zit.
Akkoorden bouwen, maar elke volgende noot iets  opschuiven. Dat in combinatie met een up en down track ga ik in ieder geval eens proberen.

55

MeneerJansen schreef:

Ik ben me aan het verdiepen in QTractor als DAW (digital audio workstation). Omdat je daar, in tegenstelling tot LMMS, ook live audio in op kan nemen. LMMS is Midi-only. Ik heb een goedkoop synthesizertje en een 2e hands drummachientje gekocht. Leuk om mee te jammen hoor! smile

Je hebt niet iets online staan ?

Voor mij is het geen nadeel, voor veel mensen wel.
Lmms kan inderdaad niets opnemen., behalve midi input.

Gps schreef:

Tele 1 ?

Het grootste probleem wat ik met dat gitaar rif heb, is dat ik niet weet hoe ik de up en down stroke na moet doen.

De up en down stroke is wat dat rif het ritme geeft.

Ik wil wel deze plugins eens proberen.  Op 3 minuten heeft hij het over het strum gedeelte van de plugin.

Wat ik tot nu begrijp van die plugin is dat je dus aan kan geven of je de up of downstroke speelt, en of de snaren gedempt worden.

https://www.youtube.com/watch?v=xb6WoOSH9-g

Dergelijke software is zo duur dat je bijna een echte gitaar kan kopen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

57

Lol, precies,we huren voor dat geld wel een gitarist. icon_mrgreen

Gps schreef:

Lol, precies,we huren voor dat geld wel een gitarist. icon_mrgreen

Er zijn ook best veel gratis gitaar VST's op vst4free.com. Misschien zit er  een voor je tussen... smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

59 Laatst bewerkt door Gps (18 Sep 2017 13:27:29)

Ik moet eens kijken naar deze, de light versie is gratis.

Maar heeft zoals ik het begrijp wel het strum gedeelte, waar het in dit geval om gaat.

Het venster met de rode en paarse streepjes.

Zoals ik het tot nu begrijp geef je daar aan of het om een up of down stroke gaat , en of snaren gedempt worden of niet.

Ik sprak ook met een meer ervaren LMMS gebruiker over hard rock en funk.
De manier van gitaar spelen en het gebruik, van bepaalde pedalen, is wat voor problemen zorgt in een DAW, niet alleen maar lmms.
Toch is het niet onmogelijk om ook hard rock te maken met lmms, zoals deze lmms vriend bewijst..

https://soundcloud.com/musikbear/rockpatn  ( ace of spades )

http://www.vst4free.com/img/Ample-Guitar-M-Lite_5.jpg

60

Dat word lachen, ik heb het via wine geïnstalleerd en heb nu geen idee hoe ik deze vst start.

De meeste vst zijn een dll file, de je gewoon via Vestige laad.

61 Laatst bewerkt door MeneerJansen (19 Sep 2017 12:26:41)

Gps schreef:

Dat word lachen, ik heb het via wine geïnstalleerd en heb nu geen idee hoe ik deze vst start.

De meeste vst zijn een dll file, de je gewoon via Vestige laad.

Wine installeert de dll in je "virtuele" windows drive in /home/jouw_naam/.wine/drive_c/. Waarschijnlijk ergens in "Program Files". Succes met zoeken. smile

62

Ik heb de dll gevonden en het probleempje was .wine.

The lmms filebrowser laat geen verborgen bestanden zien, als je echter even .wine typt, dan zie wine dus wel.

Helaas wil het niet werken. en ik ben nu aan het kijken of het via Carla wel gaat.

Moet ik wel eerst even oplossen dat Carla niet wil starten, als ik dat via lmms probeer.
Buiten LMMS kan ik Carla wel starten.

Dat word misschien Carla zelf compileren.

Ik heb wel een vraag die mooi op dit forum past.

Stel je compileerd een programma, zeg LMMS, dat Carla als dependency heeft.
Je installeert het, en daarna krijg je een paar keer een update van Carla.
Moet je dan LMMS opnieuw compileren?

Gps schreef:

Ik heb de dll gevonden en het probleempje was .wine.

The lmms filebrowser laat geen verborgen bestanden zien, als je echter even .wine typt, dan zie wine dus wel.

Helaas wil het niet werken. en ik ben nu aan het kijken of het via Carla wel gaat.

Moet ik wel eerst even oplossen dat Carla niet wil starten, als ik dat via lmms probeer.
Buiten LMMS kan ik Carla wel starten.

Dat word misschien Carla zelf compileren.

Ik heb wel een vraag die mooi op dit forum past.

Stel je compileerd een programma, zeg LMMS, dat Carla als dependency heeft.
Je installeert het, en daarna krijg je een paar keer een update van Carla.
Moet je dan LMMS opnieuw compileren?

Ik kopieer de .dll altijd naar een directory die ik zelf heb aangemaakt waar ik al mijn VST's heb staan. Bijv. /home/mijn_naam/vst/. Succes! smile

64

Dat is het probleem met deze vst. Dat gaat niet werken. Je hebt meer nodig als alleen de dll.

Alles bij elkaar is het iets van 800 MB.

Ik heb inmiddels met een lmms dev gesproken.

Ik ga als eerste proberen om Carla zelf te compileren, om te zien of het dan wel wil starten vanuit lmms.
Als dat niet werkt, compile ik lmms opnieuw, en als ook dat niet werkt, ga ik de maker van Carla lastig vallen.

Carla is er overigens niet alleen voor vst.

Carla currently supports LADSPA (including LRDF), DSSI, LV2, VST2/3 and AU plugin formats, plus GIG, SF2 and SFZ file support.
It uses JACK as the default and preferred audio driver but also supports native drivers like ALSA, DirectSound or CoreAudio.

Ik hoop dus dat ik via Carla ook de lv2 calf plugins kan gebruiken.
LMMS heeft calf plugins, maar dat zijn de oude versies.

https://www.youtube.com/watch?list=PLeR … _PR46u1T_s

65

Ik ga nu de maker van Carla lastig vallen.

https://linuxmusicians.com/viewtopic.ph … 437#p85437

De persoon die Carla schrijft gaat vast reageren, want hij is lid van het Linux musicians forum.

@GPS: goede acties. Wekt het ook niet om een symlink te maken die Carla kan vinden naar de C drive waar de dll staat? Ik kan overigens als ik met de rechter muis knop klik in Carla kiezen voor "show hidden files". Zou dat geen oplossing voor je zijn? Gebruik je de Carla versie uit de KXStudio repo's?

67

Ik vermoed dat ik een sym link moet maken, zodat lmms carla kan vinden. ( dat was met steam en spellen vaak ook de oplossing )

Een lmms dev zei oa tegen mij, dat het mogelijk is dat cmake Carla wel kan vinden, maar lmms niet.
Dat zou verklaren waarom ik geen errors krijg met make, maar dat Carla toch niet wil starten vanuit lmms.

Hij zei ook iets over openSUSE, en dat suse misschien dingen op een ander plek zet.
Daar ging ik niet op in, uit mijn ervaring ook met steam is het niet opensuse die iets op een andere plek zet.
Ubuntu echter ... Met steam zeer vaak fedora en arch oplossingen gebruikt. Er is zelfs een openSUSE pagina die zegt, dat als je geen opensuse pakket kan vinden, het een poging waard is om een fedora pakket te proberen.

Ik heb de eerste reactie al van Falk tx, dat is de man die Carla schrijft. Ik miste een python dev file, als ik het goed begrijp.

Carla control crashed nog steeds, maar klaagt niet meer over liblo, dus ik boek vooruitgang. icon_mrgreen

Ik wil eerst redelijk zeker weten dat carla goed geïnstalleerd is.
Als dan lmms nog steeds Carla niet wil laden / starten, ga ik lmms vanaf de commando regel starten, om te zien of ik daar wat wijzer kan worden. smile

Ik gebruik Carla inderdaad van de kx repositories, beta 5 . Grappig vind ik dat de versie die ik van opensuse krijg precies het zelfde probleem heeft, als mijn zelf gecompileerde versie. Carla control crashed.
Ik heb natuurlijk geen idee of deze twee problemen iets met elkaar te maken hebben. ( carla control crashing, en lmms die carla niet wil starten )

Nu heb ik een foutmelding waar ik weinig van begrijp:

guus@linux-0pkp:~/Carla/Carla-master> kbuildsycoca4 running...
kbuildsycoca4(6756) VFolderMenu::loadDoc: Parse error in  "/home/guus/.config/menus/applications-merged/xdg-desktop-menu-dummy.menu" , line  1 , col  1 :  "unexpected end of file"

Iets met kde ligt dwars.

Volgende poging word het zelfde proberen, maar dan zonder desktop.

68

Ik kom er wel.

LMMS vanaf de commandline gestart en op het laad carla knopje geklikt.

En dan zegt lmms

Notice: could not set realtime priority.
Trying to start carla-plugin using "/usr/lib64/carla/libcarla_standalone2.so/share/carla/resources//carla-plugin"
exec failed: Is geen map
waitForClientFirstMessage() - read returned 0

Ik denk dat ik dat wel op kan lossen met een symlink.

69

Nu word het echt lachen.

Of ik even de source code aan wil passen. yikes ( dat is althans hoe ik het begrijp )

Ik weet nog niet of het me gelukt is, maar ik moet 64 toevoegen in een regel.

fHost.resourceDir = strdup(QString(dllName.split("/lib/carla")[0] + "/share/carla/resources/").toUtf8().constData());

De regel word dus:

fHost.resourceDir = strdup(QString(dllName.split("/lib64/carla")[0] + "/share/carla/resources/").toUtf8().constData());

Het koste me zeker 5 minuten voor ik door had waar het verschil zat, tussen beide regels.

Word vervolgt, ik ben nu met make bezig.

Gps schreef:

Ik kom er wel.

LMMS vanaf de commandline gestart en op het laad carla knopje geklikt.

En dan zegt lmms

Notice: could not set realtime priority.
Trying to start carla-plugin using "/usr/lib64/carla/libcarla_standalone2.so/share/carla/resources//carla-plugin"
exec failed: Is geen map
waitForClientFirstMessage() - read returned 0

Ik denk dat ik dat wel op kan lossen met een symlink.

Ik zie in onderstaande regel twee keer een forward slach staan tussen "resources" en "carla-plugin" wellecht dat daar de error massage "Is geen map" vandaan komt:

/usr/lib64/carla/libcarla_standalone2.so/share/carla/resources//carla-plugin

71

Ja die link gaat nooit werken. smile

De hulp van falk tx (lib 64) heeft de dingen erger gemaakt. Ik kan daar de humor wel van inzien.

Sinds ik lib64 gedaan heb, crashed lmms meteen als ik het carla geval in de song editor sleep.

Ik ben via checkinstall nu zover dat ik lmms rc2 en rc3 verwijderen kan.
Met Carla lijkt dit echter niet te lukken.

Ook de lmms devs hebben niet echt een idee waar die vreemde link vandaan komt.

Probleem is wel zo als ik het begrijp, dat die link aangemaakt word tijdens het compilen.
Ik kan dat dus niet aanpassen, via een symlink, want die regel kan nooit  werken.

Ik ben van één ding zeker, er zit ergens een stukje geschiedenis in de weg, maar is dat carla of lmms.

Tav van lmms zou het verwijderen, van een config bestand in home, een schone installatie op moeten leveren.

Ik heb een nieuw commando nodig:

Remove anything-carla-related. icon_mrgreen

Het compileren van broncode van multimedia applicaties zou ik iedereen zwaar afraden. Dependency hell qua development paketten etc. etc. Daar is de KXStudio repo voor uitgevonden. Voor zover ik het begrijp is je enige probleem dat Carla jou geen hidden directories wil laten selecteren (voor de VST in de .wine dir). Ik heb dat probleem niet met Carla. Dus ik dank dat je verder komt met onderzoeken of je wel de juiste Carla versie van KXStudio geïnstalleerd hebt. Dit compileren van LMMS en Carla: daar kom je nooit uit. Zeker niet als de dev's zelf de foutmeldingen die jij krijgt al niet meer begrijpen.

Zet 'm op en succes. smile

73 Laatst bewerkt door Gps (29 Sep 2017 21:27:01)

De eerste keer dat ik iets zelf compileerde, was Doom 3.
Een spel dus. Ik kan je alleen maar gelijk geven.

Hoewel een spel misschien ook wel onder multimedia valt, stelde dat compilen echt niets voor.

Download zip file. copy een aantal game bestanden,  3 comando's uitvoeren en klaar.

Voor lmms ben je alleen al zeker een uur bezig, met het zoeken van dependecies, waarbij je als suse user, erg blij bent met o.a. de obs.

Samenvattend het probleem.
Ik krijg Carla niet werkend in lmms. Carla starten buiten lmms is geen probleem.

Het andere probleem is die gitaar vst.
Vestige de normale lmms vst host, kan daar niets mee.

Carla misschien wel. Carla is echter niet alleen een vst host, het kan veel meer plugins laden, oa lv2.

Calf dus:

https://www.youtube.com/watch?v=JR6mRkFkoBQ

De oude versie van deze plugins zitten al in lmms, maar die hebben geen gui.

Verder de maker van Carla nog even lastig gevallen, en zijn reactie was:

hi.

if you just want to run carla itself, you don't need to install it.
You can run ./source/carla directly from source code repo.

uninstalling carla is easily done using "make uninstall PREFIX=/usr" (or whatever prefix you use)

Moet ik even uitvogelen, wat ik nu precies moet typen. install ging o.a. met sudo.

Daar denk ik met google wel uit te komen.de  make handleiding maar eens lezen.