1 Laatst bewerkt door Gps (15 Dec 2014 15:20:43)

Onderwerp: LM sensors ( foutje bedankt ? )

Ik heb op openSUSE een programma draaien dat de naam sensors heeft.
Het geeft drie temperaturen weer.
Cpu, moederbord en pci.

Die laatste komt vaak ruim boven de 70 graden.

Omdat ik via google geen antwoord vond, besloot ik het eens op tweakers te vragen.

Wat is (was? ) mijn probleem?

Moederbord temperatuur 24 -26 graden, cpu een 52 graden. En dan die pci, gisteren zelfs 74 graden met een nieuwe video kaart.
Ik dacht eerst dat het me grafische kaart was. ( mede omdat iemand dit op het openSUSE forum dit suggereerde toen ik een vraag stelde over het crashen van een spel, maar niet over de sensors)
Nieuwe case fan op de video kaart gelijmd, en dat hiep niet echt. De oude fan maakte ook een beetje lawaai, dus echt goed was die fan niet meer.
Toen een nieuw koeler gekocht en die op de kaart gezet.
Daarna zelfs een nieuwe video kaart.
Deze keer een nvidia, en wat gaf het nvidia menu aan ? De gpu is een graad of 33.

Na lang zoeken zou die temperatuur van de pci bus moeten zijn.

Wat is nou het probleem ?
Volgens een tweaker dat sensor programma, het ziet een sensor die er niet is.
Hij noemt het een spook sensor.

Hij had het hetzelfde probleem, en is met een infra rood thermometer in zijn pc gaan kijken.
Niets werd zo warm.

In de bios kan ik deze temperatuur niet terug vinden.
Bij het moederbord zat oa een programma dat een paar temperaturen en fan snelheden weer geeft. ( alleen voor windows)
Die derde temperatuur die ik op Linux zie, geeft dat windows programma niet weer.

Verder kan ik me niet voorstellen dat er iets op het moederbord, 74 graden word, als het moederbord zelf maar 24 graden word.

Waarom dit verhaal, ik probeer andere mensen te waarschuwen om dus niet te veel op dit soort programma's te vertrouwen.

Het gemene is wel dat het asus programma en de bios, het over de moederbord en cpu temperatuur, helemaal eens zijn met dat Linux programma.
Dus ik ging er van uit dat die derde temperatuur ook wel klopte.

Voor het volledige antwoord op tweakers:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis … es/1616740

Nu hopen dat ik straks niet een reactie moet plaatsen, dat mijn moederbord toch overleden is. icon_mrgreen

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2

Re: LM sensors ( foutje bedankt ? )

Interressant stuk Guus. Dank voor de waarschuwing.

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24

3

Jouw moederbord gaat echt niet kapot. De temperatuur wat jij aangeeft voor jouw mobo is zeer netjes! En ga ermaar gerust vanuit dat geen enkele insteekkaart op jouw moederbord zo heet wordt zonder dat dit effect heeft op de temperatuur van jouw moederbord. Die temperatuur moet ook omhoog gaan. Immers, als je wel een insteekkaart had die zo hoog werd (74° C), dan zou deze zijn temperatuur moeten afgeven aan de omgeving en via warmtestraling of warmteoverdracht via de PCI bus dus ook op jouw moederbord.

Ik heb het idee dat die persoon op tweakers.net gelijk heeft en dat je te maken hebt met een "spooksensor". Of met een sensor met een uitleeswaarde die nergens opslaat of ergens waardes weghaalt waar niks valt weg te halen (hmm.... komt toch bijna op hetzelfde neer...)

Maar toch een mooi stukje om te lezen! interessant!

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

4

Bedankt voor de bevestiging.

Die 24 graden komt ook omdat ik 4 case fans heb draaien, Voor, achter en twee boven op.
Dat was namelijk het eerste wat ik probeerde. De twee bovenste fans ook gebruiken.

Elk voordeel heb ze nadeel, de pc zuigt nu ook meer stof aan.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

5

Gps schreef:

Bedankt voor de bevestiging.

Die 24 graden komt ook omdat ik 4 case fans heb draaien, Voor, achter en twee boven op.
Dat was namelijk het eerste wat ik probeerde. De twee bovenste fans ook gebruiken.

Elk voordeel heb ze nadeel, de pc zuigt nu ook meer stof aan.

Blazen ze naar binnen of blazen ze naar buiten toe? Denk dat dat ook best wel verschil uitmaakt.

Netjes die 24° C! lekker koel van binnen dus vergeleken met mijn systeem.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

6

Ik heb nu één fan aan de voorkant, die aanzuigt, de andere drie voeren af.

https://www.youtube.com/watch?v=U2MdUGxWEcU

LOl, ik zie dat ik een filter mis. Die extra aan de voorkant.

7 Laatst bewerkt door nomko (18 Dec 2014 09:08:54)

Gps schreef:

Ik heb nu één fan aan de voorkant, die aanzuigt, de andere drie voeren af.

https://www.youtube.com/watch?v=U2MdUGxWEcU

LOl, ik zie dat ik een filter mis. Die extra aan de voorkant.

Kijk! En zo maak je van je systeemkast een stofzuiger! Blijft je huis wel lekker schoon wink icon_mrgreen

Mijn laptop: