1

Onderwerp: FRITZ!Box Fon WLAN 7340 usb onder linux

hallo allemaal.

ik heb een  FRITZ!Box Fon WLAN 7340 als adsl modem.
bij het modem wil ik men printer en scanner en zo neer gaan zetten en aan sluiten op de usb poort van het modem.
in het modem kun je instellen dat hij usb server moet zijn zodat de scanner en eigenlijk alles wat je aan sluit op het modem in het netwerk te benaderen is.
echter zit bij het modem alleen software voor windows waardoor ik dus alleen onder windows alles kan benaderen.
nu wil ik weten of er iemand is die weet of er een mogelijkheid is om ook onder debian linux de usb poorten te kunnen benaderen.
hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen

sorie voor de schrijffouten maar ik heb deceleksie.

ik gebruik debian linux met kernel 2.6.686

2

Re: FRITZ!Box Fon WLAN 7340 usb onder linux

dit soort dingen zijn meestal web based.
kun hem niet via je browser op zij IP aders benaderen?

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

als dat zo was rinus dan was het probleem zo op ge lost.
maar helaas printer wil wel daar ben ik niet zo bang voor.
file server zal ook vast wel gewoon werken.
maar voor bv usb printer moet je perse eerst de software van fritzbox installeren.
ook zowel xs4all als de makers van het modem hadden geen oplossing.
zelfs google had nog geen pas klare oplossing.

4

Scanner gaat een probleem worden denk ik, bij printer verwacht ik dat je modem hem als samba-share aanbiedt.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

klopt rinse.
en anders als het een windows share is zou die ook nog wel via samba of zo aan de praat te krijgen zijn.
daarom vroeg ik ook expliciet vor de usb te verbinden want als het allleen printer is zou het gene probleem zijn.
maar aan gezien egt helemaal niemand op internet een oplosing heeft, avm ook al helemaal nix weet en xs4all internet vraagbaak ook al niet terwijl de medewerker die ik sprak volgens eige zegen erg graag linux gebruikt en hij ook graag wauw weten wat de afloop is vrees ik dat er gewoon geen oplosing voor is.
daarom heb ik tot die tijt maar desloten een auwde leptop te paken daar linux op te draaien en dan hem in te zeten als usb server want dan kan het wel naar andere pc toe.
en die oplosing ga ik gebruiken totdat er wel een oplosing komt van wie dan ook.

wel wilik nog een kant tekening maken hierop.
namelijk dat ik het zeer slegt van avm vind dat ze zoon belagelik uit gebrijd modem maken die ook nog eens extreem veel kost  en op een unix agtig os draait maar er dan vervolgens niet even de moeite nemen om er een programatje bij te maken die ook onder linux of mac draait.
en ook dat ze er gewoon niet over lijken te denken dit ooit te doen. komt bij mij beetje over als verwandhijd of vrientjes politic met microsoft

6 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Jan 2015 23:11:31)

Ik weet niet of je het een oplossing of acceptabel alternetief vindt, maar een scanner kun je delen op het netwerk net zoals je een printer deelt via Cups. Die scanner deel je dan met Sane. Maar dan moet je die scanner wel op een PC aansluiten, niet op het modem. Hier een tutorial voor Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/sane.d%20tutorial

Waarschijnlijk is het niet je bedoeling te sharen via een PC (dan moet die ene PC nl. altijd aan staan). Delen via het modem/router.

P.S. De Fritzbox 7340 heeft wel een webinterface (type in je browser 192.168.178.1) (link). Maar daarmee kun je zeker de scanner-service niet mee instellen.

P.S. 2 Hier de gebruiksaawijzing v/d Fritz 7340, daar staat iets in over een scanner+printer op pag. 54.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

7

Tja, ik heb een experia van kpn en die werkt gewoon via samba als je een printer via usb aansluit.
Scanner wordt het hem echt niet, dat vereist dat er sane op de modem draait met bijhorende drivers. Mijn ervaring dat het op een NAS al een uitdaging is om dat werkend te krijgen. Dus op een modem verwacht ik dat niet.
Je kunt dan beter kijken naar een op zichzelf staand apparaat dat je rechtstreeks op je netwerk kunt aansluiten.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

meneerjansen

dat is bij mij bekend.
egter krijg ik op die linux bak om een of andere reden cups niet werkende.
dus had ik zo iets van eerst maar eens printer op de pc zelf werkende krijgen onder bv kde en dan pas naar cups kijken.
egter zodra ik een grafiese omgeving instaleer dan word die pc zo traag dat het audste kofiezet aparaat ter wereld met verstopte lijdinge nog sneller is dan die pc.
dus grafies werkt hij niet goed en shel wil cups weer niet.
ik weet  het het is egt een gare pc.

peter_jenp schreef:

meneerjansen

dat is bij mij bekend.
egter krijg ik op die linux bak om een of andere reden cups niet werkende.
dus had ik zo iets van eerst maar eens printer op de pc zelf werkende krijgen onder bv kde en dan pas naar cups kijken.
egter zodra ik een grafiese omgeving instaleer dan word die pc zo traag dat het audste kofiezet aparaat ter wereld met verstopte lijdinge nog sneller is dan die pc.
dus grafies werkt hij niet goed en shel wil cups weer niet.
ik weet  het het is egt een gare pc.

Da's vervelend. Heb je een apart topic geopend over die PC? [off-topic] Het zou kunnen dat die PC een grafische kaart heeft die niet goed met de moderne grafische user interface (GUI) om kan gaan. Of dat de juiste (nvidia) driver niet meteen wordt geïnstalleerd. Heb je geprobeerd om een voor lichte GUI te kiezen? Zoals XFCE, Mate etc.? Veel distro's hebben een variant die standaard met een van die lichte desktops/GUI's geleverd wordt. Die hebben geen 3D/opengl driver enzo nodig.

Succes smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

nee dat niet meneerjansen.
wel kan ik nu zegen dat ik een andere pc heb gepakt en nu werkt alles gelukig dus kan over netwerk printen scannen alles wat ik wil

dus probleem is op sig op ge lost hettzij dan wel zonder fritzzbox

11

Hint: de Fritz!Box is gewoon een Linux computertje en je kunt er gewoon op inloggen met telnet (al is er een trucje voor nodig om die poort te openen). De webinterface biedt een 'USB remote connection function' aan over poort 2066. Ik vraag me af wat dat wil zeggen.

dat is intresant.
als we dan dus weten welk protocol er presies draait op die poort dan zou het zelfs meschien wel kunnen zijn dat er al een linux client voor is dan wel dat er een client voor ge schreven kan worden.
verder als je dus via telnet of zo er op kan in  logen zou je in teorie ook eventueel een linux programatje kunnen instaleren dat usb over eternet mogelik maakt

of zeg ik nu iets heel geks

Dat er een versie van Linux op draait hoeft helaas nog niet te zeggen dat je daar iets van aan kunt passen dan wel software op kunt installeren. Ik denk dat je heel afhankelijk bent van de fabrikant of een groep hobbyisten die alles af weten van dit specifieke apparaat. Ik denk dat algemene Linux kennis er minder toe doet dan 'inside information' over dit apparaat.